|
Anul C Fap 10,34a.37-43; Ps 117; Col 3,1-4; In 20,1-9 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Suntem ființe umane, supuse timpului și spațiului și, de aceea, nu-l putem înțelege pe Dumnezeu decât făcând referință la categoriile noastre mentale, la modul nostru de a gândi și, în consecință, nu putem pătrunde misterul credinței noastre decât descompunându-l. Dumnezeu este unul, misterul său este unul, iar noi, creștinii, suntem învredniciți să-l cunoaștem pe Dumnezeu intrând în misterul său pentru a-l trăi. Misterul lui Dumnezeu care ni s-a revelat în Fiul său, Isus Cristos, cel care s-a făcut om, culminează cu misterul pascal, adică cu moartea și învierea lui Isus, mister inefabil, pe care îl celebrăm și îl trăim la Paști, când sărbătorim tocmai moartea și Învierea Domnului. Ca oameni, avem nevoie să analizăm misterul lui Dumnezeu, avem nevoie mai întâi de timpul Postului Mare, în care să aprofundăm în mod special patima, moartea lui Isus, și mai apoi avem nevoie de timpul Paștelui, în care să aprofundăm învierea Domnului. Aș vrea, stimați radioascultători și dragi credincioși, să vă aduc la cunoștință o veste, o veste bună. Aș vrea să vă spun ceva foarte important la care țin foarte mult, la care, drept să vă spun, țin cel mai mult; e, dacă vreți, un secret, pe care aș vrea să vi-l dezvălui cu rugămintea să-l păstrați, să nu-l spuneți nimănui; înțelegeți, să nu-l spuneți, căci... nu e de spus. Dacă ați căzut de acord să-mi împliniți rugămintea, atunci vi-l spun, deși cred că îl și știți; sper că vi l-am transmis deja, sper că, asemenea mie, au făcut-o și alții, care, mai mult decât prin vorbă, v-au transmis adevărul tuturor adevărurilor: Cristos a înviat! Nu de mult mi-a fost dat să aud rostindu-se de la amvonul unei săli de conferințe din Castel Gandolfo, în Italia, cuvintele memorabile adresate sutelor de preoți prezenți, veniți din lumea întreagă: "Predicați, dragi confrați, predicați! Când e cazul, folosiți-vă și de cuvinte!" Adevărul pascal al morții și învierii, dragi credincioși, stimați radioascultători, mai mult decât oricare alt adevăr, trebuie predicat cu viața, cu viața, cu viața și doar când e cazul să ne folosim și de cuvinte. Și să nu uităm, misterul pascal este dinamic, el înseamnă trecere; trecere de la ceva (moarte), la altceva (viață), de la cineva (omul cel vechi), la altcineva (omul cel nou). Paștele înseamnă trecerea de la viața aceasta la viața cealaltă prin suferință, prin cruce, prin moarte. De ce ne cere Biserica prin porunca a treia să ne mărturisim păcatele cel puțin o dată pe an și să ne împărtășim tocmai de Paști? Pentru a sărbători Paștele. Paștele nu-l sărbătoresc aceia care au grijă să-și procure ouă și să le vopsească, să coacă pască și să pună pe masă băuturi alese. Paștele nu-l sărbătorește nici acela care își face curățenie în casă, nici acela care își ia liber de la serviciu pentru a petrece cu rudele și prietenii. Paștele nu-l sărbătorește nici măcar acela care din tradiție sau cine știe din ce alte motive își face drum și pe la biserică să ia parte la slujba Învierii. Paștele îl sărbătorește cu adevărat acela care nu-și îndepărtează de pe cap cenușa primită ca semn de pocăință și convertire în ziua de Miercurea Cenușii, ci lasă să-i prelingă pe cap vinul bucuriei din ziua Învierii peste cenușa pocăinței. Paștele adevărat este moarte și înviere, este drumul continuu de la moarte la înviere pe care îl învățăm an de an, o viață întreagă, pentru a fi capabili să-l parcurgem odată pentru totdeauna la sfârșitul vieții. Paștele păstrează în sine un iz de cenușă penitențială, menită să scoată în evidență mai strălucitoare victoria Celui Înviat asupra morții. De ce se găsesc creștini care nu trăiesc Paștele, care nu-l sărbătoresc cu adevărat? Pentru că le lipsește credința. Ei nu cred în dinamicitatea misterului pascal. Unii se opresc doar la prima parte a misterului: la suferință, la chin, la durere și la moarte și nu au puterea credinței prin care să întrevadă dincolo de toate acestea învierea. Alții, lipsiți de aceeași credință, sar de prima parte și preferă doar bucuria, pacea, fericirea, victoria, învierea. Și într-un caz și în altul lipsește credința, credința adevărată, puternică. Se povestește că într-o zi doi turiști admirau construcția vestitei catedrale "Notre Dame" din Paris. Unul îl întreabă pe celălalt: "De ce oare nu se mai construiesc și azi biserici mărețe ca aceasta?" "Pe vremea când s-a construit această catedrală oamenii aveau credință, nu glumă - răspunse celălalt. Astăzi lumea nu mai are credință, ci opinii, iar cu opinii nu poți să duci la capăt o asemenea edificiu monumental". Adevărul monumental al tuturor timpurilor este exprimat de salutul creștinesc: Cristos a înviat! Este un salut însă nu este doar un simplu salut; este mai mult decât un salut; este o declarație, o mărturie de credință. Îmi permit să vă sugerez ideea că este o "parolă", pe care nu trebuie să o știe oricine, nu trebuie să o folosească oricine. Este, așa cum spuneam mai înainte, un secret pe care nu avem voie să-l dezvăluim cu orice preț, ci doar cu prețul mărturiei vieții; înainte de a rosti salutul "Cristos a înviat!" cu gura, să-l rostim cu faptele, cu comportamentul, cu viața noastră. Stimați radioascultători și dragi credincioși, primii care au afirmat adevărul învierii au fost îngerii care le-au adus femeilor sfinte vestea cea bună spunându-le: de ce-l căutați pe Cel Viu printre cei morți? Isus a înviat! Primele ființe umane care au salutat, pe bună dreptate, pe apostoli cu salutul pascal au fost Maria Magdalena și femeile sfinte. Primul dintre apostoli care, ajungând la mormântul gol împreună cu sfântul Petru, a văzut și a crezut, a fost sfântul Ioan. Cei doi ucenici care mergeau spre Emaus, ca și cei rămași în cenacol, nu-și puteau închipui că vor ajunge să-și spună unii altora: "Cristos a înviat!", până când nu au făcut, până când nu au sărbătorit Paștele cu Domnul lor înviat, care li s-a arătat și a stat la masă cu ei. Nici Toma n-a fost capabil să-și mărturisească credința prin acea exclamație, rămasă până și azi mărturie a credinței autentice: "Domnul meu și Dumnezeul meu!", până ce nu l-a întâlnit personal pe Isus. De ce n-aș fi și eu primul? Primul din familia mea, primul dintre rudele mele, dintre prietenii și vecinii mei, dintre colegii mei de serviciu care, atunci când mă voi vedea cu ai mei, să le spun, nu vorbe, nu povești, nu doar ceea ce a spus preotul la biserică sau ce scrie în cărți, dar ceea ce am trăit și experimentat eu personal? De ce n-aș fi eu acela care să vorbesc cu viața? De ce n-aș fi eu acela a cărui viață să vorbească de faptul că m-am întâlnit cu Isus, cu Domnul și Dumnezeul meu, că am stat la masă cu el și el cu mine? Iar Cel înviat m-a fascinat și mi-a schimbat modul de a gândi, de a vorbi, de a mă comporta, de a mă raporta la valorile acestei lumi, altfel decât am făcut-o până acum? Să reținem, dragii mei, că doar în întâlnirea personală cu Isus prin credință orice creștin poate deveni martor și poate intra în posesia "parolei", a cuvântului plin de mister care se constituie deopotrivă în crez de viață și în salut creștinesc. Amin. 4 aprilie 2010 Pr. Pavel Chelaru [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Învierea Domnului (Pastele): Anul C [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |