|
Anul C Mih 5,2-5a; Ps 79; Evr 10,5-10; Lc 1,39-45 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Duminica de astăzi ne ajută să ne pregătim foarte bine, ba chiar ne dă și modele pentru sărbătoarea Crăciunului. În exterior, pregătirile au început de mult, mai mult de o lună de acum, din păcate. Însă, din punct de vedere religios am trăit Adventul, suntem în ultima zi a Adventului și astăzi primim de la Sfânta Biserică câteva modele, aș putea spune, pentru întâlnirea cu Isus Cristos. Dacă ați observat, în evanghelie am întâlnit niște nume. Erau două nume de localități și două nume de femei. Primul era Betleemul, orașul de care pomenește Mihea cu câteva sute de ani înainte de Cristos. De ce Betleemul?, poate vă întrebați. Mai întâi de toate pentru că de acolo se trage David. Și urmașul său, David, are să se tragă, cum bine știm, tot din Betleem. Dar Mihea pune tocmai Betleemul sau amintește Betleemul și din alt motiv. La timpul respectiv totul era la Ierusalim, centrul cultural, centrul religios, centrul economic și tot ce vreți. Betleemul, necunoscut, deși era la doar 10 kilometri de Ierusalim, sărac, în pustiu, necunoscut, și iată că totuși Mihea vrea să spună că Betleemul, acel loc neînsemnat și necunoscut va deveni centrul omenirii, centrul pământului, punctul pe care Dumnezeu venit pe pământ îl va atinge prima dată sau primul punct pe care îl atinge Cristos pe fața pământului. Betleemul, de altfel, este sărac, este pustiu. Interesant că în două părți Ierusalimul este pustiu, spre Sud și spre Răsărit, și în două părți este foarte înverzit, este frumos: este partea de Vest, unde va merge Maria în vizită la Elisabeta, Ein-Karem, și partea de Nord. A doua localitate, de fapt, nu este numită, dar este reconstituită de tradiția creștină, este Ein-Karemul, cunoscut în evanghelie de "ținutul muntos al Iudeii". Și aici trăia familia lui Zaharia și Elisabeta. Maria a aflat la Buna Vestire că Elisabeta este însărcinată deja în luna a șasea. Sensibilitatea ei, atenția ei, dorința de comuniune a Mariei o fac să pornească la drum, un drum foarte greu: Nazaret - Ein-Karem, lângă Ierusalim, un drum de aproape 100 de kilometri, un drum periculos, un drum care ducea printr-o țară străină, oarecum, trecea prin Samaria; un drum foarte greu și ca relief, un drum accidentat: dealuri și văi; un drum care, totuși, nu o împiedică pe Maria să meargă să o ajute pe verișoara sa Elisabeta, aflată în greutate, ca orice persoană mai în vârstă care trebuie să nască. Maria vine, face acest efort, din dorința de a o ajuta. Și gestul Mariei a fost așa de apreciat de Sfânta Biserică, încât unul dintre misterele de bucurie - al doilea - este dedicat acestei vizite, acestui salut al Mariei. Ce este la Ein-Karem? Este un loc, spuneam, din punct de vedere natural de excepție, o vale liniștită, o vale împădurită, o vale cu izvoare - de aici vine, de la karem, de la "fântână", vine și numele - un loc deosebit de important, lângă Ierusalim. Ce este azi acolo? Sunt două biserici suprapuse, foarte frumoase, de altfel, dar în biserica de jos este o fântână și alăturea se mai vede - așa, ca o curiozitate - o piatră mare, de un metru și ceva, sub care se spune că a fost ascuns Ioan Botezătorul pentru a scăpa de furia soldaților, atunci când au ucis pruncii nevinovați. Iată că și Isus care a fugit în Egipt, dar și Ioan a scăpat de acel măcel. Ein-Karemul mai amintește, de asemenea, și de cântecul minunat al Mariei - Magnificat - pe care îl putem vedea acolo, cred că în vreo 40 de limbi, scris, tradus, printre care mă bucur să vă spun că este și în limba română. Ce se întâmplă la Ein-Karem? Maria vine de departe și Luca - pentru a vedea cât de atent este - spune că Maria a intrat și a salutat. Luca nu trece peste acest amănunt. Și poate vă întrebați de ce? A salutat, ei și? Ei bine, acest salut al Mariei este deosebit de bogat, de important. Autorii spun că, cu siguranță, salutul Mariei a fost acela de "Shalom", adică "Pace". Și e normal să fie așa, pentru că orice evreu folosește acest salut, dar acest salut - în care la prima vedere traducerea este foarte săracă, înseamnă simplu "pace", spunem noi în românește - are o bogăție extraordinară, pentru că atunci când spui "pace" sau sub forma de "shalom" nu înseamnă numai lipsa războiului, înseamnă să-i dorești celui pe care vrei să-l saluți tot ce este bun, să fie în armonie, să fie binecuvântat de Dumnezeu, să aibă tot ce îi trebuie, să aibă bogăție, să fie iubit de toți. Este așa de bogat, nu vă puteți imagina, acest termen simplu, uzual, folosit zi de zi, dar iată-l cu sensurile sale biblice. Ce face Maria mai departe? O ajută pe Elisabeta și împreună se bucură și-i mulțumesc lui Dumnezeu pentru că ambele femei au avut din partea lui Dumnezeu o atenție cu totul și cu totul deosebită. Ambele au rămas însărcinate datorită puterii și intervenției lui Dumnezeu, Maria la Buna Vestire, iar Elisabeta, după ce Zaharia a fost anunțat în templu că va deveni tată al unui copil. Vreau să spun că Maria, în aceste zile de Crăciun - sigur, în centrul atenției va fi pruncul - rămânea câteodată în umbră, deși ea ne este model în a ne trăi Crăciunul, în a trăi în această comuniune. Mai întâi de toate, ce înseamnă Crăciunul? Întâlnire cu Isus Cristos, concretă, vizibilă. Maria nu doar se gândește: "O să vină!". Îl are concret și practic și vizibil în brațele sale. Dar, pe lângă toate acestea, vedeți, Maria se pregătește pentru nașterea copilului Isus și prin această vizită, care nu e întâmplătoare. Este un semn de comuniune. Maria nu poate rămâne insensibilă la ceea ce se întâmplă verișoarei sale. De aceea, aș spune că noi putem să trăim Crăciunul încercând să fim în comuniune, căutând comuniunea, căutând să-i întâlnim pe ceilalți, să-i căutăm, să-i vedem, să-i salutăm, măcar să-i întrebăm "Ce mai faci?", măcar o simplă atenție concretă, dacă vreți, vizavi de existența lor. Pe de altă parte, aș spune că lipsa comuniunii e tare nocivă, ucide aproape. Și cred că și dumneavoastră și noi toți, am suferit de multe ori din lipsa comuniunii. Nimeni nu ne-a întrebat nimic, nimeni nu ne-a intrat în casă, nimeni nu ne-a salutat. Mai mult decât atât, aș putea spune, că lipsa comuniunii ucide. Se spune că trei tineri francei au plecat într-o țară din Africa. Există de mai de mult acolo obiceiul ca în loc de armată, tinerii francezi să poată presta o altă muncă, un alt serviciu la necesitățile timpului. Și acești tineri au fost cooptați să ajungă în Angola. Erau foarte buni prieteni, familiile lor se cunoșteau, erau chiar prieteni de familie, totul era excepțional. Și au zis: "Dacă vor fi trei, va fi foarte bine!". Dar când au ajuns în Angola, acolo au fost împărțiți în trei sate, la trei școli. Și fiecare se vedea foarte rar. Mai țineau ei legătura, dar nu prea puteau, oarecum. Părinții lor, de acasă, s-au gândit: "Hai să le trimitem niște bani, din timp în timp, ca ei să se adune în fiecare duminică, undeva la un restaurant, undeva să ia masa împreună, ca să se poată întâlni". Zis și făcut. Părinții au adunat bani și le trimiteau din timp în timp. Și au spus: "Condiția acestor bani este ca voi să vă întâlniți între voi și să păstrați mai departe legăturile". Doi dintre ei au fost foarte de acord, dar unul a zis: "De ce să merg la distanță mare? Mai degrabă împărțim banii în mod egal și rămâne fiecare la casa noastră". Ceilalți doi n-au zis nimic. Au împărțit banii, și acest băiat care a dorit acest lucru, pur și simplu a fost lipsit de comuniune, și se spune că nemaifiind în comuniune cu ceilalți, încet-încet a început să intre în păcate, a început să consume droguri, a fost un băiat pierdut și se pare că, efectiv, n-a mai avut nicio șansă de scăpare. Concluzia? Lipsa comuniunii poate distruge. Și la noi, vedeți, în această comuniune, ruptă, a familiilor noastre, copii plecați, membrii ai familiilor plecați, Crăciunul ar trebui să fie din nou un moment de comuniune, un moment de sărbătoare. Maria ne dă din plin acest exemplu, ne dă din plin tocmai acest model de a trăi în comuniune, chiar la distanțe foarte mari, așa cum era și Elisabeta. Pe de altă parte, trăim și noi momente în care vedem că nu întotdeauna Crăciunul se axează asupra lui Cristos. Al doilea aspect. Lumea face tot ce e frumos, împodobește, adună, nu știu, face de toate. Dar și Cristos rămâne în umbră. Și acest lucru îl observă și Sfântul Părinte, papa, într-o cateheză de săptămâna trecută, în care trăiește, parcă temerea aceasta că Isus nu este în centru atenției, în centrul atenției creștinilor. Și iată ce spune Sfântul Părinte: "Întrebarea mea este: omenirea timpului nostru așteaptă oare pe Isus, salvatorul? Există senzația că mulți îl consideră pe Dumnezeu drept străin propriilor interese. În mod aparent nu au nevoie de el. Trăiesc ca și cum nu ar exista. Și, mai rău, ca și cum ar fi un obstacol ce trebuie îndepărtat, pentru a se putea realiza pe ei înșiși. Și printre credincioși, unii pentru a obține fericirea, aleg adesea năluci ademenitoare și sunt distrași de doctrine deviate care propun scurtături iluzorii spre fericire. Și totuși, cu toate contradicțiile, strâmtorările și dramele sale, omenirea de astăzi caută o cale de reînnoire, de salvare, caută un salvator și-l așteaptă pe Cristos, singurul și adevăratul răscumpărător al omului și al omului pe deplin". Nu numai Sfântul Părinte parcă trăiește această temere. Și Preasfințitul Petru Gherghel, în Scrisoarea Pastorală de Crăciun, pe care a trimis-o zilele acestea către toți credincioșii diecezei noastre, are parcă același strigăt și aceeași teamă. Și are o expresie foarte frumoasă: "Nu lăsa să ne fie furat pruncul ceresc din ieslea noastră de sfântul Crăciun". Ce cutremurător! Vedeți și dumneavoastră că parcă atâta lumea îl îndepărtează pe Cristos. Zilele trecute a fost chiar o cerere oficială să se scoată din școli toate însemnele religioase. Noi strigăm, de asemenea: "Nu lăsa să ne fie furat pruncul ceresc din ieslea noastră de sfântul Crăciun". Și am să închei cu o scrisoare, e adevărat, imaginară, dar foarte reală, a pruncului Isus. E o plângere, parcă, și cred că ni se potrivește, uneori, multora dintre noi. Iată ce scrie în această scrisoare: "Așa cum știți cu toții, se apropie aniversarea mea. Îmi place să cred că, măcar o dată pe an, unii se gândesc la mine. Oricum, trebuie să recunosc că la început oamenii păreau să înțeleagă și se arătau recunoscători pentru ceea ce am făcut eu pentru ei. Dar, cu cât timpul trece, mai puțini, parcă, par să-și aducă aminte de motivul acestei aniversări. Familiile și prietenii se adună pentru a se distra, dar nu au bine întipărită în minte semnificația Crăciunului. Îmi aduc aminte că anul trecut a fost o mare petrecere în onoarea mea. Vă mai amintiți? Nici măcar nu m-au invitat. Chipurile, aș fi fost invitatul de onoare, dar apoi nimeni nu și-a mai adus aminte de mine și, prin urmare, nu mi-au mai trimis nici măcar invitație. Așa că am hotărât să iau parte la sărbătoare, dar fără a face zgomot și fără a mă face observat. M-am dus într-un colț și am privit cum toți beau, glumeau și râdeau de ceva. În sfârșit, stăteau împreună veseli. Pentru a întregi tabloul, a venit un om voinic, cu barbă albă, care râdea în mod continuu, ca și cum ar fi fost vorba de o sărbătoare în cinstea sa. La miezul nopții, toți au început să se îmbrățișeze. Mi-am întins brațele și am așteptat să vină cineva. În schimb, știți, nu a venit chiar nimeni. Îndată au făcut schimburi de cadouri, pe care le-au deschis unul câte unul, cu mare nerăbdare. Când toate pachetele au fost deschise, m-am uitat să văd dacă, din întâmplare, a rămas vreun cadou și pentru mine. Voi ce ați fi spus dacă în ziua aniversării voastre, toți ar fi schimbat între ei cadouri și nimeni nu-și aducea aminte de voi? La sfârșit, am înțeles că, în definitiv, nu eram dorit la acea sărbătoare și am plecat de acolo discret. Și pentru că sunt mulți care anul trecut nu m-au invitat la sărbătoarea lor, anul acesta voi organiza eu însumi una la biserică și sper că vor veni în număr cât mai mare". 24 decembrie 2006 Pr. Iosif Dorcu [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 4-a din Advent: Anul C [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |