Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul C
Duminica a 32-a de peste an

2Mac 7,1-2.9-14; Ps 16; 2Tes 2,16-3,5; Lc 20,27-38 (Lc 20,34-38)

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Astăzi, în duminica a 32-a de peste an, ne apropiem deja de sfârșitul anului liturgic. În lecturile pe care acum le-am ascultat, ni se proclamă învierea trupurilor, existența vieții veșnice. Sunt adevăruri fundamentale pe care le pronunțăm și în Crez la Sfânta Liturghie prin cuvintele: "Aștept învierea morților".

Cele trei lecturi pe care tocmai le-am ascultat ne trasează un cadru complet al revelației biblice cu privire la învierea morților. Textul din prima lectură din Cartea Macabeilor este pentru noi mărturia avansată. După ce vom muri, spuse unul dintre cei șapte frați uciși de regele Antioh, Dumnezeu ne va învia la o viață nouă și veșnică pe noi care murim pentru a păzi legile lui. Două lucruri, absolut sigure, au dus la această concluzie a învierii morților. Prima e certitudinea atotputerniciei lui Dumnezeu și a doua este cea a insuficientei și nedreptei răsplăți pământești. În pofida tuturor nedreptăților făcute de oameni, puterea creatoare și mântuitoare a lui Dumnezeu este de așa natură încât îl urmărește pe om chiar și după moarte, ba chiar și în iad. Moartea marchează limita extremă a omului, însă nu și a puterii lui Dumnezeu. În Cartea Întâi a Regilor citim în capitolul al doilea că Domnul omoară și învie, el coboară în locuința morților și tot el scoate de acolo.

În evanghelia de astăzi, saduceii vor să-l ispitească pe Isus aducându-l, credeau ei, într-o situație fără ieșire. Făcând aluzie la legea mozaică din capitolul 25 din Deuteronom, cu privire la repudiere adică, femeia rămasă văduvă fără copii de parte bărbătească trebuie luată de nevastă de fratele soțului decedat pentru a-i lăsa urmași acestuia. Pe baza acestui text și a acestei prescripții saduceii presupun cazul limită al unei femei care trecuse pe rând la cei șapte frați spre a întreba apoi pe un ton triumfal siguri fiind că au demonstrat, cum nu se putea mai bine, absurditatea învierii morților, îl întreabă pe Isus: Deci, la înviere, nevasta căruia dintre ei va fi femeia? Fiindcă toți șapte au avut-o de nevastă. Răspunsul lui Isus este extraordinar. Fără a se depărta prea mult de terenul ales de adversarii săi, adică de legea mozaică, prin puține cuvinte el arată, mai întâi de toate, unde este greșeala saduceilor pe care o corijează și apoi dă credinței în învierea morților expresia cea mai profundă și mai convingătoare. Se înțelege deci și admirația unuia dintre cărturarii care se aflau de față care exclamă: Învățătorule, bine ai zis! Saduceii, așadar, înțeleg greșit. Citesc Scriptura ca niște raționaliști și în felul acesta nu știu să citească lucrul cel mai important, care este puterea lui Dumnezeu. Iar referitor la femeia căsătorită cu toți cei șapte frați, Isus ne învață astăzi un lucru foarte important. Chiar și acest sacrament, Căsătoria, este legat de condiția prezentă a mortalității omului. Acolo însă, unde nu mai este moarte nu mai este trebuință nici de naștere, nici de căsătorie. Aceasta nu înseamnă că va dispărea legătura care au unit cele două ființe în viață, în acest sacrament al Căsătoriei. Tot ceea ce a fost frumos, bun, drept, curat, sfânt, pozitiv în viața de căsătorie, nu va fi distrus la înviere, ci va fi perfecționat și spiritualizat. Cu alte cuvinte, viața celor înviați nu va mai fi cea de mai înainte, de pe acest pământ, ci într-un anume fel, cei morți și înviați în Domnul se vor asemăna cu îngerii și vor fi părtași la însăși viața lui Dumnezeu, vor contempla cu nesaț și pentru veșnicie chipul său. Dumnezeu nu este Dumnezeul morților, ci al celor vii, pentru că toți trăiesc prin el. Dacă Dumnezeu este Dumnezeul lui Abraham, al lui Isaac și al lui Iacob, spune Domnul, într-o epocă în care Abraham, Isaac și Iacob erau morți de sute de ani și dacă Dumnezeu este Dumnezeul celor vii, în cazul acesta înseamnă că Abraham, Isaac și Iacob mai trăiesc încă. Ei trăiesc în prezența lui Dumnezeu, contemplându-i chipul său. Acest text urmează singura considerație care îl urmărește pe creștinul modern, în credința lui că după moarte mai există și o altă viață. De fapt, această speranță a noastră în viața veșnică nu ne-o bazăm pe argumente platonice cu privire la natura sufletului, ci pe experiența concretă, vie a comuniunii noastre cu Dumnezeu. După cât se poate observa, Isus prezintă aici o alternativă radicală: sau credința în învierea morților sau o necredință totală, ateismul, o convingere că Dumnezeu nu există. Nu se poate crede într-un Dumnezeu care a pus în mișcare cerul și pământul pentru om, care a proiectat pentru omul păcătos o măreață istorie a mântuirii, dacă în cele din urmă omul ar fi destinat să o sfârșească în întunericul unui mormânt. Pentru că, în cele din urmă, Dumnezeu nu ar fi decât stăpânul unui cimitir imens. Ar fi un Dumnezeu al celor morți și, ca atare, el însuși ar fi un Dumnezeu mort. Dumnezeu însă este viu. Pentru Noul Testament, învierea lui Isus nu este un eveniment izolat, ci reprezintă începutul și anticiparea învierii generale a morților. Isus Cristos este primul dintre cei înviați, este pârga acestora însă nu se poate avea pârgă decât în vederea unei recolte întregi și bogate, citim în prima Scrisoare către Corinteni, capitolul al XV-lea. Iubiți frați și surori în Domnul, în dificultățile acestei vieți să îi imităm pe cei care au mers înaintea noastră cu semnul credinței și acum dorm somnul păcii, să-i imităm pe toți aceia care și-au vărsat sângele pentru a-și mărturisi iubirea și credința în viața veșnică. Între aceștia, îl avem și pe martirul Pionius, din secolul al III-lea, care în fața persecutorilor își exprima credința în viața veșnică cu aceste cuvinte atât de frumoase și înălțătoare. El spune: "Creștinul este în căutarea altei vieți mai bune, lumina este frumoasă însă noi dorim lumina adevărată. Mai știm și că pământul este frumos fiindcă este lucrarea mâinilor lui Dumnezeu, dar dacă renunț la toate acestea să nu credeți că o fac din cauza dezgustului sau a disprețului, ci pentru că eu cunosc și alte bunuri și frumuseți mult mai mari și mai atrăgătoare" și fiindcă persecutorii n-au reușit să-l determine să se lepede de credință, l-au dus la locul de execuție pentru a-l arde pe rug. Pionius a strigat din mijlocul flăcărilor: "Mor bucuros, ca tot poporul să știe că după moarte va urma învierea trupului". Iubiți frați și surori în Domnul, toți cei care au fost botezați în numele lui Dumnezeu, unu și întreit, toți cei care au urmat cu statornicie și fidelitate calea spre mântuire, arătată nouă de Isus Cristos, toți cei care îl caută pe Dumnezeu cu o inimă și un gând curat, toți aceștia speră să vadă fața lui Dumnezeu în împărăția sa, o împărăție prezentă deja în această lume și în care suntem chemați acum să intrăm, mâncând trupul Domnului, bând sângele său din taina pe care o celebrăm acum pe sfântul altar, unde avem arvuna, chezășia vieții viitoare. Ne spune Cristos: "Cel ce mănâncă trupul meu și bea sângele meu are viață veșnică și eu îl voi învia în ziua de apoi". Cu umilință ne vom apropia de masa Domnului spunându-i "Doamne, nu sunt vrednic să intri sub acoperământul meu, dar spune numai un cuvânt și se va tămădui sufletul meu". Trupul și sângele lui Cristos să ne păstreze pentru viața cea veșnică. Amin.

10 noiembrie 2010

Pr. Emil Dumea


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
546 accesari.


Alte predici pentru Duminica a 32-a de peste an:

Anul C
7 noiembrie 2010 - Pr. Iosif Dorcu
10 noiembrie 2013 - Pr. Iosif Dorcu
6 noiembrie 2016 - Pr. Alois Farțadi

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat