Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul B
Duminica a 31-a de peste an

Dt 6,2-6; Ps 17; Evr 7,23-28; Mc 12,28b-34

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

De multe ori mi s-a întâmplat să întâlnesc elevi sau studenți care, atunci când se confruntau cu o situație care îi punea puțin în criză, mărturiseau: "Nu știu cum să mă comport, nu știu ce să fac. La școală, la facultate, suntem obișnuiți să rezolvăm probleme, probleme de matematică, de chimie, probleme de teologie, dar unde putem învăța să rezolvăm problemele vieții, problemele existenței?". Ei spuneau: "La școală e de ajuns să înveți, trebuie doar să știi anumite lucruri. Apoi dai examenul și totul merge bine. Dar, când mă confrunt cu problemele vieții, chiar dacă știu teoria, cunoștințele nu-mi sunt suficiente".

În evanghelia de astăzi tocmai am asistat la un fel de examinare care a decurs bine. Cărturarul urmărise cu atenție lecția lui Isus, izvorâtă din întrebarea sa, care e cea mai importantă, care e prima dintre porunci. Și a arătat imediat că a înțeles noțiunile. Nu numai că studiase bine, dar era pe deplin de acord cu cele spuse de învățător. "Bine, învățătorule", spune el. "Adevărat ai spus că el este unul singur, și că nu este altul în afară de el. Și a-l iubi pe el din toată inima, din tot cugetul și din toată puterea, și a-l iubi pe aproapele ca pe tine însuți este mai mult decât toate arderile de tot și decât toate jertfele". Isus îi răspunde, dându-i imediat o notă bună, încurajatoare. Dar parcă din răspunsul său îi spune că ceva îi mai lipsește: "Nu ești departe de Împărăția lui Dumnezeu". De ce Isus nu îi spune: "Ai reușit, ești mântuit!"? așa cum, de exemplu, i-a spus lui Bartimeu, după ce și-a recăpătat vederea: "Credința ta te-a salvat". De ce nu îi spune: "Ai intrat în Împărăția lui Dumnezeu! Ești parte din Împărăția lui Dumnezeu"? Și îi spune doar: "Nu ești departe de Împărăția lui Dumnezeu". De ce oare acest răspuns?

Probabil că Isus vroia să-l ajute să-și dea seama că este bună cunoașterea, necesară, indispensabilă, dar nu suficientă. Este ca atunci când trebuie să mergem într-un loc, despre care știm doar numele. Pentru a ajunge la destinație trebuie să cunoaștem calea și să avem un mijloc să ajungem acolo. Cărturarul cunoștea drumul, calea, dar încă nu pășea pe acea cale, nu ajunsese la destinație, de aceea Isus nu-i spune: "Bine, ai intrat în Împărăția lui Dumnezeu, ai ajuns la destinație", ci doar: "Bine, știi cum să ajungi acolo".

Și noi, dragi credincioși, știm multe. Venim duminică de duminică la Sfânta Liturghie, cunoaștem poruncile, chiar ne considerăm buni creștini pentru că ne spunem rugăciunile. Dar dacă suntem sinceri, cu noi înșine, nu putem să nu observăm că prin comportamentul nostru, în familie, școală, la serviciu, în cartier, cam batem pasul pe loc în ceea ce privește iubirea concretă. "Cunoașteți drumul", ne-ar spune Isus, dar pașii pe drum sunt, uneori, prea mici sau prea firavi. Avem multe informații despre calea Domnului și puțin pași pe această cale.

În legătură cu această poruncă a lui Dumnezeu, a-l iubi pe el și pe aproapele ca pe noi înșine și pașii noștri concreți pentru a o împlini, în Talmud se poate citi următoarea anecdotă. Un păgân a mers la rabinul Shammai și i-a spus: "Sunt gata să mă convertesc la religia Dumnezeului tău dacă vei sintetiza toată Legea în timpul scurt în care eu voi reuși să stau într-un picior". Rabinul a văzut în această cerere o adevărată insultă față de bogăția Legii lui Dumnezeu și l-a alungat dinaintea sa, arătându-i amenințător toiagul. Păgânul, însă, a mers și la rabinul Hillel și i-a adresat aceeași cerere. Învățătorul l-a ascultat cu atenție, l-a lăsat să stea într-un picior, și i-a spus: "Să nu faci celorlalți ceea ce nu ai vrea să ți se facă ție. În această poruncă stă toată Legea. Restul sunt doar explicații". Și a încheiat: "Iar acum, lasă-ți, te rog, jos piciorul, și începe să pășești împreună cu Dumnezeu". Într-un timp foarte scurt, rabinul i-a spus care e esența Legii, dar i-a transmis și foarte clar că nu îi ajunge să o știe, ci trebuie să o împlinească pășind alături de Domnul. Noi cum suntem? Într-un picior, căutând explicații? Sau pășim cu ambele picioare pe calea Domnului.

Avem și noi nevoie să descoperim într-o manieră concretă pașii noștri împreună cu Dumnezeu, calea pentru a-l iubi pe Dumnezeu cu toată ființa noastră și pe aproapele ca pe noi înșine. Iar, apropo de a merge cu ambele picioare, a nu mai rămâne într-un picior, un prim pas pentru a intra cu adevărat în Împărăția lui Dumnezeu și pentru a-l iubi, vine dintr-un alt cuvânt ce apare astăzi strâns legat de porunca iubirii.

Dacă am fost atenți la răspunsul lui Isus cu privire la cea mai mare dintre porunci, am reușit să observăm că aceasta nu este "fă asta ori fă aia", și nici nu spune imediat Mântuitorul: "Iubește-l pe Dumnezeu, iubește-i pe frații tăi", ci, prima dintre porunci este: "Ascultă, Israele!". Ce să ascult? Ascultă istoria lui Israel, continuă Deuteronomul, adică faptul că Domnul este Dumnezeul nostru, pentru că el ne-a eliberat, ne-a scăpat din Egipt. "Ascultă, Israele!" înseamnă să ascultăm ceea ce Dumnezeu face zilnic pentru noi. Și ascultând, înțelegem sensul vieții noastre, sensul pașilor noștri. Ce a făcut Dumnezeu pentru noi? Ne-a creat, ne-a eliberat, ne-a răscumpărat, și-a dat viața pentru noi, ne-a rânduit la prietenia cu el, a făcut cu noi un legământ veșnic pe care îl înnoiește la fiecare Sfântă Liturghie. Numai ascultând cu toată inima, cu tot cugetul, cu toată puterea acestea, înțelegem sensul vieții noastre.

Așadar, prima poruncă este: "Ascultă!". "Ascultă, Israele! Domnul Dumnezeul nostru este singurul Domn". Astfel putem primi cu spirit de ascultare și de convertire glasul celuilalt, glasul lui Dumnezeu care ne vorbește. Numai astfel vom putea practica dimensiunea verticală și cea orizontală ale iubirii. Iubirea adevărată, care este asemenea crucii, cu cele două brațe ale sale: unul spre Dumnezeu și altul spre fratele nostru. Fără brațul vertical, cel orizontal nu poate sta în picioare, iar fără cel orizontal, cel vertical rămâne un lemn gol și inutil. Așadar, pentru a ajunge la Împărăția lui Dumnezeu, pentru a păși pe această cale, avem nevoie să ascultăm de glasul său.

Dar pentru a-l asculta pe Dumnezeu, avem nevoie de timp, timp oferit ascultării. Un călugăr spunea la un moment dat că a oferi zece minute pe zi pentru a-l asculta pe Dumnezeu și a vorbi cu el este începutul vieții spirituale. Și îl ascultăm citind evanghelia, citind Scriptura sau, pur și simplu, privindu-l pe Cristos. El este Cuvântul pe care Dumnezeu ni-l spune mereu și pe care noi putem să-l lăsăm să răsune în inimile noastre. Crucea lui Isus, iubirea dăruită pe cruce, este marele și cel mai important cuvânt pe care putem să-l ascultăm și astfel să ajungem să-l iubim cu adevărat pe Tatăl și pe frați ca pe noi înșine. Cu toții avem în casele noastre un crucifix. Să încercăm să-l privim într-un moment de tăcere și să-l întrebăm pe Părintele nostru ceresc: "Tată bun și iubitor, care este cuvântul pe care tu mi-l adresezi prin Cristos? Cum te-aș putea asculta mai bine?".

Apoi, a asculta cu adevărat este și modalitatea de a-l iubi pe aproapele. Dacă noi, în timp ce suntem alături de cineva, putem sta în tăcere, atunci nu doar urechile, ci și imaginația, gândurile și inima se deschid, și lasă să pătrundă ceea ce spune sau face celălalt. Atunci ne dăm seama de frumusețea chipului său, de bunătatea inimii sale, de posibilitatea de a ne înțelege între noi. De fapt, acțiunea de a asculta este ca o ușă. Dacă este închisă, nimic nu poate intra în noi. Dacă este deschisă, totul poate intra. Dacă este întredeschisă, poate intra doar foarte puțin. Din această ușă deschisă vine capacitatea de a iubi cu toată inima, cu toată puterea, cu tot cugetul, adică cu tot ceea ce suntem.

Un exemplu grăitor, în acest sens, ar putea fi exercițiul desenării unui cerc cu un compas. Vă invit să ne aducem aminte cum era în timpul școlii și desenam, făceam cercuri, cu ajutorul unui compas. Pentru a realiza acel cerc, trebuia mai întâi să oprim vârful compasului într-un punct, apoi să-l deschidem și să desenăm cercul. Iar acest cerc va fi mic sau mare, în funcție de deschiderea pe care o stabilim brațului care desenează. Vârful și deschiderea cercului vieții este pentru noi ascultarea. În funcție de cât de mult deschidem atitudinea de ascultare, dragostea noastră va crește sau se va diminua. Iar incluși în acel cerc sunt cei care primesc iubirea noastră: Domnul, ceilalți și chiar noi înșine. Să ne întrebăm săptămâna care urmează: Cât de mult ascult? Cum pot să-l ascult mai bine pe Dumnezeu? Cum aș putea să-i ascult mai bine și mai profund pe cei din familia mea? Cum pot lărgi cercul vieții mele, pășind spre Împărăția lui Dumnezeu prin ascultare?

31 octombrie 2021

Pr. Daniel Iacobuț


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
37 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 31-a de peste an:

Anul B
5 noiembrie 2006 - Pr. Emil Dumea
4 noiembrie 2012 - Pr. Ștefan Lupu
4 noiembrie 2018 - Pr. Emil Dumea

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat