Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul C
Duminica a 3-a din Postul Mare

Ex 3,1-8.13-15; 1Cor 10,1-6.10-12; Lc 13,1-9

Am ascultat în prima lectură una dintre paginile cele mai sublime ale Sfintei Scripturi, în care ne este relatat episodul rugului aprins și dezvăluirea lui Moise a numelui lui Dumnezeu. E o ocazie ideală pentru o reflecție asupra imaginii lui Dumnezeu în Biblie. Dar nu e suficientă reflecția; e necesară și rugăciunea. De aceea ne rugăm cu psalmistul ca Dumnezeu să ni se dezvăluie, așa cum i s-a dezvăluit lui Moise în mijlocul rugului care ardea și nu se mistuia: "Fața ta o caut, Doamne; nu-mi ascunde fața ta!" (Ps 27,8-9).

Moise i-a zis lui Dumnezeu: "Iată, când mă voi duce la fiii lui Israel și le voi spune «Dumnezeul părinților voștri m-a trimis la voi» și mă vor întreba «Care este numele lui?», ce le voi răspunde?" Dumnezeu i-a zis lui Moise: "Eu sunt cel care sunt". Și a adăugat: "Vei răspunde fiilor lui Israel astfel: Cel care se numește: «Eu sunt», m-a trimis la voi... Acesta este numele meu din neam în neam". Eu sunt cel care sunt. În trecut această expresie a fost înțeleasă în sens filozofic, abstract. Dumnezeu ar fi vrut să spună: Eu sunt cel care exist, ființa absolută, singurul care am existența de la mine însumi, nu am primit-o de la altcineva. Dar, la drept vorbind, nu era necesar ca Dumnezeu să-i facă lui Moise o asemenea dezvăluire, căci rațiunea umană are capacitatea naturală de a descoperi existența lui Dumnezeu. Pentru noi, catolicii, acesta este un adevăr de credință stabilit de Conciliul Vatican I, unde ni se spune că "Dumnezeu, începutul și sfârșitul tuturor lucrurilor, poate fi cunoscut în mod sigur cu lumina naturală a rațiunii umane prin intermediul lucrurilor create". E vorba de o definiție dogmatică întemeiată pe cuvintele din cartea Înțelepciunii lui Solomon, reluate de apostolul Paul în Scrisoarea către Romani și aplicate păgânilor din vremea sa: "Lipsiți de minte sunt toți oamenii care nu-l cunosc pe Dumnezeu și care n-au știut, plecând de la lucrurile bune văzute, să-l vadă pe cel care este, nici din cercetarea lucrărilor sale să-l înțeleagă pe meșter... Căci dacă au putut să adune atâta învățătură, ca să cerceteze lumea, cum nu l-au aflat ei mai degrabă pe stăpânul lumii?" (Înț 13,1.9). Mintea omului, dacă nu e întunecată de patimi și prejudecăți, descoperă pretutindeni prezența lui Dumnezeu: în frumusețea cerului înstelat, în valurile învolburate ale mării, în piscurile semețe ale munților, în petalele florilor, în ochii limpezi ai copiilor. Mai mult, Creatorul a sădit în adâncul inimii noastre instinctul căutării lui Dumnezeu, nostalgia divinului. Așa cum există o lege fizică a gravității care face ca toate lucrurile să fie atrase în jos, tot astfel există și o lege a verticalității care îl face pe om să fie atras spre infinit, spre absolut, spre transcendent, adică spre Dumnezeu. Instinctul căutării fericirii e tot una cu instinctul căutării lui Dumnezeu. Scrie poetul englez George Herbert (sec. XVII): "Când Dumnezeu l-a făcut pe om, l-a copleșit cu daruri. A zis: «Să turnăm în inima lui toată bogăția...» Și i-a dat omului putere, inteligență, onoare, forță, glorie și o nepotolită dorință de fericire... Apoi Domnul și-a zis: «Nu pot să dau totul acestei făpturi ale mele, fiindcă va avea o mare nenorocire, uitând de mine. Să-și rețină toate bunurile mele, dar o voi lăsa lipsită de fericire; astfel, când va obosi căutând-o, epuizat de dificultăți, va sfârși prin a ajunge la pieptul meu... Acesta va fi cel mai mare dar al meu făcut omenirii»".

Și totodată instinctul căutării lui Dumnezeu e tot una cu instinctul căutării unui sens pentru viața noastră. Numai în Dumnezeu poate fi descifrat misterul omului. Notează Mircea Eliade în jurnalul său: "Dacă Dumnezeu nu există, totul e cenușă. Dacă nu există un absolut care să dea semnificație și valoare existenței noastre, existența noastră e lipsită de sens", e absurdă.

Cât privește existența lui Dumnezeu, toate popoarele, toate religiile, toți marii filozofi ai lumii au descoperit-o. Cât privește însă natura, esența lui Dumnezeu, care este chipul adevărat al lui Dumnezeu, care este numele său, lucrurile stau cu totul altfel. Ieșim din sfera naturalului și intrăm în sfera supranaturalului, al misterului. Popoarele, religiile, indivizii i-au dat lui Dumnezeu tot felul de nume: taoiștii îi spun Tau, musulmanii, Alah, evreii, Iahve, creștinii, Dumnezeu ș.a.m.d. Chipul, imaginea lui Dumnezeu, variază în funcție de loc, de cultură, de mediu, de timp, de condițiile istorice, sociale, economice. Fiecare își făurește propriul Dumnezeu, propriul idol, propriul vițel de aur. Nu mai este omul făcut după chipul și asemănarea lui Dumnezeu, ci Dumnezeu e făcut după chipul și asemănarea omului. Natura lui Dumnezeu numai Dumnezeu o cunoaște; e un domeniu unde rațiunea nu are acces. Noi cunoaștem chipul adevărat al lui Dumnezeu fiindcă Dumnezeu ni l-a revelat în Sfânta Scriptură. De acum nu mai avem de a face cu filozofia, ci cu credința. Acest lucru îl face Dumnezeu în episodul rugului aprins, în care Dumnezeu își dezvăluie nu atât existența, cât mai ales identitatea sa, esența sa intimă. "Eu sunt cel care sunt". Verbul "sunt", ne explică foarte bine astăzi tâlcuitorii Bibliei, are nevoie de o înțelegere predicativă. Numele complet al lui Dumnezeu - Iahve - este: eu sunt aici, sunt prezent, sunt cu voi, sunt de partea voastră, vă însoțesc. Expresia: "eu sunt cu tine", străbate toată Scriptura: "eu sunt cu tine" îi spune Domnul lui Abraham, "eu sunt cu tine" îi spune lui Ghedeon, lui Saul pe drumul Damascului; "Domnul este cu tine" o asigură îngerul pe Maria. Acest "eu sunt cu voi" va culmina cu întruparea lui Isus Cristos, profețit de Isaia cu numele de Emanuel, adică Dumnezeu este cu noi. Ce mai adaugă în plus revelația Noului Testament la această sublimă revelație a Vechiului Testament? Noul Testament ne descoperă pe deplin inima lui Dumnezeu. "Eu sunt cel care sunt" se definește Dumnezeu în Vechiul Testament; "Dumnezeu este iubire" îl definește sfântul Ioan în Noul Testament. Aceasta este esența lui Dumnezeu, iar esența este mai importantă decât existența lui. Scria filozoful și misticul modern Sören Kierkegaard: "Nu are importanță să știm dacă Dumnezeu există; important este să știm dacă el este iubire". Pentru cele mai luminate minți ale antichității păgâne, Dumnezeu nu poate să iubească, spune Aristotel, Dumnezeu trebuie să fie iubit de om, dar el nu-l poate iubi pe om, căci a iubi ceva ce este mai prejos de el înseamnă a se degrada, a se compromite; el este obiect, nu subiect de iubire. El pune în mișcare universul întrucât este iubit, nu întrucât iubește. Iar Platon, la rândul său, afirma că Dumnezeu nu se amestecă printre oameni. De altfel, chiar să vrea, Dumnezeu nu poate să iubească, deoarece el nu este o persoană, ci o idee, ideea binelui. E o filozofie frumoasă, dar care nu inspiră nici o speranță omului. Se plângea Maxim din Tir, un păgân din vremea aceea: "Ce-mi rămâne de făcut? Această învățătură este, într-adevăr, sublimă, dar inumană. Platon zice că Dumnezeu nu se amestecă în treburile omenești, și atunci către cine îmi voi îndrepta rugăciunea?" Dar Dumnezeul Bibliei e cu totul diferit de Dumnezeul filozofilor. Dumnezeul nostru nu este o idee abstractă, nu e un Dumnezeu distant, rece, insensibil, indiferent, căruia să nu-i pese de creaturile sale de pe pământ, nu e ca idolii păgânilor care au ochi, dar nu văd, au urechi, dar nu aud, au gură, dar nu vorbesc, ci e un Dumnezeu care coboară la noi, caută prietenia și compania omului, intră în dialog cu el. Iahve este un Dumnezeu care vorbește, ascultă, vede, se bucură, se înduioșează, iubește până la gelozie: "Domnul Dumnezeul tău este un foc mistuitor, e un Dumnezeu gelos". E solidar în suferință cu omul și intervine: "Am văzut asuprirea poporului meu... am auzit strigătele pe care le scoate... îi cunosc durerile... am coborât ca să-l salvez din mâna egiptenilor". Israelul nu a fost un popor de filozofi. El nu a descoperit existența lui Dumnezeu prin silogisme și subtilități dialectice, ci simțindu-i permanent prezența în mijlocul său și văzându-i intervențiile salvatoare în decursul istoriei sale.

Dumnezeu este iubire. El, auzind strigătul de durere al întregii omeniri, cuprins de milă, a coborât în cele din urmă pe pământ, în Isus din Nazaret. Scrie sfântul Ioan: "Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea încât l-a dat pe Fiul său unul născut, pentru ca oricine crede în el să nu moară, ci să aibă viață" (In 3,16). "Dragostea nu stă în faptul că noi l-am iubit pe Dumnezeu, ci în faptul că el ne-a iubit pe noi și l-a trimis pe Fiul său ca jertfă de ispășire pentru păcatele noastre" (1In 4,10).

Dumnezeu care a coborât odinioară în tufișul aprins spre a elibera poporul evreu din sclavia Egiptului coboară în aceste momente la sfânta Liturghie în Isus Cristos care, continuându-și jertfa de ispășire pentru păcatele noastre, vrea să ne elibereze din sclavia păcatului. Să răspundem la darul iubirii lui Dumnezeu, urmând îndemnul la convertire și la fapte bune pe care Isus ni l-a făcut în evanghelia Liturghiei de azi.

7 martie 2010

Pr. Claudiu Dumea


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
385 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 3-a din Postul Mare:

Anul C
11 martie 2007 - Pr. Anton Săboanu
3 martie 2013 - Pr. Cristinel Fodor
28 februarie 2016 - Mons. Benone Farcaș
24 martie 2019 - Pr. Ciprian Bulai

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat