|
Anul C Is 6,1-8; Ps 137; 1Cor 15,1-11; Lc 5,1-11 Iubiți credincioși, stimați și dragi radioascultători, Revelația biblică scoate în evidență două aspecte importante ale raportului dintre Dumnezeu și om, două aspecte care la prima vedere sunt contrastante; pe de o parte, Dumnezeu creează lumea și pe om, folosindu-se de puterea absolută a cuvântului său (cf. Gen 1,3.26), fără a avea nevoie de vreo altă mediere; pe de altă parte, pentru realizarea intervențiilor sale mântuitoare, Dumnezeu apelează la oameni cum ar fi: Abraham, Moise, Samuel și ceilalți profeți pe care-i cheamă, le încredințează o misiune clară și specifică, folosindu-se de ei pentru a-și împlini planurile sale de reconciliere, de răscumpărare și de mântuire a neamului omenesc. Ba mai mult, nu numai că se folosește de acești oameni pentru a-i mântui pe oameni, dar îi cere fiecărui om în parte să colaboreze cu el la propria mântuire. De ce Dumnezeu nu acționează direct, ci are nevoie de oameni? E limitată cumva atotputernicia sa? Cred că marele doctor al Bisericii, sfântul Augustin, ne luminează în acest sens când ne spune: Qui creavit te sine te, non salvabit te sine te. În realizarea planului său de mântuire, Dumnezeu se apleacă asupra omului, îl co-interesează, îl ia colaborator pentru o operă comună și în interesul omului; Dumnezeu îi încredințează îndatoriri și slujiri specifice. Lecturile tocmai proclamate ne arată că acest lucru s-a verificat în istoria poporului ales așa cum a voit libertatea suverană a lui Dumnezeu, fără să se aducă transcendenței sale absolute vreo știrbire și fără ca nevrednicia, uneori imensă, a celui chemat să-l împiedice pe Dumnezeu să se folosească de om pentru atingerea scopurilor sale. Iată de ce, plecând de la lecturile de azi și ținând cont că suntem în săptămâna în care la 2 februarie am celebrat Ziua Mondială a Persoanelor Consacrate, putem medita despre chemare și misiune, putem trage învățăminte utile privind modalitatea de a auzi și accepta chemarea Domnului, pentru ca apoi să dovedim disponibilitatea noastră de a merge în misiune spre frații noștri, cărora sa le vestim planul de iubire milostivă și de mântuire propus de Dumnezeu. Minunată, măreață, impresionantă la culme este prima lectură de azi din Isaia, (Is 6,1-2.3-8), în care profetul, prin imagini fermecătoare și de vis, prezintă un moment istoric din viața sa, zic istoric, pentru că el vorbește la prima persoană, situează bine istorisirea în spațiu și timp; cât privește spațiul, profetul Isaia se afla la Ierusalim, în Sancta Sanctorum, în templul umplut de fum, în templul a cărui uși au început să se zguduie puternic și unde mai mulți serafimi, fiecare cu câte șase aripi, strigau unul către altul: Sfânt, sfânt, sfânt e Domnul oștirilor, tot pământul e plin de mărirea lui. Isaia indică și timpul când a avut loc viziunea pe care a experimentat-o în templu: în anul morții regelui Ozia, adică anul 740. În acel spațiu al templului și în acel timp, Isaia, cutremurat de cele văzute, se consideră om pierdut, om cu buze necurate și locuind în mijlocul unui popor pângărit; el are parte de o experiență unică ce-l va urmări, influența și întări tot timpul vieții sale de profet, de mesager al lui Dumnezeu pe pământ, de gură a Domnului care n-are voie sa tacă, ci să vestească sfințenia celui Preaînalt, chemând pe oameni la purificare, la dreptate și îndreptățire, la sfințenie, ca toți să fie sfinți precum Domnul Sabaot, Domnul oștirilor sfânt este. Iată, iubiți credincioși, în acest cadru solemn, Isaia experimentează două lucruri: teofania, adică descoperirea, apariția lui Dumnezeu stând pe tron înalt și măreț, îmbrăcat cu o mantie a cărei poale umpleau templul; în al doilea rând, după ce un serafim îi atinge buzele cu un cărbune aprins care-i șterge păcatele și fărădelegea, aude glasul Domnului care-l interpelează: Pe cine îl voi trimite? Cine va merge pentru noi? Isaia nu poate să nu reacționeze la aceste întrebări, se simte obligat să răspundă: Iată-mă, trimite-mă pe mine! Dacă ne referim la fragmentul evanghelic de azi, întâlnim o situație paralelă, asemănătoare cu cea care se referă la chemarea lui Isaia din prima lectură. Și aici avem de a face cu un fapt istoric, încadrat de Luca în spațiu și timp. După ce fusese renegat în localitatea natală, Isus merge pe malul lacului Genezaret; multă lume în jurul lui se îmbulzea să-i asculte cuvântul, după ce fusese martoră a multor minuni săvârșite de el. Mai mulți pescari obosiți, dezamăgiți și poate enervați că toată truda lor de noapte a fost zadarnică, au coborât din cele două bărci și-și spălau mrejele. Isus își fixează privirea spre Simon și, probabil, fără să-i ceară permisiunea, se urcă în barca lui, îl roagă s-o depărteze de la țărm și începe să învețe mulțimile; când a terminat de vorbit, spre surprinderea și contrarierea lui Simon, îi cere să înainteze în larg și să arunce mrejele. Mare le-a fost mirarea pescarilor frânți de oboseală, când au umplut cu pești două bărci care aproape că se scufundau. Pe fundalul acestui fapt miraculos al pescuirii minunate se conturează aceeași idee pe care am întâlnit-o în prima lectură: chemarea; este vorba aici de chemarea primilor ucenici, Simon, Iacob și Ioan, fii lui Zebedeu. Minunea lui Isus și cuvântul lui: veniți după mine, de acum veți fi pescari de oameni, i-au făcut pe cei trei să-și lase bărcile și mrejele la mal și să-l urmeze pe Isus. Și aici: chemare, acceptarea chemării, disponibilitatea spre misiune, totul având loc numai pe fondul și în cadrul unui act de credință și speranță; nu prinseseră nimic toată noaptea, era deci destul de greu să crezi că peștii vor năvăli în mreajă ziua. "Dar dacă tu poruncești, voi arunca din nou mrejele". "Veniți după mine!" Desigur nu-l cunoșteau prea bine pe cel care-i chema, nu știau ce le va oferi dacă-l vor urma, dar cei trei cred în el și speră că nu-i va înșela; îl urmează cu fidelitate, îi ascultă mesajul; din cauza misiunii acceptate și împlinite cu eroism, vor experimenta în viitor truda și chinul, dar și bucuria fidelității în urmarea lui Cristos. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Cele două evenimente istorice relatate de prima lectură și de fragmentul evanghelic sunt unice dacă ne referim la chemarea lui Isaia și a celor trei ucenici, dar ele s-au repetat necontenit și se repetă și astăzi. În sens larg, prin Botez, fiecare creștin în parte are o vocație, este un chemat, iar prin împlinirea datoriilor stării sale, el este în misiune, și la sfârșitul vieții sale poate spune cu apostolul Paul: bonum certamen certavi, cursum consummavi, fidem servavi, ideo justus judex dabit mihi coronam vitae. Fără să minimalizez chemarea și misiunea creștinului obișnuit, dat fiind faptul că marțea trecută am celebrat a XIV-a Zi Mondială a Persoanelor Consacrate, iar astăzi persoanele consacrate din dieceza noastră se întâlnesc zonal la Traian (NT), Cacica (SV), Mărgineni (BC) și Onești, aș dori să mă opresc pentru câteva clipe asupra acestei realități ce reprezintă o componentă importantă a Bisericii noastre locale. Dacă în lumea catolică există 1.070.000 de persoane consacrate, incluse fiind în această cifră și cele care trăiesc în mănăstiri de clauzură, numărul lor fiind de aproape 56.000, în Dieceza de Iași sunt 45 de case călugărești feminine și 15 case călugărești masculine, în care viețuiesc și activează 1.042 de persoane consacrate, dintre care 783 călugărițe și 259 de călugări, dintre care 131 sunt preoți, cărora li se adaugă alți 338 de preoți diecezani. Aceste persoane merită tot respectul și prețuirea noastră, aceste persoane consacrate au spus odinioară ca și Isaia: Iată-mă, trimite-mă pe mine sau ca și primii ucenici au părăsit toate, pe tata, mama, frați, surori, unele dintre ele chiar țara natală, au renunțat să întemeieze o familie proprie, tocmai pentru a fi mai disponibile pentru misiune, pentru slujirea altora; făcând voturile de castitate, ascultare și renunțare la bunurile proprii, au ales de bună voie să-l urmeze pe Cristos, să lucreze pentru el și semenii lor, de multe ori marginalizați, săraci lipiți pământului, bătrâni sau bolnavi ori dedicându-se educației copiilor și tinerilor. Ca și vicar episcopal pentru viața consacrată, cunosc destul de bine bucuriile și satisfacțiile persoanelor consacrate din teritoriul nostru, dar și problemele, dificultățile, grijile și neliniștea cu care nu rareori se confruntă, poate și din cauză că aceia cu care sau pentru care lucrează nu sunt suficient de cooperanți sau nu apreciază eforturile lor. Ele au nevoie de încurajarea noastră, de suportul spiritual, moral și material; pentru ele trebuie să ne rugăm pentru a fi mereu fidele lui Cristos, ostii vii, jertfite pe altarul datoriei împlinite cu iubire și bucurie, cu entuziasm și optimism; lumini strălucitoare, torțe aprinse care să lumineze și să încălzească alte inimi în urmarea lui Cristos; sau, cum li se adresează episcopul nostru prin mesajul din Lumina creștinului pe luna februarie: să fie pentru întreaga societate ferment de creștere și de desăvârșire în dragoste, semn al vieții viitoare și garanție a fericirii veșnice. Fiind fiecare dintre noi conștienți de vocația și de misiunea proprie, mulțumind persoanelor consacrate pentru viața și activitatea lor jertfelnică, le asigurăm recunoștința, prețuirea, sprijinul și rugăciunea noastră, iar prin Maica Preacurată le încredințăm iubirii infinite a lui Dumnezeu. Amin. 7 februarie 2010 Pr. Alois Fechet [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 5-a de peste an: Anul C [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |