Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul C
Duminica a 2-a din Postul Mare

Gen 15,5-12.17-18; Ps 26; Fil 3,17-21;4,1; Lc 9,28-36

"Acesta este Fiul meu preaiubit, pe dânsul să-l ascultați"

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Suntem în duminica a doua din Postul Mare. Am început duminica trecută drumul de pregătire pentru Paști. Și am început acest drum chiar cu episodul ispitirilor lui Isus, un episod în care am fost invitați să reflectăm asupra creșterii noastre integrale ca persoane. Isus, care ne învață că prin dificultăți, prin încercări, prin ispită, omul devine puternic și merge pe calea lui Dumnezeu. Astăzi vedem cum Isus nu numai că merge pe calea lui Dumnezeu, ci îi face și pe apostoli să meargă pe această cale. În meditația de astăzi, ori de câte ori voi rosti cuvântul "apostoli" să ne identificăm fiecare dintre noi în acest cuvânt, "apostoli", pentru că și noi, prin Botez, am devenit ucenicii lui Cristos.

În evanghelia din această duminică și în evangheliile din duminicile următoare, vom vedea că, pe de o parte, Isus îi însoțește pe apostoli pe acest drum. Pe de altă parte, Isus manifestă tot mai mult care este modul lui Dumnezeu de a iubi. Astăzi, cu acest episod al schimbării la față, cu acest glas care vine din cer, cu această manifestare extraordinară, Isus face o revelare foarte mare, acestor trei apostoli, nouă tuturor. Ne ia cu el pe munte, se transformă, se transfigurează în fața noastră.

Înainte de toate, ce s-a întâmplat în acest eveniment? Acesta este un episod pe care trebuie să-l citim într-o cheie pascală, cu referință la misterul pascal al lui Cristos: pătimirea, moartea și învierea lui. Iată câteva elemente. Isus urcă pe munte. În Vinerea Sfântă, Isus avea să urce pe munte. Va urca pe un alt munte. Isus se urcă pe munte pentru a se ruga. Isus, care va urca pe munte, pentru a se dărui total, pe sine însuși, pentru a dărui total viața sa. Isus care se schimbă la față, se transfigurează astăzi, aici, transfigurat în lumină, în glorie, transfigurat în aceste haine care devin albe și strălucitoare. Este frumos acest amănunt, prin care Luca descrie chiar și prin lucruri simple, de fiecare zi, ceea ce rămânea într-un fel inexprimabil. Pe Golgota, când Isus va urca pe Golgota, va fi și acolo cu aspectul schimbat, cu aspectul transfigurat, un aspect transfigurat în durere, un aspect datorită căruia, aici, pe muntele Tabor, este de nerecunoscut din cauza luminii și a gloriei strălucitoare, acolo, pe Golgota, va fi de nerecunoscut dintr-un alt motiv: din cauza durerii care îl va transfigura sau, am spune noi, îl va desfigura complet, o durere care îl va duce până la moarte.

Isus, care în acest eveniment al schimbării la față vrea să-i unească cu sine, în această experiență, pe apostoli, persoanele cele mai dragi. Dar, așa cum spuneam, în apostoli vrea să ne facă părtași pe toți de această experiență a gloriei. Pe Golgota, pe Calvar, Isus va urca având alături persoanele cele mai dragi, pe Ioan, pe Maria, femeile evlavioase, însă, unit cu aceste persoane este fiecare dintre noi, pentru că Isus va voi să-i asocieze pe toți oamenii atunci când îi va spune lui Ioan "Iată mama ta", iar Mariei îi va spune "Iată fiul tău". Prin urmare, suntem toți prezenți în semnul acestor puține persoane care participă la aceste două evenimente care sunt strâns legate între ele: schimbarea la față, pătimirea, moartea și învierea lui Isus.

Isus le revelează apostolilor, ne revelează nouă, cine este el. Anticipă care avea să fie situația lui glorioasă. Pe acest munte are loc deja o anticipare a paradisului. Este deja un paradis. Și Petru rămâne uimit până acolo încât spune: Vrem să rămânem aici. Însă, așa cum se întâmplă în episodul de astăzi, așa cum se va întâmpla și în ziua de Vinerea Sfântă, nu urcăm pe un munte pentru a rămâne acolo, urcăm pe un munte pentru a coborî. Trebuie coborât de pe acest munte, nu se rămâne acolo, pentru că are să spună Isus apostolilor: Nu este condiția noastră obișnuită aceea de a rămâne în glorie. Așa cum, în manieră și mai puternică, nu este condiția noastră obișnuită aceea din Vinerea Sfântă, aceea de a urca pe cruce și a rămâne acolo. Isus a urcat pe cruce, așa cum a urcat pe acest munte. Dar pentru ca apoi să coboare, pentru ca apoi să coboare și să urce din nou. De pe acest munte al schimbării la față Isus coboară pentru a urca din nou pe Calvar și de pe Calvar va coborî pentru a urca, din nou, spre cer, ca înviat.

În această experiență deosebit de puternică pe care apostolii o au cu Isus, cu Isus transfigurat, Petru, Iacob și Ioan - ne spune evanghelistul Luca - sunt toropiți de somn. Toropiți de somn. Înseamnă că omul are nevoie să se trezească pentru a întâlni prezența lui Dumnezeu, are nevoie de un salt înainte, are nevoie să meargă dincolo de ceea ce vede, are nevoie - așa cum ne sugera evanghelia de duminica trecută - să meargă dincolo de necesitățile sale, dincolo de ceea ce simte, dincolo de ceea ce percepe. Aici, Petru, Iacob și Ioan sunt toropiți de somn. Aceeași toropeală - vă amintiți - îi cuprinde pe apostoli în Grădina Măslinilor, când Isus le va cere: Rămâneți aici și vegheați împreună cu mine. Și acolo apostolii sunt toropiți de somn. Dar și acolo Isus îi cheamă la această experiență profundă cu el.

Și încă un alt amănunt, pe care Luca îl subliniază în mod specific: din cer vine un nor care îi acoperă cu umbra sa. Un nor, care în Vechiul Testament amintea de norul lui Moise, amintea de norul care i-a însoțit pe israeliți în pustiu, în peregrinarea lor spre Țara Făgăduită. Luca folosește aici pentru norul care îi acoperă cu umbra sa același termen pe care l-a folosit atunci când a relatat Buna-Vestire. Îngerul care îi vestește Mariei nașterea lui Isus: Puterea celui Preaînalt te va umbri. Maria, în momentul zămislirii lui Isus, are o autentică experiență cu Dumnezeu. Cu acest amănunt, sfântul evanghelist Luca, subliniază că apostolii, în momentul schimbării la față, au o autentică experiență a lui Dumnezeu și își dau seama că acest Fiu transfigurat are în el ceva misterios, ceva care, treptat, încet-încet, se revelează.

Iată, deci, în această experiență Isus manifestă, arată cine este el. De ce? Pentru că apostolii aveau nevoie să fie întăriți în drumul lor. Aveau ei să experimenteze mai târziu un alt moment. Iată de ce, legătura aceasta cu pătimirea și învierea, iată de ce acest episod al schimbării la față ne este prezentat tocmai în acest drum al Postului Mare, pentru că este un episod tipic pascal, un episod foarte puternic, care face referință la misterul pascal, nu numai în aspectele pe care le-am amintit mai înainte, ci tocmai în experiența propriu-zisă, în cuvintele lui Isus, când Isus le spune, conform textelor paralele, că nu trebuiau să spună nimic din cele ce au văzut până nu va învia din morți. Și asta nu numai pentru a evita un mesianism ușor, un mesianism glorios, ci pentru că apostolii aveau nevoie să fie întăriți în credință, aveau nevoie nu să aibă dovada - pentru că dovada nu ar fi fost suficientă -, aveau nevoie să meargă împreună cu Cristos în această cunoaștere a lui Cristos. Petru îi spusese lui Isus: "Tu ești Mesia, tu ești Cristos, Fiul lui Dumnezeu cel Viu". Și în episodul de astăzi chiar aud glasul din cer care confirmă acest lucru. Însă, după aceea, apostolii - știți - mergând înainte pe drumul lor, cedează. Cad. Ba chiar îl reneagă pe Cristos, chiar îl lasă singur în momentul crucii. Isus, întărindu-i pe apostoli, pe acești trei apostoli în mod deosebit, vrea să le arate această experiență: el transfigurat. El, care în viața de toate zilele se arăta așa cum era, aici se arată așa cum este el, realmente. Când aveau să-l vadă transfigurat în durere, pe Golgota, trebuiau să-și aducă aminte că adevărata transfigurare a lui Cristos avea să fie aceea în care el se dăruia pe sine, în totalitate. Dar nu trebuiau să uite că l-au văzut și glorios, așa cum le spusese Isus, le prevestise: Nu va trece mult timp pentru a-l revedea glorios. Așadar, transfigurat în durere și în iubire care se dăruiește total pe sine însuși, transfigurat apoi în gloria învierii, înviere care va duce la împlinire această a doua coborâre de pe munte, o ultimă coborâre, o coborâre definitivă, care avea să aducă tuturor mântuirea.

Identificându-ne în această aventură, la care ne cheamă Cristos pe toți, urcarea pe munte, coborârea, urcarea din nou pe muntele Golgota, fiecare experimentăm suferința. Nu ne oprim pe muntele acela, coborâm pentru ca împreună cu Cristos să urcăm spre înviere, așa cum ne spune sfântul apostol Paul în lectura a II-a de astăzi: "Cristos va transforma sărmanul nostru trup, făcându-l asemenea cu trupul gloriei sale". Amin.

28 februarie 2010

Pr. Mihai Pătrașcu


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
368 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 2-a din Postul Mare:

Anul C
4 martie 2007 - Pr. Marius Taloș, SJ
24 februarie 2013 - Pr. Cornel Cadar
21 februarie 2016 - Pr. Iosif Dorcu
17 martie 2019 - Pr. Egidiu Condac

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat