Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul C
Botezul Domnului

Is 42,1-4.6-7; Fap 10,34-38; Mt 3,13-17

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

După sărbătoarea Crăciunului, în care Isus se face cunoscut păstorilor, și după sărbătoarea Epifaniei, în care același Isus se descoperă magilor, astăzi celebrăm o altă descoperire făcută de către Tatăl ceresc omenirii întregi. Isus nu mai este copil, dar om matur, la începutul misiunii sale de evanghelizare și Tatăl ceresc vrea să-l descopere lumii prin cuvintele venite din cer. "Acesta este Fiul meu preaiubit în care îmi găsesc toată bucuria".

Trebuie să reflectăm asupra semnificației acestor cuvinte și asupra împrejurărilor în care au fost rostite. Era momentul botezului, ritul pe care Ioan Botezătorul îl săvârșea cu mulțimile care veneau să-l asculte. El era ultimul dintre profeți care vesteau venirea lui Mesia. El cerea tuturor un semn de pocăință pentru a se pregăti la primirea singurei ființe capabile să înlăture păcatele lumii.

Și Isus vrea să fie botezat. Pare o ciudată inversare de roluri, deoarece în realitate Ioan era cel care trebuia să fie botezat și nu el, Isus, așa cum i-a spus însuși Ioan luminat în mod providențial de sus: "Eu trebuie să fiu botezat și tu vii la mine?"

Ioan avea dreptate. El era un om ca toți ceilalți, în ciuda faptului că fusese ridicat la o misiune excepțională: numai Isus era în măsură să purifice cu adevărat omul, nu numai printr-un semn exterior cu caracter simbolic, dar cu o transformare interioară.

Într-adevăr, botezul pe care urma apoi să-l instituie Isus dă sufletului o viață nouă: înlătură pata păcatului strămoșesc și dăruiește harul, adică ne face să participăm la viața dumnezeiască, astfel că nu suntem numai oameni, dar adevărați copii ai lui Dumnezeu.

Asupra lui Isus, în momentul botezului, s-a coborât Duhul Sfânt: această venire a Duhului demonstrează că în Isus botezul era mai mult decât un semn al lui Ioan. Aici este Dumnezeu însuși în acțiune. Nu faptul că Isus nu ar fi fost unit cu Duhul Sfânt, deoarece cele trei persoane divine sunt totdeauna unite, dar Dumnezeu a voit, astfel, să indice cu o manifestare vizibilă (evanghelia spune sub formă de porumbel) o prezență extraordinară în Cristos care apărea în exterior ca un simplu om. Cu adevărat în acel moment se descoperă oamenilor prezența plină de mister a lui Dumnezeu în Isus Cristos.

Faptul central al sărbătorii de astăzi este, așadar, botezul lui Isus, care îl revelează drept Fiu al lui Dumnezeu, dar este și botezul nostru care ne face părtași la viața dumnezeiască. Este o ocazie ce ne este oferită pentru a avea o conștiință mai vie de botezul nostru, care nu trebuie să fie un simplu fapt închis în sine, dar mai curând ca o realitate vie și activă în noi pentru toată viața.

Așa cum omul se naște pentru viață și apoi duce cu sine pentru totdeauna existența pe care a primit-o, la fel cel botezat nu poate să lase la o parte consacrarea primită la botez. Botezul fost o naștere nouă care îl face pe om părtaș al unei vieți pe care mai înainte nu o avea. Natura umană a rămas, dar a devenit suport al unei alte realități care pe bună dreptate este numită supranaturală.

Această realitate este exprimată în mod semnificativ în evanghelia de astăzi când se face auzit glasul Tatălui care îl declară pe Isus Fiul său preaiubit în care își află toată bucuria.

Devenind fii ai lui Dumnezeu și frați cu Isus Cristos, și noi, prin botez devenim motiv de bucurie divină. Dumnezeu vede în noi imaginea sa și se bucură de noua noastră condiție de fii, făcându-ne capabili să săvârșim acte demne de viața veșnică.

La acest punct vă invit să reflectăm asupra câtorva aspecte ale botezului pe care l-am primit cu toții.

Poate nu tuturora dintre noi le este cunoscută ziua adevăratei noastre nașteri la Dumnezeu, ziua noastră de naștere ca fii ai lui Dumnezeu, semnată de botez. Sărbătorim de cele mai multe ori aniversarul nașterii, poate de multe ori cu daruri mai bogate decât a regilor magi, pe care ei le-au adus copilului din Betleem! Dar foarte importantă este amintirea zilei botezului nostru; și mai importantă apoi este trăirea vieții în spiritul botezului primit.

Lectura a doua de la această Liturghie ne prezintă nouă, celor botezați, un adevărat program de trăire a botezului. În Botez "a fost revărsat asupra noastră din belșug Duhul Sfânt prin Isus Cristos", spune sfântul Paul; prin opera Duhului Sfânt, în momentul botezului nostru, am fost renăscuți și reînnoiți, am devenit copii ai lui Dumnezeu, am fost făcuți părtași ai vieții dumnezeiești. Cu alte cuvinte, odată cu Botezul, noi am primit viața supranaturală, viața lui Dumnezeu însuși.

Nimic nu e mai frumos pe lumea aceasta decât sufletul înzestrat cu viața lui Dumnezeu, cu harul sfințitor, simbolizat prin acea pânză albă ce s-a pus deasupra noastră la celebrarea Botezului.

Într-o zi, Dumnezeu i-a făcut sfintei Ecaterina de Siena un favor excepțional: a făcut-o să vadă frumusețea unui suflet fără păcat, îndumnezeit prin harul sfințitor; era atât de frumos, atât de strălucitor, încât ar fi leșinat, mărturisește ea, dacă Dumnezeu nu ar fi susținut-o și nu ar fi întărit-o.

Pe de altă parte, nu poate fi o catastrofă mai mare în viață decât pierderea vieții supranaturale, pe care am primit-o la Botez, iar pentru a o pierde, e de ajuns un singur păcat grav. Sfântul Augustin, într-una dintre cărțile sale, își imaginează ce se va întâmpla cu noi după moarte. Sufletul nostru gol și tremurând va bate la poarta paradisului:

"Cine ești?", se va auzi dinăuntru glasul lui Cristos.

"Un om".

Iar vocea dinăuntru va întreba din nou: "Cum ai tratat trupul tău de lut? Cum ai tratat sufletul tău nemuritor?"

Ce vom răspunde?

"Sunt un creștin", va adăuga sufletul.

Și Cristos îi va spune din nou: "Arată-mi mâinile, să văd dacă sunt străpunse de cuie ca ale mele, arată-mi fruntea, să văd dacă este încoronată cu coroana mea de spini.

Și haina de la Botez, unde-ți este? Și lumina credinței, care ți s-a aprins la Botez, unde-ți este? Arată-mi fața, să te pot recunoaște ca fratele meu... ca fiu al Tatălui meu... ca templu al Duhului iubirii".

Botezul lui Isus ne invită să ne gândim cu seriozitate la viața nouă dumnezeiască primită în ziua Botezului: suntem fii ai luminii, suntem chemați ca lumina primită la Botez să strălucească în jurul nostru.

Răspunsul nostru, la harul lui Dumnezeu, primit în ziua Botezului, asumă forma angajării responsabile de trăire a făgăduințelor de la Botez, pentru a auzi mereu răsunând asupra noastră glasul divin: "Tu ești fiul meu pe care îl iubesc". Din cerul deschis a venit în noi însăși viața lui Dumnezeu, respirația sa, ca un porumbel s-a așezat deasupra noastră, a intrat în noi și vrea să ne modeleze, să transforme viața noastră.

Celebrând astăzi botezul Domnului nostru Isus Cristos în Iordan, să-i mulțumim lui Dumnezeu pentru darul gratuit al mântuirii primit prin harul botezului.

Episcopul Fenelon îi îndemna pe credincioșii săi: "Arătați copiilor voștri baptisteriul, locul de botez; faceți-i să asiste la Botez, să participe în Joia Sfântă la consacrarea uleiurilor sfinte, și la ceremoniile din sâmbăta sfântă, pentru a vedea cum se binecuvântează apa de Botez".

Despre un preot se spune că atunci când mergea în localitatea natală, primul lucru pe care îl făcea era să meargă în biserica unde a fost botezat, unde rămânea timp îndelungat în rugăciune alături de locul unde a primit Botezul.

Cu toții, în Cristos, în ziua Botezului nostru am devenit adevărați copii ai lui Dumnezeu și am primit o consacrare specială. Constatăm deseori, din păcate, că darul și consacrarea pe care le-am primit în ziua Botezului, s-au atrofiat în noi: am sfârșit prin a ne închide în noi, ca ariciul, și nu totdeauna am dat loc și deschidere pentru ca Botezul nostru să aducă roade, pentru binele nostru și al altora.

Botezul ne-a redat demnitatea de adevărați fii ai lui Dumnezeu. Orice demnitate presupune și obligații, și mai ales măreția Botezului impune celor care se declară creștini următoarele:

- Bucuria: "Ai un Tată care este Dumnezeu; ai o patrie de fericire veșnică - paradisul; ai o moștenire care este harul sfințitor", spunea sfântul Augustin.

- Nevinovăția, pentru că după Botez Dumnezeu locuiește în noi; la celebrarea botezului se înmânează celui botezat o haină albă: "Primește această haină albă și păstreaz-o nepătată".

- Generozitatea: Botezul ne comunică viața divină, dar ne revine nouă datoria de a o apăra, de a o mări, de a o întări. "Împărăția lui Dumnezeu se dobândește prin luptă", mai ales în zilele noastre.

Într-o zi, pe când sfântul Martin se afla în chilia sa, cufundat în lecturi sfinte, s-a deschis ușa și i-a apărut un străin îmbrăcat în haine de principe. "Cine ești tu?", l-a întrebat Martin.

"Sunt Cristos", a fost răspunsul.

Comportamentul dezinvolt și tonul vocii ar fi înșelat un om mai puțin înțelept. Dar sfântul, aruncând o privire asupra străinului, l-a întrebat cu calm: "Unde sunt urmele cuielor din mână?"

Pe mâna străinului împodobită cu tot felul de bijuterii, nu era nici o urmă a rănilor. Văzându-se descoperit, principele răului a fugit.

Povestioara ne indică un lucru important pentru cel care vrea să fie cu adevărat creștin: cu sfântul Paul trebuie să spunem: "Port în trupul meu crucea Domnului nostru Isus Cristos". Martirii, mărturisitorii autentici ai propriei credințe, o mărturiseau nu numai prin cuvânt, ci și cu renunțarea generală, inclusiv cu viața. De aceea, cei botezați în primele veacuri purtau cu bucurie titlul de "cei vii".

Celebrând astăzi botezul Domnului nostru Isus Cristos în Iordan, să-i mulțumim lui Dumnezeu pentru darul gratuit al mântuirii primit prin Isus Cristos, Mântuitorul nostru, venit pe pământ.

Sărbătoarea de astăzi, botezul Domnului, încheie ciclul sărbătorilor de Crăciun. În fiecare an Crăciunul revine, desigur nu pentru ca Isus să se nască din nou la Betleem: acest eveniment a avut loc acum două mii de ani. Cristos s-a făcut unul dintre noi, pentru ca noi să fim ai săi. Botezul ne-a permis să fim și să devenim poporul său regesc și preoțesc, comunitate de oameni mântuiți, chemați să vestim cu bucurie minunile Celui care ne-a chemat din întuneric la minunata sa lumină.

7 ianuarie 2007

Ep. Aurel Percă


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
397 accesări.


Alte predici pentru Botezul Domnului:

Anul C
10 ianuarie 2010 - Ep. Petru Gherghel
13 ianuarie 2013 - Pr. Iosif Dorcu
10 ianuarie 2016 - Ep. Petru Gherghel
13 ianuarie 2019 - Pr. Ionut-Eremia Imbriscă

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat