|
Anul C Fap 15,1-2.22-29; Ps 66; Ap 21,10-14.22-23; In 14,23-29 Evanghelia acestei duminici ne invită să medităm și să celebrăm o realitate la care oricine dintre noi aspiră cu toată ființa sa: pacea. Spune Isus în evanghelia de astăzi: "Pace vă las vouă, pacea mea o dau vouă. Eu nu v-o dau așa cum o dă lumea" (In 14, 27). Dar, despre ce fel de pace vorbește Isus aici? Nu despre pacea exterioară ce constă în absența războaielor și conflictelor între persoane sau popoare. E adevărat că în alte locuri el vorbește și despre această pace, de exemplu, atunci când spune: "Fericiți făcătorii de pace, pentru că ei vor fi chemați fii ai lui Dumnezeu". Dar aici vorbește despre o pace diferită, despre pacea interioară, pacea inimii, pacea persoanei împăcată cu sine și cu Dumnezeu. Putem să ne dăm seama că se referă la așa ceva din cuvintele pe care le adaugă Isus, și anume "Să nu se tulbure inima voastră". Așadar, pacea lui Cristos este interioară, nu exterioară. E adevărat, dar e o definiție incompletă. Pacea lăuntrică poate exista și în mijlocul zgomotului lumii exterioare. Stoicii ar fi voit să-i învețe pe oameni să devină "apatici", insensibili față de tot ceea ce incită sufletul și provoacă puternice reacții emotive. Maeștrii de yoga din India ne învață să distingem între diferite impulsuri și să le alegem numai pe cele care ne asigură liniștea. E oare cu putință să atingem o stare cu adevărat de liniște? Sunt atâtea tulburări care ne amenință pacea: atitudini și gânduri negative, incapacitatea de a ne accepta pe noi înșine și de a ne împăca cu aproapele, suferințele fizice, traumele (...) În preajma noastră și înlăuntrul nostru există atâta rău și atâta suferință: poate exista o metodă în stare să ne învețe pacea, în ciuda a tot și a toate? Stoicii afirmau că patru sunt pasiunile principale care tulbură pacea inimii: voluptatea, concupiscența, tristețea și teama. Astăzi, experiența plăcerii ne suscită voluptatea, experiența frustrării ne incită la tristețe. Dar în gândurile noastre e prezent și viitorul. Ne dorim lucruri frumoase, iar această dorință incită concupiscența, sau, dimpotrivă, suntem neliniștiți la gândul că ni se poate întâmpla ceva, iar aceasta provoacă teama. Curăță-ți inima de aceste patru pasiuni și nu vei fi niciodată nici neliniștit, nici înspăimântat, spuneau înțelepții antichității. Dar una e să spui și cu totul alta să faci; a da sfaturi e ușor, a pune sfaturile în practică e mai greu. Totuși, pentru a înțelege ce înseamnă pacea pe care ne-o dăruiește Cristos, trebuie să-i lăsăm în pace pe stoici și să recurgem la Sfânta Scriptură. În Biblie, shalom este cuvântul care se traduce în limba română cu termenul de pace și înseamnă mult mai mult decât simpla absență a războaielor și conflictelor. În mod pozitiv, pacea înseamnă bunăstare, odihnă, siguranță, succes, glorie. Uneori cuvântul pace este sinonim cu mântuire și bine. Citim în cartea lui Isaia: "Cât de frumoase sunt pe munți picioarele celui ce aduce vești bune, care vestește pacea, picioarele celui ce aduce vești bune, care vestește mântuirea" (Is 52,7). Alianța nouă este chemată "alianța păcii" (Ez 37, 26), iar evanghelia este numită "evanghelia păcii" de sfântul apostol Paul (Ef 6,15), ca și cum în cuvântul pace s-ar rezuma tot conținutul Alianței și al evangheliei. La începutul scrisorilor lor, apostolii îi salutau și-i asigurau pe destinatarii lor: "Har vouă și pace". Scriptura vorbește și despre "pacea lui Dumnezeu" (Fil 4,7) și despre "Dumnezeul păcii" (Rom 15,32). Așadar, pacea nu e doar ceea ce dă Dumnezeu, ci chiar ceea ce este Dumnezeu. Mai mult decât atât, în unul dintre imnurile sale, Biserica se adresează Sfintei Treimi și o numește "ocean de pace". Prin urmare, fără Dumnezeu, pacea adevărată nu este posibilă. Ucenicii lui Isus știu deja cum se poate obține această pace: cine ține cuvântul lui Isus, porunca iubirii, acela este iubit de Tatăl dumnezeiesc. Tatăl împreună cu Fiul coboară în omul credincios, iar Duhul Sfânt îi explică în inima sa tot adevărul pe care l-a revelat Isus. Dumnezeu în Treimea sa este pacea adevărată și durabilă. De aceea, noi, ca și ucenicii din vremea lui Isus, trebuie să-l lăsăm cu bucurie pe Domnul nostru iubit să plece spre această pace, deoarece noi am aflat că cea mai mare bucurie este bucuria în iubirea trinitară. Această bucurie trebuie să o dorim oricui, chiar și aceluia care trebuie să plece. Sfântul Augustin, omul care a căutat fericirea și pacea căutând în toate părțile - în iubirea umană, în filozofie, în faima omenească -, la sfârșit a ajuns la această concluzie: "Ne-ai făcut pentru tine, Doamne, și neliniștită este inima noastră până când nu se va odihni în tine". De-a lungul timpului, pe urmele lui Augustin, numeroase persoane au ajuns la aceeași concluzie și au repetat cuvintele sale. Într-adevăr, după cum apa nu se liniștește și nu încetează să curgă până când nu ajunge în mare, tot la fel și noi, nu ne liniștim până când nu ne odihnim în Dumnezeu. Dante Alighieri a sintetizat toate acestea într-un verset pe care unii îl consideră drept cel mai frumos din toată opera sa Divina commedia: "E 'n la sua volontade è nostra pace" (În voința sa este pacea noastră). Asemenea tuturor lucrurilor care vin de la Dumnezeu, pacea interioară, înainte de a fi o datorie sau rezultatul vreunei acțiuni personale, este un dar, e un har. "Pace vă las vouă", spune Isus, nu spune: "Căutați pacea". Coborând de sus, această pace nu depinde de situațiile exterioare care pot fi mai mult sau mai puțin favorabile. Bucuria și tristețea, sănătatea și boala, pot veni și pot pleca, dar nu această pace profundă a inimii, atunci când ea este. La suprafață marea poate să fie când calmă, când zbuciumată, dar în adâncime este mereu liniștită. Neîndoielnic, această pace este diferită de pacea lumii. Sfântul Paul o numește "pacea lui Dumnezeu care întrece orice înțelegere" (Fil 4, 7), care nu poate fi explicată de către oameni. Chiar Isus ne spune doar ceea ce i se opune acestei păci, și anume tulburarea, teama, neliniștea: "Să nu se tulbure inima voastră, nici să nu se teamă". Ușor de spus, dar cum să-ți îndepărtezi tulburarea și teama? Evanghelia ne sugerează o cale. Capitolul de unde a fost luat textul evangheliei de astăzi, începe cu aceste cuvinte: "Să nu se tulbure inima voastră! Credeți în Dumnezeu și credeți în mine!" (In 14,1). Așa este, credința în Dumnezeu, credința în Isus înlătură din inima ucenicilor teama și susține încrederea. Există un episod semnificativ în biografia sfintei Roza din Lima. Micuța Roza era incredibil de fricoasă și timidă; la fel era mama sa. Într-o zi se juca în grădină și era atât de cufundată în joc că nu-și dădu seama că s-a făcut seară. Când a văzut că era întuneric, i s-a făcut frică să mai străbată grădina pentru a se întoarce în casă. Mama ei știa bine cât de fricoasă era fetița, dar și ea se temea să străbată grădina pentru a merge s-o ia. Nu se hotărau nici una, nici alta să meargă una în întâmpinarea celeilalte, până când, în sfârșit, ajunge acasă tatăl, care o luă pe mama de braț și o conduse către colțul de grădină în care se refugiase fetița. Micuța Roza scoase din această întâmplare o inspirație: dacă mamei mele nu i-a mai fost frică atunci când tata a luat-o de braț, cum mi-ar mai putea fi mie teamă când mă conduce de mână Tatăl care este în ceruri? Din acel moment nu i-a mai fost teamă, iar inima sa a fost mereu senină. În evanghelia de astăzi Isus ne asigură că el ne spune toate acestea cât timp mai este cu noi. Dar Mângâietorul, Duhul Sfânt, pe care îl va trimite Tatăl în numele său, ne va învăța toate. Așadar, să avem încredere, mai există o speranță, cineva ne va ajuta să înțelegem toate. Însă, aceasta este problema noastră de astăzi: cine ne învață? Televizorul, ziarele, politicienii, vecinii, securiștii și patronii, ca să nu folosesc cuvintele la modă mogulii și oligarhii? Spunea cineva că omul nu evoluează, ci se dumirește. Într-adevăr, problema este foarte veche. Gnosticii spuneau că spiritual, adică plin de Duhul Sfânt, este cel care a atins o cunoaștere superioară unui simplu credincios. Sfântul Ioan evanghelistul - unul dintre adversarii lor cei mai îndârjiți -, dar și sfântul Irineu din Lyon, care a scris împotriva lor faimoasa lucrare Contra ereziilor - spun că omul nu devine spiritual pentru că și-ar însuși mari și misterioase cunoștințe, ci numai întrucât îl are pe Duhul Sfânt, acel Duh pe care Cristos îl trimite tuturor creștinilor, după ce s-a înălțat la ceruri. Pe urmele lor, spunem și noi că persoana spirituală e alcătuită din trei elemente: trupul, sufletul și Duhul Sfânt. Fiecare dintre ele are o activitate specifică: trupul mănâncă, respiră, se mișcă și îndeplinește alte funcții trupești. Sufletul gândește, hotărăște, cunoaște lumea. Duhul Sfânt strigă în inima noastră: "Abba, Tată", adică se roagă, se înalță la Tatăl prin mijlocirea Fiului. În sensul acesta se poate spune că sunt mult mai spirituali simplii credincioși care se roagă decât cei care știu să alcătuiască discursuri frumoase ori docte reflecții intelectuale asupra problemelor religioase. Da, pacea adevărată este în noi, dacă suntem templul lui Dumnezeu și dacă Duhul lui Dumnezeu locuiește în noi (1Cor 3,16). Totuși, omul care a primit pe Duhul lui sfânt nu e egal cu Dumnezeu, ci devine sălaș al lui Dumnezeu. Trupurile și sufletele noastre au fost sfințite în timpul botezului, de aceea să fim atenți să nu desacralizăm aceste temple vii, să ne păstrăm neprihănirea inimii și a trupului, pentru ca ele să fie demne de sălașul lui Dumnezeu, al Dumnezeului care e prezent în noi. În sfârșit, într-o lume tulburată, cum este lumea noastră, cine ne luminează, cine ne dumirește? Citim în evanghelie despre lespedea prăvălită de înger la învierea lui Cristos. Îngerii s-au arătat femeilor la mormânt (cf. Mt 28, 5), iar femeile n-au putut tăgădui că i-au întâlnit. Teologii afirmă că ființele imateriale sunt acolo unde acționează puterea lor și unde aceasta e vizibilă. Așadar, se poate spune că Duhul Sfânt e prezent în inima noastră în măsura în care e vizibilă lucrarea lui. Duhul are o activitate foarte bogată, pe care o descriem în conformitate cu titlurile acordate lui de Scriptură și de tradiție. Unul dintre titlurile cele mai importante e "Luminătorul". Duhul e cel care dă lumină. Duhul le dăruiește credincioșilor lumina necesară pentru a înțelege ceea ce nu pot înțelege, le dăruiește adevărata cunoaștere, ca și înțelepciunea de a gândi și trăi în legea drepților. Sfânta Fecioară Maria de la Fatima pe care o sărbătorim astăzi să ne ajute să învățăm totul în Duhul Sfânt. Amin. 13 mai 2007 Pr. Wilhelm Dancă [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 6-a a Pastelui: Anul C [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |