|
Sfinții Petru și Paul, ap. Fap 12,1-11; Ps 33; 2Tim 4,6-8.17-18; Mt 16,13-19 Nu de mult, o tânără spunea: "Știu că sunt slabă, că nu pot multe, că mă enervez în limitele mele. Ce ar trebui să fac? Cum să mă raportez la lume, la cei de lângă mine? Nu sunt bună de nimic, nu pot să mă concentrez, nu mai am putere în rugăciune, parcă și Dumnezeu m-a lăsat baltă". Acestea și multe altele le spunea într-un moment de dificultate, de încercare provocat de unul dintre cei mai buni prieteni pe care-i avea și în care-și pusese toată încrederea, dar care a trădat-o, a acuzat-o de cele mai urâte lucruri, i-a știrbit demnitatea și, astfel, a debusolat-o. Se întreba: să-l disprețuiască și să se expună riscului de a greși, de a urî sau cu timpul, întărită de harul lui Dumnezeu, să-l ajute, să-i demonstreze contrariul din iubire creștină ca să-și revină și, astfel, să se întărească și pe sine. Și a ales a doua variantă, deși i-a fost greu. Iubiți credincioși, este cazul unui om care voia să lupte, să fie responsabil de darurile primite de la Dumnezeu, dar câți sunt aceia (poate și noi ne numărăm printre ei) care abandonează orice fel de implicare, de misiune, de angajare pentru simplul fapt ca într-o bună zi și-au spus că nu sunt buni, că sunt prea slabi, că nu este pentru ei o lucrare sau alta, că nu se merită, ș.a.m.d. Astăzi, sfânta Biserică ne propune spre luare aminte exemplul de viață și de credință a doi oameni, sfinții Petru și Paul, care demonstrează că slăbiciunea omenească, de multe ori incapabilă de a acționa singură și fără riscul de a greși, poate fi transformată de harul lui Dumnezeu într-un stâlp de susținere a Bisericii lui Cristos și a membrilor ei. Cine sunt ei? La început niște necunoscuți, fără importanță, fără merite deosebite, amestecați în comunul vieții. Petru, un simplu pescar pe lacul sau Marea Galileii, ducându-și viața de azi pe mâine din această umilă meserie, fără să exceleze printr-o viață exemplară, fie în familie (despre care evanghelia ne pomenește doar de fratele său Andrei și de soacra sa), fie în comunitatea din Cafarnaum, cu un caracter îndoielnic, dar care iese din anonimat datorită chemării Fiului lui Dumnezeu de a fi pescar de oameni și a îndemnului fratelui său Andrei care i-a spus că l-a găsit pe Mesia. Această deschidere i-a schimbat treptat viața. Paul, mai elevat, fiu de fariseu (partidă căreia Cristos a avut multe să reproșeze), venit din diaspora, de la Tars, școlit la școala lui Gamaliel, un înrăit apărător al spiritului rațional al Legii mozaice care l-a făcut indiferent la moartea diaconului Ștefan și unde s-a oferit ca martor (ne aducem aminte că acuzatorii și-au pus hainele la picioarele lui când l-au ucis cu pietre). Dar nu s-a oprit aici. Cu împuternicire de la arhierei, a început să-i persecute cu furie pe creștini, să-i arunce în închisori, să facă prăpăd, așa cum el însuși va spune mai târziu, plin de râvnă falsă se îndrepta spre Damasc pentru a-și continua lucrarea. Dar pe acest drum Cel pe care el îl persecuta intervine, îl dărâmă cu lumina harului său și-l transformă treptat în instrument de propovăduire al adevărului evangheliei. Fiecare dintre noi are istoria lui, cât de buni sau mai puțin buni suntem, câtă credință sau necredință este în noi, cât suntem de capabili sau incapabili și peste toate planând dubiul neîncrederii în forțele proprii. Nu trebuie să ne speriem și să facem drame. Dumnezeu ne cunoaște cel mai bine și cheamă pe fiecare după cât poate să facă. Prin Botez, prin celelalte sacramente, prin sfânta Liturghie, Cristos ne invită, ne cheamă în fiecare zi la misiune pentru a ne da seama de importanța ei în viață. Nu ne ia după merite fiindcă nu avem de la noi nimic, ci după capacitatea de a răspunde la har. Și să nu credem că acceptând chemarea suntem imuni la greșeli sau că încercarea vieții și a credinței va lipsi. Acceptarea înseamnă înscrierea la formare, la școala lui Isus. Petru este un exemplu. De multe ori a dat greș chiar alături de Cristos. Aproape cu neîncredere a aruncat mreaja în partea dreaptă la pescuirea minunată doar pentru că era Domnul. A început să se scufunde când Cristos i-a cerut să vină la el pe mare, pentru că îi era frică. De multe ori numai gura era de el, că în fapte era slab. Deși văzuse și cunoscuse puterea maestrului, a crezut că tăind urechea slugii îl va salva pe Cristos, cel care cu puțin timp înainte îi ceruse să vegheze și să se roage, iar el a binevoit să doarmă. Deși Isus le vorbise de cel puțin trei ori despre patimă, moarte și înviere, și el participase la alte trei învieri, tot s-a îndoit până nu l-a văzut cu ochii săi înviat. Iar în curtea marelui preot s-a lepădat de trei ori de învățător, după ce tot el spusese că nu se va lepăda. Acesta este omul și ce poate face cu propriile forțe, cu carnea și sângele lui, dar, am auzit în evanghelie un crâmpei din strălucirea lui. Cu harul lui Dumnezeu Tatăl va mărturisi că Isus este Fiul lui Dumnezeu cel viu, chiar dacă imediat după aceea îl va certa pe Cristos pentru ceea ce va veni, arătându-și din nou limitele. Din toate acestea va trage învățătură mai târziu. În drumul vieții noastre de credință putem întâmpina greutăți, poate chiar mai mari. Necazurile, trădările, reticențele, neîncrederea, slaba chibzuință, subiectivismul, frica și multe altele sunt parte din natura slabă a omului coruptă de păcat. Cristos nu a venit pentru perfecționiști, ci pentru a da posibilitatea de a accede la perfecțiune cu harul său, cu învățătura sa, prin el însuși. Acest lucru înseamnă formare de caracter, răbdare, perseverență, speranță, curaj și, nu în ultimul rând, credință, în ciuda piedicilor puse de aspectele interioare sau exterioare ale ființei noastre. Nu sunt excluse căderile. Nu trebuie să ne fie teamă. Ne ridicăm și mergem mai departe, încrezându-ne mai mult în Dumnezeu. Nici sfântul Paul nu stătea mai bine. Avea un caracter dur, s-a certat și cu Marcu, viitorul evanghelist, pentru că acesta nu era de acord cu planul său de evanghelizare. Acestea nu trebuie să ne facă să dăm înapoi. Urmărindu-i pas cu pas, vom vedea adevărata transformare și implicare în viața Bisericii, transformare ce vine gradual pe măsură ce responsabilitatea lor crește, iar mărturia mai coerentă și bine închegată. Petru, după plânsul de căință, după tripla mărturisire de iubire față de Isus de după înviere pe malul lacului Genezaret și după coborârea Duhului Sfânt la Rusalii se va schimba radical. El, fricosul, iese primul cu un curaj ieșit din comun și dă mărturie despre Cristos cel viu, conduce Biserica și organizează misiunea. Paul, după ce a stat trei ani în pustiu meditând, și alți 14 ani retras la Tars nu fără a-l mărturisi pe Isus, se întâlnește cu Petru la Ierusalim recunoscându-i imediat primatul, după care începe și el opera sa misionară întreprinzând trei călătorii lungi și obositoare printre națiunile păgâne, chemându-le la credință. Temperamentul său se echilibrează, trece prin foarte multe încercări care i-au primejduit chiar viața, dar s-a ridicat imediat și a mers mai departe din râvnă pentru Cristos. Între Petru și Paul se leagă o prietenie statornică mai ales după adunarea de la Ierusalim spre anul 50, când s-a dezbătut modul de primire a păgânilor în Biserică, prietenie care va dăinui în pofida incidentului de la Antiohia când Paul îl atenționează pe Petru pentru atitudinea sa duplicitară, atitudine ce în intenție nu avea alt scop decât să aplaneze conflictele. Și limitele omului se simt din nou, dar de data aceasta, tratate cu responsabilitate. Petru recunoaște cu umilință greșeala. Paul va spune din experiență adevărul că în slăbiciune se arată puterea lucrătoare a lui Dumnezeu. Și apoi vedem extraordinara muncă depusă de ambii pentru Cristos și pentru evanghelie. Noi, iubiți frați și surori în Cristos, de ce să ne baricadăm, de ce să luăm pe "nu" în brațe, de ce să abandonăm lucrarea la care suntem chemați? Putem invoca multe lucruri, rațiunea ne poate juca feste, iar slăbiciunea, bolile sau necazurile să pară mai tari decât voința noastră de a face bine. Nu trebuie să dezarmăm căci împreună cu Dumnezeu putem totul, chiar dacă mai târziu decât ne-am aștepta. Sfânta Tereza din Avila avea o vorbă: "Tereza singură e un nimeni, Tereza cu ceva bani poate să răzbată, dar Tereza împreună cu Dumnezeu face totul". El nu se dezminte de noi, iar odată ce ne-a încredințat o misiune și vrem să ne desăvârșim vocația la care suntem chemați, rămâne cu noi până la capăt dându-ne, astfel, cununa învingătorului pe care o aștepta și Paul din închisoare. Scriitorul francez, Victor Hugo, spunea: "Când voi merge în mormânt, voi putea spune împreună cu alții. Mi-am sfârșit lucrul! Dar nu voi putea spune: mi-am sfârșit viața! Lucrul meu va începe iarăși în dimineața viitoare. Mormântul nu este o cărare oarbă, ci un bulevard deschis. Se pierde aici în amurg și se deschide dincolo în zorile unei noi vieți!" Exemplul sfinților Petru și Paul este elocvent. Lucrarea lor pământească s-a încheiat la Roma cu martiriul, pentru Petru în anul 64 prin crucificare cu capul în jos, pentru Paul spre anul 67 prin decapitare, dar nimic nu s-a blocat la acest nivel. Rămânând uniți cu Biserica, ei ne vorbesc și astăzi, peste timp, despre faptele minunate ale lui Dumnezeu săvârșite prin ei și continuă să ne ajute prin mijlocirea lor. Amin. 29 iunie 2007 Pr. Toni-Mihăiță Cântaciu [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Sfintii Petru si Paul, ap.: Anul C [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |