Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul C
Înălțarea Domnului

Fap 1,1-11; Ps 46; Evr 9,24-28;10,19-23; Lc 24,46-53

"Voi însă veți primi puterea Duhului Sfânt care se va coborî peste voi. Atunci îmi veți fi martori în Ierusalim, în toată Iudeea și Samaria și până la marginile pământului" (Fap 1,8).

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Cu aceste cuvinte se desparte Isus de apostoli, așa cum am ascultat în prima lectură. Îndată după aceea, autorul sacru adaugă: "După aceste cuvinte, ei l-au văzut înălțându-se și dispărând din ochii lor într-un nor" (Fap 1,9). Este misterul Înălțării, pe care îl celebrăm astăzi cu solemnitate. Dar ce vrea să ne comunice Biblia și liturgia spunând că Isus "s-a înălțat la cer"? Înțelegem sensul acestei expresii nu plecând de la un singur text, nici de la o singură carte a Sfintei Scripturi, ci de la ascultarea atentă a întregii Sfintei Scripturi. Folosirea verbului "a înălța" este de origine veterotestamentară și se referă la întronarea cuiva ca rege. Înălțarea lui Cristos înseamnă, așadar, în primul rând, întronarea Fiului Omului răstignit și înviat în împărăția lui Dumnezeu asupra lumii.

Există însă și un sens mai profund, care nu se percepe imediat. În pagina din Faptele Apostolilor se spune mai întâi că Isus a fost "înălțat" (v. 9) și apoi se adaugă "a fost înălțat de la voi la cer" (v. 11). Evenimentul este descris nu ca o călătorie către înălțimi, ci ca o acțiune a puterii lui Dumnezeu, care îl introduce pe Isus în spațiul apropierii divine. Prezența norului care "l-a ascuns din ochii lor" (v. 9) face apel la o foarte veche imagine a teologiei veterotestamentare și inserează relatarea înălțării în istoria lui Dumnezeu cu Israelul, de la norul de pe Sinai și asupra cortului alianței din deșert, până la norul luminos de pe muntele schimbării la față. Prezentarea Domnului înconjurat de nor evocă, la urma urmei, același mister exprimat de simbolismul "șederii la dreapta lui Dumnezeu". În Cristos înălțat la cer, ființa umană a intrat într-un mod neașteptat și nou în intimitatea lui Dumnezeu; omul are de acum pentru totdeauna loc în Dumnezeu. "Cerul", acest cuvânt, nu indică un loc deasupra stelelor, ci ceva mult mai sublim: îl indică pe Cristos însuși, persoana divină care primește total și pentru totdeauna umanitatea, pe cel în care Dumnezeu și omul sunt uniți în mod inseparabil. Ființarea omului în Dumnezeu, acesta este cerul. Și noi ne apropiem de cer, mai mult, intrăm în cer în măsura în care ne apropiem de Isus și intrăm în comuniune cu el. De aceea, solemnitatea Înălțării pe care o celebrăm astăzi ne invită la o comuniune profundă cu Isus mort și înviat, prezent în mod invizibil în viața fiecăruia dintre noi.

În această perspectivă înțelegem de ce evanghelistul Luca afirmă că, după înălțare, discipolii s-au întors la Ierusalim "plini de bucurie" (Lc 24,52). Cauza bucuriei lor constă în faptul că ceea ce se întâmplase nu a fost de fapt o despărțire, o absență permanentă a Domnului, dimpotrivă, de acum ei aveau siguranța că răstignitul-înviat era viu și, în el, omenirii i s-au deschis pentru totdeauna porțile lui Dumnezeu, porțile vieții veșnice. Cu alte cuvinte, înălțarea sa nu comporta absența temporală din lume, ci inaugura o nouă, definitivă și insuprimabilă formă a prezenței sale, în virtutea participării sale la puterea regală a lui Dumnezeu. Le va reveni lor, discipolilor, deveniți curajoși prin puterea Duhului Sfânt, să facă perceptibilă această prezență prin mărturia, predica și angajamentul lor misionar.

Solemnitatea Înălțării Domnului ar trebui să ne copleșească și pe noi de seninătate și de entuziasm, așa cum s-a întâmplat cu apostolii care au plecat de pe Muntele Măslinilor "plini de bucurie". Asemenea lor, și noi, primind invitația celor "doi bărbați în haine albe", nu trebuie să rămânem privind fix cerul, ci, sub conducerea Duhului Sfânt, trebuie să mergem pretutindeni și să proclamăm vestea mântuitoare a morții și învierii lui Cristos. Ne însoțesc și ne sunt mângâietoare aceleași cuvinte cu care se încheie Evanghelia după sfântul Matei: "Și iată, eu sunt cu voi în toate zilele până la sfârșitul lumii" (Mt 28,19).

Caracterul istoric al misterului răscumpărării și al înălțării lui Cristos ne ajută să recunoaștem și să înțelegem condiția transcendentă a Bisericii, care nu s-a născut și nu trăiește pentru a suplini absența Domnului "dispărut", ci, dimpotrivă, își află rațiunea ființei și misiunii sale în prezența permanentă, deși invizibilă, a lui Isus, o prezență operantă prin puterea Duhului său. Cu alte cuvinte, putem spune că Biserica nu îndeplinește funcția de a pregăti întoarcerea unui Isus "absent", ci, din contră, ea trăiește și lucrează pentru a proclama "prezența glorioasă" a lui în manieră istorică și existențială. Din ziua înălțării, orice comunitate creștină înaintează în itinerarul său pământesc către împlinirea promisiunilor mesianice, hrănită de cuvântul lui Dumnezeu și întărită de trupul și sângele Domnului său. Aceasta este condiția Bisericii - amintește Conciliul Vatican II - în timp ce "își continuă peregrinarea între prigoana lumii și mângâierile lui Dumnezeu, vestind crucea și moartea Domnului până când va veni" (LG 8).

Iubiți frați și surori în Cristos, dragi radioascultători,

Solemnitatea de astăzi ne îndeamnă să ne întărim credința în prezența reală a lui Isus în istorie; fără el nu putem face nimic eficient în viața noastră și în apostolatul nostru. Ne amintește și sfântul Paul: "El i-a dat pe unii ca apostoli, pe alții ca profeți, pe alții ca evangheliști, pe alții ca păstori și învățători, pentru desăvârșirea sfinților în vederea lucrării slujirii spre edificarea trupului lui Cristos" (Ef 4,13), adică a Bisericii. Și aceasta pentru a ajunge "la unitatea credinței și a cunoașterii Fiului lui Dumnezeu", căci vocația tuturor este să formeze "un singur trup și un singur Duh, după cum ați și fost chemați la o singură speranță" (Ef 4,4). În calitate de creștini care formează o comunitate diecezană, suntem invitați, așadar, să ne construim mereu viața noastră creștină pe Cristos. Dar cum? Dacă e să privim la contextul socio-cultural în care trăim, astăzi, mai mult ca niciodată, răsună extrem de actual îndemnul sfântul Benedict: "Christo nihil omnino praeponere" (să nu se pună nimic înaintea lui Cristos) (Regula LXII, 11). Aceasta înseamnă că trebuie să avem mereu inima fixată în Cristos, să nu preferăm nimic în locul lui. Aceasta nu ne distrage, dimpotrivă, ne determină să ne angajăm și mai mult să construim o societate în care solidaritatea să fie exprimată prin semne concrete. Și cum? Tot spiritualitatea benedictină, care, la sfârșitul antichității, a dat formă și suflet Europei ce se năștea în Evul Mediu, propune un program evanghelic sintetizat în motoul "ora et labora et lege", rugăciunea, munca, cultura.

Mai întâi, rugăciunea, care este calea tăcută ce ne conduce direct în inima lui Dumnezeu; este respirația sufletului care ne redă pacea în furtunile vieții. În al doilea rând, munca. Umanizarea lumii muncitorești se află la inima Bisericii. Știm cât de critică este situația atâtor muncitori. Ne exprimăm solidaritatea cu toți aceia care trăiesc într-o precaritate preocupantă. Rana șomajului care afectează țara noastră să-i determine pe responsabilii vieții publice, pe angajatori și pe cei care au posibilitatea să caute, prin contribuția tuturor, soluții valide la criza ocupațională și să salveze familiile. În această privință, cum să nu amintim că familia are astăzi o nevoie urgentă ca să fie tutelată mai bine, deoarece este atacată cu forță tocmai în rădăcinile instituției sale?

Și în al treilea rând, cultura și educația. Istoria Bisericii este plină de mărturii ale bărbaților și femeilor care, căutându-l pe Dumnezeu și dovedindu-și mereu disponibilitatea de a asculta cuvântul său, au meditat și au căutat să îmbunătățească viața spirituală și materială a omului. Aceasta ar trebui să fie și astăzi. Școala ar trebui să fie laborator al cunoașterii, al căutării, al pasiunii pentru viitorul noilor generații. Cu toții trebuie să se simtă determinați să transmită tinerilor valorile fundamentale ale patrimoniului uman și creștin.

Scrisoarea către Diognet, scrisă de un autor anonim din secolul al II-lea, arată cum erau creștinii:

"Creștinii nu se diferențiază de ceilalți oameni nici prin teritoriu, nici prin limbă, nici prin obiceiuri de viață. Într-adevăr, ei nu locuiesc în orașe proprii, nici nu folosesc vreun limbaj neobișnuit, nici nu duc un tip special de viață. Învățătura lor nu a fost inventată prin reflecția și cercetarea oamenilor iubitori de noutate, nici nu se bazează pe un sistem filozofic uman, așa cum fac unii. Trăiesc în trup, dar nu conform trupului. Își petrec viața pe pământ, dar cetățenia lor este cea din cer. Ascultă de legile stabilite, dar prin modul lor de a trăi sunt superiori legilor. Îi iubesc pe toți și sunt persecutați de toți. Sunt necunoscuți și totuși condamnați. Sunt trimiși la moarte, dar prin aceasta ei primesc viața. Le lipsesc toate, dar găsesc toate cu îmbelșugare. Sunt disprețuiți, dar în dispreț își găsesc gloria lor. Sunt loviți în numele lor bun și între timp se dă mărturie despre dreptatea lor. Sunt insultați și binecuvântează, sunt tratați cu mârșăvie și răspund cu cinste. Deși fac binele, sunt pedepsiți ca răufăcători; atunci când sunt pedepsiți, se bucură, ca și cum li s-ar da viața. Iudeii luptă împotriva lor, ca împotriva unui neam străin, iar păgânii îi persecută. Dar cei care îi urăsc nu știu să spună motivul dușmăniei lor".

Într-un cuvânt, creștinii sunt în lume ceea ce este sufletul în trup. Sufletul se află în toate mădularele trupului și creștinii sunt răspândiți în orașele lumii. Sufletul locuiește în trup, dar nu provine din trup. Și creștinii locuiesc în această lume, dar nu sunt din lume. Sufletul invizibil este închis într-un trup vizibil și creștinii sunt văzuți că locuiesc în lume, dar adevăratul lor cult adus lui Dumnezeu rămâne invizibil. Trupul, deși nu a primit nici o nedreptate, se năpustește cu ură și luptă împotriva sufletului, pentru că acesta îl împiedică să se bucure de plăcerile senzuale; tot așa, și lumea îi urăște pe creștini, deși nu a primit nici o insultă, numai pentru că aceștia se opun răului.

Chiar dacă este urât, sufletul iubește trupul și mădularele sale, tot așa, și creștinii îi iubesc pe cei care îi urăsc pe ei. Sufletul este închis în trup, dar, la rândul său, el susține trupul. Și creștinii sunt ținuți în lume ca într-o închisoare, dar ei sunt cei care sprijină lumea. Sufletul nemuritor locuiește într-un cort muritor, tot așa, și creștinii sunt ca niște pelerini în călătorie printre lucrurile supuse stricăciunii, dar așteaptă incoruptibilitatea cerească. Sufletul, privat de mâncăruri și băuturi, devine mai bun. Tot așa, și creștinii, expuși chinurilor, cresc zi de zi ca număr. Dumnezeu i-a așezat într-un loc așa de nobil, pe care nu au permisiunea să-l părăsească.

Iubiți frați și surori! Nu e greu să înțelegem că Biserica noastră locală este moștenitoarea și depozitara misiunii de a proclama că în viața noastră nimeni și nimic nu trebuie să-i ia lui Isus primul loc; misiunea de a construi, în numele lui Cristos, o nouă omenire sub semnul primirii și ajutorării celor mai slabi. Așa să ne ajute sfinții noștri patroni și, mai ales, Maria, Maica Bisericii și steaua speranței noastre.

13 mai 2010

Pr. Ștefan Lupu


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
558 accesări.


Alte predici pentru Înaltarea Domnului:

Anul C
9 mai 2013 - Pr. Mihai Pătrașcu
5 mai 2016 - Pr. Mihai Roca

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat