|
Anul C Dt 26,4-10; Ps 90; Rom 10,8-13; Lc 4,1-13 În ziua de Miercurea Cenușii s-a inaugurat timpul celor 40 de zile ale Postului Mare: un drum de pregătire la cea mai mare sărbătoare a creștinilor: Sfintele Paști. Biserica, în calitatea ei de mamă și învățătoare, calitate prin care a înzestrat-o Cristos, ne conduce pe acest drum pentru a deveni mai sfinți. Deja din prima zi a Postului Mare ni s-au marcat trei direcții după care să orientăm pregătirea noastră. În primul rând să intensificăm rugăciunea, întâlnirea noastră cu Dumnezeu. Apoi, să practicăm anumite exerciții de renunțare și de post pentru a deveni mai liberi și mai stăpâni pe voința noastră. În al treilea rând, să facem mai mult în ce privește iubirea de aproapele, mai ales față de cei săraci și nedreptățiți. Rezumând totul în trei cuvinte, spunem că rugăciunea, postul și pomana sunt cele trei direcții pe care creștinul centrează trăirea Postului Mare. La sfârșitul postului de 40 de zile, ne așteaptă Paștele, sărbătoarea învierii și a vieții, a speranței și a eliberării de spaima morții. Ne dăm seama deci că merită să parcurgem acest drum cu tot entuziasmul, cu toată înflăcărarea. Postul Mare este un timp dăruit nouă de Dumnezeu pentru a reînnoi în profunzime viața noastră creștină. Este un mijloc de a găsi un răspuns personal la întrebarea: "Ce înseamnă să fiu creștin?" Este un timp pentru a ne converti de la tot ce în viața noastră nu este în conformitate cu harul, primit la Botez, la Mir și la sfânta Împărtășanie. Lecturile sfinte care s-au citit ne luminează și ne ajută, cum nu se poate mai bine, să ajungem și noi la acea mărturisire de credință matură și autentică, pe care o așteaptă Dumnezeu de la noi. Prima lectură ne amintește cum poporul israelit prezenta înaintea altarului lui Dumnezeu un coș cu primele roade ale pământului, ca semn de închinare și recunoștință. La fel facem noi creștinii: la sfânta Liturghie punem pe altar pâinea și vinul, roadele pământului și ale muncii oamenilor, pentru a vesti prin ele misterul mântuitor al credinței noastre. "Moartea ta o vestim Doamne și învierea ta o mărturisim până când vei veni", așa proclamăm cu toții după momentul prefacerii pâinii și vinului în trupul și sângele lui Cristos. Într-adevăr, credința care susține viața noastră și care mântuiește, credința pe care o avem în inimi și o mărturisim cu buzele, este credința în Cristos cel înviat. Acesta este marele adevăr al credinței noastre, este fundamentul credinței noastre. La ofranda pe care noi, aici în biserică, o prezentăm pe altar, se unesc și cei de acasă care nu pot să participe, mai ales cei bolnavi. Ei oferă, alături de pâine și vin, suferința lor, singurătatea lor, lupta lor de fiecare zi pentru a se păstra fideli lui Dumnezeu. Viața omului pe pământ este o luptă. Acest lucru se desprinde și din evanghelie. Drumul spre sfințenie include de multe ori dificultăți, pe drum apar ispite. Însuși Isus Cristos, om adevărat fiind, a fost supus ispitei. Deci dacă el, Domnul și învățătorul a fost ispitit, nici noi nu suntem scutiți. Cele trei încercări la care este supus Isus și modul cum el știe să le depășească scot în evidență rolul esențial pe care îl ocupă Dumnezeu în viața sa de om. Toate cele trei ispite urmăreau un singur scop: să-l separe pe omul Isus de Dumnezeu, să întrerupă legătura vitală a lui Isus cu Tatăl său. Aceasta este de fapt adevărata ispită, Ispita cu majusculă. Orice ispită presupune un risc fatal pentru viața noastră tocmai pentru că acceptarea ei duce la întreruperea legăturii vitale cu Dumnezeu. Și dacă acest lucru se produce, omul intră în sfera păcatului. De prea multe ori vorbim despre ispite mici, dar uităm că ispita cea mare, adevărata ispită este ruperea legăturii cu Dumnezeu; adică a crede că poți trăi fericit întorcându-i spatele lui Dumnezeu, scoțându-l pe Dumnezeu afară din viața ta și proclamându-te tu stăpân a toate în locul lui. Aceasta este adevărata ispită a tuturor timpurilor, ispita la care a fost supus Isus și la care suntem supuși și noi. Privind la Isus, la modul cum a știut să îndepărteze ispita, să învățăm să facem și noi la fel, dar mai ales să cerem ajutorul său, căci singuri nu vom izbuti. Să rezistăm ispitei materialismului consumist și egoist, ispitei de a umbla cu orice preț după putere și dominație, să rezistăm ispitei de a ne fabrica un dumnezeu după mintea și capriciile noastre; dar mai ales să rezistăm ispitei de a rupe orice legătură cu Dumnezeu. Am început Postul Mare. Să acordăm acestui timp toată atenția de care suntem capabili, pentru că este un timp de har și de mântuire pentru viața noastră. Să-l lăsăm pe Tatăl ceresc să atingă sufletul nostru, pentru că el se face prezent acolo unde este lăsat să intre. Prin rugăciune, post și fapte bune, să parcurgem împreună cu Isus drumul Calvarului pentru a ajunge la înviere, la bucurie și la viață. 25 februarie 2007 Pr. Petru Chelaru [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica 1-a din Postul Mare: Anul C [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |