Duminica trecută am celebrat misterul Botezului Domnului, prima duminică de peste an. În timpul liturgic numit de peste an astăzi ne aflăm în duminica a II-a, în care după cum s-a proclamat, celebrăm misterul mântuirii noastre în semnul pe care Isus îl săvârșește la Cana Galilei.
Într-o scurtă sinteză aș încerca să redau misterul pe care împreună îl celebrăm. Isus este invitat la o nuntă în Cana Galilei. Mama lui Isus era acolo. Evanghelia din care este luat textul este aceea a sfântului Ioan evanghelistul, numită "Evanghelia semnelor". Transformarea apei în vin de către Isus este primul semn din cele șapte pe care progresiv evanghelistul Ioan le prezintă în evanghelia sa. Toate au un singur scop și anume dezvăluirea dumnezeirii lui Isus Cristos și în același timp al misiunii sale răscumpărătoare. Se spune în evanghelie că Isus în cea de-a treia zi a fost invitat la nuntă. Cea de-a treia zi se referă la săptămâna inaugurală a lui Isus, care începe cu chemarea lui Natanael și căruia i-a promis că va vedea lucruri mai mari decât cele pe care i le-a dezvăluit el. Unul dintre acestea lucruri mai mari pe care le vede Natanael e tocmai transformarea apei în vin. Și mama lui Isus era acolo. Ioan nu o numește pe sfânta Fecioară pe nume, nu-i spune Maria. O prezintă ca pe mama lui Isus. În acest episod de patru ori repetă că mama lui Isus era acolo. Același lucru face când o prezintă pe Calvar, sub cruce. De patru ori repetă: mama lui Isus era acolo. Intenția evanghelistului nu este de a ne descrie o biografie a Maicii Domnului, ci o profundă teologie. Pentru el, ea era mama Cuvântului întrupat, mama asociată de Cuvântul întrupat la opera răscumpărării sale, cu totul subordonată acesteia, cu totul dependentă de Cristos. Ea îi spune fiului său că nuntașii nu mai au vin. Intervenția Maicii Domnului nu este o intervenție pentru a ajuta o familie în strâmtorare, nu este o rugă pentru a scoate din încurcătură pe miri sau pe nuntași, ci are un sens profund în evanghelia lui Ioan. De fapt, fiecare semn are o semnificație spirituală, mistică, la care evanghelistul ajunge prin povestirea evenimentului și încearcă să ne ducă și pe noi. Ruga Maicii Domnului se referă la alt eveniment. Ea este fiica Sionului, reprezentanta poporului ales iar în calitate de reprezentantă intervine la fiul ei, ca la fiul celui Preaînalt, ca la fiul lui Dumnezeu, pe care i-l descoperise îngerul la Buna Vestire. În această calitate de fiică a Sionului, de reprezentantă a lui Israel, ea e prima care recunoaște că vechea alianță era sterilă de har, nu putea da mântuirea, și îl roagă pe Isus, pe Fiul celui Preaînalt, pe Mesia, să dea viață noii alianțe și să intervină. Cele șase vase de piatră, care erau goale, reprezintă tocmai sterilitatea vechii economii la care intervine Isus. Isus răspunde: "Ce este între mine și tine femeie? Nu a sosit ceasul meu". O numește pe mama lui femeie. Termenul "femeie" nici aici și nici în Biblie nu are un sens umilitor, este profund teologic și se referă la femeia din Geneză și la toate celelalte femei din Vechiul Testament, termen pe care Isus îl folosește nu numai cu această ocazie dar și cu alte ocazii. Reprezintă distanța pe care Isus însuși o ia față de legăturile sângelui, chiar față de mama sa, atunci când trebuie să-și îndeplinească misiunea pe care Tatăl i-a încredințat-o. Unica normă a acestei misiuni era voința Tatălui. Ca atare, Maica Domnului apelează la Isus ca la fiul celui Preaînalt și este ascultată peste așteptări, deși Isus i-a spus că nu a sosit ceasul lui. Ceasul la care se referă Isus nu e cronologic, nu-i un timp, ci reprezintă tot tezaurul misiunii pe care Tatăl i-o încredințase, aceea de a dezvălui numele Tatălui și de a ne mântui pe noi. Maica Domnului spune slujitorilor: "Face-ți tot ce vă va spune el". Ultimele cuvinte pronunțate de ea și transmise de evanghelist. Cuvintele acestea sunt testamentul spiritual al mamei lui Dumnezeu pe care ni-l transmite și nouă: "Face-ți tot ce vă va spune el". Și ce spune Isus? "Umple-ți vasele cu apă", iar slujitorii le-au umplu până sus, iar Isus, prin voința creatoare a dumnezeirii sale, fără nici un semn transformă apa în vinul nou, în vinul escatologic. O cantitate de 700 de litri care depășea cu mult nevoile acelor nuntași. E semnul noului vin, al vinului escatologic. E semnul noului banchet, al noii alianțe prin care Cristos a reînnoit vechea alianță însuflețind-o. Este semnul cu care Isus își începe misiunea sa de răscumpărare. Noi, iubiți credincioși, suntem invitați de maica Domnului să facem ceea ce a spus ea slujitorilor. Gestul slujitorilor a fost mai mult decât edificator. Au umplut vasele până sus și au îndeplinit rolul lor de slujitori cu toată generozitatea dându-i ocazie lui Isus să transforme 700 de litri de apă în vinul nou, în darul Duhului Sfânt. Același lucru ne îndeamnă pe noi Maica Domnului. Ea este asociată acestui semn, ea este aceea care participă activ la primul semn și la celelalte ale lui Isus în calitate de mamă a lui Isus, în calitate de colaboratoare la opera lui, în calitate de mijlocitoare și de călăuzitoare a noastră pe drumul credinței. Aș voi să închei cu un cuvânt de a lui Origene, un scriitor și învățător al Bisericii. Origene spune "Evangheliile sau Scriptura Noului Testament sunt pârga Vechiului Testament iar evanghelia lui Ioan este pârga Noului Testament". Cine vrea să priceapă Sfintele Scripturi este dator să-și aplece capul pe sânul lui Isus și să o primească în viața lui pe mama lui Isus. Numai cu credința și lumina ei putem înțelege și urma cuvântul vieții lăsat de Isus Cristos. Amin.
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat