|
Anul C Înț 9,13-18; Ps 89; Flm 9b-10.12-17; Lc 14,25-33 Iubiți creștini, stimați radioascultători, Cuvântul evangheliei din duminica aceasta ar putea să ne facă să reacționăm și noi așa cum au făcut mulți dintre ucenicii lui Isus, atunci când el le-a vorbit despre pâinea vieții: "Greu este cuvântul acesta! Cine poate să-l asculte?" (In 6,60). Poate că unii ar considera exagerată cerința lui Isus, atunci când s-a adresat mulțimii care îl urma, spunând: cine vrea să fie ucenicul meu, trebuie să mă iubească pe mine mai mult decât pe tata, mama, soțul, soția, copiii, frații și surorile sale și chiar decât viața sa proprie. Pentru a înțelege învățătura lui Isus, pentru a-i descoperi profunzimea și a o aplica în viața noastră, să încercăm să precizăm contextul în care a pronunțat Isus cuvintele sale. Isus, se îndrepta spre Ierusalim, spre locul în care avea să-și ia crucea și să bea paharul suferinței de care îl va ruga pe Tatăl său ceresc să-l scape. Nu este întâmplătoare afirmația pe care o face Isus în această împrejurare: "Acela care nu-și poartă crucea și nu mă urmează, nu poate fi ucenicul meu". Începutul textului evanghelic menționează faptul că "o mare mulțime de oameni mergea împreună cu Isus". Este momentul potrivit să ne întrebăm: de ce oare mergea acea mare mulțime de oameni cu Isus? Mergea cu Isus, adică acolo unde mergea Isus, la Ierusalim, ca să-și ia fiecare crucea și să se îndrepte spre moarte și mai departe spre înviere, sau mulțimea mergea nu cu Isus, ci alături de Isus, din curiozitate și din interes? Isus mergea în drumul său, urmărind scopul său, împlinirea voinței Tatălui ceresc, iar mulțimea, alături de Isus, dar în drumul ei, mergea urmărindu-și scopurile ei. Ca și în alte ocazii, și de data aceasta, Cristos cunoaște gândurile celor ce-l însoțesc, citește în inimile lor și vede meschinăria care se ascunde acolo, vede că "gândurile muritorilor sunt șovăielnice și cugetările lor sunt nesigure", vede cum "trupul oamenilor îngreunează sufletul și împovărează mintea cu mii de griji", așa cum citim în prima lectură de azi. Iată pentru ce Isus declară cu deplină îndreptățire: "Dacă vine cineva la mine", atunci să nu se prefacă, să nu lase doar impresia că vine la mine, ci să fie consecvent. Cu alte cuvinte, dacă cineva m-a ales, a decis liber și de bună voie să vină la mine, atunci să nu mă confunde cu nimeni, să nu mă ia nici drept tată, nici drept mamă, nici soț, nici soție, nici copil, nici frate și nici soră. Cine a făcut o alegere radicală, cine m-a ales pe mine - vrea să spună Cristos - să mă pună deasupra tuturor, chiar și deasupra lui însuși. Cât de îndreptățit este Cristos să afirme acest lucru! El care a declarat, fără drept de apel, supremația iubirii lui Dumnezeu, spunând: "Să-l iubești pe Domnul Dumnezeul tău din toată inima ta, din tot sufletul tău și din toate puterile tale și pe aproapele ca pe tine însuți", a putut să ceară, cu aceeași autoritate să nu-l comparăm pe el cu nici unul dintre cei dragi, oricine ar fi acela. Cristos nu afirmă nicidecum faptul că nu trebuie să-i iubim pe cei dragi și apropiați nouă, ci să nu-i iubim înaintea lui Dumnezeu și nici ca pe Dumnezeu, confundându-l pe aproapele cu Dumnezeu și pe Dumnezeu cu aproapele. Pe Dumnezeu trebuie să-l iubim ca pe Dumnezeu, iar pe aproapele ca pe aproapele. Pe Dumnezeu îl iubim pentru că este Dumnezeu, "pentru că este nemărginit de bun și vrednic de iubire", iar pe aproapele ca pe noi înșine, "din iubire către Dumnezeu", așa cum mărturisim în actul de iubire. Cât de sugestivă este exprimarea sfântului apostol Paul din lectura a doua de astăzi, cât de mobilizatoare, cât de conformă cu învățătura lui Cristos nu este ea, atunci când, adresându-se lui Filemon, Paul îi cere să-și reconsidere raportul cu sclavul său Onesim, pe care i-l prezintă ca și pe un al doilea eu, spunându-i: "Primește-l pe el, așa cum m-ai primi pe mine însumi". În concluzie, putem spune că, și atunci când vorbim despre iubirea de Dumnezeu și atunci când vorbim despre iubirea de aproapele, există un dacă. "Dacă vine cineva la mine". Dacă mergem cu Isus și nu doar alături de el, atunci Dumnezeu ne dă "înțelepciunea sa", ne dă pe "Duhul său Sfânt" să putem înțelege voința lui Dumnezeu, să fim în stare să acceptăm învățătura lui, chiar și atunci când ea ne-ar șoca și pentru a reuși să o punem în practică în moduri dintre cele mai surprinzătoare. Aș aduce, în final, exemplul ingenios al surorii Domenica Mazzarello, care, în timp ce medita stațiunea a V-a din "Calea sfintei cruci", a exclamat: "O, dacă aș fi fost eu acolo, aș fi luat-o înaintea lui Simon din Cirene, ca să-l ajut pe Isus!" Pe dată, străfulgerată de harul divin, gândindu-se că, de fapt, Isus suferă și azi în cei bolnavi, a întrerupt Calea crucii și s-a îndreptat spre infirmeria mănăstirii. Dragi creștini, stimați radioascultători, de câte ori nu am participat și noi la Calea sfintei cruci? De câte ori nu am meditat și noi stațiunea a V-a? Ne-am văzut noi vreodată în persoana lui Simon din Cirene? Am simțit noi vreodată nevoia să întrerupem meditația noastră pentru a-l întâlni concret tocmai pe acela care era subiectul meditației noastre, pe Cristos, ascuns tainic în cei bolnavi, săraci și neajutorați? Ce-ar fi dacă chiar astăzi, după sfânta Liturghie, nu am face cum poate facem de obicei, văzându-ne fiecare de treburile noastre, ci am continua sfânta Liturghie și am pune în practică învățătura lui Cristos? Ce-ar fi dacă ne-am da întâlnire cu Cristos în persoana unui bolnav, fie el și necunoscut, uitat pe patul vreunui spital sau al vreunui bordei din nu știu ce sat? Să nu uităm că Isus, care ne-a spus că locuiește în persoana celor nevoiași, ne-a cerut să-l iubim în ei mai mult decât pe tata, pe mama, pe soțul sau soția, pe frații și surorile noastre, și chiar mai mult decât pe noi înșine. 9 septembrie 2007 Pr. Pavel Chelaru [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 23-a de peste an: Anul C [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |