Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul C
Duminica a 3-a de peste an

Neh 8,2-4a.5-6.8-10; Ps 18; 1Cor 12,12-30 (1Cor 12,12-14.27); Lc 1,1-4;4,14-21

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Suntem la o lună după Crăciun și de atunci, ca în fiecare sărbătoare și duminică, parcă nu a încetat șirul epifaniilor, adică mereu noi și noi martori sau lucruri ne spun că Isus născut la Betleem este cu adevărat Dumnezeu, cel promis de întreg Vechiul Testament. Îngerii în noaptea de Crăciun, păstorii, martirii, apostolii, apostolul Ioan - a treia zi de Crăciun -, magii, steaua, toți vorbesc despre dumnezeirea sa. La botez, însăși vocea Tatălui ne spune că cel coborât în apă, cel botezat, este chiar Fiul său. La nunta din Cana, Maica Domnului ne spune clar același lucru, ca și minunea de față.

Și duminica de astăzi poate fi considerată tot o epifanie. Isus astăzi, însă, se prezintă legitimat de însăși Sfânta Scriptură. Aduce cel mai credibil, cel mai sacru dar și cel mai puternic argument: declarația în Vechiul Testament despre Mesia, adică despre el însuși.

Era într-o zi de sâmbătă, în sinagoga din Nazaret. Isus intră, ia sulul cărții și citește. Tocmai acest fragment din Isaia: "Duhul Domnului este asupra mea, pentru aceasta m-a uns, să duc săracilor vestea cea bună, m-a trimis să proclam celor închiși eliberarea și celor orbi recăpătarea vederii, să redau libertatea celor asupriți". A citit acest verset. S-a oprit puțin iar apoi a început să le explice: "Azi, acest text pe care l-ați auzit, s-a împlinit". Isus voia să spună că la Botez, Duhul a coborât asupra lui și prin puterea acestui Duh el înfăptuiește minunea. O altă dovadă clară că acest text se împlinește este că celor săraci li se aduce vestea cea bună. Dacă observăm bine, Isus îi favorizează pe cei săraci, pe cei umili, chiar din prima zi a existenței sale. Îngerii sunt trimiși la săracii păstori și nu la mai marii preoți ai Ierusalimului. Mai târziu, știm că Isus va hrăni săracii cu pâine, va lăuda văduva săracă, va locui printre cei săraci. Deci, versetul se împlinește.

Un predicator spunea că duminica de azi am putea s-o numim foarte bine Duminica Sfintei Scripturi. Și el explică de ce. Prima lectură, luată din Cartea lui Nehemia, este o minunată lecție de ascultare și de prețuire a Sfintei Scripturi, a Torei. Cirus, regele Babilonului, a permis evreilor deportați care au fost mult timp departe să se întoarcă în țara lor. Iată-i acum pe evrei întorși, vai de capul lor, necăjiți, fără pământuri, fără case, fără nimic, adunați într-o piață din Ierusalim, printre dărâmături și ruine. Aici, preotul Ezdra a adus cartea, sulul cărții, și a început să citească din ea. Imaginați-i pe acești oameni oropsiți atâta timp în pământ străin, cât de dornici erau să audă citindu-se din Cartea Sfântă. Parcă nici nu ne vine să credem și ni se pare exagerat să citești așa de mult din Scriptură. Dar ei, așa cum am ascultat, ascultă de dimineață și până la amiază. Și toți, și bărbați și femei și copiii capabili de a înțelege. Mai mult chiar, nu o citesc sau o ascultă cu indiferență, dar cu multă venerație. Tot poporul, când s-a deschis cartea, stătea în picioare în piață. Apoi, ridicându-și mâinile au spus: "Amin. Amin". Și plecându-se, au îngenuncheat în fața Domnului până la pământ. Dacă am face un tablou, este impresionant, printre ruine, atâta dorință de Scriptură.

Ne emoționează, așadar, ascultarea cuvântului lui Dumnezeu, ne emoționează gestul acestor evrei. Dar evreii, ca să vedeți că și astăzi au ceva special, ei au o sărbătoare foarte interesantă. Se cheamă Simhat Tora. Și în această zi evreii, grupuri, mai mari sau mai mici, iau suluri în brațe, umblă cu ele în brațe pe străzi, cântă, chiuie de bucurie și ridică în sus în semn de elogiu această Scriptură, aceste suluri. Ba chiar unii cu camionete, cu microbuze, întreaga zi circulă prin localitate preamărind acest dar al lui Dumnezeu. Și dacă ar fi să traducem acest nume - Simhat Tora - înseamnă "Bucură-te, Tora", adică o personalizează, o personifică aducând acest elogiu.

În Evanghelia lui Luca, așa cum am văzut, autorul explică lui Teofil, ucenicul său, cât de mult s-a străduit să aștearnă pe hârtie lucrurile pe care le-a cercetat cu mare grijă. Apoi, am mai spus deja, Isus o citește și o explică din sinagoga din Nazaret. Și arată clar că textele Scripturii fac referință la el.

Iar psalmul, așa cum am cântat de mai multe ori astăzi, pur și simplu ceea ce spuneam eu, spunând simplu: "Cuvintele tale, Doamne, sunt duh și viață".

Pe de altă parte aș spune că Biblia, Sfânta Scriptură, a fost totdeauna foarte prețuită în Biserică. Biserica a dat mereu respect deosebit cărților sfinte. Ea a considerat totdeauna Biblia ca fiind cuvântul inspirat al lui Dumnezeu. Ea este regula supremă de viață, deoarece aici este prezent Dumnezeu, ne vorbește direct Dumnezeu.

Se spune că primii creștini, care nu aveau mari posibilități de a avea fiecare în casa lui o Scriptură, atunci când găseau un mic fragment de pergament, cu doar câteva cuvinte scrise din Biblie, o purtau cu cel mai mare respect într-un buzunăraș la piept și adesea îl citeau, știind că acolo au un cuvânt spus de Dumnezeu însuși.

Sfânta Scriptură este, așadar, marea comoară pe care Dumnezeu a oferit-o pământului. Iată, în acest sens, o frumoasă paralelă pe care o face sfântul Ioan Gură de Aur între o livadă și grădina Sfintei Scripturi. Iată ce spune el: "Frumoasă este grădina și livada, dar mai minunată este citirea dumnezeieștilor Scripturi. În livadă, e adevărat, sunt flori, dar care se veștejesc. În Scriptură sunt învățături care mereu sunt în floare. În livadă adie un zefir, dar în Scriptură e suflarea Duhului. În livadă sunt mărăcini care supără și îngrădesc. Aici e providența lui Dumnezeu care asigură. Acolo sunt greierii care cântă. Aici sunt profeții care cântă. În livadă e încântarea ochilor. Aici e încântarea inimii și folosul câștigat din citire. Grădina e într-un loc, dar învățăturile sunt peste tot. Livada aduce rod doar o dată pe an, însă Sfintele Scripturi și în timpul iernii, și al verii, sunt pline de frunze și fructe plăcute".

Biserica a prețuit, așadar, la justa valoare, încă de la începutul ei, Sfintele Scripturi. Priviți predicile apostolilor, cea a lui Ștefan, și veți vedea că sunt pline de citate din Scriptură. Scrisorile sfântului Paul fac mereu trimitere la Vechiul Testament. Să spunem că dacă veți scoate din scrierile Sfinților Părinți tot ce se referă la Biblie, oare ce ar mai rămâne? Ceva literatură. Dacă ați încerca să construiți o teologie fără Scriptură, oare ce ar ieși? O grămadă de reflecții ieftine, fără suport. Dacă ați duce o viață spirituală fără Scriptură, oare unde s-ar ajunge? Poate la un pietism ieftin. Dacă ați scoate Biblia din viața lumii, ce ar fi? Am vedea o lume total dezorientată.

Astăzi asistăm la un lucru foarte încurajator. Creștinii din orice Biserică sau orice comunitate ar face parte, chiar dacă au multe disensiuni între ei, au totuși toți Sfânta Biblie, ca suport al credinței și ca valoare supremă. Toți consideră Sfânta Scriptură drept cuvântul lui Dumnezeu. Iată, așadar, astăzi putem vorbi despre o prețuire extraordinar de frumoasă a Sfintei Scripturi. Ba chiar aici, la noi, în dieceza de Iași, am avut, în urmă cu câțiva ani, ani speciali dedicați Sfintei Scripturi, semn că lumea de astăzi are nevoie de garanții autentice, adică de Scriptură.

Iar acum, pentru că suntem în perioada de rugăciune pentru unitatea creștinilor, permiteți-mi să fac câteva reflecții scurte pe seama acestui adevăr, dar, mai mult, a acestei necesități, a acestei urgențe a lumii noastre moderne.

Sfântul Paul, de exemplu, spune foarte simplu, când a văzut că deja în timpul său creștinii aveau disensiuni între ei, spune următoarele: "Vă îndemn, fraților, pentru numele Domnului Isus, să fiți în armonie, să nu fie între voi dezordine, ca să fiți desăvârșiți în același cuget și în aceeași simțire. Spun aceasta pentru că fiecare dintre voi zice: eu sunt al lui Paul, eu sunt al lui Apollo, eu sunt al lui Chefa, eu sunt al lui Cristos. Oare Cristos a fost împărțit?". O întrebare atât de actuală și astăzi în zilele noastre.

Și, mai departe, ca să vedeți, totuși, că unitatea creștinilor este cât se poate de urgentă, vă aduc un fragment scurt, spus de cardinalul Walter Kasper în urmă cu trei ani, la noi, aici, la Sibiu. Spune cardinalul cu durere: "Avem această comoară a unității, a creștinismului, în vase de lut. Căci, deși avem acest fundament comun - Isus Cristos - trăim în Biserici diferite. Facem acest lucru contrar dorinței și poruncii lui Isus Cristos. Cu alte cuvine, contrar evangheliei. Din această cauză, nu trebuie să considerăm diferențele dintre noi ca fiind evidente și nici să ne obișnuim cu ele sau să le amplificăm. Ele sunt contrare voinței lui Dumnezeu și astfel sunt expresie a păcatului. Ele sunt eșecul misiunii noastre istorice, anume că lumina ar trebui să-l mărturisească pe Isus tuturor oamenilor și să pledeze pentru unitatea și pacea între creștini. Prin diferențele dintre noi am întunecat lumina lui Isus Cristos în ochii multor oameni, care privesc faptele sale fără îndoială". Dar, spune cardinalul mai departe, "Și pe această cale s-au săvârșit multe lucruri pozitive în multele decenii. Noi, catolicii, am învățat de la evanghelici despre însemnătatea cuvântului lui Dumnezeu. Ei învață în prezent de la noi despre însemnătatea și structura Liturghiei. Catolicii și evanghelicii datorează ortodocșilor o înțelegere mai vie a tainei. Astfel, icoanele au început să fie mai iubite în Apus. Acestea sunt exemple care s-au înmulțit cu ușurință. Ne cunoaștem încă prea puțin și de aceea", concluzionează el, "ne iubim prea puțin".

Dar ca să vedeți că și din partea Bisericii Ortodoxe există dorințe, există cereri, există această - să-i spunem - tendință spre unitate, am să închei cu o afirmație pe care o fac doi ierarhi ortodocși. La Sinodul Bisericii Catolice ținut în urmă cu doi ani la Roma, un reprezentant al Bisericii Ortodoxe, care s-a adresat sinodului, a vorbit despre episcopul Romei ca despre un semn de unitate între creștini. Arhimandritul Ignațiu, delegat al Bisericii Greciei, a vorbit în fața adunării sinodale dedicată cuvântului lui Dumnezeu în viața și misiunea Bisericii. Discursul său a provocat mai multe aplauze decât orice altă intervenție în sinod. Iată ce spune el: "Sanctitatea Voastră, societatea noastră este sătulă și bolnavă. Caută, dar nu găsește. Bea, dar setea nu este satisfăcută. Societatea de astăzi are nevoie de noi, creștinii, catolici, ortodocși, protestanți, de o mărturie comună, de o voce unică. În aceasta stă responsabilitatea noastră de păstori ai Bisericii secolului XXI". Iar mitropolitul ortodox de Pergamon, Înalt Preasfințitul Zizioulas, spune într-un interviu: "Pentru a spune dacă cineva este eretic, trebuie să analizăm dacă acea persoană respinge principii susținute de sinoadele ecumenice. Între participanții ortodocși la dialogul ecumenic nu am văzut vreo deviere de la principiile credinței. Mai mult, știm că dialogul cu cei care se opun credinței noastre, nu ne face eretici. Dialogul ecumenic nu are nimic de a face și nimic de ascuns. Iar drumul nostru este încă lung". Și exprimându-se direct despre ecumenism, spune: "Istoria este călăuzită de Dumnezeu. Cei care proclamă că unitatea Bisericii este imposibilă, încearcă să ia locul lui Dumnezeu. Cine suntem noi să predeterminăm viitorul? Suntem chemați să lucrăm fără încetare ca toți să fie una. El va găsi o cale să facă aceasta. Noi, pur și simplu, trebuie să lucrăm pentru unitate".

Un apel excepțional al unui mitropolit ortodox pentru unitate, un apel care ne îndeamnă pe toți și, mai ales, ne dă garanție că unitatea sau drumul spre unitate nu are cale de întoarcere. Așadar, o rugăciune permanentă și astăzi și mâine și în fiecare zi pentru ca toți creștinii să fie împreună. Amin.

24 ianuarie 2010

Pr. Iosif Dorcu


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
428 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 3-a de peste an:

Anul C
21 ianuarie 2007 - Pr. Iosif Bisoc, OFMConv.
27 ianuarie 2013 - Pr. Cristinel Fodor
24 ianuarie 2016 - Pr. Mihai Pătrașcu
27 ianuarie 2019 - Pr. Ștefan Lupu

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat