Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul C
Duminica a 4-a de peste an

Ier 1,4-5.17-19; Ps 70; 1Cor 12,31-13,13; Lc 4,21-30

"A venit la ai săi, dar ai săi nu l-au primit"

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Expresia este validă începând cu rudele de sânge. Isus a avut de suferit un fel de persecuție din partea rudelor. Ioan ne informează că nici frații lui nu credeau în el, iar Marcu este și mai crud: "Ai săi au venit să pună mâna pe el, căci spuneau că și-a ieșit din fire". În sfârșit, îl considerau nebun. Dușmanii îl consideră vrednic de cruce, dar rudele au față de el o atitudine și mai odioasă: îl consideră demn de cămașa de forță. O altă deziluzie arzătoare i-a venit lui Isus din partea concitadinilor. Trebuie să se fi îndreptat spre Nazaret cu mare speranță. Revedea peisajul copilăriei sale: fântâna, străzile unde se juca cu ceilalți copii, atelierul tatălui său. Probabil că acolo mai locuia mama sa. Cu siguranță că îl cunoștea pe sacristanul, care în sinagogă îi dădea sulul Scripturii. Scena s-a desfășurat într-un cadru de intimitate și, în același timp, de grandiozitate. Ochii tuturor din sinagogă erau îndreptați spre el. Și iată revelația, discretă, dar care nu lasă nicio îndoială referitor la aplicația profeției: "Astăzi s-a împlinit Scriptura aceasta, pe care ați ascultat-o cu urechile voastre". Este unul dintre rarele momente sugestive, în care Isus, cu cea mai mare naturalețe, revelează pe neașteptate propria identitate. Dar locuitorii din Nazaret nu sunt deloc dispuși să îngenuncheze în fața acelui concitadin al său, pe care credeau că-l cunosc, și încă foarte bine.

Exegeții susțin că au fost cel puțin trei vizite ale lui Cristos în patria sa. O speranță aproape încăpățânată că ai săi, în sfârșit, îl vor recunoaște. Prima dată întâlnește stupoarea generală, pătrunsă de admirație. A doua oară se află în fața unui zid compact de neîncredere: "Nu este oare acesta fiul lemnarului? Nu se numește mama lui, Maria, iar frații lui, Iacob, Iosif, Simon și Iuda? Și surorile lui, care nu sunt toate la noi? De unde, deci, are el toate acestea? Și erau scandalizați de el". A treia oară este o adevărată explozie de furie populară. Toți cei din sinagogă s-au umplut de mânie. Sculându-se, l-au scos afară din cetate și l-au dus pe buza prăpastiei de pe colina pe care era construită cetatea lor, ca să-l arunce de acolo. Dar nimeni nu are curajul să-i dea brânci. Luca, evident, sintetizează. Așază într-un singur tablou diferite episoade.

Oricum, rămâne faptul că pe Isus nu l-au recunoscut consătenii săi. De ce? Atâta timp cât era vorba despre recunoașterea înțelepciunii sale, îl puteau admira și se puteau mândri cu el. Dar în fața pretenției de a fi Mesia, ei îl refuză cu mânie. Nu, nu este posibil. Îl cunosc toți în sat, știu de unde vine. O viață ireproșabilă, dar modestă, fără nimic extraordinar. În sfârșit, unul de-al lor. L-au văzut jucându-se în piață, trecând pe străzi cu o bârnă pe umăr. Tâmplarul, nimic mai mult. Și-l amintesc aplecat deasupra bancului de lucru, cu talaj prin păr. Muncea la fel ca toți ceilalți, transpira ca toți ceilalți. Ce pretenție este asta? Mesia? Imposibil. Acesta nu este decât tâmplarul, fiul Mariei.

Și-au construit o imagine a lui Dumnezeu și dacă Dumnezeu se manifestă așa cum vor ei, bine. Altfel, îl refuză. Dumnezeul lor era un idol. Și au preferat să păstreze idolul. Locuitorii din Nazaret reușeau să-l vadă pe Mesia numai într-un cadru de măreție. Trebuia să fie ceva excepțional, colosal. Nu și-l puteau închipui sub chipuri simple, comune, cotidiene. De aceea îl alungă. Iar Isus trece printre ei, de data asta aplecat sub apăsarea unei amărăciuni nespuse și a unei deziluzii profunde. Și pleacă în exil.

Ne vine spontan să ne indignăm împotriva consătenilor lui Isus. Dar este o mânie la care nu avem dreptul, pentru că și noi suntem vinovați la fel ca ei. Și noi suntem victimele aceluiași echivoc. Și noi îl cunoaștem pe Cristos. Știm ce a făcut pentru noi, a murit pe cruce, dar suntem incapabili să-l recunoaștem.

Era o noapte rece, de iarnă, în Coreea. O viitoare mamă se îndrepta prin zăpada înghețată, înspre casa misionarilor, unde știa că va găsi ajutorul de care avea nevoie. La mică distanță de casa misiunii era un șanț adânc, peste care trecea un pod. Și în timp ce înainta cu greu, au cuprins-o durerile nașterii. Femeia a înțeles că nu putea merge astfel mai departe și s-a așezat sub pod. Acolo, singură, la picioarele unui pod de lemn, dădu naștere unui băiețel. Nu avea nimic cu ea, în afară de hainele groase pe care le purta. Una câte una și le scoase de pe ea, și îl acoperi pe micul ei fiu, înfășurându-l cu ele ca într-un cocon voluminos. Apoi, găsind o bucată aruncată de sac, o trase pe ea și se întinse tremurând, istovită, lângă copilașul ei. Următoarea dimineață, o misionară își conducea mașina peste pod, ca să ducă un coș cu mâncare unei familii coreene. Pe drumul de întoarcere, când se apropia de pod, vehiculul tuși și muri, rămas fără combustibil. Ea lăsă mașina în afara șoselei și începu să meargă pe pod înspre misiune dar se opri când auzi un scâncet slab, care venea de dedesubt. Se târî sub pod, ca să vadă despre ce este vorba și acolo găsi micul copil, cald, dar flămând, și tânăra mamă înghețată lângă el. Misionara a luat copilul la misiune și s-a îngrijit de el. Când a mai crescut, băiatul o ruga adesea pe "mama sa adoptivă" să-i istorisească cum l-a găsit. La a 12-a comemorare a morții mamei sale, băiatul a rugat-o pe misionară să-l ducă la mormântul ei. Ajuns acolo, i-a cerut să aștepte ceva mai departe, cât timp se va ruga el. Copilul stătea lângă mormânt, cu capul plecat, plângând. Apoi a început să se dezbrace. Și în timp ce misionara îl privea uimită, băiatul își dădea jos, piesă cu piesă, îmbrăcămintea sa călduroasă, lăsând hainele pe mormântul mamei. "Cu siguranță că nu-și va da jos toate hainele", se gândi misionara, "va îngheța". Dar băiatul a dat totul jos, punându-și toate hainele călduroase pe mormânt. Apoi a îngenuncheat dezbrăcat și tremurând în zăpada înghețată. Când misionara se apropie de el, ca să-l ajute să se îmbrace, îl auzi plângând și strigând către mama pe care n-o cunoscuse niciodată: "Ți-a fost mai frig decât atât pentru mine, mama mea?". Și plângea amar.

Știm, știm de mici, când Cristos a venit pe pământ, s-a dezbrăcat pe sine de orice haină regală și a intrat într-o lume a urii și a indiferenței reci, pentru că, pur și simplu, a văzut că secole de vieți distruse aveau nevoie de un Mântuitor. Știm că el a murit de inimă frântă. Păcatul meu și al tău, lunga istorie a omului închinându-se la dumnezei falși, făcuți de mâini omenești, război, vărsare de sânge, crimă, cruzime, lăcomie, au frânt inima lui Cristos. Știm că răceala noastră i-a frânt inima și acum îl îngheață de tot. Noi, creștinii satisfăcuți, mulțumiți de sine pe din afară, dar în interior suferind încă de apatie. Noi, care ne rugăm "Dă-ne milă pentru lumea aceasta pierdută", și apoi nu sacrificăm câțiva lei pentru nevoile celorlalți. Noi, care avem bani, informația și puterea să ducem Vestea Bună oricărei făpturi, și încă n-am făcut-o. Noi, care spunem că iubim pe ceilalți, pe cei pierduți, dar neglijăm să-i spunem măcar unui om despre Mântuitorul iubitor. Dragostea lui Isus zace înghețată pe buze, care ar trebui să fie calde, vorbind pentru el. Într-un cuvânt, nu-l recunoaștem. Ne încăpățânăm să construim o imagine a lui Dumnezeu, și dacă Dumnezeu se prezintă diferit de acea imagine a noastră, nu-l primim. Îl căutăm pe Dumnezeu în afară, în timp ce el este prezent în viața noastră. Ne ascuțim privirea pentru că îl considerăm departe, iar el este foarte aproape, trece pe lângă noi. Ni-l închipuim în nori, și-l intersectăm pe drumul nostru. Suntem mereu în așteptarea miraculosului, a extraordinarului, iar el îmbracă hainele de fiecare zi, simplu, la îndemâna noastră, aș spune aproape banal. Refuzul nostru, până la urmă, este refuzul întrupării, refuz de a-l vedea pe Dumnezeu care se revelează cu un chip de om.

Adevăratul pericol pentru un creștin este distragerea atenției. La spovezile noastre ne acuzăm de distracție la rugăciune și nu ne gândim la distracțiile de-a lungul străzii. Și, totuși, de infinite ori îl atingem în treacăt pe Cristos și nu ne dăm seama, nu-l recunoaștem. Greșeala lui este că are un chip prea cunoscut, chipul săracului, al copilului, al colegului, al bucătăresei, al bețivului care doarme pe unde apucă, al șomerului, al soțului, al soției, al superiorului, al femeii de serviciu, al străinului, al bolnavului, al individului care o duce rău, al prizonierului. Noi, care cunoaștem aceste chipuri, nu știm să-l recunoaștem pe Cristos în ele. Iar el continuă să fie în exil, acasă la el. "Dincolo este omul care vă așteaptă. A spus că știți pentru ce a venit. Chiar astăzi trebuia să vină? Pisălogul! Spune-i că nu am timp. Să vină mâine, acum am treabă. Trebuie să pregătesc predica pentru duminică. Este un lucru foarte important". Și omul pleacă, aplecat sub greutatea amărăciunii. O nouă dezamăgire, încă o dată nu a fost recunoscut. Încă o dată a venit să bată la ușa propriei case, iar ai săi nu l-au primit. Eu, din cauză că pregăteam această predică. Tu? Cred că și tu ai avut un motiv serios. Dar el a plecat, nerecunoscut iar.

Doamne, ne dăm jos acum veșmintele strălucitoare de mândrie și îndreptățire de sine și le punem la picioarele tale, lăsând să se vadă zdrențele dezgustătoare de dedesubt. În nevoia noastră plângem îngenuncheați. Ți-a fost mai frig decât atât din cauza noastră, Doamne?

Și plângem amar. Pentru că știm ți-a fost. Amin.

31 ianuarie 2010

Pr. Cristinel Fodor


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
354 accesari.


Alte predici pentru Duminica a 4-a de peste an:

Anul C
28 ianuarie 2007 - Pr. Daniel Iacobuț
3 februarie 2013 - Pr. Corneliu Berea, SVD
31 ianuarie 2016 - Pr. Iosif Enășoae
3 februarie 2019 - Pr. Lucian Farcaș

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat