Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul C
Duminica a 2-a de peste an

Is 62,1-5; Ps 95; 1Cor 12,4-11; In 2,1-12

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Am ascultat în evanghelia de astăzi prima minune pe care a săvârșit-o Isus la nunta devenită cea mai cunoscută din istorie, cea din Cana Galileii.

Icoanele pe care le avem în locuințele noastre, ni-l arată pe Isus în multe ipostaze: fie răstignit pe cruce, fie la Cina cea de Taină, împreună cu apostolii, ori ca păstorul cel bun, înconjurat de oițe, ori singur, bătând la ușă. Însă, poate nicăieri așezat la o masă festivă, ca nuntaș, așa cum ni s-a relatat astăzi.

La nunta din Cana, Isus a petrecut împreună cu ucenicii săi și cu mama sa, a mâncat și a băut în cinstea mirilor. A aflat că vinul se terminase. A vorbit cu slujitorii și le-a dat indicații precise. A transformat apa în vin pentru ca mirii să nu se facă de râs în fața lumii, iar nunta lor să nu fie una de pomină. Dar, mai mult decât toate acestea sau mai presus de ele, Isus, notează evanghelistul, și-a arătat slava și ucenicii lui au crezut în el.

Pe unii i-a indignat această primă minune a lui Isus, mai ales pe antialcoolici. De ce a trebuit Isus să le mai dea nuntașilor încă un rând de vin? Și încă ce vin! El nu e bun nici în cantitate redusă, darămite atunci când suplimentul ajunge la aproximativ 600 de litri, căci fiecare vas era de circa 100 de litri. Trebuie că au plecat toți nuntași îmbătați acasă.

Se povestește că după o predică despre nunta din Cana ținută de sfântul Ieronim, în secolul al IV-lea, vine la el unul dintre ascultătorii săi, cu o observație ironică. Acesta se întreabă: "600 de litri de vin? O cantitate frumoasă! Pe mine m-ar interesa ce au făcut oamenii cu atâta vin?". A venit și răspunsul sfântului: "Ai dreptate", îi spuse. "Din acel vin noi bem încă și astăzi".

Peste această replică, întrebăm și noi imediat: "Cum așa, sfinte Ieronime?". Și răspunsul ni-l dă el, ca și ceilalți Sfinți Părinți, învățându-ne că intenția evanghelistului nu a fost pur și simplu de a ne istorisi o minune, o faptă extraordinară, ceva suprafiresc, ci un semn, și anume, primul din cele șapte semne ale evangheliei sale. De aceea, primele 12 capitole din Evanghelia după sfântul Ioan poartă supranumele de Cartea semnelor, iar ultimele nouă Cartea gloriei, în care vine și se împlinește ceasul lui Isus, adică glorificarea sa pe lemnul crucii. Înțelegem acum spusa lui Ieronim, că vinul de la Cana nu s-a terminat nici până astăzi, în măsura în care vedem în acel vin un semn, un simbol al vinului folosit de Isus la Cina cea de Taină, transformat în sângele său, din care bem până și astăzi.

Semnele pe care Isus le face nu sunt pentru spectacol, pentru senzații tari, ci ele urmăresc să câștige din partea celui care ajunge la cunoașterea lor, din partea noastră, un lucru precis și de valoare: credința. Ucenicii sfârșesc prin a crede în el.

Să înțelegem și noi acest prim semn cu ajutorul a trei cuvinte: bucuria, plinătatea și credința.

Nuntașilor de la Cana li s-a terminat vinul. La nuntă lua parte tot satul, iar aceasta se întindea pe mai multe zile. Odată cu vinul terminat s-a terminat și bucuria lor. Psalmul 104 spune că pâinea este cea care întărește inima omului, dar vinul este cel care o înveselește. În pustiu, evreii au primit apă de la Dumnezeu. Isus a înmulțit pâinea pentru o mulțime de oameni. Apa și pâinea trebuie înțelese ca indispensabile pentru viața biologică și ele circumscriu nevoile noastre primare, hrana și băutura. Dar de la Dumnezeu nu se primește doar ceea ce este strict pentru viață. Dumnezeu nu dă doar ceea ce asigură subzistența noastră. El vrea să simțim bucuria de a trăi, vrea să ne meargă bine punându-ne la dispoziție toată creația, dar mai ales punându-se la dispoziție pe sine. Noi nu suntem în această lume doar pentru a lucra, pentru a ne sătura stomacul, pentru a ne însoți cu grijile elementare ale vieții, pentru a ne limita la ceea ce este necesar, ci pentru a ne bucura în sufletul și în trupul nostru, pentru a face comuniune cu semenii noștri și cu Dumnezeu, pentru a face sărbătoare cu Isus.

În acest sens, vinul cel bun păstrat până la sfârșit este chiar Isus. El a venit în lume ca să aducă bucurie, ca să încânte inimile noastre, ca să ne simțim bine cu el, să avem momente festive în numele lui, împreună cu el. El vrea să ne asigure bucuria de a trăi.

Ioan ne spune în mod expres că vasele de piatră erau în număr de șase. Isus a cerut slujitorilor nu numai să pună apă în ele, ci să le umple până sus. Acest detaliu, până sus, sugerează plinătatea. Numărul șase simbolizează întotdeauna imperfecțiunea. Piatra din care sunt făcut vasele vorbește despre duritatea legalismului, a prescripțiilor Legii vechi. Apa din acest vase era întrebuințată pentru curățirea evreilor, așa cum prescria ritualul. Adevărata curățire, însă, nu se mai putea realiza prin vechiul ritual, ci prin Isus Cristos. Prin el, Dumnezeu vrea să purifice pe fiecare om și să-l readucă la starea frumuseții originare.

Vinul este semnul bucuriei, al vieții care primește de la Cristos un gust aparte, de calitate. Cu apă nu se face sărbătoare. E nevoie de vin. Cele șase vase trimit la al șaptelea, care se va deschide pe cruce, când soldatul va străpunge coasta lui Isus pentru a curge dintr-însa băutură spirituală pentru toți oamenii.

Expresia "până sus" vrea să ne spună că Dumnezeu nu drămuiește, nu măsoară cu precizie, nu dă cu zgârcenie, ci așa cum se exprimă Steinhardt, numai clătinat și îndesat, cu toată generozitatea, căci el este Domn al belșugului, al veseliei și al plinătății. Chiar Isus spune în evanghelie: "Eu am venit ca să aibă viață și să o aibă din belșug". Credem noi acest lucru atunci când ne confruntăm cu lipsuri? Este Dumnezeu plinătatea vieții noastre sau el e lăsat să umple doar una din părțile existenței noastre? Ne arătăm și noi generoși față de semenii noștri?

Se povestește că într-un sat sărac din China, oamenii pregăteau o nuntă. Fiindcă mirii erau săraci, au căzut de acord ca fiecare să aducă cu sine o sticlă de vin, care urma să fie turnată într-un butoi mare, chiar la intrarea în sala nunții. Când a sosit momentul festiv, servitorul a turnat fiecăruia în pahar pentru a ciocni cu mirii. Nu mică le-a fost mirarea nuntașilor când au văzut că în pahare nu aveau altceva decât apă. Rușinea i-a cuprins pe toți, căci fiecare se gândise în sinea lui: "O sticlă cu apă e aproape nimic într-un butoi așa de mare". Din nefericire, însă, toți, până la ultimul, gândiseră la fel.

Poate ne-am purtat și noi la fel ca aceștia. Dumnezeu ne îndeamnă astăzi să ne schimbăm și să pledăm pentru generozitate.

La sfârșitul evangheliei, care, totuși, nici până acum nu s-a sfârșit, ni se spune că ucenicii au crezut în el, adică au manifestat credință, nu unei învățături sau doctrine, ci unei persoane care și-a dezvăluit slava de Fiu al lui Dumnezeu.

Ce anume înseamnă credință, ne arată în mod exemplar mama lui Isus, Maria. În Evanghelia după sfântul Ioan, o întâlnim pe Maria la începutul activității publice a lui Isus și la sfârșitul ei, sub cruce, adică la începutul semnelor și când ceasul lui Isus e pe sfârșite. Răspunsul interogativ primit de la fiul ei, la sesizarea că nu mai este vin, ar fi putut trezi în Maria numai descurajare. Dar ea are pur și simplu încredere. Din această încredere se nasc și cuvintele ei către servitori: "Faceți tot ce vă va spune!". Există situații și probleme în viața noastră pentru rezolvarea cărora noi nu contăm pe cuvântul lui Dumnezeu, pe indicațiile pe care le primim în evanghelie. Mama lui Isus ne învață să avem credință.

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Minunea transformării apei în vin este un semn al bucuriei, al plinătății și al credinței pe care le avem de la Dumnezeu și împreună cu el. La fiecare banchet euharistic este și un semn că transformarea noastră trebuie să înceapă. S-o rugăm pe mama lui Isus să ne facă încrezători în orice împrejurare, căci Isus vrea să facă sărbătoare cu noi, oferindu-ne multe și pe sine ca dar, ca să simțim din plin frumusețea vieții. Amin.

17 ianuarie 2010

Pr. Cristian Diac


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
380 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 2-a de peste an:

Anul C
14 ianuarie 2007 - Pr. Eduard Ferenț
20 ianuarie 2013 - Pr. Mihai Pătrașcu
17 ianuarie 2016 - Pr. Claudiu Dumea
20 ianuarie 2019 - Ep. Aurel Percă

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat