|
Anul C Gen 18,1-10a; Ps 14; Col 1,24-28; Lc 10,38-42 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Dumnezeu nu încetează să viziteze poporul său, să îi viziteze pe oameni. Ospitalitatea față de el este făcută din ascultarea cuvântului și din slujire. Credința înseamnă a depăși preocuparea a ceea ce trebuie să fac eu pentru Dumnezeu pentru a contempla ceea ce el face pentru mine. Acesta este o parte din mesajul pe care ni-l transmit lecturile de la sfânta Liturghie din această duminică. 1. Dumnezeu îi vizitează pe oameni! Abraham, Maria și Marta, au avut imensa bucurie de a-l primi pe Dumnezeu în casa lor. Sfântul Paul spune: "Cristos este în mijlocul vostru, el este nădejdea slavei". Inițiativa este mereu a lui Dumnezeu; el alege să fie oaspetele omului pentru a-i aduce o veste bună și a transforma viața sa. Abraham este așezat în fața cortului în timpul arșiței de la amiază. Este timpul în care parcă totul se oprește, nu se poate întâmpla nimic, nu se dorește să se întâmple ceva! (Experimentăm și noi zilele acestea ce înseamnă o astfel de caniculă). Tocmai acest moment, care pare steril, devine momentul întâlnirii cu Dumnezeu, sub imaginea a trei bărbați care deodată se află în fața sa. Abraham nu a avut timp să facă planuri, să se pregătească și totuși aleargă în întâmpinarea oaspeților, lăsând totul la o parte, mai ales odihna. Când Dumnezeu trece, vizita sa nu poate fi amânată, orice altceva devine mai puțin important. Abraham îl imploră: "Doamne, dacă am aflat bunăvoință în ochii tăi, nu trece fără să te oprești la slujitorul tău!" El invocă nu doar o simplă întâlnire exterioară, ci o profundă comuniune, o întâlnire plină de prietenie. Abraham oferă oaspeților o primire, o ospitalitate excepțională și în timp ce aceștia se bucură de bunătățile oferite, el rămâne în picioare, gata de a sluji. Dar întâlnirea cu Dumnezeu nu este niciodată fără roade. Dumnezeu îi face cunoscut lui Abraham că Sara, soția sa, va avea un fiu, un semn al binecuvântării, și, într-un fel, o răsplată a ospitalității sale. Dumnezeu ne vizitează pe fiecare dintre noi în modalități atât de diferite și, poate, de multe ori, nu ne dăm seama de acest lucru, poate, chiar "nu suntem acasă". Gesturile de iubire ale părinților noștri, binele care ni-l fac cei care țin la noi, ajutorul pe care îl primim de la cine nu ne așteptăm, strigătul plin de suferință al celor săraci sau nevoiași... toate sunt vizite pe care ni le face Dumnezeu. Sfânta Liturghie, în care primim hrana cuvântului și a sfintei Împărtășanii, rugăciunea pe care o înălțăm, suferințele care par, de fiecare dată, fără sens, dorința noastră de mai bine... sunt întâlniri directe cu Dumnezeu. Rugăciunea noastră să fie cea a lui Abraham: "Doamne, dacă am aflat bunăvoință în ochii tăi, nu trece fără să te oprești la slujitorul tău!" și la fel și ospitalitatea față de acest vizitator divin. Să nu uităm cuvintele lui Cristos: "Iată, eu stau la ușă și bat. Dacă cineva ascultă glasul meu și-mi deschide ușa, voi intra la el și voi sta la masă cu el și el cu mine" (Ap 3,20). 2. Atunci când îi deschidem lui Dumnezeu ușa vieții noastre, care trebuie să fie atitudinea, cum trebuie să fie ospitalitatea noastră? Evanghelia ne pune în față două atitudini, aceea a Martei și aceea a Mariei, care par să fie atitudini opuse, dar vom descoperi că, de fapt, se completează una pe cealaltă. Avându-l ca oaspete în propria casă pe Cristos, Marta se agită pentru a-i oferi o primire plină de ospitalitate în timp ce Maria "așezată la picioarele Domnului, îi asculta cuvântul". Pentru mentalitatea timpului atitudinea Mariei este nepotrivită deoarece și-a asumat un rol care era rezervat doar bărbaților. Maria așezată la picioarele lui Cristos este figura ucenicului care ascultă învățătura maestrului. Niciun rabin nu accepta să fie urmat de femei, deoarece puteau deveni ucenici doar bărbații. Cristos nu se teme să răstoarne și această situație. Marta însă, prinsă de treburi, nu reușește să înțeleagă acest lucru și îi cere lui Cristos să o pună și pe Maria la treabă. Răspunsul pe care îl dă Cristos arată că nici o slujire nu trebuie să fie atât de frenetică încât să împiedice ascultarea învățăturii: "Marta, Marta, pentru multe te zbați și te frămânți. Însă un singur lucru este necesar. Maria și-a ales partea cea mai bună, care nu i se va lua". Din răspunsul acesta înțelegem că Isus Cristos apreciază efortul Martei, îl ia în considerație, îi dă valoare, însă nu acceptă ca agitația pentru lucrurile exterioare să împiedice a sta cu el, a-i asculta învățătura. Un rabin spunea despre un altul: "Este atât de preocupat să vorbească despre Dumnezeu încât a uitat că acesta există!" Am spune noi românii: "A nu vedea pădurea din cauza copacilor". Cristos însă ne spune: "Nu vă îngrijorați pentru viață: ce veți mânca; nici pentru trupul vostru: cu ce vă veți îmbrăca... Toate aceste le caută păgânii din lume; Tatăl vostru însă știe că aveți nevoie de acestea. Căutați mai degrabă împărăția lui și acestea vi se vor adăuga" (Lc 12,22-32). Neliniștea și agitația sunt comportamente tipic păgâne; și până și a fi ocupat până peste cap de "treburi" față de Dumnezeu sau față de aproapele poate fi ceva păgân, tocmai pentru că lipsește încrederea în providența divină. "Prea multe treburi" împiedică nu numai ascultarea cuvântului, ci și slujirea adevărată. A face mult poate fi un semn de iubire însă poate să și ucidă iubirea, deoarece ospitalitatea are nevoie de companie, nu doar de lucruri. Maria și Marta sunt cei doi poli ai unicei porunci: să iubești pe Dumnezeu și să îl iubești pe aproapele; cei doi poli ai unicei fericiri: fericiți cei ce ascultă cuvântul lui Dumnezeu, fericiți cei ce îl pun în practică. Noi, creștinii, nu suntem justificați să ne mulțumim doar cu rugăciunea în fața atâtor necesități ale lumii. Cuvântul lui Cristos ne îndeamnă să devenim aproapele aproapelui nostru: "Veniți, binecuvântații Tatălui meu, primiți ca moștenire împărăția pregătită pentru voi de la întemeierea lumii; căci am fost flămând și voi mi-ați dat să mănânc; am fost însetat și voi mi-ați dat să beau; am fost străin și voi m-ați primit; am fost gol și voi m-ați îmbrăcat; am fost bolnav și voi m-ați vizitat; am fost în închisoare și voi ați venit la mine... Vă spun adevărul: ori de câte ori ați făcut acestea unuia dintre aceștia mici, care sunt frații mei, mie mi-ați făcut" (Mt 25,34-46). Raoul Follereau, jurnalist și poet francez, care a luptat, în special, împotriva leprei, dar și împotriva indiferenței față de săraci, a nedreptății, a războiului, spunea într-o poezie a sa: "Am visat un om care se prezenta la judecata lui Dumnezeu. El spunea: «Nu am făcut nimic rău. Privește mâinile mele: sunt curate». Însă Dumnezeu i-a răspuns: «Ai dreptate. Sunt curate, dar sunt goale»". Trebuie să facem binele și binele pe care îl facem are valoarea sa, dar dacă ascultăm cuvântul lui Dumnezeu vom fi mereu conștienți că Dumnezeu este cel care îl salvează pe om și nu operele noastre. 3. A-l primi pe Dumnezeu în viața noastră, a ști să "stăm la picioarele sale" și să îi ascultăm cuvântul ne ajută să depășim preocuparea pentru ceea ce trebuie să facem pentru el și să ne minunăm de ceea ce el face pentru noi. Cristos nu caută slujitori, ci prieteni: "... nu vă mai numesc slugi, pentru că sluga nu știe ce face stăpânul său, dar v-am numit pe voi prieteni, pentru că toate câte le-am auzit de la Tatăl meu vi le-am făcut cunoscute" (In 15,15). Cristos nu caută persoane care să facă lucruri pentru el, ci persoane care să îl lase să facă lucruri mărețe cu ele, așa cum a făcut cu Maria, așa cum a făcut cu sfântul Paul. Spune el în a doua lectură de astăzi: "Pe acest Cristos îl vestim noi, îndemnând pe orice om și instruindu-l cu toată înțelepciunea, ca să-i facem pe toți oamenii desăvârșiți în Cristos". Îți mulțumim Isuse pentru persoanele pe care le-am întâlnit în această săptămână, pentru acele persoane pe care am știut să le ascultăm și să le consolăm, pentru acelea pe care nu am știut să le înțelegem. Îți mulțumim Isuse pentru că ne-ai chemat astăzi, aici, să fim oaspeții tăi, mulțumim pentru cuvântul tău care ne reamintește care este partea cea mai bună. Îți mulțumim pentru că ești prezent în Biserica ta și ești dispus să ne primești de fiecare dată când ne simțim departe de tine. Fă-ne mai umani, mai dispuși să te ascultăm, să te primim, să ne lăsăm ajutați. Astfel te vom putea primi și noi la umbra copacului vieții noastre, și împreună cu tine promisiunea unei vieți noi, a unei speranțe ce nu moare. Amin. 22 iulie 2007 Pr. Felix Roca [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 16-a de peste an: Anul C [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |