|
Anul C 2Rg 5,14-17; 2Tim 2,8-13; Lc 17,11-19 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, După ce am ascultat cuvântul lui Dumnezeu din lecturile biblice care s-au citit mai înainte, atât din Vechiul, cât și din Noul Testament, vă invit să încercăm pentru câteva momente să pătrundem și să înțelegem mai bine mesajul pe care îl conține. Prima lectură, luată din Vechiul Testament, din Cartea a doua a Regilor, și evanghelia redau evenimentul curățirii de o boală contagioasă, de lepră, și actul de mulțumire față de binefacerea primită. În prima lectură este curățat un general sirian, datorită faptului că a crezut în cuvântul profetului Elizeu, care l-a trimis să se scalde de șapte ori în râul Iordan. Iar în evanghelie sunt curățați zece leproși, dar vindecat complet este numai unul. Din prima lectură se evidențiază trei aspecte. Mai întâi, conștiința lui Naaman că avea o boală contagioasă, care în alte societăți, așa cum era și societatea evreiască, atrăgea după sine izolarea fizică și psihică. Atât la propriu cât și la figurat, orice societate laică respinge și izolează individul care are o infirmitate fizică sau una psihică. E suficient să aruncăm o privire asupra istoriei trecute sau recente a societății noastre ca să vedem câte locuri s-au creat pentru izolarea unor categorii indivizi cu astfel de probleme. S-au construit închisori pentru delicvenți, ospicii pentru cei cu boli mintale, s-au creat secții special izolate în cadrul unor mari spitale pentru cei cu boli fizice contagioase. Ba mai mult, s-au creat atitudini față de anumite categorii de oameni care nu aveau aceeași culoare a pielii sau nu profesau aceeași credință. Toate acestea erau și sunt locuri în care întâlnim oameni ca Naaman sirianul din prima lectură sau ca cei zece leproși, cum e cazul celor din evanghelie. Totuși, Naaman sirianul avea și câteva calități. Era infirm fizic, dar nu și psihic. Caracterul său puternic l-a ajutat să treacă peste rușinea purtării bolii sale și să caute vindecarea. Apoi, avea calitatea omului care știa să mulțumească. S-a întors la Elizeu cu alaiul său, iar, cu siguranță, un om de talia lui nu-și permitea să nu însoțească gestul de mulțumire cu daruri semnificative. Acesta este cel de-al doilea aspect important din prima lectură. Să știi să mulțumești pentru darul primit. Și, în cele din urmă, Naaman, cu această ocazie, se hotărăște să-l adore pe Dumnezeul adevărat. I se dă împreună cu vindecarea fizică și cea sufletească. Îl descoperă pe Dumnezeu și renunță la zeii falși cărora le slujise până atunci. Ce te faci, însă, când leproșii sunt mai mulți, așa cum s-a vorbit despre ei în evanghelie? Trăiesc izolați de lume, dar și între ei, și nici nu au posibilitățile unui Naaman sirianul să meargă să caute vindecarea. Aici intervine Cristos, care merge să caute oaia cea pierdută, să o panseze pe cea rănită și să o vindece pe cea bolnavă. Cristos dă încă o dată o mărturie practică despre noutatea evangheliei pe care o predică. Evanghelia sa este în contrast cu mentalitatea lumii, și de atunci dar și de astăzi. Lumea fără Dumnezeu separă pe cei infirmi de cei care sunt folositori societății. Cristos, dimpotrivă, intră în lumea lor. Ne spune evanghelia de azi că Domnul Cristos a intrat într-un sat unde erau zece leproși. Este posibil ca acel sat să fi avut chiar numai pe cei zece locuitori. Stă de vorbă cu ei și, printr-un gest pe care nici măcar nu și-l atribuie le aduce, le aduce vindecarea. Lumea fără Dumnezeu își arogă meritul oricărei reușite pe baza calităților proprii. "Eu i-am învățat!", "Eu i-am impresionat pe toți!", "Eu aduc de mâncare în familia mea!", "Eu vă hrănesc!", "Eu vă îmbrac!", "Voi nu aveți niciun merit!", uitând că și aerul pe care îl respiră este darul lui Dumnezeu. Unul dintre cei zece leproși vindecați s-a întors la Cristos, s-a aruncat cu fața la pământ înaintea lui și i-a mulțumit. Lumea fără Dumnezeu dacă aude că Dumnezeu ar aduce vreun avantaj, îl cumpără. Este atât de mult comerț, încât Dumnezeu a ajuns să fie vândut și cumpărat. Cristos îi trimite pe cei zece leproși să se arate preoților de la templu. După vindecare, afară de unul, toți ceilalți s-au dus la templu, probabil să aducă jertfe costisitoare pentru vindecarea lor, așa cum era prescris în Lege. Dar, față de Dumnezeul care i-a vindecat, față de Cristos, nici măcar nu și-au întors privirea. "Ceilalți nouă unde sunt?" Cu alte cuvinte, noi ceilalți nouă, de cele mai multe ori, unde suntem? Zilele acestea este un mare pelerinaj la Iași în cadrul Bisericii Ortodoxe, la sfânta Parascheva. E impresionant să vezi mii de oameni stând la rând ore în șir pentru ca să poată atinge rămășițele pământești ale unei sfinte. Doar Domnul știe câtă credință au aceștia în suflet. Dar, cu siguranță, cei mai mulți dintre ei, asemenea lui Naaman și a leprosului din evanghelie, vindecați, se întorc aici, în Iași, ca să mulțumească sfintei pentru o binefacere primită. Dar aceștia sunt puțini. Ceilalți nouă, sau mai bine spus restul, unde sunt? Restul se ocupă de comerț. Cumpără și vând, numără banii și-și fac planuri de viitor. Vindecarea atrage după sine gestul de mulțumire și convertirea spre adevăratul Dumnezeu. Cei mai mulți dintre noi cred că suntem familiarizați cu imaginea celor trei mari tenori ai lumii: Placido Domingo, Jose Carreras și Luciano Pavarotti, cel din urmă trecut de curând la cele veșnice. Așa cum se întâmplă deseori în lumea artei, rivalitatea și-a spus mult timp cuvântul și între ei. Puțini știu că între Placido Domingo și Jose Carreras a fost mult timp o rivalitate de nedepășit, până acolo că dacă unul concerta într-un oraș și celălalt era acolo, prefera să plece din oraș. Astfel au mers lucrurile până în anul 1987, când Carreras a descoperit că are leucemie. I s-a propus, după câteva analize, să se interneze într-o clinică particulară din Barcelona, unde a început o terapie intensivă de circa un an de zile. S-a refăcut și a putut să apară iarăși pe scene de concert. Uimitor a fostă gestul său, însă, când, după câtva timp, a apărut în concert cu rivalul său, Placido Domingo. Au început să cânte împreună. Iar după terminarea unei arii, Carreras, în văzul tuturor, a îngenuncheat în fața lui Domingo și i-a zis: "Îți mulțumesc că mi-ai salvat viața. Datorită ție astăzi pot cânta din nou". Rivalul său era, de fapt, sub un nume ascuns, directorul acelei clinici particulare care fusese înființată special pentru tratarea de leucemie a lui Carreras. Din acel moment, Carreras a preluat conducerea clinicii din Barcelona, care la ora actuală este cea mai modernă din lume în privința tratării leucemiei. Iar cele mai mari câștiguri financiare, în urma concertelor, sunt donate de Carreras acestei clinici. Dacă ar fi să sintetizăm mesajul biblic de astăzi, oferit de lecturile propuse de Biserica Romano-Catolică, s-ar putea reduce la câteva din etapele vindecării de o boală sufletească. Mai întâi, recunoașterea existenței unei boli personale. Apoi, căutarea unei modalități de vindecare. Apoi, mulțumirea în urma vindecării. Și, în sfârșit, adorarea lui Dumnezeu, autorul oricărui bine. De la personajele biblice de astăzi putem vedea parcurgerea acestor etape. Fiecare dintre noi ne cunoaștem bolile personale și avem mai mult sau mai puțin curaj de a cere vindecarea. De la leproșii din evanghelie putem vedea că este posibilă și o vindecare parțială, fără recunoștință. Dar de la Naaman sirianul și leprosul samaritean putem învăța cum să parcurgem etapele vindecării. Acolo unde puterea noastră este prea slabă pentru a face primul pas, acolo vine Cristos în întâmpinarea noastră. Important e ca, după aceea, să arătăm măcar un gest de mulțumire pentru binefacerea primită. 14 octombrie 2007 Pr. Florin Spătariu [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 28-a de peste an: Anul C [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |