Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul C
Duminica a 5-a a Paștelui

Fap 14,20b.21b-27; Ps 144; Ap 21,1-5; In 13,31-33a.34-35

De fiecare dată când auzim de testamentul cuiva care a plecat dintre noi ne mărim atenția. Știm că ultimele dorințe sunt importante, trebuie împlinite. Ne interesăm de ultimele cuvinte spuse de cei dragi ai noștri și simțim obligația să le împlinim.

Erau odată doi frați care au ajuns să se certe atât de tare încât nu se mai puteau vedea între ei. Nu se mai suportau. Tatăl, destul de în vârstă, ar fi dorit tare mult ca frații să se împace, să poată fi din nou împreună. Când unul avea de gând să-și viziteze tatăl, dădea telefon și spunea: "Tată, vreau să vin să te văd. Celălalt fiu al tău este acasă?" Tatăl răspundea: "Da, este acasă. Vino și tu, vino să fim împreună, să stăm la masă împreună". "Nu, voi veni când va pleca el". Și celălalt proceda la fel. Tatăl depunea eforturi mari ca să-i împace și nu reușea... A plecat în lumea celor drepți cu durerea în suflet și cu dorința ca fiii să fie din nou împreună. Cei doi au venit la înmormântare să-l conducă pe tatăl lor pe ultimul drum. Dar unul stătea într-o parte și celălalt în cealaltă parte și nu se priveau între ei. La mormânt, preotul, înainte ca sicriul să fie coborât în groapă, a spus: "Răposatul mi-a lăsat o scrisoare, cu dorința de a o citi tocmai acum. Va trebui să împlinesc testamentul acestui om, pentru că mi-a spus apăsat să citesc scrisoarea tocmai în acest moment". A deschis plicul și toată adunarea și-a mărit atenția. Tatăl își exprima din nou dorința ca fiii să se împace. Scrisoarea se încheia cu aceste cuvinte: "Doresc ca sicriul cu trupul meu neînsuflețit să nu fie coborât în groapă până când cei doi fii ai mei nu se vor împăca și nu se vor îmbrățișa". Preotul, închizând plicul, a spus: "Trebuie să împlinim testamentul". Toate privirile s-au ațintit spre cei doi fii. Ce vor face? Cum vor proceda? Nu le-a trebuit mult timp să realizeze că preotul nu va continua slujba până nu se vor împăca. Cu sfială, și-au ridicat încet ochii, au început să privească unul spre altul și să facă pași mici pentru a micșora distanța dintre ei. S-au îmbrățișat. Au împlinit testamentul tatălui. Ultima dorință a tatălui i-a constrâns pe cei doi să grăbească împăcarea.

Evanghelia din această duminică ne îndreaptă spre momentele premergătoare pătimirii Domnului. Isus este împreună cu ai lui, termină de spălat picioarele ucenicilor (In 13,1-19), anunță că va fi trădat și Iuda iese în întunericul nopții (In 13,21-30) pentru a-l vinde. În câteva ore Isus va fi singur în Grădina Măslinilor, apoi va fi prins și condamnat la moarte, iar în cele din urmă răstignit. Cuvintele pe care le rostește în evanghelia de astăzi constituie testamentul lui. Este începutul "discursului de adio". "Copilașii mei, încă puțin timp mai sunt cu voi". Sunt cuvinte de o mare tandrețe, cuvinte materne. Este singura dată, în toate evangheliile, când Isus folosește acest limbaj: "Copilașii mei". Isus pleacă. Știe acest lucru și îl spune. Știe că această seară pe care o trăiește cu prietenii săi este ultima. De aceea, cuvintele care urmează capătă o forță mai mare, ne cheamă să ne mărim atenția și ne invită să le ducem la împlinire.

Ce dorește Isus? Ce anume spune?

"Vă dau o poruncă nouă: să vă iubiți unii pe alții". Iubirea de aproapele era și până la Isus. Porunca exista și în Vechiul Testament. "Să-l iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți", citim în cartea Leviticului (19,18). În ce constă, așadar, noutatea acestei porunci? Ea este exprimată în partea a doua a cuvintelor lui Isus: "Precum v-am iubit eu pe voi, tot așa să vă iubiți și voi unii pe alții". Aici se află centrul. "Măsura" iubirii este însuși Isus. Și această măsură constă în a iubi până la extrem, până la a-și da viața pentru ai săi.

Cum a iubit Isus?

El s-a coborât, s-a făcut om pentru a se îngriji de speranțele și suferințele noastre. A împărțit totul cu noi, în afară de păcat, dând tot ceea ce avea: viața. I s-a făcut milă de bolnavi și le-a venit în ajutor. A văzut foamea celor care îl ascultau și le-a dat să mănânce. A înțeles durerea celor care îl plângeau pe Lazăr și a lăcrimat cu ei. A văzut mulțimile care erau ca niște oi fără păstor și a vorbit despre păstorul cel bun și a îndemnat la rugăciune pentru ca Domnul secerișului să trimită lucrători. Iubirea lui nu este o iubire care se oprește la suprafață. El a spus că în casa Tatălui său sunt multe lăcașuri: el deschide porțile casei sale, cerul lui Dumnezeu, pentru a le face loc tuturor.

Aceasta este iubirea care a schimbat și schimbă lumea.

Să ne gândim la acea uimire a păgânilor (Tertulian ne spune), care văzându-i pe primii creștini ieșind de la adunări exclamau: "Iată, cât de mult se iubesc!"

Sau să ne gândim la cuvintele care au fost scrise în primii ani ai creștinismului, în Scrisoarea către Diognet: "Creștinii nu se deosebesc de ceilalți oameni nici în ceea ce privește țara, nici în ceea ce privește limba, nici în ceea ce privește moravurile. Nu locuiesc în orașe proprii, nu folosesc un grai propriu, nu duc un mod diferit de viață... Trăiesc în trup, dar nu după poftele trupului. Locuiesc pe pământ, dar sunt cetățeni ai cerului. Se supun legilor în vigoare, dar prin viața lor sunt deasupra legilor... Într-un cuvânt: creștinii sunt în lume ceea ce este sufletul în trup".

Dar și în zilele noastre: să ne gândim la misionari plecați departe, la operele de caritate semănate în această lume înecată în violență sau indiferență... Atâtea case care îi primesc pe bolnavi, pe bătrâni sau pe orfani. Oameni, care motivați de iubirea lui Cristos, jertfesc din timpul lor, din bunurile lor, care sunt gata să sară în ajutor, să mângâie, să dea speranță... Acolo e prezent Dumnezeu.

Pr. Iosif Cottolengo este fondatorul operei numită de el însuși "Căsuța Divinei Providențe". Într-o zi a anului 1827, a fost chemat cu sfintele taine la moartea unei tinere mame cu cinci copii. Adânc mișcat, a mers în fața preasfântului sacrament și s-a rugat: "Dumnezeul meu, de ce? De ce m-ai ales pe mine să fiu martor la această suferință? Ce aștepți de la mine? Trebuie să fac ceva!" Ridicându-se, a tras clopotele, a aprins lumânările în biserică și, primind lumea care intra, spunea tuturor: "Mi-a fost dat harul! Am primit harul!" Din acel moment, Cottolengo a fost transformat: toate capacitățile și înzestrările sale de bun organizator au fost folosite pentru a da viață la inițiative de sprijin pentru cei mai nevoiași, implicând zeci și zeci de colaboratori și voluntari. A mers la periferia orașului Torino unde a înființat un gen de sat, Căsuța Divinei Providențe. Fiecare avea o misiune precisă: cei sănătoși și cei bolnavi împărțeau cu toții aceeași greutate a zilei. A murit la 30 aprilie 1842, pronunțând aceste cuvinte: "Misericordia, Domine! Misericordia, Domine! Bună și sfântă Providență... Fecioară Preasfântă, acum e rândul tău!" Viața sa, stă scris într-un ziar al timpului, a fost "o zi intensă de iubire".

Oriunde creștinii trăiesc porunca iubirii - atât în cadrul parohiilor, cât și în afara lor - se observă reînflorirea miracolelor Bisericii primare. Ei trezesc din nou uimirea celorlalți. Văzând asemenea lucruri, oamenii au impresia că văd ceva cu totul nou, care nu este din această lume: o părticică din cerul lui Dumnezeu. Prin creștinii care trăiesc iubirea, Dumnezeu se află în mijlocul acestei lumi.

Dar cum sunt recunoscuți adevărații creștini? Răspunde Isus în finalul evangheliei: "Din aceasta vor cunoaște toți că sunteți ucenicii mei, dacă aveți iubire unii față de alții".

Cu 70 de ani în urmă, la Katyin, erau uciși peste 22.000 de polonezi din ordinul lui Stalin. Printre obiectele găsite în gropile comune se află un rozariu și un medalion de argint, în formă de scut, pe care e gravată Maica Domnului din Czestochowa. Au aparținut unora dintre cei asasinați în primăvara anului 1940. S-a mai găsit și o medalie. "În amintirea sfântului Botez, Krakow, 24 octombrie 1909" este notat pe ea. Purtătorul medaliei (Kozlinski Stefan) împlinise 31 de ani. Cei care au găsit aceste obiecte au realizat că acolo erau îngropați creștini. Erau semne care atunci ca și acum îndreaptă spre cer, de unde oamenii pot primi mângâiere și putere de a merge mai departe.

Pentru Isus, semnul specific creștinului este modul în care trăiește. Iubirea este identitatea creștină. Iubirea este obiceiul creștinului. Când ne îmbrăcăm în iubire arătăm că aparținem cu adevărat grupului creștinilor. Dacă nu, ne excludem singuri. Cuvintele sunt doar o parte a mărturiei despre Cristos. Comportamentul sau punerea în practică arată cui îi aparținem, cine suntem. Faptele vorbesc mai tare decât cuvintele. De aceea, sfântul Francisc din Assisi le spunea confraților săi: "Predicați evanghelia clipă de clipă și folosiți-vă și de cuvinte dacă este necesar".

Așa trebuie să iubim dacă vrem să fim ucenici autentici ai Domnului. Nu există alternativă. În fața indiferenței, a lipsurilor și a sărăciei, a durerilor și a suferințelor lumii acesteia rămâne o singură posibilitate: iubește cel care se dedică fraților în slujire, în iertare, în dăruire...

Iubiți credincioși,

Sunt mulți... care par că nu au ochi pentru a vedea sau mâini pentru a dărui. Oamenii care au nevoie de iubire sunt destui: unii nu cer decât un zâmbet, alții un cuvânt, sau o încurajare, sau ajutor, sau adăpost, sau muncă sau dreptul la viață...

Evanghelia de astăzi ne amintește care ar trebui să fie comportamentul nostru pentru a ajunge să vedem, așa cum ne spune lectura a doua, "un cer nou și un pământ nou", când "El va șterge orice lacrimă din ochii lor: nu va mai fi moarte, nici plâns, nici strigăt, nici durere".

Cuvintele din testamentul lui Isus, "Iubiți-vă unii pe alții", ne fac să ne mărim atenția și ne cheamă să ne grăbim să le punem în practică: iubirea celui care îți face rău, a dușmanului, a celui care nu te salută, care nu te iubește. Dar și iubirea celui care are nevoie, care suferă, plânge, este în lipsă sau singur. Cei care fac așa se pot numi cu adevărat creștini.

Probabil că cel mai bun exercițiu pe care îl putem face astăzi este să ne gândim la persoanele care sunt lângă noi sau le întâlnim zilnic: rude, vecini, prieteni, persoane din Biserică, de la locul de muncă, de la școală... Să ne amintim de ele pentru a ne întreba dacă le-am iubit și le iubim așa cum ne-a învățat Cristos. Amin.

2 mai 2010

Pr. Cornel Cadar


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
542 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 5-a a Pastelui:

Anul C
6 mai 2007 - Pr. Alois Fechet
28 aprilie 2013 - Pr. Corneliu Berea, SVD
24 aprilie 2016 - Pr. Benone Lucaci

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat