Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul C
Botezul Domnului

Is 42,1-4.6-7; Fap 10,34-38; Mt 3,13-17

Tu ești Fiul meu preaiubit, în tine îmi aflu toată bucuria.

Sărbătoarea Botezul Domnului încheie ciclul liturgic al Crăciunului și ne prezintă o nouă manifestare a lui Isus, ca o prelungire și un ecou al manifestării dumnezeirii și misiunii sale din solemnitatea Epifania Domnului.

Atunci, prin venirea și adorarea magilor, Isus se prezintă și se descoperă în fața neamurilor ca Mesia, salvatorul și mântuitorul tuturor. Acum, la botezul său în apele Iordanului, la începutul vieții sale publice și apostolice, Tatăl îl proclamă în mod oficial Fiul său care a luat asupra sa carnea noastră omenească.

Isus, așezându-se la rând cu toți ceilalți iudei pentru a fi botezat de către Ioan, a voit să fie considerat ca și unul dintre ei, deși nu se găsea în el vreo umbră de păcat. În acest act de solidaritate, care face parte din programul său de umilire, se manifestă o adevărată teofanie (descoperire) trinitară. Acum, în acest moment, se deschid cerurile, Duhul Sfânt coboară în chip de porumbel peste Isus, prezent în fața lui Ioan Botezătorul, iar, din cer, vocea Tatălui se face auzită: "Tu ești Fiul meu preaiubit, în tine îmi găsesc toată bucuria".

Declarația publică a Tatălui despre Fiul său adevărat, a omului Isus, în noua sa condiție, reprezintă învestitura, acceptarea lui ca trimisul său în lume, uns cu ungerea spirituală a Duhului Sfânt pentru misiunea sa profetică în această lume.

Sunt lucruri și gesturi despre care am putea spune că reprezintă scrisorile de acreditare (credențiale), confirmarea oficială, documente publice care stau la baza noii sale misiuni între oameni.

Prin faptul că este o recunoaștere și manifestare mesianică, botezul lui Isus în apele Iordanului se înscrie în linia marilor teofanii (descoperiri) biblice; acum și aici are loc, de fapt, prima revelare a misterului trinitar din Noul Testament. Noi știm deja, din descoperirile profeților, a marelui Isaia, că el este slujitorul Domnului, umil și blând, fidel și hotărât, care împlinește și promovează dreptatea (cf. Is 42,1-5.9-11). În evanghelia de astăzi termenul servitor este completat cu acela de Fiu. Este aici o descoperire și o revelare completă: Isus, servitorul anunțat de profeți este confirmat de Tatăl ca Fiul său: "Tu ești Fiul meu, în tine îmi aflu toată bucuria".

Celebrând astăzi Botezul Domnului nu ne gândim sau ne referim la o simplă purificare, la o spălare, așa cum o voia Ioan Botezătorul, condiție pentru a-l putea întâmpina pe Mesia, pe Isus care vine să mântuiască lumea (Isus, fiind Dumnezeu făcut om, nu avea nici un păcat), ci întâlnim în acest act anunțarea și acceptarea oficială a celui așteptat, a celui care vine să instaureze noua împărăție, care are menirea să-i primească pe toți oamenii în familia sa și să-i transforme în fii adoptivi ai Tatălui.

Ungerea sa cu Duhul Sfânt

Isus din Nazaret iese astăzi din anonimatul celor 30 de ani și este consacrat de Dumnezeu cu Duhul său și cu putere, așa cum va declara mai târziu apostolul Petru în casa centurionului roman Corneliu, cu puțin înainte de botezul primilor păgâni (cf. Fap 10,38). El este "unsul" (Mesia în ebraică, Cristosul în grecește), Fiul lui Dumnezeu, Domnul care va ieși biruitor din moarte, va învia cu slavă; căci botezul cu apă și Duh Sfânt, pe care el îl primește astăzi, este, de fapt, prevestirea botezului sângelui, pe care el îl va primi și-l va experimenta în patima, moartea și învierea sa.

Ungerea mesianică a lui Isus cu Duhul Sfânt depășește, infinit mai mult, ungerea cu ulei a judecătorilor, a profeților, a regilor, chiar și a preoților vechii alianțe; ea are loc în public, așa cum se obișnuiește și se practică la o inaugurare oficială, cu martori calificați, cum sunt Ioan Botezătorul și publicul prezent la apa Iordanului, care au auzit glasul venit din cer "pentru ca lumea să creadă că tu ești în mijlocul oamenilor" (cf. Prefața sărbătorii).

Acesta este începutul operei mântuitoare a lui Isus, Unsul, Mesia, Mântuitorul lumii. O misiune specială, de care depinde lucrarea tuturor celor ce vor fi chemați și vrednici să intre în această nouă împărăție.

Botezul și confirmarea noastră

În împărăția cea nouă, care a fost inaugurată de Isus, se intră tot printr-un act oficial, printr-un gest de purificare și de confirmare, prin noul botez instituit de el, în care fiecare va auzi la rândul său aceleași cuvinte proclamate de Tatăl: "Și tu ești fiul meu preaiubit, în tine îmi aflu toată bucuria". Este vorba de Botezul adevărat, instituit de Cristos prin întreaga sa operă, viața, moartea și învierea sa, prin care orice om moare împreună cu el și învie tot cu el.

Este nevoie să mori cu Cristos pentru păcat, pentru a dobândi împreună cu el o viață nouă, o viață de fii plăcuți ai lui Dumnezeu.

Fiii cei noi ai lui Dumnezeu, câștigați de Cristos prin moartea și învierea sa, purificați prin spălarea cu apa sfântă, întăriți și confirmați cu puterea Duhului Sfânt prin sfântul Botez, încep, odată cu acest act purificator, misiunea de vestire a noii împărății, alăturându-se astfel lui Isus în marea sa operă mântuitoare. Iată misiunea și demnitatea omului răscumpărat de cel ce i-a câștigat pe oameni prin botezul suferinței sale și prin iubirea sa dumnezeiască.

Demnitatea și misiunea noastră

"Recunoaște-ți, creștinule, demnitatea ta", avea să spună mai târziu, referindu-se la această misiune pe care o are orice creștin, papa Leon cel Mare (Sermones 21,2-3).

Când celebrăm Botezul Domnului, celebrăm și alegerea și demnitatea noastră, căci Botezul este mai înainte de toate un dar, un gest de predilecție a lui Dumnezeu, o chemare la credință.

Dumnezeu, oferindu-ne, încă de mici, darul de a aparține la familia sa, ne arată dragostea sa părintească și gestul său de iubire față de noi, acceptându-ne să facem parte dintre fiii săi predilecți, cărora le asigură bogăția darurilor sale.

Din această iubire și din acest dar trebuie să se nască în noi un răspuns nou și recunoscător, asemănător cu cel arătat nouă de Fiul său.

Prin sfântul Botez, suntem acceptați între colaboratorii săi direcți, iar cel care ne-a câștigat, prin moartea și învierea sa, își pune în noi toată speranța, ca la rândul nostru să împărtășim și altora darul iubirii divine, al adevărului și al binelui.

Fiind declarat "Fiul său preaiubit, în care Tatăl își găsește toată bucuria", Cristos a făcut întotdeauna ceea ce era plăcut Tatălui (cf. In 8,29). A trăit întotdeauna în comuniune cu el.

Urmându-l pe Cristos și rămânând în comuniune cu el, creștinii pot să fie "imitatorii lui Dumnezeu, ca niște fii iubiți, și să umble în iubire" (Ef 5,1), conformându-și gândurile, cuvintele și faptele cu "simțămintele care sunt în Cristos Isus" (Fil 2,5), ne învață Catehismul Bisericii Catolice.

Ce trebuie, așadar, să ne însușim de la sărbătoarea misterului botezului Domnului în apele Iordanului și de la cel care ne-a câștigat dreptul de a primi botezul său, botez de purificare și de investire pentru o nouă și nobilă misiune, asemănătoare cu a lui?

Iată ce ne învață, în această direcție, apostolul neamurilor, în scrisoarea sa către Filipeni: Să trăim pentru Cristos și să nu avem alt scop decât acela de a ne identifica cu el în tot ceea ce facem, ca și noi să putem spune: "Pentru mine a trăi este Cristos" (Fil 1,21).

Sunt minunate cuvintele sfântului Ioan Eudes, care sunt așezate ca o concluzie în același Catehism al Bisericii Catolice, când se vorbește despre viața în Cristos și demnitatea creștinului și a persoanei umane: "Vă rog să țineți seama că Isus Cristos, Domnul nostru, este adevăratul vostru cap și că voi sunteți mădularele sale. El este al vostru, așa cum capul este al mădularelor sale; tot ceea ce este al lui este al vostru: Spiritul lui, inima lui, trupul lui, sufletul lui, și toate facultățile lui, iar voi trebuie să le folosiți ca pe niște lucruri care sunt ale voastre, ca să-l slujiți, să-l lăudați, să-l iubiți și să-l preamăriți pe Dumnezeu. Voi sunteți ai lui, așa cum mădularele sunt ale capului lor. Și el dorește fierbinte să se folosească de tot ceea ce este în voi, pentru slujirea și slava Tatălui, ca de niște lucruri care sunt ale lui" (CBC, nr. 1698).

Cu alte cuvinte, noi, toți cei botezați, trebuie să învățăm de la Cristos, venit în lume pentru noi, să fim și noi ca el, niște instrumente vii care cântă slava Părintelui ceresc.

Vocația noastră, a creștinilor, este o vocație profetică, misionară. De aceea trebuie să facem să crească credința, să evităm orice slăbire a luminii și orice pierdere a gustului creștin, să nu uităm rolul de a fi sare și drojdie pentru lume (cf. Basilio Caballero, 1993). Trebuie să fim, așadar, fiii săi predilecți, în care Părintele ceresc să-și găsească neîncetat bucuria și plăcerea. Amin.

10 ianuarie 2010

Ep. Petru Gherghel


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
369 accesari.


Alte predici pentru Botezul Domnului:

Anul C
7 ianuarie 2007 - Ep. Aurel Percă
13 ianuarie 2013 - Pr. Iosif Dorcu
10 ianuarie 2016 - Ep. Petru Gherghel
13 ianuarie 2019 - Pr. Ionut-Eremia Imbriscă

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat