Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul C
Duminica a 15-a de peste an

Dt 30,10-14; Ps 68; Col 1,15-20; Lc 10,25-37

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Urechile noastre tocmai au ascultat una dintre cele mai frumoase parabole ale evangheliilor, pe care numai inima sensibilă, artistă și plină de compasiune a medicului Luca putea să ne-o transmită: parabola samariteanului milostiv. Nararea ei este provocată de întrebarea fundamentală a omului, pe care Isus o primește din gura unui învățător al Legii: "Ce trebuie să fac ca să dobândesc viața veșnică?". Răspunsul, pe înțelesul oricui, iese, de data aceasta, din gura învățătorului divin, în forma cea mai concentrată și simplă: "Să-l iubești pe Dumnezeu și pe aproapele tău ca pe tine însuți".

În capul învățătorului Legii iubirea de Dumnezeu nu necesita, pare-se, nicio explicație lămuritoare. Era pe deplin clară. A doua formă de iubire, cea de aproapele, însă, suscita diferite interpretări și constituia obiectul controverselor dintre diferite școli rabinice: cine să fie aproapele, cum să-l cunoaștem. Cărturarul, fără îndoială, avea o cunoaștere detaliată a noțiunii de aproapele. Știa că în Cartea Leviticului acesta era identificat cu conaționalii, evreii, și străinii prozeliți, nicidecum, însă, cu samaritenii, care erau acuzați de sincretism și considerați eretici. Acum vroia să știe ce poziție are Isus referitor la asta. Isus, însă, n-a arătat deloc că intenționează să completeze teoria deja știută de rabin, pentru că iubirea față de aproapele, în definitiv, nu este o chestiune teoretică - definiții abstracte, discuții fără sfârșit - ci o problemă de angajare, ce implică deschiderea și responsabilitatea fiecăruia.

Cine este aproapele tău vei descoperi pe drumul tău și tu însuți vei da singur răspunsul, după atitudinea pe care o vei adopta. Iubirea față de aproapele nu este un lucru de discutat, ci o valoare ce trebuie trăită. Nu ajunge să cunoști, ci trebuie să faci: "Mergi și fă și tu la fel".

Analizând cu atenție parabola, observăm că Isus răspunde altfel decât se așteaptă interlocutorul lui. El răstoarnă perspectiva. "Cine este aproapele meu?", întreabă cărturarul, adică cel pe care trebuie să-l iubesc ca pe mine însumi. Punctul de plecare, așadar, e așezat în planul cunoașterii. La final, Isus, întreabă și el, răspunzând, de fapt: Ce părere ei, care dintre cei trei, a fost, s-a făcut, adică, aproapele celui căzut în mâinile tâlharilor. Aproapele este cel pe care trebuie să-l iubesc sau cel care mă iubește?

Povestirea lui Isus face din cei care erau considerați vrednici de iubire antimodele ale iubirii de aproapele, iar din cel exclus de la iubire - samariteanul - un subiect model al acestei iubiri.

Iubirea față de aproapele, în mintea rabinului, trebuia exercitată față de preoți, leviți, față de, putem presupune, evreul căzut la pământ. Iată acum exemplul unui samaritean privat de orice iubire. Rolurile sunt inversate: aproapele nu este în pielea celui care trebuie iubit, ci în a celui care trebuie să iubească.

Sfântul Augustin spunea, în acest sens: "Nu întreba cine este aproapele tău, tu trebuie să te faci aproapele celui care se află în nevoi, iar acesta poate fi oricine".

Așadar, nu mai contează limba, apartenența religioasă, cultura, simpatia, asemănarea de gândire. Pentru cel care are nevoie reală de tine tu trebuie să devii aproapele. Dar atunci când ești în situația celui nevoiaș, lovit, nenorocit, pe cine poți să contezi? Pe cei de aceeași naționalitate cu tine? Pe cei din familia ta, din cercul cunoștințelor tale? Din parabolă reiese o constatare tristă. În caz de nevoie, avem șansa să fim dezamăgiți chiar de ai noștri, care trec pe lângă noi și ne ignoră de-a dreptul. Experiența ne spune că în necaz, de multe ori, ajutorul vine tocmai de acolo de unde nu ne așteptăm, de la persoane cu care nu avem nicio legătură sau pe care poate le evităm. Pe de altă parte, noi înșine, departe de exemplul samariteanului, care intervine pentru că este strictă și urgentă nevoie de ajutorul lui, ne construim tot felul de selecții, de preferințe cu privire la oameni. Excluzându-i din start pe unii, pentru că ne apar antipatici, inestetici, diferiți în concepție sau în stilul de a trăi. Sau, suntem prea comozi ca să ne mai lăsăm deranjați atunci când ni se solicită intervenția.

Preotul l-a văzut și a trecut mai departe. La fel și levitul, l-a văzut și a trecut mai departe. Amândoi l-au văzut degeaba. În îndepărtarea lor, ei nu mai erau aproapele omului căzut la pământ, ci, din ce în ce mai mult, am zice, inversând, departele lui. Samariteanul l-a văzut și el și i s-a făcut milă, adică, într-o traducere mai exactă, a fost mișcat înlăuntrul mădularelor, așa cum tatăl milostiv a fost mișcat la vederea fiului său mai mic, care se întorcea acasă dintr-o aventură plină de păcate. Deducem repede că cel căruia i se face milă iubește în felul în care iubește Dumnezeu, care cere ca noi, oamenii, să avem unii față de alții o iubire nu comercială, care așteaptă recompensa, ci una care, pur și simplu, se dăruiește gratuit.

Ioan Gură de Aur mai spunea că așa cum ne purtăm noi cu aproapele, așa se poartă și Dumnezeu cu noi. Dar pentru asta trebuie să avem o vedere sănătoasă, să-l vedem pe celălalt în nevoie.

Un înțelept i-a întrebat pe învățăceii săi cum s-ar putea deosebi sfârșitul nopții de începutul zilei. Unul a răspuns: "Atunci când privești în îndepărtare și vezi un animal și îți dai seama dacă este o vacă sau un cal". "Nu", răspunse înțeleptul. Un altul i-a spus: "Când privești în îndepărtare și vezi un copac și știi bine că este un măr și nu un prun". "Din nou fals", răspunde înțeleptul. "Dar cum, atunci?", întrebară învățăceii. Și răspunsul veni: "Când privești fața unui bărbat și recunoști în el pe fratele tău, când privești chipul unei femei și recunoști în ea pe sora ta. Pentru cel care nu este în stare de acest lucru, oricum ar sta soarele pe cer, e tot noapte".

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Învățătura lui Isus nu e prea înaltă ca să nu o putem înțelege și nici prea idealistă ca să nu o putem urma. Ea se inspiră din realitate. Parabola lui Isus nu vrea ca noi să ne fixăm astăzi bine o învățătură, ci să imităm un comportament: "Mergi și fă și tu la fel". Să-i cerem lui Isus harul de a accepta să devenim aproapele celui care are nevoie de noi. Să-i cerem, apoi, să ne întâlnească pe noi oameni binevoitori și cu milă atunci când traversăm situații dificile, ca să ne bucurăm unii de alții și toți împreună de Dumnezeul nostru, care nu este aproape doar de cei care-i sunt aproape și se roagă, ci de toți oamenii. Amin.

11 iulie 2010

Pr. Cristian Diac


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
380 accesari.


Alte predici pentru Duminica a 15-a de peste an:

Anul C
15 iulie 2007 - Pr. Anton Despinescu
14 iulie 2013 - Pr. Corneliu Berea, SVD
10 iulie 2016 - Pr. Claudiu Robu

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat