Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul C
Duminica a 7-a a Paștelui

Fap 7,55-60; Ap 22,12-14.16-17.20; In 17,20-26

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

New Yorkul este o cetate imensă, toată lumea o știe. Pentru ca să te poți deplasa dintr-o parte în alta, cel mai bun mijloc este metroul. Mii de trenuri circulă ziua și noaptea prin subsolul acestei cetăți imense. Zeci de galerii merg în paralel, se suprapun, se intersectează și sute de mii de oameni se deplasează în continuu pe sub această metropolă mare. Pentru ca totul să se desfășoare normal, este nevoie ca în aceste artere ale metroului din New York să circule un sânge special, un sânge vital, care este curentul electric. Ce s-ar întâmpla dacă, din întâmplare, s-ar opri? Ar fi un dezastru. S-ar opri trenurile, s-ar opri computerele care le dirijează, s-ar stinge lumina care luminează stațiile și galeriile, s-ar opri lifturile, s-ar opri scările rulante, totul s-ar bloca. Ar fi, cum spuneam, un adevărat dezastru. E ca și cum cetatea ar muri, iar metroul s-ar transforma într-o imensă capcană mortală pentru milioane de oameni. S-a inventat chiar un cuvânt, care ar putea să reproducă un dezastru de genul acesta, și specialiștii l-au numit blackout. Chiar s-a întâmplat odată un astfel de blackout. Era într-o seară rece de iarnă. Lumea care ieșea de la servici se grăbea, care mai de care, să ajungă acasă. Fluvii de oameni coborau pe scările stațiilor pentru ca să ia trenul într-o direcție sau alta. Dintr-odată, o cortină neagră a coborât asupra întregului oraș. Totul s-a blocat. Cu aripi întunecate a coborât blackout-ul. Cel mai prăpădit dintre toate a fost trenul cu numărul 318. Se afla la câteva zeci de metri sub pământ și întrucât frâna a fost bruscă au produs numeroase scântei, așa încât motorul a început ca să fumege. Un fum acru și înnecăcios a năvălit în galerie. "Fugiți cât puteți mai departe", strigă mecanicul, "pentru că e pericol de incendiu", și spărgea în stânga și în dreapta cu un ciocan ferestrele. Oamenii au început să țipe. Urlete fără de sfârșit se auzeau în galeria care era înecăcioasă din cauza fumului. Primii au coborât încercând să caute și să pipăie zidul galeriei. Dar s-au împiedicat de șinele de cale ferată și au căzut. Cei care au venit au călcat peste ei. Care mai de care striga, unii blestemau, alții înjurau, alții s-au lăsat pradă disperării și au început să spună: "Nu vom mai ieși de aici". Un om între două vârste se îngrămădea și el printre ceilalți, dar dintr-odată și-a adus aminte de un lucru pe care îl purta tot timpul la el. Era un lucru de nimic, o lanternă micuță, cât un stilou, pe care o folosea pentru ca să vadă broasca în care să bage cheia de la ușă, întrucât îi scăzuse vederea și cu greu reușea să găsească calea de intrare în casă. A scotocit prin geanta lui de piele și, printre hârtii și resturile unui sandwich neterminat, iată că a găsit obiectul. Apasă pe întrerupătorul de plastic și, dintr-odată, minune: se aprinde. Lumea aceea care urla și se zvârcolea dintr-odată tace, pentru că întunericul, oricât de întunecat și de dens ar fi, nu poate să învingă lumina, oricât de mică ar fi aceasta. Omul a ridicat lanterna și a spus: "Veniți după mine!". Și oamenii s-au așezat în șir indian și îndată au găsit ieșirea.

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Cortina neagră a istoriei umane a fost sfâșiată de Cristos, biruitorul păcatului și al morții, care s-a ridicat și șade de-a dreapta lui Dumnezeu în ceruri. Este adevărul pe care l-am proclamat și l-am celebrat săptămâna aceasta, joi. Și Sfânta Biserică, în pedagogia ei maternă, caută astăzi, prin lecturile pe care ni le propune la Sfânta Liturghie, să învigoreze în noi speranța, să împrospăteze iubirea, că toți cei care cred pentru cuvintele apostolilor despre Isusu Cristos, vor fi una și că vor fi acolo unde Isus se află la dreapta lui Dumnezeu în ceruri. Este lucrul de care ne asigură însuși Domnul, pentru că el se roagă în evanghelia pe care am ascultat-o astăzi: "Părinte, vreau ca acolo unde sunt eu să fie toți cei pe care mi i-ai dat, ca să vadă gloria mea, pentru că tu m-ai iubit mai înainte de întemeierea lumii". Este lucrul pe care l-a întrezărit Ștefan, care a încercat să se identifice cu Învățătorul și l-a urmat până la moarte, până într-acolo încât gesturile și cuvintele lui finale sunt cele ale lui Isus de pe cruce: "Tată, în mâinile tale încredințez sufletul meu. Iartă-i, Doamne, că nu știu ce fac".

Este realitatea despre care ne vorbește într-un limbaj atât de bogat cea de-a doua lectură pe care am ascultat-o din Cartea Apocalipsului. E vorba de participarea la roadele pomului veșnic și la apa cea vie dătătoare de viață. Ne aducem aminte că atunci când primii oameni au păcătuit, ne spune Cartea Genezei, că Dumnezeu i-a scos afară din raiul pământesc, pentru ca nu cumva să se apropie de pomul vieții și să nu moară niciodată. Și ne spune în continuare autorul Cărții Genezei că Dumnezeu a pus la ieșire niște heruvimi și o sabie de foc în vâlvătăi, în așa fel încât să fie apărat arborele vieții. Iată că acum, când Isus este de-a dreapta lui Dumnezeu și este gata să vină în curând pentru ca să dea răsplată fiecăruia după faptele sale, iată că se deschide accesul spre pomul vieții, la care toți cei care cred au de acum posibilitatea să se hrănească. Este momentul în care Cristos, mirele, îi invită pe cei care vor să vină și să bea gratis din apa cea dătătoare de viață. Este vorba de apa Duhului său, care izvorăște din pieptul său, după cum spune el însuși în Evanghelia după sfântul Ioan, în ziua cea mare a sărbătorii dedicării templului, când se afla în templu și a strigat: "Celui care crede, râuri de apă vie îi vor izvorî din piept, spune Domnul". Și comentează evanghelistul Ioan, că aceasta o spunea despre Duhul Sfânt, pe care avea să-l dăruiască tuturor celor care vor crede, pentru că încă nu li-l dăduse pe Duhul cel Sfânt.

Iată, iubiți frați, de ce aș vrea să ne întoarcem asupra lecturilor pe care le-am ascultat și să aprofundăm acest fundament al speranței și al credinței noastre asupra căruia ne îndeamnă Sfânta Biserică să revenim, tocmai pentru ca să găsim această ieșire din marasmul întunecat al existenței noastre de fiecare zi.

Sfânta evanghelie este luată din ceea ce specialiștii numesc Rugăciunea sacerdotală a lui Isus Cristos. Este capitolul 17 din Evanghelia după sfântul Ioan. Este rugăciunea pe care Isus o face în momentul cel mai solemn al vieții sale, după ce a stat împreună cu discipolii săi la Cina de pe Urmă, după ce ne-a încredințat porunca cea nouă a iubirii și înainte de a coborî spre grădina Ghetsemani, pentru ca să înceapă ora, ceasul pătimirii, morții, dar și al învierii și glorificării sale. Și în acest moment, ne spune sfântul Ioan, că Isus a luat atitudinea Marelui Preot. Și-a ridicat privirea spre cer și a început să se roage: "Tată". Și se roagă mai întâi pentru glorificarea sa. Se roagă apoi pentru discipolii săi. Fragmentul pe care l-am ascultat noi este tocmai încheierea acestei rugăciuni, când Isus spune că se roagă nu numai pentru discipoli, dar se roagă și pentru toți aceia care vor fi crezut într-însul pentru cuvântul discipolilor săi. Și se roagă ca ei să fie una. E vorba nu de o unitate ideologică, e vorba nu de o unitate sociologică, este vorba de o unitate vitală, pentru că modelul este acela al unității și al legăturii dintre Tatăl și Fiul. "După cum tu, Tată, ești în mine și eu în tine, așa să fie ei una". Iar această unitate a lor va fi o sfidare pentru toată lumea. "Ca să creadă lumea că tu m-ai trimis".

De aceea se roagă Isus pentru ei să creadă, pentru că el le-a dat gloria și pentru că discipolii au crezut, au văzut această glorie și-l roagă pe Tatăl tocmai ca să-i facă pe toți părtași de viziunea acestei slave a sale, pentru că Dumnezeu l-a iubit pe el mai înainte de întemeierea lumii. Este, însă, o provocare, aceasta, care va scinda lumea. Pentru că vor fi unii care nu vor fi crezuți, dar cei care vor fi crezut, aceia sunt chemați ca să fie acolo unde el este, la dreapta Tatălui.

Este ruptura care s-a produs încă de la început în Biserică, este evenimentul pe care ni-l relatează prima lectură din Faptele Apostolilor, Biserica, chiar de la început. Este experiența pe care o face diaconul Ștefan, primul dintre martiri. Și acolo am văzut cum s-a împărțit lumea. El a fost acela care l-a auzit, l-a ascultat și a crezut în Cristos, de aceea are posibilitatea să vadă cerurile deschise și pe Fiul lui Dumnezeu stând de-a dreapta lui Dumnezeu. Dar cei care nu l-au auzit și-au astupat urechile, spune sfântul Luca în acest fragment pe care l-am ascultat astăzi, au pus mâna pe pietre și l-au ucis pe cel care a văzut pentru că a crezut în Isus Cristos.

De aceea, cea de-a doua lectură ni-l prezintă pe Cristos ca venind ca judecător, ca să-l răsplătească pe fiecare după faptele sale, pentru că el este începutul, adică el este Alfa, el este cel dintâi, el este acela pe care Dumnezeu l-a iubit mai înainte încă de întemeierea lumii. Dar el este și sfârșitul, este Omega. Este cel din urmă, este sfârșitul, adică împlinirea, este cel care șade de-a dreapta lui Dumnezeu. El este modelul unic după care trebuie să se conformeze omul. Și-l avem tocmai model pe sfântul Ștefan, care spuneam că se identifică cu Isus în gesturi și în cuvine, până la sfârșitul vieții sale. El este acela care dăruiește viața, viața pe care o trăiește el în comuniunea Tatălui și a Fiului, este viața pe care le-o comunică discipolilor săi și tuturor acelora care vor crede pentru cuvântul lor. Este viața Tatălui și a Fiului, pe care le-o comunică oamenilor de bună voință.

Iată de ce, iubiți frați, la această Sfântă Liturghie, adorându-l pe Cristos, începutul și sfârșitul, îl rugăm pe bunul Dumnezeu să ne deschidă și nouă ochii și urechile, ca să ascultăm și să înțelegem cuvântul care ne este transmis de la apostoli până la noi prin Sfânta Tradiție și, ascultând, să înțelegem și să ajungem la unitatea care să dea mărturie tocmai despre Cristos în fața lumii în care trăim.

Și astăzi Biserica celebrează cea de-a 41-a zi a Comunicațiilor Sociale. Este una dintre modalitățile prin care societatea contemporană sub conducerea Magisteriului Bisericii încearcă să facă posibilă tocmai această unitate dintre oameni, pentru ca lumea să creadă. Ne rugăm pentru miile de oameni, miile de operatori care sunt implicați în acest sistem mondial, pentru ca să fie mereu luminați de cuvântul lui Dumnezeu și să devină credibili înaintea oamenilor prin lucrarea pe care o săvârșesc. Ne rugăm și pentru Sfânta Biserică, pentru ca ea să rămână mereu mireasa aceea îndrăgostită, mireasa aceea care îl așteaptă cu nerăbdare pe Mirele ei și care, după cum ne spune cea de-a doua lectură, sub inspirația Duhului nu încetează să suspine și să se roage: "Vino, Doamne, Isuse".

20 mai 2007

Pr. Alois Bulai


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
506 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 7-a a Pastelui:

Anul C
16 mai 2010 - Pr. Petru Sescu
12 mai 2013 - Pr. Iosif Dorcu
8 mai 2016 - Pr. Iosif Enășoae

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat