Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul C
Duminica a 5-a din Postul Mare

Is 43,16-21; Ps 125; Fil 3,8-14; In 8,1-11

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

În prima lectură, profetul vrea să reînvie speranțele slabe ale exilaților, prin vestirea eliberării care va fi ca un exod, având totuși aspectul unei mari noutăți: "Nu vă mai gândiți la ceea ce a fost mai înainte și nu vă mai amintiți de cele trecute. Iată, eu fac o lume nouă; ea apare deja; nu o vedeți?" Și dacă ar fi să ne întrebăm care este noutatea pe care Domnul o înfăptuiește, observăm răspunsul tot în cuvântul profetului: "Voi face să treacă un drum prin locuri neumblate și râuri prin pustiu". Chiar dacă pentru om unele lucruri par a fi imposibil de înfăptuit, vedem că pentru Dumnezeu nu este la fel. Eliberarea din robie a poporului evreu și drumul deschis în pustiu pentru ca poporul să se poată întoarce în patrie este o minune a atotputerniciei lui Dumnezeu. La fel odinioară Dumnezeu a înfăptuit tot o minune când a eliberat pe poporul evreu din robia Egiptului și a deschis drum uscat prin mijlocul mării pentru ca poporul să se îndrepte spre țara făgăduită.

În a doua lectură, apostolul Paul ne vorbește tot despre o noutate, un lucru cu totul nou. Este vorba despre ceea ce s-a petrecut în viața sa personală în momentul întâlnirii cu Cristos. A fost o eliberare, o trecere de la viața de păcat din trecut la viața nouă de libertate a harului. Această trecere de la ce era vechi la ce este nou este tot o minune a harului lui Dumnezeu. Acum, sfântul Paul, care a fost un bun păzitor al legii mozaice, spune că tot ceea ce ar putea constitui slava și mărirea lui le socotea ca pe o măturătură din clipa în care l-a descoperit pe Cristos. Toate faptele lui cele bune de până atunci le socotește ca pe o pierdere în confruntare cu posibilitatea de a-l câștiga pe Cristos. Convertirea lui este o convertire adevărată, este o totală orientare a sa spre misterul lui Cristos, adică spre patima, moartea și învierea lui. Apostolul ni se dă pe sine ca exemplu și ne îndeamnă să înfăptuim și noi în viața noastră de creștini aceeași convertire, adică viața noastră să fie orientată în întregime spre patima, moartea și învierea lui Cristos.

În evanghelie, Cristos înfăptuiește și el o lume nouă, un lucru nou, în femeia prinsă în adulter. Noutatea constă în faptul că Isus Cristos o transformă pe femeia păcătoasă într-o făptură nouă, curată, nevinovată, iertată de Dumnezeu.

Timpurile s-au schimbat: astăzi nu mai există pericolul ca o femeie adulteră să fie omorâtă cu pietre în piața publică.

Cărturarii și fariseii din evanghelia de astăzi invocau legea lui Moise ca pretext legal pentru a-1 putea acuza și condamna pe Isus. Voiau să-i întindă o capcană ca să-l învinuiască. Dar nu au reușit acest lucru. În zilele noastre uciderea cu pietre nu se mai folosește, dar dacă cuvintele ar fi pietre ne întrebăm câte nenorociri s-ar întâmpla? Sau câte mii de persoane ar merge zilnic la urgență pentru spitalizare? ... Desigur, poate fi chiar o datorie de conștiință denunțarea nedreptăților, abuzurilor și scandalurilor, în special în ceea ce privește binele public. Dar gustul scandalului - de la cuvintele mai ușoare sau mai grele aruncate în vânt până la polemicile dintre partide - este cu adevărat ceva de speriat.

"Cine dintre voi este fără păcat să arunce primul cu piatra în ea". Teoretic, numai cel care ar fi totalmente drept, ar putea să aibă dreptul de a arăta cu degetul pe un altul, în act de acuzare. Paradoxal, în scena evanghelică, se întâmplă contrariul: singurul cu adevărat fără de păcat tace și ține ochii în jos, "s-a aplecat iarăși și a continuat să scrie pe pământ"

Putem fi "curați" în fața legii și ireproșabili în fața judecății oamenilor, dar nimeni nu este fără de păcat în fața lui Dumnezeu: "Dacă spunem că suntem fără de păcat ne înșelăm pe noi înșine și adevărul nu este în noi" (In 1,8). Dar judecata lui Dumnezeu - care este cea a lui Isus - în timp ce condamnă păcatul îl salvează pe cel păcătos, invitându-1 la convertire: "Mergi; de acum să nu mai păcătuiești!"

Iertarea lui Dumnezeu nu înseamnă indiferență sau complicitate cu răul, ci eliberarea omului de povara acțiunilor proprii, de sclavia propriului trecut, pentru a putea merge pe o cale nouă, pentru a putea reinventa propriul viitor, cu noi criterii de viață. Ba mai mult, cu unicul criteriu nou: Isus Cristos și evanghelia sa.

Dreptatea umană poate inventa o pedeapsă pentru vinovățiile comise: este greu să poată face ceva mai mult. În schimb, iertarea lui Dumnezeu este capabilă să transforme dinăuntru pe cei care-o primesc cu inimă sinceră.

Pentru că numai Cristos răstignit și înviat - aducătorul iertării lui Dumnezeu - reprezintă noutatea radicală oferită pentru totdeauna experienței existenței umane: întâlnirea cu el deschide totdeauna noi perspective. În realitate, în fața lui Isus, nu există cazuri disperate; iar, pe de altă parte, în fața evangheliei sale nimeni nu "a ajuns deja la perfecțiune".

"Mergi și de acum să nu mai păcătuiești!": este cuvântul lui Cristos care continuă să răsune în sacramentul Pocăinței, când, recunoscând păcatele noastre - adică fiecare aspect al vieții noastre care nu este conform cu învățătura lui Isus - ne încredințăm cu deplină încredere milostivirii sale, în dorința sinceră de a fi mai fideli față de evanghelie. Atunci "mărturisirea" noastră devine semn concret al acestei sincerități; și "dezlegarea" preotului devine semn concret al iertării lui Dumnezeu, iertare totdeauna oferită slăbiciunii noastre, pentru a ne transforma după chipul lui Cristos prin puterea Duhului său.

Iubiți credincioși,

Ne aflăm încă în timpul Postului Mare, și liturgia cuvântului din această duminică ne îndeamnă la reînnoire sufletească, la recunoașterea păcatelor, la convertire și la încredere în îndurarea și iertarea lui Dumnezeu. Pentru a răspunde cu sinceritate și promptitudine la acest îndemn ne punem câteva întrebări care, cu siguranță, vor primi un răspuns personal din partea fiecăruia. Oare noi nu ne asemănăm uneori cu fariseii din evanghelia de azi? Înclinăm poate uneori să ne considerăm curați, fără de păcat și ajunși la perfecțiune? Ne dăm seama că de multe ori aruncăm în aproapele nostru dacă nu cu pietre, cu vorbe rele, cu bârfe și calomnii, cu critici și condamnări fără drept de apel? Să cerem îndurare și iertare de la Dumnezeu, apropiindu-ne în acest timp al Postului Mare de sacramentul Pocăinței, iar întâlnirea cu Cristos la sfânta Liturghie și la Împărtășanie să fie și pentru noi chezășie a mântuirii veșnice. Amin.

21 martie 2010

Pr. Mihai Dumitru


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
382 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 5-a din Postul Mare:

Anul C
25 martie 2007 - Pr. Vladimir Petercă
17 martie 2013 - Pr. Anton Săboanu
13 martie 2016 - Pr. Petru Sescu
7 aprilie 2019 - Pr. Lucian Păuleț

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat