|
Anul C Sir 3,19-21.30-31; Ps 67; Evr 12,18-19.22-24a; Lc 14,1.7-14 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Dacă duminica trecută Mântuitorul Isus ne vorbea despre poarta cea strâmtă prin care trebuie să ne străduim să trecem pentru a intra în împărăția lui Dumnezeu, în această duminică a 22-a de peste an, Domnul Cristos ne arată și modalitățile concrete pentru a nu eșua în acest efort: sunt cele două virtuți pe care ni le-a înfățișat evanghelia care tocmai a fost proclamată: umilința și iubirea dezinteresată, gratuită. Evanghelistul Luca ni-l prezintă pe Isus care, fiind invitat la masă de unul dintre capii fariseilor, observă cum invitații se grăbeau să-și aleagă locurile dintâi. Este probabil o scenă destul de familiară pentru noi toți, chiar dacă, din cauza educației, nu am fost noi protagoniști în prima persoană. Și totuși trebuie să recunoaștem că este o atitudine des întâlnită în viața de toate zilele și care dezvăluie o tendință înrădăcinată în inima fiecăruia dintre noi: fiecare caută primul loc în atenția celorlalți, fiecare dorește să stea cât mai sus posibil și să fie superior celorlalți. Și cum bine știm nu e vorba numai de a căuta scaunul cel mai comod sau cel din primul rând. Se poate alege primul loc chiar dacă ne așezăm în ultimul rând sau pe ultimul scaun, pentru că alegerea primului loc privește în primul rând inima omului, nu scaunul ales. Într-adevăr, în viziunea evanghelică, a alege primele locuri înseamnă a se pune pe sine înaintea a toate, a pretinde de a fi slujit și onorat mai mult decât alții, a avea dorința de a fi mereu în centrul atenției. Înțelegem, astfel, bine că nu e vorba despre o problemă de scaune, ci de un stil de viață. Dar Mântuitorul Isus nu vrea ca discipolii săi să fie caracterizați de acest comportament. Acesta nu ajută la nimic, ci, dimpotrivă, este dăunător, pentru că ne transformă în concurenți și inamici ai altora, condamnându-ne, astfel, la o viață plină de invidie, neliniște și abuzuri de tot felul. Așadar, sfatul lui Isus de a alege locurile din urmă pentru a fi mai apoi invitați în față, nu se reduce la o regulă de bune maniere pentru a nu face o figură urâtă în fața celorlalți. Mântuitorul ne arată care este stilul de viață ce trebuie ales de discipolii săi pentru a fi vrednici de împărăția cerurilor și face acest lucru printr-o afirmație solemnă: "Cine se înalță va fi umilit, iar cine se umilește va fi înălțat!" Dumnezeu, așadar, îi exclude din împărăția sa pe aceia care se cred drepți și care își flutură în fața celorlalți izbânda de a fi ocupat primele scaune. În schimb Dumnezeu îi primește pe cei umili, care se recunosc nedemni de darurile dumnezeiești. Isus ne sugerează că e mai bine să-i lăsăm Stăpânului, adică lui Dumnezeu, rolul de a distribui locurile din împărăția sa și, astfel, ne propune un comportament caracterizat de virtutea umilinței. Pe această lungime de undă se află de altfel și prima lectură luată din Cartea lui Ben Sirah, care recomandă practicarea umilinței pentru a crește în fața lui Dumnezeu, pentru a fi destinatarii bunăvoinței sale: "Cu cât ești mai mare, cu atât să te umilești mai mult și vei afla har înaintea Domnului!" Dar ce înseamnă, de fapt, a se umili? Un autor spiritual (Evdokimov) spunea: "Umilința este arta de a fi exact la locul tău", adică la locul creaturii care știe că nu merită nimic din darurile pe care le-a primit de la Dumnezeu. A fi umili, nu înseamnă, așadar, a ne desconsidera mereu, nici a îngropa propriile talente, sau a fi lipsiți de o sănătoasă stimă față de propria persoană. Este mai degrabă un moment în care recunoaștem adevărul ființei noastre, dependența noastră de Dumnezeu, adevăr în fața căruia devine ridicolă orice încercare de a ne aroga drepturi sau locuri privilegiate. A deveni umili înseamnă a ne elibera de dorința exagerată de stimă umană și a ne da seama că fiecare dintre noi are numai acea valoare pe care i-o dă Dumnezeu. Nici un titlu, nici un scaun și nici o stimă umană nu poate să adauge ceva, la fel cum nici un dispreț sau nici o calomnie nu poate să ne sustragă ceva din această valoare. Adevărata umilință este acest adevăr, această seninătate interioară. Parohul de Ars, Ioan Maria Vianney, ne oferă următoarea mărturie: "Am primit două scrisori de aceeași valoare pentru mine: într-una se scrie că sunt un mare sfânt, iar în cealaltă că sunt un ipocrit și un impostor. Prima scrisoare nu îmi dă nimic, iar a doua nu îmi ia nimic: în fața lui Dumnezeu sunt ceea ce sunt și nimic mai mult!" Umilința este o virtute de asumat pentru noi toți, ucenicii lui Isus, dar în același timp este și un dar pe care trebuie să-l implorăm mereu de la Mântuitorul Isus, care e blând și smerit cu inima. Isus a fost cel care a împlinit primul cu viața sa adevărul afirmației din evanghelia din această duminică: "Cine se umilește va fi înălțat". Ne aducem bine aminte, cum la Cina cea de Taină, când apostolii se certau pentru primele locuri, Isus s-a încins cu un ștergar pentru a le spăla picioarele și le-a spus: "Cel mai mare dintre voi să devină ca acela mai tânăr, iar cel care conduce, ca acela care slujește. Căci cine e mai mare? Cel care stă la masă sau cel care servește? Oare nu cel care stă la masă? Însă eu sunt în mijlocul vostru ca unul care slujește" (Lc 22, 26-27). Însăși moartea pe cruce a fost momentul maxim al umilirii sale, urmat însă de exaltarea de care a avut parte prin înviere. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, a doua virtute este indicată de Isus prin sfatul de a oferi masa nu atât rudelor sau celor care pot să invite la rândul lor, ci acelora care nu pot să ne răsplătească: "Când dai un ospăț, invită-i pe cei săraci, pe schilozi, pe șchiopi și pe orbi. Atunci ferice de tine, căci ei nu au cu ce să-ți răsplătească și îți vei primi răsplata la învierea celor drepți". Este vorba de o dimensiune esențială a iubirii: gratuitatea, iubirea dezinteresată. Este o obișnuință răspândită aceea de a stabili relații cu persoanele de același nivel social. La fel între rude și prieteni este în vigoare legea reciprocității fondată pe legăturile de sânge sau afective. Dacă invitațiile sunt motivate de dorința de reciprocitate, adică de un calcul interesat, din acest cerc sunt însă excluși săracii și dezavantajații societății pentru că ei nu se pot revanșa. În asemenea cazuri lipsește dimensiunea fundamentală a iubirii: gratuitatea. Cu siguranță nu era intenția Domnului Isus aceea de a condamna mesele între rude sau prieteni, căci Mântuitorul însuși împărtășea de multe ori masa cu prietenii și discipolii săi. Ceea ce dezaprobă Isus, este excluderea sistematică a celor nevoiași și marginalizați. Introduce, astfel, în relația dintre persoane o noutate neașteptată: iubirea care nu calculează și nu se lasă sufocată de mentalitatea comercialistă care dăruiește numai în măsura în care primește, o iubire care dăruiește gratis și elimină, astfel, discriminarea între oameni. Cu alte cuvinte Isus ar dori să ne spună: "Nu invita mai ales persoane de același rang cu al tău, ci mai degrabă pe săraci, căci aceștia nu vor fi în stare să te răsplătească. Alege gratuitatea în schimbul calculelor interesate și oportuniste". Într-adevăr, dacă vom ajuta un sărac, dacă vom face o vizită unui bătrân sau vom fi alături de un muribund, dacă vom face o favoare unui necunoscut, cu siguranță nu vom primi imediat răsplata însă Isus ne asigură că va fi ferice de noi, pentru că însuși Dumnezeu ne va răsplăti în ziua învierii celor drepți. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, nimănui dintre noi nu poate să-i scape actualitatea acestei învățături în cadrul societății noastre, unde parcă la orice nivel (interpersonal, local, național sau mondial) se caută cu înverșunare obținerea și păstrarea primului loc. Trăim într-o societate unde propriul interes a devenit cel mai mare bine în fața căruia orice altă valoare este brutal sacrificată. Într-o astfel de lume atât de grav bolnavă de egoism și de indiferență, Isus lansează terapia umilinței, adică a iubirii care slujește pe ceilalți și a gratuității, a iubirii care se oferă fără calcule interesate. Mesajul duminicii de astăzi ne invită în mod presant la o astfel de viață: umilă și dezinteresată. Scopul acestei alegeri de viață ne este într-un mod minunat înfățișat de lectura a doua luată din Scrisoarea către Evrei: este apropierea de Dumnezeu, comuniunea cu el: "Voi însă v-ați apropiat de muntele Sionului și de cetatea Dumnezeului celui viu, de Ierusalimul ceresc, de miile de îngeri în mare sărbătoare și de comunitatea primilor născuți ale căror nume sunt scrise în ceruri". Acest stil de viață, caracterizat de umilință și gratuitate își are izvorul în sfânta Euharistie. În timpul sfintei jertfe umilința lui Cristos atinge un nivel atât de profund încât îl face să se ascundă sub semnul pâinii și al vinului care sunt dăruite în mod gratuit tuturor, fără nici un fel de distincție, pentru a ne apropia cât mai mult de "Dumnezeu, judecătorul a toată omenirea". Să-i mulțumim Domnului pentru această lecție de iubire autentică pe care ne-o oferă prin sfânta Euharistie și să continuăm celebrarea acestei sfinte Liturghii implorând de la bunătatea sa harul unei vieți semnate de umilință și gratuitate. Amin. 2 septembrie 2007 Pr. Anton Farcaș [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 22-a de peste an: Anul C [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |