Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul C
Duminica a 2-a din Advent

Bar 5,1-9; Ps 125; Fil 1,4-6.8-11; Lc 3,1-6

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Suntem în a doua duminică din Advent, a doua etapă a drumului nostru, care va dura patru săptămâni.

Textul evanghelic de astăzi este luat din capitolul trei al Evangheliei după sfântul Luca, în care ni se vorbește despre începutul vieții publice a lui Isus, începutul ministeriului său public. Știți că Luca dedică primele două capitole ale evangheliei sale copilăriei lui Isus. Cu capitolul trei începe predica lui Isus, predica lui Ioan Botezătorul. Și aș vrea să meditez împreună cu dumneavoastră asupra modului în care Luca prezintă acest început al predicii lui Isus. El începe cu o serie de nume. Ce vor să spună toate aceste nume? Din punct de vedere istoric, probabil, știți, ce s-a întâmplat atunci când a murit Irod cel Mare. Întregul regat a fost cucerit de către romani și întregul teritoriu al Palestinei a fost împărțit în patru părți: o parte a fost încredințată lui Arhelau, fiul lui Irod cel Mare, iar celelalte părți au fost încredințate altor trei tetrarhi. Tetrarh înseamnă guvernator asupra unui sfert din regat. Ulterior Arhelau, crud ca și tatăl său, dar fără abilități de conducător, a fost destituit și în locul său a fost numit un alt guvernator, un guvernator roman. Știm că în timpurile lui Isus, atunci când a murit Isus, era guvernator un procurator roman și numele l-am auzit și astăzi: Ponțiu Pilat. Luca face toată această descriere istorică, Irod, Filip, Lisania, arhiereii Ana și Caiafa, încercând să plaseze din punct de vedere istoric foarte precis. Parcă ar vrea să precizeze anul în care au loc aceste evenimente. De fapt e vorba de anul 28-29, după Cristos. Ce vrea să ne spună Luca dându-ne această descriere precisă? Poate că vrea să încadreze și din punct de vedere istoric aceste evenimente. Însă, nu aceasta este intenția. Vrea să ne spună un alt lucru, care are mai mare legătură cu Isus. Ce se întâmpla în Palestina, în țara lui Isus? Erau prezenți cuceritorii romani. Și prezența lor nu era o prezență superficială, ca un fel de conducere care să fie numai un supervizor. Prezența lor era foarte puternică, apăsătoare, am putea spune chinuitoare. Erau prezenți într-o manieră foarte puternică. E adevărat, guvernatorii erau din partea locului, dar erau întotdeauna dependenți de Roma. Erau o dominație foarte puternică din partea romanilor în acel moment și în acel loc precis. Așadar, se aștepta un răscumpărător. Iată punctul fundamental. Se aștepta un eliberator. Un eliberator care să elibereze de ce anume? Luca pare să spună aici: speranța cea mai puternică, aceea pe care Răscumpărătorul, Mântuitorul, Eliberatorul avea să o aducă era, înainte de toate, eliberare de toate acestea, de puterea politică, de puterea de sclavie, de puterea economică, de tot acest ansamblu de asupriri, Mesia trebuia să-i elibereze.

Și încă un alt amănunt în acest text evanghelic. Luca scrie evanghelia prin anul 70, după Cristos. Știți că în anul 70 templul din Ierusalim a fost distrus definitiv de către romani. Deci, atunci când scrie Luca evanghelia sa și, să spunem așa, reparcurge toate așteptările poporului lui Israel, Luca știe nu numai că Isus a fost condamnat la moarte și ucis, executat de către romani, ci mai știe că această putere de asuprire a romanilor a continuat să dăinuie peste ani, peste decenii, și a ajuns până acolo încât a distrus templul din Ierusalim.

Deci, plasând din punct de vedere istoric aceste evenimente, Luca vrea să ne spună un lucru deosebit de important, fundamental. Vrea să ne spună: în care răscumpărător credeți voi? Ce răscumpărare așteptați voi? Ce fel de răscumpărător ați așteptat? Ce răscumpărător a venit la voi? Nu a venit un răscumpărător care trebuia să salveze regatul din punct de vedere politic, nu a venit un răscumpărător care trebuia să vă elibereze din sclavia romanilor. Mântuirea pe care Cristos a adus-o a fost o mântuire radical diferită. Și ați observat că în această referință istorică avem și referința la aspectul religios, referința la marii preoți, Ana și Caiafa. Luca pune împreună aspectul social și politic din Palestina acelor timpuri și aspectul religios, pentru a spune că a venit un răscumpărător care este și un nou preot, un răscumpărător care a adus un nou mod de relaționare cu Dumnezeu, a adus o nouă identitate a lui Dumnezeu, a adus o nouă manifestare a feței lui Dumnezeu.

Mergem mai departe. În evanghelia de astăzi descoperim și un alt element. Cine este protagonistul evangheliei de astăzi? Am fi tentați să spunem că este Ioan Botezătorul. Luca, în schimb, precizează că un altul este protagonistul. "În zilele arhiereilor Ana și Caiafa, cuvântul lui Dumnezeu s-a îndreptat către Ioan". Subiectul acestei propoziții este "cuvântul lui Dumnezeu". Ioan este numai glasul, cuvântul este un altul. Ioan este numai un instrument, dar protagonistul tuturor acestor evenimente este cuvântul lui Dumnezeu care coboară asupra lui Ioan și-l face să vorbească.

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Cu aceasta, Luca ne dă o descriere care nu e numai istorică, e o descriere splendidă, teologică: cine este Isus. Luca îl încadrează pe Isus în această descriere istorică, îl încadrează pe Isus și ca răscumpărător, dar nu răscumpărătorul care a fost așteptat de poporul evreu, este un răscumpărător care a venit să aducă o mântuire diferită pentru popor, o mântuire diferită de cea pe care o aștepta omul.

Vă amintiți de evanghelia de duminica trecută. Ne făcea să ne punem câteva întrebări: care sunt necesitățile autentice ale omului? Care sunt necesitățile autentice ale inimii omului? Inima omului are nevoie să fie purificată, are nevoie să-l întâlnească pe Dumnezeu, are nevoie de o mântuire profundă și radicală. Iată de ce, Ioan Botezătorul, predicând, spunea: "Pregătiți calea Domnului, drepte faceți cărările lui. Umpleți văile, neteziți munții și dealurile, îndreptați cărările strâmbe". Ce vrea să ne arate Ioan cu aceste cuvinte? Vrea să ne arate că dacă noi, în momentul în care îi ceri Domnului ceva te oprești la suprafață, atunci tu aștepți un răscumpărător care să satisfacă exigențele tale. În schimb, răscumpărătorul care vine nu este unul care să satisfacă necesitățile și exigențele omului în acest sens. Răscumpărătorul care vine este unul care cere, înainte de toate, ca noi înșine să ne lăsăm întâlniți de el. Ce înseamnă a ne lăsa întâlniți de către Răscumpărătorul? Înseamnă, înainte de toate, a face în noi, înlăuntrul nostru un drum de adevăr, o cale a adevărului, o cale care să atingă profunzimile noastre, care să ne facă să ne dăm seama că înlăuntrul nostru avem văi care trebuie umplute, înlăuntrul nostru avem munți și dealuri care trebuie netezite, înlăuntrul nostru avem ceva strâmt care trebuie îndreptat.

Iată, deci, ce a venit să ne dea nouă Răscumpărătorul. Un Răscumpărător care nu corespunde așteptărilor tale, ci un Răscumpărător care corespunde așteptărilor tale profunde; un Răscumpărător care nu trebuie să fie acela la care te aștepți tu, ci un Răscumpărător care îți vestește drumul, calea, adică un Răscumpărător care vrea să-l conducă pe om, care vrea să ne conducă pe un drum al adevărului, al adevărului profund. Această cale a adevărului ne duce la o autentică întâlnire cu el. Fie ca acest drum, această cale, indicată de către Ioan Botezătorul, să devină un drum puternic înlăuntrul nostru, un drum adevărat, un drum care în anumite momente poate chiar să ne coste, dar atunci când costă drumul, atunci când trebuie netezit ceea ce este prea mult, atunci când trebuie umplut ceea ce lipsește, până la urmă, în ghilimele fie spus, cei care "câștigă" suntem noi, pentru că în momentul acela noi deschidem drumul nostru la întâlnirea cu Cristos. Iar Cristos, atunci când ne întâlnește, ne aduce mântuirea, mântuirea lui.

6 decembrie 2009

Pr. Mihai Pătrașcu


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
391 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 2-a din Advent:

Anul C
10 decembrie 2006 - Pr. Cristinel Farcaș
9 decembrie 2012 - Pr. Laurențiu Dăncuță
6 decembrie 2015 - Pr. Cornel Cadar
9 decembrie 2018 - Pr. Eduard Soare

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat