|
Anul C Gen 15,5-12.17-18; Ps 26; Fil 3,17-21;4,1; Lc 9,28-36 Iubiți frați și surori în Cristos, dragi radioascultători, Dacă ați urmărit cu atenție lecturile din această duminică, ați observat probabil un detaliu cu care nu suntem prea obișnuiți: omul vorbește foarte puțin în lecturile de astăzi! Într-adevăr, Abraham ia cuvântul o singură dată, cerându-i un semn lui Dumnezeu pentru a se convinge de făgăduința nemaiauzită ce i-o face; sfântul Paul ne adresează un singur îndemn, să rămânem statornici în Domnul, și nici sfântul Petru nu apucă să rostească mai mult decât un singur cuvânt, pentru că de fapt "nu-și dădea seama ce spune" (Lc 9, 33). Am putea spune că asistăm la un adevărat post al cuvintelor însă ne întrebăm care poate fi rostul acestuia. O primă explicație ce ne stă la îndemână este aceea că cineva își ține în frâu propriile cuvinte pentru a da ascultare altcuiva. Nu întâmplător sfântul Iacob ne îndeamnă în epistola lui să fim "grabnici la ascultat și înceți la vorbit" (Iac 1,19), în timp ce lecturile de azi ne dezvăluie cine este interlocutorul prin excelență al omului. Abraham tace pentru a asculta încremenit de uimire glasul lui Dumnezeu care încheie un legământ cu el, iar cuvintele lui Petru pe muntele Tabor sunt curmate de glasul Tatălui ceresc care le cere ucenicilor să asculte de Fiul său preaiubit. Așadar, putem înțelege pentru început că ni se cere acest post al cuvintelor pentru a-l lăsa pe Dumnezeu să ne adreseze cuvântul său. Vechiul Testament exprimă minunat lucrul acesta în rugăciunea lui Samuel: "Vorbește, Doamne, căci slujitorul tău ascultă" (1Sam 3, 9). Însă menirea de pe urmă a ascultării omului este să fie transfigurată în viziune, iar omul să fie transformat odată cu ascultarea sa. Abraham ascultă cuvântul lui Dumnezeu pentru a vedea un semn care să-i anticipe în credință propria sa transformare: dintr-un om pribeag și fără urmași, Dumnezeu face un întemeietor de neam și țară. Trecând apoi la evanghelie, ucenicilor li se cere să asculte de Fiul Tatălui pentru ca schimbarea la față a acestuia să se reflecte apoi în transformarea vieții lor. Dumnezeu ne cere, așadar, întâi ascultarea, pentru ca apoi să ne bucurăm de contemplarea chipului său și de propria noastră transfigurare prin convertire. Ascultarea stă la începutul pelerinajului vieții noastre pământești, pe când viziunea beatifică a lui Dumnezeu reprezintă încununarea acestuia. Numai că nouă ne-ar plăcea instinctiv dacă s-ar putea să inversăm această ordine, ba chiar să avem parte de frumusețea lui Dumnezeu, fără să mai fie nevoie să ascultăm de cuvântul său. Ce mult ne regăsim în cuvintele lui Petru atunci când spune în momentul schimbării la față: "Învățătorule, ce bine ne simțim aici (în original: ce frumos este pentru noi aici); să facem trei colibe". În spatele acestei propuneri bine intenționate, dar cam naive, se ascunde de fapt teama ca nu cumva acest spectacol unic să se termine: Moise și Ilie începeau deja să se îndepărteze (cf. Lc 9, 33). Numai că Petru uită aici un lucru fundamental: înainte ca el să fi voit să construiască cele trei colibe, însuși "Cuvântul lui Dumnezeu s-a făcut trup și a locuit între noi" (cf. In 1,14) pentru a nu ne mai părăsi niciodată. Evanghelistul Ioan este și mai precis, atunci când scrie în Prologul său despre Cuvântul lui Dumnezeu că și-a întins cortul în mijlocul nostru. În timp ce noi vrem să-l fixăm pe Cristos în fața ochilor noștri lumești ca într-un spectacol, Cuvântul întrupat al lui Dumnezeu vrea să-și facă un lăcaș în ascultarea noastră. De aceea, îndrăznim să spunem că lecturile de astăzi, atât de bogate în imagini minunate, nu se adresează atât imaginației noastre, cât capacității noastre de a asculta. Și lucrul acesta este cu atât mai important pentru Liturghia pe care o celebrăm chiar acum, cu cât ea este adresată prin radio în mod special acelora pe care vârsta, suferința sau boala îi împiedică să vină la biserică să contemple misterul euharistic prin care pâinea și vinul se transformă în preasfântul trup și sânge al lui Cristos. Pentru voi, ascultători dragi, evanghelia schimbării la față are un cuvânt extraordinar de încurajare. Pe muntele Tabor, în chiar momentul transfigurării sale, Isus îi aude pe Moise și Ilie care-i vorbesc despre sfârșitul lui care avea să se împlinească la Ierusalim (cf. Lc 9, 32). Numai că originalul grec nu spune exact "sfârșit" referindu-se la patima și moartea lui Isus, ci folosește un cuvânt mult mai profund, "exod" care înseamnă în Biblie "ieșire", "eliberare". Așa cum Dumnezeu a eliberat din robie poporul lui Israel prin minunea exodului, a ieșirii, tot astfel același Părinte ceresc l-a eliberat din moarte pe Fiul său preaiubit și prea ascultător prin misterul învierii sale și tot el îi va elibera pe toți cei care ascultă cu adevărat în viața lor. Eliberarea de lanțurile suferinței și ale morții este transfigurarea făgăduită celor care ascultă. Să ascultăm, așadar, pentru a putea vedea bunătatea și frumusețea lui Dumnezeu pe pământul celor vii, după cum spune un psalm. Și nimeni nu ne poate ajuta mai mult pe calea acestei transformări decât sfânta Fecioară Maria, deoarece ascultarea ei a fost atât de desăvârșită, încât Cuvântul divin pe care l-a ascultat a devenit vizibil, luând trup din trupul ei. Maică a Cuvântului, învață-ne ascultarea pentru a ne putea bucura în veci de frumusețea Fiului tău, Isus! 4 martie 2007 Pr. Marius Taloș, SJ [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 2-a din Postul Mare: Anul C [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |