|
Anul C 1Rg 19,16.19-21; Gal 5,1.13.18; Lc 9,51-62 Textul evanghelic de astăzi deschide o secțiune lungă din Evanghelia după sfântul Luca, secțiune care îl prezintă cu insistență pe Isus împreună cu discipolii săi în drum spre Ierusalim. Aici se va împlini evenimentul central al istoriei mântuirii, adică moartea, învierea, înălțarea și revărsarea Duhului Sfânt. "S-a îndreptat cu hotărâre spre Ierusalim" (propriu-zis și-a încruntat fruntea pentru a porni spre Ierusalim). Aceste cuvinte indică hotărârea pe care o ia Isus - fermă și irevocabilă, dar și dificilă - de a parcurge până la capăt calea trasată de Tatăl, pentru a realiza planul său. De-a lungul drumului întâlnește refuzul samaritenilor, așa cum îl experimentase deja pe cel al consătenilor săi din Nazaret (cf. Lc 4,28-30). Însă nu este de acord cu reacția ucenicilor și cu propunerile lor violente. Dimpotrivă, îi ceartă cu asprime. El propune oamenilor să-l primească, dar nu forțează libertatea nimănui. "În timp ce mergeau pe drum". În această comunitate itinerantă avem o imagine vie a Bisericii din toate timpurile. Angajată în "călătoria sfântă" spre "noul Ierusalim", ea se bucură de prezența și de compania Domnului înviat care o susține, revelându-i semnificația drumului său și făcând-o părtașă de misterul pascal al morții și învierii sale. Isus vrea să-i lege cu sine pe membrii acestei comunități într-un raport existențial tot mai profund. Care sunt condițiile pe care le pune celui care intenționează să fie ucenicul său? Iată sensul celor trei scene care urmează una după alta. Verbul "a urma" (a fi ucenic) le leagă strâns. În prima scenă inițiativa pornește de la om: unul își propune candidatura de ucenic. Uimește faptul că Isus nu-l aprobă cu entuziasm. Dimpotrivă, pare să-l descurajeze. Îl invită să calculeze riscurile acestui angajament. Este ca și cum i-ar spune: Gândește-te bine! Eu sunt unul "fără locuință stabilă", mai puțin sigur decât vulpile și decât păsările; nu știu nici măcar unde voi dormi la noapte. Sunt un "căutat" (cf. Lc 13,31-33), un urmărit. Situația mea este precară, fără alianțe și fără protecții. Nu-ți pot oferi nici o garanție socială. Dacă decizi să mă urmezi, împărtășind destinul meu, nu trebuie să-ți faci iluzii; dar trebuie să fii gata pentru dezrădăcinarea cea mai totală, pentru nesiguranța zilnică. Însă... mă vei avea pe mine, vei fi cu mine! Ce comoară este mai mare? Scena a doua: inițiativa pornește de la Isus, care cheamă pe unul să devină ucenicul său. Cel chemat manifestă disponibilitatea sa, dar pentru moment are obligația gravă de a-l asista pe tatăl său bătrân și în sfârșit să-i facă o înmormântare cum se cuvine. Acest lucru i-l impune o poruncă din Decalog: "Cinstește pe tatăl tău și pe mama ta". Răspunsul lui Isus este dur și surprinzător: "Lasă morții să-și îngroape morții lor; tu mergi și vestește împărăția lui Dumnezeu". Îndatoririle cele mai sacre față de părinți, pe care legea lui Dumnezeu le impunea în forma cea mai categorică, dispar atunci când este vorba de a-l urma pe Isus. Raportul cu el valorează mai mult decât orice altă legătură. Există o operă mult mai importantă și urgentă decât grija față de părinți: în Isus a venit împărăția lui Dumnezeu și trebuie să fie vestită fără ezitare și fără întârzieri. Împărăția - adică revărsarea definitivă a iubirii lui Dumnezeu care îl mântuiește pe om și face toate noi - este o noutate absolută. Cine l-a întâlnit știe că "morții învie". Cei "morți", adică cei care trăiesc în orizontul închis al existenței pământești, se vor îngriji să îngroape răposatul. Dar ucenicul trebuie să meargă să strige tuturor că morții învie. Deci cel chemat este angajat într-o experiență religioasă așa de nouă și totalizantă, este așa de unit cu persoana lui Isus și cu misiunea sa, încât această legătură depășește și pulverizează orice altă relație afectivă, oricât ar fi ea de mare. În scena a treia unul candidează la ucenicie, dar cu o disponibilitate condiționată: "Te voi urma, Doamne, dar lasă mai întâi să-mi iau rămas bun de la cei din casă". Elizeu, chemat de Ilie (cf. 1Rg 19,16-21: lectura I), obține permisiunea de a merge să-i salute pe ai săi și să organizeze o sărbătoare. Isus este mult mai exigent: odată luat angajamentul față de el (odată ce "s-a pus mâna pe plug"), nu mai trebuie privit înapoi regretând și luând înapoi dăruirea de sine făcută odată. Adeziunea la Isus trebuie să fie fără răzgândiri nostalgice, ci trăită într-o fidelitate totală. Se mai poate face observația că plugul palestinian era mic și se mânuia cu dificultate. Deci cerea mare atenție. Așadar, sensul imaginii este și că, odată dat răspuns lui Isus pentru împărăție, trebuie păstrată concentrarea maximă și dat maximul pentru ca acțiunea să reușească. Cu un limbaj în mod voit paradoxal și provocator, Isus dorește să ne comunice o convingere, o certitudine: pentru ucenicul său nu există nici o persoană sau lucru care să aibă valoare cât învățătorul. El este singura valoare care contează în viață. Isus nu se mulțumește să ocupe un colțișor, ci vrea întregul spațiu al existenței mele. Nu pot da viața mea lui Cristos "ca încercare" și nici cu "pipeta". Cu el nu pot să joc de-a economisirea. Nu pot să-l trădez sau să-l schimb cu altceva. "Pretenția" lui Isus, care revendică față de el o iubire prioritară și exclusivă, are o explicație: el știe că este pentru orice om singurul izvor de mântuire și de fericire, deoarece este Fiul lui Dumnezeu, însuși Dumnezeu. Se percepe aici diferența care există, de exemplu, între creștinism și budism, între creștinism și islam. În budism nu persoana lui Buda contează, ci învățătura dată de el. În islam nu persoana lui Mahomed contează, ci Coranul. Ar putea să dispară Buda și Mahomed: sistemul lor religios nu și-ar pierde valoarea. În schimb, în creștinism persoana lui Isus contează și totul se rotește în jurul lui. Fără el creștinismul ar pierde orice sens și s-ar dizolva în nimic. Evanghelia, înainte de a fi o învățătură sau un ansamblu de reguli morale, este o persoană, Isus. Până la urmă, cineva ar putea să fie un bun budist fără Buda, un bun musulman fără Mahomed. Dar nu putem fi creștini adevărați fără un raport personal cu Isus. Și aceasta pentru că Isus este Fiul lui Dumnezeu și Dumnezeu se revelează și se dăruiește pe deplin numai în el. Exigențele așa de radicale, pe care le manifestă Isus, nu sunt adresate unei categorii privilegiate (preoți, frați, surori etc.), ci tuturor creștinilor. Modalitatea de a trăi apartenența la Cristos variază, dar relația cu el trebuie să fie trăită de fiecare ucenic, cu același grad și intensitate de iubire. Evanghelia nu ne prezintă răspunsul celor trei cărora Isus le-a adresat apelul său. Poate că motivul principal este că cei trei sunt fiecare dintre noi și revine fiecăruia dintre noi să ia propria decizie față de Isus. Isus este Dumnezeu și "Dumnezeu vrea să fie tratat ca Dumnezeu... Dacă aș ști că în inima mea o singură fibră nu palpită de iubire față de el, aș smulge-o fără milă" (sfântul Francisc de Sales). Apartenența necondiționată la Cristos este izvor inepuizabil de libertate: "Cristos ne-a eliberat pentru a rămâne liberi... Voi, fraților, ați fost chemați la libertate" (Gal 5,1-18: lectura a II-a). Libertatea nu trebuie înțeleasă ca "pretext" pentru orice capriciu și gest egoist, ci ca depășire a tot ceea ce împiedică acea capacitate de a iubi. "Slujiți-vă unii pe alții prin iubire" (literal deveniți sclavi). Cu un limbaj paradoxal Paul definește libertatea ca iubire și iubirea ca slujire reciprocă. În iubire - adaugă el - se rezumă toată legea și "își atinge desăvârșirea". De fapt, dacă iubești, eviți răul pe care legea îl interzice și săvârșești cu perfecțiune binele, care este scopul ultim al legii. Dacă țin să fiu creștin, este important să caut să reflectez și să înțeleg ce înseamnă. Este important să mă decid să fiu serios. Isus continuă să mă întrebe: "Există ceva sau cineva care este înainte de mine în viața ta? Mă iubești mai mult decât toți, mai mult decât totul?" De ce să nu-i răspund: "Tu ești, Doamne singurul meu bine! În centrul inimii mele ești numai tu!" De-a lungul zilei, câte acte de adevărată libertate, adică de iubire care slujește săvârșesc eu? 1 iulie 2007 Pr. Mihai Pătrașcu [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 13-a de peste an: Anul C [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |