|
Anul C Prov 8,22-31; Rom 5,1-5; In 16,12-15 Iubiți credincioși, Am început această sfântă Liturghie în numele Tatălui, și al Fiului, și al Sfântului Duh; o vom termina peste câtva timp cu binecuvântarea din partea Tatălui, a Fiului și a Sfântului Duh. Tot ceea ce spunem și facem în timpul acestei sfinte Liturghii nu este altceva decât un dialog între noi și Tatăl, dialog ce are loc prin Isus Cristos, în lumina și cu ajutorul Duhului Sfânt. În cadrul adunării euharistice, proclamarea credinței în Preasfânta Treime ajunge la punctul culminant atunci când vom recita împreună Crezul și vom spune: "Cred într-unul Dumnezeu, Tatăl atotputernicul (...) și într-un singur Domn, Isus Cristos... și în Duhul Sfânt!" Dacă, de la sfânta Liturghie, trecem să considerăm viața noastră de creștini, ne dăm seama că și ea este ca o Euharistie mai lungă, care începe și se termină în numele Sfintei Treimi: "Eu te botez în numele Tatălui, al Fiului și al Sfântului Duh", ni s-a spus atunci când am trecut pragul vieții. "Suflete creștin, părăsește lumea aceasta în numele lui Dumnezeu, Tatăl atotputernicul, care te-a creat; în numele lui Isus Cristos, Fiul Dumnezeului celui viu, care a suferit pentru tine; în numele Duhului Sfânt, care a fost revărsat peste tine", așa ni se va spune în momentul plecării din această lume. Între aceste două extreme - nașterea și moartea - se află existența noastră, ale cărei etape importante sunt și ele trăite împreună cu Preasfânta Treime: în numele Preasfintei Treimi sunt uniți mirii prin legământul sfânt al Căsătoriei; în numele Preasfintei Treimi sunt hirotoniți preoții; în numele Preasfintei Treimi sunt iertate păcatele. Întreaga existență creștină se desfășoară în tovărășia Preasfintei Treimi; cele trei persoane divine sunt alături de noi, merg împreună cu noi. Dar mulți dintre noi nu le cunosc! La sfârșitul vieții li se va întâmpla și lor ca acelor doi ucenici de la Emaus: au mers tot drumul cu Isus și nu l-au cunoscut: câtă tristețe! Există un mod greșit de a gândi Preasfânta Treime care ne împiedică să percepem forța ce se revarsă din acest mister. Această eroare constă în a gândi Preasfânta Treime ca un lucru, ca o realitate făcută și închisă în întregime în ea însăși. Ne imaginăm că Tatăl l-a născut la începutul veșniciei (ca și cum veșnicia ar avea un început) pe Fiul și apoi Tatăl și Fiul împreună l-au purces pe Duhul Sfânt; astfel s-a constituit o dată pentru totdeauna Preasfânta Treime care durează nemișcată în veșnicie. Dar Sfânta Treime nu este un lucru; este un proces, este ceva care este mereu în act și care are loc acum! În Dumnezeu orice act este veșnic, nu trecător; în el nu există "ieri" și nici "mâine", ci un "azi" veșnic: "Tu ești Fiul meu, eu astăzi te-am născut" (Ps 2,7; Fap 13,33; Evr 1,5). Deci astăzi Tatăl îl naște pe Fiul, astăzi, împreună cu Fiul, îl purcede pe Duhul Sfânt. Totul este în act, nimic nu s-a oprit, nu trebuie să ne gândim la Sfânta Treime ca la un vulcan stins, ci ca la un vulcan activ care revarsă și acum flăcări de lumină, de înțelepciune, de iubire. În fața acestei Preasfinte Treimi ne aflăm noi în acest moment; pe ea o celebrăm în cadrul acestei sărbători și ei îi spunem: "Slavă Tatălui, și Fiului, și Sfântului Duh: lui Dumnezeu care este, care era și care vine". Ce să facem pentru a reda acestui mister, principiul și izvorul întregii vieți a Bisericii, lumina și locul propriu în credința noastră? Căderea din orizontul trinitar duce, într-adevăr, la o progresivă banalizare a credinței. Ne atașăm de Isus, dar curând pierdem din vedere dimensiunea transcendentă și divină a vieții lui și nu rămâne decât omul, sau, cum se spune astăzi: "răstignitul iubitor de oameni"; Isus devine o figură opacă, obiect mai mult al unor discuții aprinse și interminabile, decât al credinței. Fără Tatăl și Duhul Sfânt este imposibil să credem în Cristos, deoarece tocmai despre ei vorbește el și ei sunt cei care vorbesc despre el. Un Isus fără dialogul său profund și neîntrerupt cu Tatăl, nu mai este Isus, un Isus fără Duhul Sfânt care îl luminează nu mai este Isus înviat cel care mântuiește și sfințește omenirea. Ce să facem, întrebam, pentru a readuce acest mister la strălucirea pe care o avea în primele veacuri ale Bisericii? Liturgia ne oferă instrumentul privilegiat pentru acest drum: lectura Bibliei; ea ne arată manifestarea Preasfintei Treimi față de noi în desfășurarea concretă a planului de mântuire; prin unitatea acestei istorii a mântuirii ne este arătată unitatea de voință și de natură în Dumnezeu; prin diferitele timpuri și diferitele operații ale acestei istorii ne este arătată, apoi, distincția persoanelor în Dumnezeu. Cele trei lecturi biblice pe care le-am ascultat sunt ca trei ferestre și prin fiecare dintre ele aruncăm o privire într-una dintre etapele istoriei mântuirii, descoperind în ea lucrarea uneia sau alteia dintre persoanele divine, deși toate trei lucrează împreună. Prima lectură este un imn al creației; cu ea, liturgia vrea să ne înalțe la contemplarea Tatălui, izvor și origine a toate, care a conceput planul de revărsare a iubirii sale asupra creaturilor capabile să-l cunoască și să-l iubească și îl realizează creând omul după imaginea sa și universul în slujba omului. Unde se ascunde semnificația trinitară a acestui text din Cartea Proverbelor? În acele cuvinte de la început: "Înțelepciunea lui Dumnezeu vorbește: Domnul m-a creat la începutul lucrărilor sale... din veșnicie am fost plăsmuită". La începutul lumii - mai înainte de a fi fost lumea - găsim alături de Dumnezeu o realitate misterioasă, Înțelepciunea, care vorbește despre Dumnezeu și cu Dumnezeu și care îl asistă în timp ce creează. Ioan, în prologul evangheliei sale, a dezlegat acest mister, spunând că această Înțelepciune este Logosul, adică Cuvântul: "La început era Cuvântul și Cuvântul era la Dumnezeu... Toate au fost făcute prin el (In 1,1.3). Suntem deci la începuturile revelării Preasfintei Treimi. A doua lectură, luată din Scrisoarea sfântului Paul către Romani, ne introduce într-o atmosferă diferită: omul creat după imaginea lui Dumnezeu, a pierdut prietenia sa; din cauza păcatului, este destinat pierzării; însă Dumnezeu nu-l abandonează în puterea morții, ci își actualizează un măreț plan de mântuire - întruparea, pătimirea, moartea și învierea lui Isus Cristos - și tocmai în împlinirea acestui plan de mântuire se revelează de deplin omului Fiul lui Dumnezeu. El este cel care, vestit de profeți, vine, ne reconciliază cu Dumnezeu prin cruce, ne redă pacea, speranța și gloria; mai mult, devine el însuși în noi "speranța gloriei" (cf. Col 1,27). Fiul unul-născut al lui Dumnezeu, ascuns din veșnicie în sânul Tatălui și care era cu el când crea cerurile, s-a manifestat ca persoană în Isus Cristos și ne-a introdus în cunoașterea misterului lui Dumnezeu unul și întreit. Și iată-ne, în sfârșit, la evanghelie: ea ne deschide o breșă asupra ultimei faze a istoriei mântuirii: timpul Bisericii, cel în care se va descoperi prezența Duhului Sfânt. El va veni asupra Bisericii, spune Isus, și o va conduce la tot adevărul, va rămâne în ea să desăvârșească lucrarea Fiului și "să împlinească orice sfințire". Este prezența pe care am amintit-o în special duminica trecută, la sărbătoarea Rusaliilor. O unitate profundă - mai mare decât orice unitate cunoscută sau imaginată de noi - leagă între ele aceste trei persoane divine. Treimea descoperită nouă de Isus nu distruge, așadar, unitatea lui Dumnezeu, ci o înalță; nu este o decădere față de monoteismul absolut al Bibliei sau al altor religii (de exemplu, islamul), ci o depășire: Dumnezeu - ne spune - este dincolo de orice concept al nostru, chiar și decât conceptul pe care îl avem noi despre unitate! În Dumnezeu, Treimea nu este diviziune, ci bogăție! Teologia numește această unitate, unitate de natură sau de substanță (o substanță, trei persoane); pentru Biblie însă, este o unitate mai dinamică: o comprezență, o compătrundere (perihoreză) a fiecăreia dintre cele trei persoane în celelalte două: "Eu sunt în Tatăl și Tatăl este în mine" (In 14,11); "Eu și Tatăl una suntem" (In 10,30). Prin fiecare dintre cele trei persoane divine noi intrăm în legătură cu întreaga Treime; primind sfânta Împărtășanie, noi primim persoana Fiului Isus Cristos în care "locuiește trupește întreaga plinătate a dumnezeirii (Col 2,9); primim, așadar, întreaga Sfântă Treime! Această unitate profundă a Tatălui, a Fiului și a Duhului Sfânt între ei se manifestă, în istoria mântuirii, în faptul că fiecare dintre cele trei persoane se revelează, revelându-le pe celelalte două: nu vorbește despre sine, ci despre cealaltă și vorbind despre cealaltă se face cunoscută pe sine. Tatăl se descoperă ca Tată în momentul în care spune despre Isus: "Acesta este Fiul meu preaiubit!"; Fiul se descoperă ca Fiu, făcându-ni-l cunoscut pe Tatăl și rostind cuvintele de neconfundat "Abba, Părinte)!"; Duhul Sfânt se descoperă ca Duh al Tatălui și al Fiului când vine la noi și ne învață să spunem, la rândul nostru, "Abba, Părinte!" și "Isus este Domnul!", adică atunci când ni-l descoperă pe Tatăl și pe Fiul său Isus Cristos. Fiecare îl preamărește pe celălalt și este preamărit de celălalt: "Glorifică-l pe Fiul tău ca Fiul să te glorifice pe tine... Eu te-am glorificat pe pământ... Am făcut cunoscut numele tău oamenilor" (In 17,1.4.6); "Duhul adevărului... mă va glorifica pe mine" (In 16,13 ș.u.). Este logica divină a darului. Sfânta Treime nu este pentru credința creștină ceva în plus de care poți să nu vorbești poporului, fiind suficient să vorbești în general despre Dumnezeu. Este misterul din care izvorăsc toate misterele; este ceea ce dă lumină și profunzime oricărei afirmații creștine despre Dumnezeu: nimeni nu înțelege ce înseamnă să spui "Dumnezeu este iubire" (sau "Dumnezeu este persoană), dacă nu ține cont de Sfânta Treime. Dumnezeu nu e iubire numai începând cu vreo câteva milioane de ani în urmă, când, după creație, a avut în sfârșit pe cineva să iubească în afara lui; el este iubire în el însuși, intrinsec, din veșnicie. Dar dacă este iubire din veșnicie, înseamnă că din veșnicie are pe cineva în el însuși de iubit, și anume pe Fiul, și din veșnicie există un circuit al iubirii în Dumnezeu, care este Duhul Sfânt. Dumnezeu nu a avut nevoie de "tu-ul" omului ca să iubească pe cineva și "să fie în relație" cu cineva (și astfel, să fie persoană); exista în el însuși un "eu", un "tu" și un "noi" care este Sfânta Treime! Noi suntem chemați la existență pentru a intra în acel cuptor al iubirii, pentru a face parte din acel "tu" pe care Tatăl îl rostește din veșnicie îndreptat spre Fiul. Când fiul vostru acasă sau un copil la catehism vă adresează faimoasa întrebare: De ce ne-a creat Dumnezeu? Nu răspundeți îndată: "Ca să-l cunoaștem, să-l slujim și să-l iubim în această viață și să ne bucurăm de a fi cu el în cealaltă. Acesta nu este primul motiv, este doar al doilea. Răspunsul ce trebuie dat copilului este: Dumnezeu avea și el din veșnicie un copil, pe care îl iubea ca pe unicul său Fiu; ca să-i facă sărbătoare și să-i facă un cadou Fiului său, ca să-l facă să se joace și să râdă, deoarece era atotputernic și îi plăcea să facă lucruri mari, a creat universul! Și dacă vă este frică să dați această explicație atât de ingenuă, gândiți-vă la cuvintele din prima lectură de astăzi: "Mă bucuram înaintea lui fără încetare (e Fiul care vorbește despre Tatăl), veselindu-mă pe rotocolul pământului și găsindu-mi plăcerea printre oameni". Ce anume sugerează aceste cuvinte dacă nu imaginea unui copil care își exprimă bucuria și entuziasmul față de tatăl său, pentru darul pe care i l-a făcut și pe care începe să-l cunoască? Apoi explicați copilului care v-a întrebat urmarea istoriei, care cu siguranță îl va face fericit. Acel copil, care era Fiul lui Dumnezeu, nu voia să fie singurul care să se joace cu o jucărie așa de mare; i-a cerut Tatălui să-i dea tovarăși de joacă cu care să-i mulțumească, să-l laude și să bată din palme pentru totdeauna. Și Tatăl ne-a dat pe noi! "În el (adică în Isus), Tatăl ne-a ales mai înainte de întemeierea lumii... predestinându-ne să fim fiii săi adoptivi" (Ef 1,4 ș.u.); "Voi sunteți ai lui Cristos" (1Cor 3,23). Și, astfel, noi, fii ai omului, am devenit pentru Isus "plăcerile sale", plăceri care l-au costat crucea, și totuși plăceri. După această explicație, n-o să vă fie greu să-l faceți pe copil să înțeleagă cât este de greșit ca oamenii să umble în lume cu fețe așa de serioase, așa de preocupate și așa de triste, ca și cum ei ar trebui să susțină această lume, ca și cum lucrul cel mai important ar fi să cumpere și să vândă, să zidească și să dărâme, să adune și să cheltuiască, și nu să participe la jocul minunat de iubire pentru care lumea a fost creată. Acum, fiindcă am descoperit că am primit existența de la Sfânta Treime și că suntem destinați să ne întoarcem la ea, să anticipăm în rugăciune această întoarcere universală la Tatăl, strigându-i "de departe", ca fiul risipitor ce își vede de departe casa părintească: "Abba, Părinte!" Isus ne-a vorbit atât de mult despre tine, Părinte bun, încât în inima noastră s-a născut o mare nostalgie după tine, o imensă dorință de a vedea chipul tău ascuns. Noi credem că într-o zi vei da deoparte vălul ce acoperă acum fața pământului și o face atât de tristă și atunci va fi frumos să vedem cum totul era atât de simplu: universul, istoria și chiar mica noastră istorie, deoarece tu ești "un Dumnezeu misterios", nu un Dumnezeu complicat. Primește-ne încă de acum ca ai tăi; atrage-ne cu dulcele tău Duh Sfânt, ca să nu ne rătăcim pe drumul ce ne-a mai rămas de parcurs, ci să alergăm conduși de parfumul crismei tale. Atrage-ne acum în acel rug aprins, unde tu, Treime, te aduni în întregime și vii să te întâlnești cu noi: în trupul și sângele lui Isus pe care îl primim. Amin. 3 iunie 2007 Pr. Ștefan Lupu [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Preasfânta Treime: Anul C [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |