Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul C
Duminica a 4-a din Postul Mare

Ios 5,9.10-12; 2Cor 5,17-21; Lc 15,1-3.11-32

Dragi radioascultători, iubiți credincioși,

Această duminică, duminica a IV-a din postul Paștelui este numită în ritul roman și duminica "Laetare!", de la cuvântul latin cu care începe antifonul intrării la sfânta Liturghie și care înseamnă: "Bucură-te!", "Veselește-te!"

Ne aflăm în plin Post Mare, un timp privilegiat, un moment forte, o perioadă care pregătește la sărbătoarea cea mai importantă a anului, Paștele. Acest timp deosebit de dinaintea Paștelui își are originea în primele secole ale creștinismului, atunci când tot mai mulți oameni doreau să devină creștini. Pentru ei a fost dezvoltat un proces formal de pregătire, proces conceput să culmineze cu botezul candidaților în dimineața zilei de Paști. Acest drum greu, care de multe ori dura ani de zile, se încheia cu un maraton final de 40 de zile de studiu, post, autocontrol, rugăciune și caritate, încununat cu Botezul primit în ziua de Paști. Acest ultim drum de 40 de zile al primilor catehumeni a devenit pentru noi, creștinii, timpul Postului Mare. În decursul istoriei, Miercurea Cenușii a fost adăugată Postului Mare ca început oficial al acestuia, numele fiind dat de papa Urban în anul 1099.

Iubiți credincioși, dragi radioascultători, am ascultat astăzi una dintre paginile cele mai scumpe din evanghelie: parabola fiului risipitor. Aceasta poate fi citită din mai multe puncte de vedere. Dacă luăm ca filon conductor figura tatălui, aceasta ne vorbește despre nemărginita milă și gingășie a lui Dumnezeu, care ne spune indirect cum trebuie să se comporte cel ce îl reprezintă pe pământ pe acest Tată iertător (ministrul Spovezii). Dacă luăm ca fir conducător figura fiului mai mare, parabola ne învață cum nu trebuie să se poarte "ceilalți în Biserică", cei drepți (adevărați sau închipuiți) în fața celui ce a greșit. Dacă vom privi la fiul mai mic și risipitor, parabola ne descrie traseul exemplar al unei împăcări, al unei convertiri.

Evanghelia de astăzi este povestea unui bărbat și a celor doi fii ai săi. La începutul povestirii aflăm că cel mic este băiatul cel rău, iar cel mare băiatul cel bun. Dar la sfârșit vedem că amândoi, în moduri diferite, se dovedesc a fi obstacole în calea unității și armoniei familiei, pe care tatăl o dorește mai mult decât orice.

Wiliam Bausch, un preot american, în predica sa din această duminică vorbește despre un ciclu al pierzătorilor prezentat de sfântul Luca în evanghelia sa. Una după alta, în mod ritmic, ne prezintă pierderi: pierderea statutului în societate a lui Isus, drahma pierdută, oaia pierdută și astăzi fiul pierdut. Statutul în societate pierdut s-a întâmplat când Isus a fost văzut lăsând o femeie de pe stradă să-l atingă, să-i spele picioarele cu lacrimile ei și să le șteargă cu părul ei. Cel care-l invitase în casa lui și oaspeții săi credeau că Isus era un profet. În ochii lor după această întâmplare el își pierduse statutul de profet. În altă parte, Isus a mers și a mâncat cu "dușmanii", cu cei care strângeau taxele, cu păcătoșii. Colectorii de taxe, în ochii evreilor, erau trădători notorii, deoarece îi ajutau pe romanii ocupanți. Și iată-l pe Isus mâncând cu unul dintre ei. Și-a pierdut statutul de evreu. Așadar, Isus își pierde demnitatea de evreu, parabola în care o femeie își pierde drahma, parabola în care un păstor își pierde oaia și acum, în evanghelia de azi, un tată își pierde fiul, fiul își pierde sufletul și fratele său își pierde umilința.

Pierdere peste tot. Oare ce vrea evanghelistul Luca să ne spună? Miliardarul ateu Ted Turner spunea în unul dintre discursurile sale: "Creștinismul este pentru pierzători, creștinismul este pentru ratați", iar creștinii sunt "Jesus freaks" "ciudații lui Isus". Într-adevăr, cum "gura nebunului adevăr grăiește", Ted Turner, cu toate că a voit să aducă o insultă creștinismului, fără să vrea a exprimat gândirea lui Luca. În fapt, creștinismul este pentru pierzători, pentru cei care și-au pierdut speranța în lumea aceasta, pentru cei care și-au pierdut mândria, poziția în înalta societate, bogăția, sănătatea și viața proprie. Este pentru cei care au pierdut tot și s-au trezit singuri și ca rezultat deschiși milostivirii nemărginite a lui Dumnezeu. Cristos a pierdut tot pentru mântuirea noastră și asemenea lui trebuie să pierdem și noi tot ce este pământesc pentru a putea fi găsiți vrednici de a merita cele cerești, chiar dacă în ochii acestei lumi vom apărea ca fiind niște ciudați și ratați.

Foarte mulți cunoaștem istoria convertirii sfântului Augustin. Ca tânăr, Augustin a dus o viață neglijentă și plină de distracții, ca și tânărul din parabolă. El era foarte cunoscut în casele de toleranță din centrul Romei. A urmat însă convertirea sa și totul s-a schimbat. Se spune că într-o zi proaspăt convertitul sfânt, Augustin, trecea tocmai prin fața uneia dintre casele de distracție pe care le frecventase înainte, când una dintre prostituate l-a recunoscut. Ea a început să meargă după el strigând: "Augustine, Augustine, sunt eu!" Augustin s-a uitat scurt la acea fată și ispita i-a cuprins sufletul. Însă amintindu-și de noul său statut de creștin a iuțit pasul. Alergând, striga înapoi: "Nu sunt eu! Nu sunt eu!"

Iubiți credincioși, dragi radioascultători, "Cine se află în Cristos este o făptură nouă; ce era vechi a trecut, un lucru nou a luat acum ființă" (2Cor 5,17), acestea sunt cuvintele sfântului Paul cu care începe lectura a doua de astăzi. Pentru sfântul Augustin toate faptele rele, toată viața sa dezordonată, pe care o dusese înainte de convertire, erau pierdute, erau lăsate în urmă, pentru a putea câștiga o nouă viață alături de Cristos.

Creștinii de azi, deseori, nu se văd diferiți de restul lumii. Dar nu și sfinții Augustin și Paul. Pentru ei este o diferență radicală între creștini și ceilalți. Paul sintetizează această diferență într-un singur cuvânt: reconciliere sau împăcare. Creștinii sunt umanitatea reconciliată, împăcată cu Dumnezeu. Importanța împăcării este bazată pe credința că noi venim pe lume într-o stare de înstrăinare de Dumnezeu, din cauza păcatului strămoșesc. Oamenii care trăiesc pur și simplu după instinctele naturale sunt oameni care trăiesc în contradicție cu Dumnezeu. Împăcarea apare când noi abandonăm legea naturii și ne supunem de bunăvoie legii lui Dumnezeu. Atunci Dumnezeu ne dă un nou set de valori după care trebuie să trăim. Mai important, Dumnezeu transformă natura noastră în așa fel încât noi devenim fii ai săi, oameni noi, capabili să trăim noua viață în Dumnezeu. Cristos este mijlocul prin care noi suntem împăcați cu Dumnezeu. "Totul vine de la Dumnezeu, care ne-a împăcat cu sine prin Cristos" (2Cor 5,18).

Această împăcare are două fețe. O față se uită în trecut, trecut în care am fost iertați și reașezați în statutul de fii iubiți ai lui Dumnezeu, iar cealaltă față se uită în viitor, viitor în care se așteaptă de la noi să împărțim cu ceilalți vestea bună a iubirii și milostivirii lui Dumnezeu, după cum spune Paul în lectura de azi: "Dumnezeu era acela care, în Cristos, împăca lumea cu sine, neținând seama de păcatele oamenilor, iar nouă ne-a încredințat propovăduirea împăcării" (2Cor 5,20). Cu alte cuvinte, creștinii nu sunt doar un popor împăcat cu Dumnezeu, dar trebuie să fie și un popor împăciuitor, popor aducător de pace, ambasadori ai lui Cristos.

Scrisoarea sfântului Paul către Corinteni era adresată întregii Biserici din Corint. Să nu credem că se referea doar la preoți sau persoane consacrate. "Ambasadori ai lui Cristos" se referă la toți credincioșii, preoți sau laici, bărbați sau femei, tineri sau bătrâni, sănătoși sau bolnavi. Cu toții suntem reprezentanți ai lui Cristos. Nu avem de ales, atâta timp cât îl purtăm pe Dumnezeu în noi. Singura alegere pe care o avem este ce fel de ambasadori o să fim. Buni sau răi? Loiali sau trădători? Să ne punem întrebarea: ce fel de trimiși ai lui Cristos suntem noi acum? Putem numi măcar trei exemple prin care să dovedim că îndeplinim această datorie de a aduce împăcare în jurul nostru? Nu cumva avem mai multe dovezi că aducem în jurul nostru ură și dușmănie?

Să folosim bine acest timp care a mai rămas din Postul Mare, să ne lăsăm împăcați cu Dumnezeu de către Cristos și de către Biserică, să ne împăcăm cu ceilalți și să aducem pacea în mijlocul nostru, deoarece numai în felul acesta Învierea Domnului va fi cea mai frumoasă sărbătoare din viața noastră. Amin.

14 martie 2010

Pr. Iulian Tancău


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
374 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 4-a din Postul Mare:

Anul C
18 martie 2007 - Pr. Eduard-Mihai Coșa
10 martie 2013 - Pr. Iosif Dorcu
6 martie 2016 - Pr. Cornel Cadar
31 martie 2019 - Pr. Iulian Faraoanu

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat