|
Adormirea Maicii Domnului Ap 11,19a;12.1.3-6a.10ab; Ps 44; 1Cor 15,20-27; Lc 1,39-56 Iubiți pelerini și cinstitori ai Preacuratei Fecioare Maria de la Cacica, Stimate autorități centrale, județene și locale, Dragi credincioși radioascultători, Salut pe toți pelerinii veniți din toată dieceza noastră, din toate colțurile țării noastre și de peste hotare și doresc să-mi exprim apropierea față de toți cei care nu au putut fi cu noi astăzi: mă gândesc la cei care sunt bolnavi și cei care îi asistă, la persoanele în vârstă care cu greu suportă deplasările lungi, mă gândesc la cei închiși, și la toți aceia, care în spirit de sacrificiu, au rămas la locurile lor pentru a-și îndeplini datoriile stării lor. Prin intermediul undelor radio îi salut pe toți cu multă afecțiune! Salut într-un mod deosebit pe tineri care și în acest an au adus cu ei prospețimea bucuriei și speranței. Urarea mea este ca toți împreună să vă puteți bucura sub privirile Mamei noastre cerești, aici la sanctuarul ei de la Cacica. Noi ne bucurăm pentru că ridicarea Mariei la cer, în strânsă legătură cu misterele de slavă ale lui Isus, cu învierea și înălțarea lui la cer, este un eveniment care ne umple de bucurie profundă. Ea este și semn și izvor al speranței în viața veșnică și în învierea noastră viitoare. Astăzi se va depune în mod solemn piatra de temelie pentru viitoarea piață din fața sanctuarului și care va aminti de un mare cinstitor și pasionat al Mariei: Ioan Paul al II-lea, care s-a declarat și a fost cu adevărat "totus tuus", cu totul al Mariei. Ca toate marile sărbători ale anului liturgic, și solemnitatea de astăzi a Adormirii Maicii Domnului este caracterizată de un ton de bucurie profundă, însoțită de invitația liturgiei să ne deschidem inima și viața la această bucurie. Cu o asemenea invitație se deschide Liturghia solemnității Fecioarei Maria: "Să ne bucurăm cu toții în Domnul celebrând această zi de sărbătoare în cinstea Fecioarei Maria: de ridicarea ei la cer se bucură îngerii și într-un glas îl laudă pe Fiul lui Dumnezeu". Sărbătoarea de astăzi ne umple cu adevărat de bucurie profundă și de speranță mare pentru viitorul nostru. Dumnezeu a ridicat în Maria și trupul nostru uman și-l va înălța încă în fiecare dintre noi, nu după valorile trecătoare ale aceste lumi, dar asociindu-l la slava Duhului și destinându-l învierii și nemuririi. Trebuie să ne bucurăm cu toții în Domnul, deoarece în Maria, ridicată cu trupul și sufletul la cer, contemplăm desăvârșirea mântuirii; în ea, Mama lui Cristos și Mama Bisericii, este indicat punctul final definitiv la care sunt chemați creștinii și Biserica întreagă. Într-adevăr, Maria - vom cânta la prefața Liturghiei - "este chip și imagine a Bisericii", "semn de speranță sigură și de mângâiere" pentru noi, deoarece suntem încă pelerini pe pământ. Ceea ce mărturisim la sfârșitul Crezului, "Cred în învierea morților", astăzi contemplăm în ridicarea glorioasă la cer a Fecioarei Maria. Ridicarea cu trupul la cer a Mariei este adevăr de credință pentru noi catolicii. Dogma a fost definită de papa Pius al XII-lea în anul 1950. Dar credința poporului creștin în cea ridicată cu trupul și sufletul la cer este mult mai veche și datează din primele veacuri ale creștinismului. Despre moartea preacuratei Fecioare Maria și despre ridicarea ei la cer vorbește o carte apocrifă, Transitus Mariae (Trecerea Mariei). Cartea atestă un cult vechi în cinstea Mariei ridicată cu trupul și sufletul la cer după moartea ei sau "adormirea" ei. După mărturia acestei cărți, care preia o veche tradiție din Ierusalim, din timpurile apostolice, Maria și-ar fi terminat viața pe Muntele Sion, în timp ce apostolii erau în jurul ei; apoi ei au purtat-o solemn în procesiune pe valea Cedronului, au depus-o într-un mormânt săpat în stâncă și au văzut-o ridicându-se la cer cu trupul și sufletul. "Vino, nu te teme, fiindcă te așteptă oștirea cerească spre a te introduce în bucuria paradisului. În timp ce Isus spunea acestea, Maria se ridică de la pământ, se întinse pe pat și își dădu sufletul, mulțumindu-i lui Dumnezeu. Apostolii îi văzură sufletul atât de curat încât nu poate limba vreunui om să-l descrie cum se cuvine... Trupul ei sfânt radia de atâta strălucire încât era cu neputință să-i privești frumusețea din cauza luminii prea mari care îți lua ochii. Era ca floarea crinului care răspândește un parfum nespus de plăcut". Așa descrie cartea apocrifă Transitus Mariae trecerea Maicii Domnului din această viață. Nu știm cum a murit Maria, dacă de moarte poate fi vorba. Limbajul creștin, când este vorba de sfânta Fecioară, nu cunoaște cuvântul "moarte", ci cuvântul "adormire". A fost ca un somn scurt, căci, explică sfântul Ioan Damascenul: "Trupul ei nu s-a descompus, ci a fost transformat într-un chivot mai nobil și mai dumnezeiesc, care nu a pierit odată cu moartea, ci va dăinui în veșnicie". Modul în care Maria și-a terminat viața pământească ne duce cu mintea la cuvintele pe care sfântul Paul le scria corintenilor: "Moartea a fost înghițită de biruință. Unde-ți este moarte, biruința? Unde-ți este moarte, ghimpele tău?... Așadar, mulțumiri fie aduse lui Dumnezeu care ne dă biruința prin Domnul nostru Isus Cristos" (1Cor 15,54-57). Biruința Mariei asupra morții este doar un aspect al biruinței globale și totale asupra Satanei, autorul păcatului și al morții. Sfânta Scriptură începe cu promisiunea acestei biruințe din Cartea Genezei și se încheie cu realizarea acestei biruințe descrisă de cartea Apocalipsului: "Dușmănie voi pune între tine și femeie, între sămânța ta și sămânța ei. Aceasta îți va zdrobi capul și tu îi vei căuta călcâiul" (Gen 3,15). Aceasta este suprema umilire a celui care a păcătuit prin orgoliu. Măcar de-ar fi fost învins de un bărbat! Dar tocmai o femeie, l-a învins, l-a umilit! L-a învins o făptură de carne, pe el, spirit pur! De aici ura înverșunată a Satanei împotriva Mariei. Conciliul Vatican II ne învață că Maria a fost asociată la această victorie asupra Satanei, a păcatului și a morții de pe Calvar: "Zămislindu-l pe Cristos, născându-l, hrănindu-l, înfățișându-l Tatălui în templu, suferind împreună cu Fiul său răstignit pe cruce, ea a cooperat în mod deosebit la opera Mântuitorului". La picioarele crucii, "a stat neclintită, a suferit adânc cu Fiul ei unul născut și s-a unit cu suflet de mamă la jertfa lui, consimțind cu bucurie la sacrificarea victimei născute din ea" (LG 61;58). Ascultând descrierea de la început din Transitus Mariae, ne dăm seama că Maria nu a murit. A adormit. Nu a murit, atunci însă a murit pe Calvar. Ar fi fost nedrept să moară de două ori. "S-a unit cu suflet de mamă la jertfa lui", spune documentul Conciliului. O mamă care asistă la moartea copilului ei suferă în inima ei mai mult decât suferă copilul care moare. Când mamele își îngroapă copiii, la coborârea sicriului în mormânt, spun aceste cuvinte: "Ieși afară și lasă-mă pe mine să intru în locul tău!" Sfântul Ioan în Apocalips o descrie exact pe Maria suferind și plângând pe Calvar. Voim să cuprindem în toată profunzimea sa misterul pe care îl celebrăm astăzi și recitim pe scurt cele trei lecturi ale Liturghiei. Ele evidențiază trei conflicte sau contraste: între bine și rău, între viață și moarte, între sărăcie și putere. Binele și răul Prima lectură, din cartea Apocalipsului, descrie o scenă de luptă, un conflict: pe de o parte femeia cu copilul - semn al binelui, al mântuirii - pe de altă parte balaurul roșu care vrea să sfâșie, să devoreze copilul, șarpele, balaurul care este simbol al puterii răului, al violenței monstruoase, al violenței distrugătoare, care continuă să facă atâtea ravagii prin atentatele teroriste, prin războaiele fratricide, prin ura dintre popoare și, mai aproape de noi, prin ura și discordia semănată zilnic de cei care s-au înrolat în regimentele balaurului. Balaurul roșu încoronat se dezlănțuie împotriva femeii care fuge în pustiu, unde ea este în siguranță și însuși Dumnezeu se îngrijește să o hrănească. Această femeie este figura Bisericii, a poporului celor sfinți, este figura Mariei. Biserica și împreună cu ea orice voință sinceră de bine care există în lume, va avea mereu în față toată puterea răului, ea va întâlni mereu greutăți și persecuții. Este un conflict care străbate toată istoria și nu se va sfârși niciodată. Ne trăim, așadar, viața pe picior de război. Apostolul Paul ne îndeamnă să luăm armele credinței pentru a putea face față atacurilor Celui Rău. În acest război, Maria luptă alături de noi. Rozariul este arma puternică cu care, asemenea ei, putem ieși învingători împotriva diavolului, a păcatului și a morții. Totuși, la orizont este mântuirea și victoria deplină a Mântuitorului, așa cum ne asigură cântarea cerească, acea cântare care încheie prima lectură: "Acum s-a săvârșit mântuirea, puterea și împărăția Dumnezeului nostru și puterea lui Cristos". S-a săvârșit în ciuda răului care continuă să se dezlănțuie cu furie împotriva Bisericii și împotriva noastră, căci diavolul continuă să facă război. Maria, femeia care a învins, ne spune: "Nu vă pierdeți niciodată încrederea, vedeți în orice eveniment, în orice situație binele care iese la iveală și triumfă". Astfel, autorul cărții Apocalipsului ne învață că în lupta dintre bine și rău, simțită de fiecare dintre noi, victoria definitivă aparține binelui, lui Dumnezeu, și putem și trebuie să ducem lupta cu seninătate și speranță. Deosebită este povestea din Mărturisirea pelerinului rus. Un pelerin rus, ajuns la un han, îl roagă pe hangiu să-i dea un ac cu ață. Se dă aproape de lampă și își însăilează mătăniile deșirate. Cel mai tânăr - era notarul satului - îi zice: - Se vede treaba că atât de mult te-ai rugat, că ți s-au rupt mătăniile. - Nu le-am rupt eu, ci un lup. - Cum așa, un lup? Și lupii se roagă? Pelerinul a explicat: - Pe când treceam seara printr-o pădure și mă îndreptam spre un sat unde trebuia să rămân peste noapte, am fost atacat de un lup. Cum nu aveam în mână altceva decât mătăniile, am lovit fiara cu ele. Mătăniile i s-au înfășurat în jurul gâtului, lupul mi le-a smuls din mâini și a sărit în lături, dar imediat s-a încurcat într-un mărăciniș, din care nu se mai putea desface, fiindcă mătăniile îl strângeau de gât. Mi-am făcut semnul crucii și m-am îndreptat spre lup ca să-l scap, mai ales că mă temeam ca nu cumva să se desfacă singur și să fugă cu mătăniile. Și, într-adevăr, îndată ce am pus mâna pe ele, lupul le-a rupt și a luat-o la fugă". În această povestioară vedem biruința asupra unui animal. Rozariul, rugăciunea mariană prin excelență, este arma cea mai simplă, dar totodată cea mai puternică pentru a pune pe fugă fiara, pe diavol. Ni-l putem imagina imobilizat, încurcat cu coarnele în rozariul nostru! Viață și moarte A doua lectură este o pagină din scrierile sfântului Paul, care ne oferă cheia de înțelegere a misterului ridicării cu trupul și sufletul la cer a Preacuratei, punând în lumină contrastul dintre viață și moarte. Așa cum Adam - omul vechi care este încă în noi - a adus în lume moartea, la fel Cristos, primind cu iubire voința Tatălui până la moartea pe cruce și învingând-o cu învierea sa, atrage omenirea întreagă spre plinătatea împărăției. În Isus Cristos este asumată și refăcută întreaga omenire. Iar Maria este prima care a beneficiat de victoria vieții asupra morții, fiind regina celor înviați. Deoarece ea a aparținut totdeauna lui Dumnezeu, este și prima care aparține de Cristos înviat și glorificat. După ea, toți creștinii vor învia în Cristos. Nu numai că vor învia, dar vor fi ridicați la cer; și chiar mai mult, deja fiecare clipă de săvârșire a binelui este o cale spre gloria Mariei, ceea ce înseamnă a fi încetul cu încetul cu ea în cer. Aș aduce aici un alt exemplu de mare creștin și iubitor al preacuratei Fecioare Maria. Este vorba de regele Bauduin al Belgiei, mort cu 12 ani în urmă. Regele nu pierdea nici o ocazie să recite un Rozariu împreună cu colaboratorii săi cei mai intimi, mai ales în timpul călătoriilor. Ca unul ce făcea parte din rămășițele seminției Mariei, păzea poruncile lui Dumnezeu. În ziua în care parlamentul a votat avortul în Belgia, regele a renunțat la coroană și la tron. De aceea i s-a reproșat că este "prea moral". În discursul de înmormântare, cardinalul Daneels comenta: "Dacă a fi prea moral înseamnă a apăra marile valori occidentale și chiar universale... atunci noi cu toții trebuie să fim, după exemplul său, prea morali". Rugându-se Rozariul, a învins păcatul, cu el a învins totodată și moartea. Toată viața a dorit să moară "ca Isus pe cruce". Spunea: "Nu mi-e frică de moarte, fiindcă la moarte suntem primiți în brațele lui Dumnezeu". A fost dorința lui clară ca înmormântarea sa să fie un moment de sărbătoare, nu de doliu. De aceea, la înmormântare, regina Fabiola, soția lui, s-a îmbrăcat în rochie albă. Sărăcie și putere Minunatul imn din "Magnificat" - Sufletul meu îl preamărește pe Domnul - poate fi citit ca o cântare anticipată a ridicării cu trupul și sufletul la cer a Mariei. Este cântarea speranței, a siguranței plină de seninătate, a încrederii în alegerea lui Dumnezeu care privilegiază pe cei săraci și smeriți. În această cântare întâlnim acea logică a pierderii pentru a găsi, a suferinței pentru a face loc bucuriei, a sărăciei în opoziție cu puterea. Elementul central al imnului stă tocmai în contrastul dintre sărăcie și putere: Dumnezeu se descoperă în sărăcie, în simplicitate, în dăruirea unei inimi curate și credincioase. Maria se pune de partea celor smeriți și săraci, asupra căreia se întinde brațul puternic al lui Dumnezeu pentru a o proteja și a o umple cu minunile sale. Sărăcia inimii și a vieții, încredințarea totală în mâinile Tatălui ceresc, trăite de Cristos și de Fecioara Maria, sunt adevărata putere care izbucnește în istorie, care reduce la tăcere puterile lumești. Victoria nu este, așadar, niciodată a egoismului, ci a slăbiciunii, a sărăciei și a umilinței, a inimii capabile să înțeleagă, să iubească și să primească. Mesaje pentru noi Multe sunt învățăturile pe care le putem scoate din misterul ridicării cu trupul și sufletul la cer a preasfintei Fecioare Maria cu ajutorul textelor biblice și aș vrea să mă opresc asupra a două: dorința după paradis și încrederea în fața puterilor Celui Rău. 1. Maria este modelul spre care se orientează itinerarul universal al omului și al lumii, iar în ridicarea ei cu toată ființa la cer, contemplăm recuperarea totală a ființei umane în Dumnezeu. De aici invitația de a trezi în noi dorința după paradis și sensul religios al vieții de după moarte, credința în înviere. Trebuie să ne gândim la viitor în termeni de slavă, de plinătate, și nu de "neființă", așa cum auzim deseori astăzi pe unii, când vor să spună că cineva a murit. Împreună cu papa Paul al VI-lea vă adresez și eu îndemnul: "Să ridicăm capetele noastre îngreunate și plecate spre orizontul pământesc; să privim spre cer, spre orizontul adevărat al vieții, care strălucește de figura luminoasă a Mariei și să-i cerem să ne dea credința în paradis și speranța de a ajunge acolo". 2. Balaurul roșu încoronat, puterea răului, continuă să facă ravagii, să persecute omenirea și, în special, pe creștini. Atâția martiri chiar și în timpurile noastre, care ne spun că drumul nostru este fragil, plin de pericole, de suferință, de cruci; Fecioara Maria ne ajută să intrăm în această istorie de conflicte, spunându-ne că trebuie să ne hotărâm viața pentru Dumnezeu, alegându-l mereu pe el, deși trebuie s-o facem în slăbiciune și sărăcie, așa cum a făcut-o el. În fața minunatului scop pe care ni l-a pregătit Dumnezeu și spre care Maria ne invită, trebuie să simțim demnitatea și responsabilitatea acceptării și continuării, în deplină libertate, a dăruirii noastre pentru împărăția lui Dumnezeu. Cu Isus și cu Maria, puterile răului nu trebuie să ne provoace teamă, știind că deja de pe acum suntem ridicați în Cristos. Este invitația de a fi simpli și plini de curaj, smeriți și săraci, dăruiți evangheliei, total deschiși acțiunii Duhului Sfânt care acționează în noi și în Biserică, săvârșind lucruri minunate. Reiau din nou cuvintele papei Paul al VI-lea pentru a vă îndemna: "Să ne învețe Maria să mergem pe calea iubirii și a dăruirii, să ne dea speranța și sărăcia cu duhul, pentru a ține inimile noastre libere și spiritele noastre sprintene pentru căutarea bunurilor veșnice". Cu adevărat Preacurata, cu modul ei de a privi la evenimentele vieții noastre, este darul cel mai prețios pe care ni l-a lăsat Isus: "Tu, Marie, continuă să stai alături de noi, chiar astăzi, pentru a ne inspira, pentru a ne călăuzi, pentru a ne ocroti, pentru a ne învăța să trăim primatul laudei și al recunoștinței, pentru a ne face să ridicăm ochii la cer cu o privire plină de încredere și speranță. Astăzi, o Marie, invită-ne, de sus, din cer, să celebrăm împreună cu tine milostivirea infinită a Tatălui față de noi; invită-ne să-l lăudăm pe Domnul la această celebrare a Euharistiei pentru lucrările mari pe care le-a făcut în tine și pe care le săvârșește în noi, începând din momentul Botezului nostru". Amin. Cacica, 15 august 2007 Ep. Aurel Percă [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Adormirea Maicii Domnului: Anul C [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |