|
Anul C Fap 2,1-11; Rom 8,8-17; In 14,15-16.23-26 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Astăzi celebrăm misterul Rusaliilor, desăvârșirea misterului Paștelui lui Cristos. Celebrăm focul de iubire pe care Duhul lui Cristos l-a revărsat în Biserică pentru a arde în lumea întreagă: un foc care nu se va stinge niciodată. La fiecare celebrare euharistică noi continuăm Rusaliile: Duhul Sfânt este cel care la sfânta Liturghie transformă pâinea și vinul în trupul dăruit și în sângele vărsat de Isus; prin invocarea Duhului Sfânt se realizează exclamația Bisericii, "misterul credinței", și ne permite să vestim moartea Domnului și să proclamăm învierea sa. Duhul Sfânt este cel care face din comunitatea creștină nu o simplă asociație de persoane bune și pioase, ci trupul mistic al lui Cristos, poporul adunat în iubirea Preasfintei Treimi. Înainte de a părăsi această lume, Isus a prevăzut pentru discipolii săi riscul oboselii și al descurajării, al fricii și al obișnuinței, și le-a spus: "Mângâietorul, Duhul Sfânt, pe care îl va trimite Tatăl în numele meu, vă va învăța toate și vă va aminti toate câte vi le-am spus eu. Îl voi trimite la voi pe Mângâietorul. El vă va călăuzi la tot adevărul... el va denunța lumea cu privire la păcat, cu privire la dreptate și cu privire la judecată: el vă va da putere, vă va da curaj!" Astăzi noi amintim îndeplinirea acestei promisiuni: astăzi este sărbătoarea fidelității lui Cristos. Dar Rusaliile sunt numai o amintire? S-a terminat cu generația primilor creștini? Evident, nu. Într-adevăr, Biserica își continuă misiunea până la sfârșitul lumii. Cuvintele lui Isus sunt clare: "Predicați evanghelia... Eu sunt cu voi în toate zilele, până la sfârșitul lumii" (Mt 28,20). Se continuă misiunea Bisericii, continuă și promisiunile lui Isus. Sărbătoarea Rusaliilor nu este atunci doar un anotimp, ci este o condiție, nu este un episod, ci o constantă a întregii istorii a Bisericii. Suntem mereu în atmosfera Rusaliilor; totdeauna! Vă invit să intrăm împreună mai profund în misterul sărbătorii de astăzi, lăsându-ne călăuziți de cele trei lecturi propuse de liturgia cuvântului. Strălucirea tuturor liturgiilor creștine însoțește această mare solemnitate a Rusaliilor, asupra căreia plutește Duhul Domnului, cum se cântă în psalmul responsorial, care este o strofă din minunata cântare a creaturilor din Psalmul 104: Trimite, Doamne, Duhul tău, ca să reînnoiască fața pământului. Cântarea Sfântului Duh este intonată astăzi de trei voci. Începe însuși Isus cu promisiunea darului Duhului Sfânt, pe care o face ucenicilor de cinci ori în interiorul discursului de la ultima cină, promisiuni adunate de evanghelistul Ioan. Izvorul darului Duhului este Cristos înviat care, așa cum a promis la Cina de Taină, el îl oferă Bisericii sale ca Duh Mângâietor sau Consolator. Miezul relatării evanghelice este cuprins într-un act simbolic și într-o frază a lui Cristos. Textul din Evanghelia după Ioan (20,19-23), pe care l-am ascultat, ne duce chiar în seara zilei de Paști, când Isus înviat vine în locul unde discipolii erau adunați, le dorește pace, le arată semnele rănilor din mâini și din coastă și, suflând asupra lor, le încredințează mandatul de a continua misiunea sa: Primiți pe Duhul Sfânt; cărora le veți ierta păcatele, vor fi iertate și cărora nu le veți ierta, nu vor fi iertate. Isus încredințează apostolilor săi o misiune în Duhul Sfânt, o misiune care face prezentă de-a lungul veacurilor opera mântuirii. Gestul este acela de "a sufla", evocare a evenimentului de la începuturile creației când "Duhul lui Dumnezeu plutea peste ape" (Gen 1,2) și pătrundea în creatura umană în care Dumnezeu "i-a insuflat duhul faptelor și a pus în el putere de viață" (Înț 15,11). Cuvintele lui Isus sunt într-un anumit sens descifrarea acelui act simbolic: "Primiți pe Duhul Sfânt. Cărora le veți ierta păcatele vor fi iertate" Duhul creează o nouă omenire liberă de rău care este șters prin sacramentul Iertării, celebrat în cadrul Bisericii. În aceste cuvinte rezultă profilul categoric al Duhului pe care am putea să-l rezumăm în doi termeni: Mângâietor și Învățător. El va fi Mângâietorul, Consolatorul: Duhul este apărătorul Bisericii și al credincioșilor cufundați în complicațiile istoriei, contestați de lume, persecutați de cel rău. Duhul susține și întărește, apără și călăuzește comunitatea creștină în mărturia sa de credință și de iubire. Duhul Sfânt are totuși și o funcție internă în cadrul Bisericii și în inima creștinului: el va învăța și va aminti tot ceea ce eu v-am spus. Semnificative în fragmentul din evanghelia de astăzi sunt aceste două cuvinte: a învăța și a aminti. Duhul Sfânt continuă opera mântuirii realizată de Cristos, dar mai ales o amintește Bisericii că trebuie să facă "amintirea" misterului pascal, adică a pătimirii, morții și învierii lui Cristos. Nu este vorba de o simplă comemorare a unui eveniment îndepărtat, nu este o nostalgie după propriul trecut istoric. Memorialul, amintirea liturgică, este evocarea în prezent a darului divin, este actualizarea sa astăzi, aici, în momentul de față, manifestând continuitatea eficacității sale divine în mijlocul nostru. Astfel, Duhul Sfânt în Biserică nu păstrează ca într-un vas de cristal amintirea cuvintelor lui Isus, ci le face vii, prezente, rodnice, le transformă în sămânță care încolțește și aduce roade. De aceea avem nevoie de Sfântul Duh, pentru ca el să ne însuflețească și să ne facă să pătrundem în cuvântul lui Dumnezeu. Altfel am asista numai la o comemorare sau la o celebrare liturgică rece, rituală, fără viață. Duhul Sfânt ne învață și ne aduce aminte tot adevărul cuvintelor Mântuitorului. A doua voce care intonează cântarea Duhului este sfântul apostol Paul în capodopera sa teologică, Scrisoarea către Romani. În lectura a doua de astăzi el preamărește acțiunea Duhului Sfânt în interiorul creștinului și descrie situația nouă care s-a creat în creștin prin mântuirea adusă de Cristos. Apostolul Paul simte ca orice om atracția spre rău, povara trupului, care împinge la săvârșirea păcatului. Dar are în sine și pe Duhul Sfânt care este Duh de adopție a fiilor lui Dumnezeu și îndeamnă la bine. Aflăm, astfel, că Duhul este viață și conduce creștinul la victoria asupra păcatului și la adevărata libertate. Trei sunt efectele prezenței Duhului, corespunzătoare la trei învieri. Duhul, care l-a înviat pe Cristos din mormânt, deschide și pentru noi viața ultimă și perfectă. Duhul face să învie și omul mort în păcatul său: este o înviere morală care transformă existența interioară. Duhul, în sfârșit, ne face să înviem din sclavia răului și din teamă, făcându-ne să devenim fii ai lui Dumnezeu, punând pe buzele noastre invocația intimității noastre cu Tatăl ceresc: "Abba, Tată!" Condiția de fii ai lui Dumnezeu este minunată totuși - cum ne amintește sfântul Ioan în scrisoarea sa - "Acum suntem copii ai lui Dumnezeu, dar nu s-a arătat încă ce vom fi. Știm că atunci când se va arăta, vom fi asemenea lui pentru că îl vom vedea așa cum este" (1In 3,2). Duhul Sfânt este, așadar, începutul transformării noastre radicale, este cel care ne conduce de mână din împărăția întunericului și de pe terenul minat al răului în împărăția luminii și la "pășunile veșnice ale cerului". Această acțiune se iradiază în toată omenirea, și a treia voce, aceea a sfântului Luca cu relatarea marii epifanii a Duhului în ziua de Rusalii, îi este cea mai înaltă celebrare. La 50 de zile de la Înviere, evenimentul darului Duhului se repetă. Prima lectură din cartea Faptele Apostolilor (2,1-11) îi prezintă pe ucenici în rugăciune împreună cu Maria, mama lui Isus. Pe neașteptate a venit din cer un zgomot ca de vânt puternic. Duhul Sfânt a umplut casa și s-a așezat peste fiecare dintre ucenici sub formă de limbi de foc, iar ei au început să vorbească în alte limbi. Minunea limbilor indică puterea de unificare a Duhului care duce tuturor, în multiplicitatea darurilor sale, acceptarea unicei credințe. Accentul relatării din pericopa proclamată cade pe simbolul limbilor: "au început să vorbească în alte limbi, după cum Duhul le dădea să vorbească... fiecare îi auzea vorbind în limba lui... fiecare dintre noi îi aude vorbind în limba maternă". Probabil că prin acest simbol autorul a voit să facă aluzie la două pasaje din Vechiul Testament. Primul este cel al împrăștierii omenirii din cauza neînțelegerii dintre oameni, ca urmare a tendințelor de prepotență a celor din Babel (Gen 11): acum Duhul Sfânt adună toate popoarele într-o unică mărturisire de credință, deși are loc în diversitatea limbilor. Al doilea pasaj este scena de pe muntele Sinai învăluit în focul divin, dar interpretat de tradiția iudaică și ca loc al revelării, descoperiri universale a lui Dumnezeu. Se citește, într-adevăr, într-un comentariu iudaic la Cartea Exodului: "Glasul lui Dumnezeu la Sinai, când a răsunat, s-a împărțit în 70 de limbi pentru ca toate națiunile să poată înțelege". Evreii, pe baza tabelului națiunilor prezent în capitolul 10 din Cartea Genezei, își imaginau că pe lume ar fi 70 de naționalități. La Rusalii se profilează pentru sfântul Luca, autorul cărții Faptele Apostolilor, o mare întorsătură. La Babel, cetate simbol al orgoliului și al oprimării, limbile s-au amestecat, separându-i pe oameni între ei; la Ierusalim, noul Sinai, Duhul devine izvor de armonie și de unitate între oameni provenind din multe limbi, culturi și naționalități. Biserica este prin excelență anti-Babel: dacă în cartea Genezei se spunea că "nimeni nu mai înțelegea limba aproapelui", la Rusalii "fiecare înțelegea în propria limbă". Duhul lui Dumnezeu șterge Babelul limbilor, semn al păcatului, și inaugurează Ierusalimul comuniunii: limbile rămân, dar nu mai sunt un paravan opac, ci semn de bogăție pentru a proclama unica credință. Adevăratul, gloriosul dar al Duhului pentru întreaga omenire stă în faptul că mii de limbi, de expresii, de culturi, de naționalități, prin iubirea și credința în Cristos, reușesc să înțeleagă și să proclame același și unic cuvânt al lui Dumnezeu. Biserica este ca un mare goblen din mii de culori, dar compact în unicul desen de credință, bucurie și iubire. De aceea, în fragmentul proclamat, Biserica citește documentul ei de întemeiere, începutul drumului ei pe cărările lumii. Biserica, așadar, nu este rodul unei decizii umane, dar izvorăște din Duhul Celui Înviat. Este "Marele ceas al Bisericii", astfel definea papa Paul al VI-lea solemnitatea Rusaliilor, adică ziua în care Sfântul Duh, ca și pentru a completa opera începută de Isus Cristos, pentru a readuce oamenii la noblețea de fii ai lui Dumnezeu, ne-a dăruit putere și energie, pe care numai Dumnezeu le poate da și le dăruiește. Așadar, Biserica sărbătorește astăzi originile sale și ne întrebăm: Care este mesajul acestei sărbători pentru noi? Cu alte cuvinte, ce face Duhul Sfânt în Biserica timpurilor noastre, în noi și în lume? Duhul Sfânt, într-adevăr, nu intervine numai la originile Bisericii, dar este cel care o leagă și o introduce în mod vital în Cristos; o face să crească în sfințenie, o conformează după Cristos în varietatea și multitudinea situațiilor istorice. De aceea, Biserica este totdeauna sub acțiunea de transformare și de reînnoire a Duhului dumnezeiesc, care permite și o ajută să treacă peste toate dificultățile, temerile, lipsurile și o înclină spre tăcere, interiorizare, la rugăciune, la oferirea unor gesturi de mângâiere și de atenție față de cei săraci. Biserica născută la Rusalii este misionară și ecumenică: la Rusalii, cuvântul își începe cursa sa plecând de la Ierusalim și este proclamat, de-a lungul veacurilor și a epocilor istorice, pentru a întâlni pe toți oamenii de pe fața pământului. Pentru aceasta, Duhul Sfânt conduce Biserica cu putere pe căile dialogului ecumenic și interreligios. Pentru noi toți există și trebuie să fie un drum de împăcare și de pace care trece prin darul Duhului revărsat asupra Bisericii. Relatarea biblică despre turnul Babel ne prezintă lumea fără Rusalii: o lume în care ne putem regăsi și astăzi. Autorul care scrie aparține poporului format de răbdarea lui Dumnezeu pentru a pregăti lumea în vederea întâlnirii cu Cristos. Ce anume caută autorul? Un răspuns. Care? El vede războaiele, diviziunile, confruntările dintre popoare și se întreabă: pentru ce toate acestea? Întrebare actuală și astăzi! Și răspunde: o societate divizată, rănită, este o societate care l-a respins pe Dumnezeu. Aici se află miezul mesajului: relatarea cu turnul Babel este numai o imagine pentru a pune problema și pentru a da un răspuns: fără Dumnezeu nu ne putem înțelege, fără Dumnezeu este deschis drumul spre ură, fără Dumnezeu nu există fraternitate! Dar va rămâne mereu această situație? Iată minunea Rusaliilor: apostolii erau în cenacol și așteptau. După uraganul pătimirii, ei au pierdut orice curaj, sunt umili, se roagă și așteaptă. Deodată își dau seama de o schimbare: este o minune extraordinară, o minune care nu s-a terminat și care continuă încă. Înainte apostolii stăteau închiși, iar acum ies în public. Înțeleg că darurile lui Dumnezeu nu pot să rămână ascunse. Dumnezeu îi cheamă pentru a-i trimite! Ce moment minunat: ei își dau seama că hotarul lui Dumnezeu trece prin persoana lor. Și atunci totul se schimbă; începe cu adevărat o viață nouă. Cine se deschide înaintea lui Dumnezeu devine incandescent ca un metal, care, în contact cu focul, ia caracteristicile focului. Cine se deschide înaintea lui Dumnezeu ia trăsăturile lui Dumnezeu: devine fereastra lui Dumnezeu deschisă asupra lumii oamenilor; este o experiență minunată! Apostolii simt că Isus Cristos este viu și este prezent în ei. Isus nu mai este o amintire, dar o experiență vie; își dau seama de prezența lui Cristos în ei. Cum se schimbă viața atunci când Dumnezeu este simțit aproape! Apostolii au curajul să spună adevărul adus de Isus: vorbesc despre el, vorbesc despre păcat, despre iertare, despre viața veșnică, iar aceasta fără nicio teamă! Așa cum Duhul Sfânt primit de apostoli le-a schimbat existența, la fel introduce și în noi dinamismul iubirii, al bucuriei, al încrederii, al spontaneității, a libertății. Sărbătoarea Rusaliilor înseamnă curaj: curaj ce vine din credință, din așteptare, din rugăciune, din sărăcie interioară. Nu curaj de prezumție, dar curaj de recunoaștere umilă a primatului lui Dumnezeu și a abandonării generoase în voința sa. Să intrăm și noi în cenacolul umilinței și să așteptăm cu Maria împlinirea promisiunii lui Isus. Să-i aducem mulțumire lui pentru tot ceea ce a realizat în inima noastră și a pus pe buzele noastre, pentru a ne face capabili de a comunica evanghelia mântuirii. Astfel el instaurează pentru totdeauna noua lege, legea iubirii, care nu desființează poruncile, dar le duce la desăvârșire și ne pune în situația de a le trăi cu libertate deplină și bucurie. Misterul Rusaliilor ne comunică entuziasmul care a fost specific creștinilor de la începuturile Bisericii. Putem conta pe puterea aceluiași Duh Sfânt care a fost revărsat la Rusalii și care ne ajută să continuăm drumul de credință, susținuți de speranța care nu dezamăgește. Slujitorul Domnului de fericită amintire, papa Ioan Paul al II-lea spunea într-o scrisoare apostolică: "În fiecare duminică Cristos înviat ne dă întâlnire în cenacol, unde în seara primei zile după sâmbătă, s-a prezentat în mijlocul ucenicilor săi pentru a sufla asupra lor darul însuflețitor al Duhului și pentru a-i iniția la marea aventură a evanghelizării" (NMI 58). Aș vrea să amintesc și o observație deosebită a actualului papă, pe când era cardinal: "Creștinismul ar fi murit în leagăn, dacă apostolii, pentru a asculta de porunca lui Cristos de a evangheliza toată lumea, s-ar fi adunat imediat în ședință pentru a elabora planuri pastorale sofisticate". Puterea Bisericii nu stă în planurile oamenilor, dar este darul Duhului! În epoca în care s-a celebrat Conciliului Vatican II, patriarhul greco-ortodox Ignatios de Latakia făcea următoarea observație: "Fără Duhul Sfânt, Dumnezeu este departe, Cristos rămâne în trecut, evanghelia este literă moartă, Biserica o specie de imaginație, autoritatea rămâne o dominație, misiunea o propagandă, cultul o simplă evocare și acțiunea creștină o morală de sclavi. Dar cu Sfântul Duh, (...) Cristos înviat este prezent, evanghelia devine putere vie, Biserica este comuniune trinitară, autoritatea devine slujire eliberatoare, misiunea este o continuă revărsare a Duhului de la Rusalii, liturgia este memorial și profeție, acțiunea umană este îndumnezeită". Vino, Duhule Preasfânt Și trimite pe pământ A ta luminoasă rază! Amin. 23 mai 2010 Ep. Aurel Percă [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Coborârea Sf. Duh (Rusaliile): Anul C [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |