|
Anul C 1Sam 1,20-22.24-28; Ps 83; 1In 3,1-2.21-24; Lc 2,41-52 "Și Cuvântul s-a făcut trup și a locuit între noi" El a binevoit să se nască și să crească într-o familie. Iubiți frați și surori, dragi radioascultători, Celebrăm cu bucurie ziua Domnului - duminica din timpul Crăciunului, ultima duminică din anul civil 2006, ultima zi a anului. Atmosfera Crăciunului, cu farmecul prezenței pruncului divin în sufletele noastre, continuă. Dumnezeu a intrat în lume printr-o familie, e prezent în casa Mariei și a lui Iosif. Cel necuprins și veșnic îmbracă haina timpului și ia chip plăpând și drăgălaș de copil, alege să fie ca unul dintre noi îmbrățișând firea noastră omenească: Dumnezeu se face om pentru ca omul să devină Dumnezeu. "Să ne bucurăm, așadar, de acest har, căci ce har mai mare putea Dumnezeu să ne încredințeze nouă decât acesta ca pe Fiul său unic să-l facă Fiul Omului și pe Fiul Omului să-l facă fiul lui Dumnezeu", ne îndeamnă și ne învață sfântul Augustin. Într-o astfel de atmosferă de profund mister, Biserica ne cheamă să pătrundem și în taina familiei din Nazaret, precum și în taina oricărei familii voite de Dumnezeu. Când Dumnezeu a hotărât să creeze omenirea, el a desăvârșit opera sa creându-l pe om, bărbat și femeie, instituind, astfel, prima familie a protopărinților noștri Adam și Eva (cf. Gen 1,26-28), iar atunci când el a voit să răscumpere omenirea de păcatele în care căzuse, a ales o familie în care Fiul său să se nască - familia din Nazaret. Familia este, așadar, celula de bază a societății voite de Dumnezeu, drept fundament al întregului neam omenesc, izvorul vieții, leagănul iubirii și instrument al mântuirii. "Familia, ne învață Sfântul Părinte papa Ioan Paul al II-lea (papa familiilor), este unul dintre bunurile cele mai prețioase pe care le are omenirea". În evanghelie Isus confirmă acest adevăr și acest plan divin când spune: "Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său unul născut" (In 3,10). Fiul unul născut, consubstanțial cu Tatăl, "Dumnezeu din Dumnezeu, lumină din lumină" alege o familie și intră, astfel, în istoria oamenilor prin ea. Același Sfânt Părinte (papa Ioan Paul al II-lea), vorbind despre Isus născut într-o familie, afirmă: "Prin întrupare, Fiul lui Dumnezeu, s-a unit într-un oarecare fel cu orice om. A lucrat cu mâini omenești, a iubit cu o inimă omenească. Născut din Fecioara Maria s-a făcut cu adevărat unul dintre noi, asemănător nouă întru toate, în afară de păcat. Dacă, așadar, Cristos «îl dezvăluie pe deplin omului pe om, o face mai întâi prin familia în care a ales să se nască și să crească, rămânând supus, Mariei, mamei sale și lui Iosif lemnarul, tatăl său ocrotitor»" (cf. Lc 2,51). Deducem de aici că misterul divin al întrupării Cuvântului are o legătură strânsă cu familia din Nazaret, iar prin ea cu toate familiile de pe pământ și desigur cu întreaga familie umană, deoarece ceea ce Dumnezeu a instituit la începuturi, acum este consacrat și sigilat de însuși Fiul său care a voit să implanteze și să desăvârșească între oameni și în familii civilizația iubirii, sfințirea omului și viitorul omenirii. Sfânta Biserică, în înțelepciunea ei, a așezat sărbătoarea Sfintei Familii, imediat după Nașterea Domnului, în prima duminică după Crăciun, cu un scop foarte clar. Ochii noștri trebuie să se îndrepte de la prunc spre Maria, Mama lui cea curată, și spre Iosif cel feciorelnic, ales să fie tată, purtător de grijă. Lecturile pe care ni le prezintă Liturghia din această duminică, mai ales cele din cartea profetului Samuel și din Evanghelia după sfântul Luca, ne transmit un mesaj clar: părinții și copiii nu trebuie să uite niciodată că viața este un dar al lui Dumnezeu și spre el trebuie să se îndrepte toată bucuria și recunoștința lor. Pacea și armonia, iubirea și fericirea Anei și a lui Elcana, prezentate de prima lectură, împreună cu fiul lor Samuel pe care l-au primit în dar, depind de legătura lor cu Domnul, cu cel care le-a ascultat rugăciunile și care a coborât în casa lor cu o astfel de binecuvântare. Același gând transpare din evanghelia proclamată astăzi, care ni-l prezintă pe prunc ca un adevărat dar al lui Dumnezeu, pe care Maria și Iosif l-au primit și care rămâne și trăiește în casa lor, dar care e legat mereu de templu și de casa Tatălui său. Numai așa, notează evanghelistul Luca, el crește în înțelepciune, în statură și în har în fața lui Dumnezeu și a oamenilor. Apostolul Ioan, în lectura a doua, ne descoperă că noi toți ne numim și suntem copii ai lui Dumnezeu, iar legătura noastră cu Tatăl va fi cu adevărat reală, dacă vom ști să-l imităm pe Fiul său, dacă-i păzim poruncile și dacă ne lăsăm mereu luminați de Duhul Sfânt pe care ni l-a dăruit și dacă vom ști să-l urmăm pe el, Fiul lui Dumnezeu, care a ales să intre într-o familie și de acolo să vestească lumii evanghelia iubirii. În familia în care părinții și copiii descoperă marele dar pe care l-au primit și-l respectă, în acea familie se instalează armonia, fericirea și iubirea care a coborât din cer. Spre familia din Nazaret se îndreaptă astăzi privirile noastre și ea rămâne pentru omenire modelul perfect al voinței Tatălui și al drumului spre fericire. Iată ce ne spunea despre familia din Nazaret Sfântul Părinte Paul al VI-lea la 5 ianuarie 1964: "Casa din Nazaret este școala unde începem să înțelegem viața lui Isus, este școala evangheliei. Aici învățăm mai întâi să privim, să ascultăm, să medităm și să pătrundem semnificația atât de profundă și interioară a acestei manifestări atât de simple, atât de umile, atât de frumoase a Fiului lui Dumnezeu. În casa din Nazaret învățăm tăcerea, înțelegem modul de a trăi în familie. Nazaretul ne amintește ce este familia, ce înseamnă comuniunea adevărată de iubire, care este frumusețea ei austeră și simplă, caracterul ei sacru și inviolabil. În familia din Nazaret învățăm disciplina muncii, demnitatea și noblețea ei și drumul spre desăvârșire". Suntem impresionați de clipele de fericire și armonie pe care părinții, Maria și Iosif le-au trăit împreună cu pruncul lor, Isus. Întâlnim însă și o latură mai aparte, o preocupare neliniștitoare: durerea pierderii fiului lor; desigur, aici este vorba de o pierdere bună "pentru Tatăl", însă neliniștea lor este tot atât de reală chiar și în acest caz cu sfârșit fericit: Isus era copilul lor și ei trebuiau să nu-l piardă niciodată din ochi. Drama lor ar trebui să devină o dramă simbol pentru acei părinți care-și uită proprii copii, îi pierd ori îi abandonează. Spre casa din Nazaret trebuie să se îndrepte toți cei care simt de la Dumnezeu o așa de mare și nobilă misiune de a întemeia familii, școli de creștere în vârstă, în virtute și înțelepciune, sanctuare ale vieții și leagăne ale iubirii. Acolo vor descoperi farmecul prezenței lui Dumnezeu și a binecuvântării sale. Din acest loc sfânt se îndreaptă spre întreaga lume un mesaj de speranță, bine știind că familia este celula de bază a vieții, a formării societății, căci ea este cea mai mare școală întemeiată de Dumnezeu în care se face educația neamului omenesc. Familia este celula creșterii societății și de ea depinde sănătatea întregului neam omenesc, căci așa precum nu poate fi un trup sănătos cu celule bolnave, la fel nu poate exista o societate sănătoasă cu familii suferinde. Este dureros că există astăzi, din partea unor persoane și chiar a unor instituții, inițiative stranii care sub masca apărării drepturilor omului ajung de fapt direct sau indirect la distrugerea familiei și la atacarea ei cu tot felul de inovații ce devin arme mult mai periculoase decât cele folosite în războaie pentru a elimina și omorî vieți nevinovate, arme îndreptate direct împotriva instituției naturale și divine, familia, cum sunt: libertinajul, adulterul, concubinajul, trăirile libere și de probă, căsătoria între homosexuali, mijloacele anticoncepționale, divorțul și avortul sau pruncuciderea. Acesta este cel mai teribil flagel și cea mai crudă boală a societății de astăzi, cancerul distrugător al iubirii adevărate și o amenințare teribilă pentru viitorul omenirii. Familia, leagănul și locul sacru al vieții și al iubirii, suportă chiar sub ochii noștri un război dureros și nimicitor. Un mare gânditor creștin, scriitorul spaniol Miguel de Unamuno a avut curajul să avertizeze lumea spunând: "Agonia familiei înseamnă agonia creștinismului", iar prin agonia creștinismului, adăugăm noi, este pus în pericol însuși viitorul planetei noastre. Marea sărbătoare a familiei, celebrată în zilele de Crăciun, zilele vieții, îndreaptă spre lume o strigare: Iubiți viața, apărați familia, prețuiți cea mai scumpă instituție divină, familia, și faceți ca leagănul vieții să rămână sfânt și mântuitor. Cu bucurie îndreptăm spre toți fiii Bisericii noastre, spre toți cei care iubesc viața și-l iubesc pe Dumnezeu, invitația să se îndrepte spre Nazaret, spre Maria, spre Iosif și spre pruncul divin și să cânte preamărire Creatorului pentru un așa de mare dar și o așa de nobilă chemare - viața și familia. Cu bucurie le dorim familiilor noastre: pace și armonie, pentru binele întregului nostru popor. Cu credință și recunoștință vă spunem vouă tuturor, părinți și copii: pacea lui Cristos, venit pe pământ și născut într-o familie, să locuiască cu voi, în suflet și în case, iar Maria, mama lui și sfântul Iosif să vă ocrotească și să vă poarte de grijă, în noul an, pe care îndată îl vom începe. Amin. 31 decembrie 2006 Ep. Petru Gherghel [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Sfânta Familie: Isus, Maria si Iosif: Anul C [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |