|
Anul C Dt 26,4-10; Ps 90; Rom 10,8-13; Lc 4,1-13 Dragi radioascultători, iubiți credincioși, Am început timpul Postului Mare și, o dată cu el, drumul pe care încercăm să ne alăturăm lui Cristos care "urcă la Ierusalim" pentru a împlini misterul răscumpărării. Am început un timp care aparține lui Dumnezeu, dar care ne este dăruit nouă ca timp de rugăciune, de convertire, timp de luptă cu răul, cu păcatul, sub toate formele sale, cu egoismul, cu materialismul, timp de iertare, de trăire a iubirii, a carității. Am început acest timp având în față două elemente care definesc viața noastră umană și spirituală: cenușa și crucea. "Amintește-ți, omule, că ești pământ și în pământ te vei întoarce", amintește-ți de fragilitatea, de slăbiciunea, de căderile tale, de păcatul tău... și "convertiți-vă și credeți în evanghelie!" Priviți crucea, semnul suprem al iubirii și îndurării lui Dumnezeu și înțelegeți demnitatea pe care o aveți, înțelegeți cât de mult valorați în fața lui Dumnezeu, înțelegeți prețul răscumpărării voastre... și întoarceți-vă la casa Tatălui. Crucea cu răstignitul pe ea îmi vorbește de suferință, de moarte, dar și de iubire, de înviere... și îmi arată calea pe care trebuie să merg pentru a mă apropia de Dumnezeu, o cale care nu este ușoară, este plină de încercări, de tentații, așa cum scoate în evidență evanghelia de astăzi. Cristos, care s-a făcut întru totul asemenea nouă, afară de păcat, înfruntă încercările și ispitele cele mai puternice, trăiește momente de suferință și singurătate, dar îl învinge pe Cel Rău prin cuvântul lui Dumnezeu și cu încrederea deplină în Tatăl ceresc. În mod obișnuit, când vorbim despre ispită, tentație, ne gândim la o lucrare a Celui Rău, a diavolului, sau la ceva legat de bunurile sau plăcerile vieții... Și este adevărat, dar e limitat și superficial. În evanghelia pe care am proclamat-o este diavolul cel care îl ispitește pe Isus, dar să nu uităm că în alte momente ale vieții lui Isus rolul de ispititor aparține altcuiva... Amintiți-vă de momentul în care Isus descoperă ucenicilor săi apropiata patimă și moarte: Petru intervine și încearcă să-l oprească pe Isus din misiunea sa, iar reproșul pe care îl primește este foarte dur: "Pleacă de la mine, Satană, pentru că tu nu judeci așa cum judecă Dumnezeu, ci cum judecă oamenii..." Tâlharul răstignit alături de Isus, mulțimea de sub cruce, devin ispită, încercare... "Dacă ești fiul lui Dumnezeu, salvează-te pe tine și pe noi... coboară de pe cruce și vom crede în tine!" Vreau să spun că încercările prin care trecem, ispitele, tentațiile, nu sunt totdeauna lucrarea Celui Rău: lumea în care trăim, cei din jurul nostru sau chiar noi înșine putem juca pentru noi și pentru alții sau chiar pentru Dumnezeu rolul Celui Rău, rolul de ispititor. "Patruzeci de ani m-a dezgustat neamul acesta - se plânge Dumnezeu de poporul ales - pentru că m-au pus la încercare deși au văzut lucrările mele..." Iar noi facem același lucru: îl punem la încercare pe Dumnezeu, îi cerem să fie așa cum gândim noi, un Dumnezeu la dispoziția noastră, un Dumnezeu al minunilor, al intervențiilor imediate. Dacă ești fiul lui Dumnezeu..., dacă Dumnezeu ar face..., dacă Dumnezeu ar interveni..., dacă Biserica ar da dovadă..., dacă preoții ar fi sau ar face... Acest "dacă", ce pune totul sub semnul întrebării și cu privire la Dumnezeu și cu privire la Biserică, ce aduce dubii, neîncredere... Sau, la nivel uman: dacă soția mea ar fi altfel..., dacă soțul meu ar renunța..., dacă prietenul meu, prietena mea m-ar iubi cu adevărat... Din nou... "dacă". Neîncredere, dubii... Ispititori pentru noi și pentru alții, ca să nu insist asupra a ceea ce înseamnă provocare sau îndemn direct la rău, la păcat. În legătură cu ispitele la care este supus Cristos, cred că ele sintetizează încercările, tentațiile care vin asupra omului-Dumnezeu și asupra omului dintotdeauna: materialismul care include hedonismul, plăcerea, puterea și substituirea lui Dumnezeu propriilor planuri și interese. - "Dacă ești fiul lui Dumnezeu, poruncește ca aceste pietre să se prefacă în pâine..." E tentația de a căuta împlinirea, fericirea în lucrurile materiale, în a avea, în a poseda, în a folosi și a te folosi de lucruri și de oameni, este răsturnarea unei scări de valori cu falsitatea, compromisurile, nedreptățile ce derivă din aceasta. - "Îți voi da toate acestea dacă, plecându-ți genunchiul, mă vei adora..." Este tentația de a-ți gândi și a trăi viața fără Dumnezeu, de a fi stăpânul propriei vieți, fără a face referință la Dumnezeu, ba mai mult, a vedea în credință și în trăirea ei o limitare a propriei libertăți, a aspirațiilor spre putere, dominare, uitând valori ca iubirea, prietenia, caritatea, slujirea. - "Aruncă-te de pe aripa templului, căci scris este: Dumnezeu va porunci îngerilor săi să te păzească..." Este tentația de a te folosi de Dumnezeu, de a abuza de bunătatea și iubirea lui Dumnezeu, este dorința de a-i comanda lui Dumnezeu, de a-i impune soluții și răspunsuri... Și dacă Dumnezeu nu se conformează, nu acționează așa cum dorești... te poți dispensa de el. Dragi credincioși, A-l urma pe Cristos, a-ți trăi credința înseamnă să nu-ți pleci genunchii în fața bunurilor materiale, în fața plăcerilor, a puterii sau, dacă vreți, în fața banului cu care se pot cumpăra și bunuri și plăcere și putere. Un singur lucru nu se poate cumpăra: mântuirea, paradisul. A-l urma pe Cristos, a-ți trăi credința înseamnă a nu te folosi de Dumnezeu, a nu abuza de bunătatea și răbdarea sa, a nu te apropia de el doar din interes sau din teamă. Mă întreb uneori: Oare cât din ceea ce purtăm în noi e credință adevărată și cât e superstiție, magie? Magia, superstiția, încearcă să-și facă favorabilă divinitatea, fie din interes fie din frică... Noi pentru ce îl căutăm pe Dumnezeu? Din interes, vrem să obținem ceva, vrem să ne asigurăm? Sau din teamă, ca nu cumva să nu ni se întâmple nu știu ce nenorociri, să nu fim pedepsiți, să nu fim bătuți de Dumnezeu? Oare aceasta este credință? Mă îndoiesc! Mă tem că de cele mai multe ori avem impresia că avem credință, dar în realitate suntem departe de ceea ce este cu adevărat credința! "Dacă ați avea credință cât un grăunte de muștar - spune Isus - ați spune muntelui acesta Ia și aruncă-te în mare și el v-ar asculta!" Or, noi, prin credința noastră, am schimbat vreodată ceva? Și atunci avem credință? Am recitat și recităm de mii de ori Crezul, știm multe noțiuni și adevăruri de credință, dar s-ar putea să nu avem credință. Deoarece credința nu lasă niciodată lucrurile așa cum sunt, credința transformă, schimbă viața unui om, ori noi ne târâm de ani și ani de zile cu aceleași probleme, cu aceeași indiferență, cu aceleași păcate... Și, atunci, avem credință? Ne-am acuzat vreodată că nu am avut încredere în Dumnezeu, că l-am căutat, că ne-am rugat lui din interes, din teamă? Cenușă și cruce. Conștienți de fragilitatea noastră, conștienți că suntem pribegi și străini în această lume, cum spunea lectura întâi, să privim la crucea lui Cristos, pentru a putea învinge tentațiile acestei vieți și pentru a nu deveni noi pentru alții tentație, ispită. Și mai am o întrebare. Dacă privim la lumea în care trăim, vedem că oamenii au inventat tot felul de sisteme de alarmă, camere de supraveghere, pentru a-și proteja bunurile dobândite. Dar sunt bunuri mult mai de preț, mult mai profunde: credința, demnitatea, puritatea sufletului, adevărul, dreptatea; pe acestea cum le protejăm, cum le apărăm? 21 februarie 2010 Pr. Anton Săboanu [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica 1-a din Postul Mare: Anul C [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |