|
Anul B Is 53,10-11; Ps 32; Evr 4,14-16; Mc 10,35-45 (Mc 10,42-45) Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Iată-ne în duminica a XXIX-a de peste an, duminică în care Biserica noastră aniversează și Ziua Mondială a Misiunilor, o zi specială în care suntem îndemnați să ne rugăm și să colaborăm la opera aceasta de răspândire a evangheliei, a veștii mântuirii, a prezenței lui Isus Cristos pe toate meridianele globului. E o misiune pe care fiecare dintre noi o avem, de a-l mărturisi pe Isus Cristos, în primul rând cu propria noastră viață. Și așa, în locul în care noi suntem, devenim și noi apostoli-misionari, evanghelizatori, întâi rugându-l pe Cristos să ne evanghelizeze pe noi și apoi, cu harul său și prin el, să devenim și noi lumina lumii și sarea pământului. Deci, oamenii au atât de multă nevoie de Cristos, să-l cunoască, să-l înțeleagă, iar viața lor să devină rodnică, frumoasă și plăcută, așa cum este sarea. Aș dori să ne oprim, însă, atenția, acum, la conținutul lecturilor sacre care au fost proclamate la această Sfântă Liturghie. Și începem cu evanghelia. Evanghelia, unde îi vedem la început pe doi apostoli, frații Iacob și Ioan, că vin la Mântuitorul cu o rugăminte, și anume, de a fi la stânga și la dreapta învățătorului lor, în Împărăția lui. Este o rugăminte pe care, de fapt, ei nu o înțeleg. Nu înțeleg ceea ce cer. Și Isus le răspunde, da: Nu înțelegeți ceea ce cereți. Dar puteți să beți paharul pe care eu îl voi bea? Și să vă botezați cu botezul cu care eu voi fi botezat? Iar ei răspund: Putem. Și Mântuitorul le spune: Da, veți fi botezați cu botezul meu, veți bea potirul pe care eu îl voi bea. Ne prevestește anticiparea lor la opera de mântuire a lumii prin suferință, prin moarte: este botezul sângelui său, al lui Cristos; e potirul mântuirii, pe care el l-a băut, întâi cu apostolii, la Cina cea de Taină, și apoi vărsându-și sângele pe cruce. Da, le-a promis acest lucru, însă a ședea la stânga sau la dreapta lui nu depinde de el. În a doua parte a evangheliei, Cristos completează ceea ce avea să le spună, o învățătură care rămâne mereu de actualitate: Cei mari ai lumii, după logica lumii, după interesele pur lumești, își fac simțită puterea. Așa a fost, așa este și, din păcate, așa va fi totdeauna. Omul va căuta să-l domine pe semenul său și va înțelege puterea nu ca un instrument de a fi în slujba altora, ci ca alții să depindă de el. Este tentația puterii. Însă, între voi, ne spune Mântuitorul, să nu fie așa. Și cel mai mare dintre voi să fie slujitorul vostru. Este logica nouă a evangheliei, pe care Cristos a arătat-o mai întâi prin viața sa, el devenind servitorul omului. El s-a încins cu un ștergar la Cina de Taină și plecându-se apoi, a spălat picioarele apostolilor. Înțelegeți ce v-am făcut? Și voi să vă spălați picioarele unii altora. E o lecție care rămâne mereu de actualitate pentru noi toți, pentru toți cei care vor să-l urmeze pe Isus Cristos. Și în acest serviciu umil, în această slujire umilă, aici, aici lovește harul lui Dumnezeu. Nu în impunerea puterii asupra celorlalți, ci în a-i servi, în a-i sluji, în a te dedica lor, în a te sacrifica pentru dânșii. Și Isus a dus această lecție până la capăt, sacrificându-și viața în Vinerea Mare. Iată ce ne învață sfânta evanghelie, ce ne învață Sfânta Biserică în această duminică! Și activitatea misionară este de fapt o operă de slujire a omului, o operă în care oamenii colaborează cu Isus Cristos pentru binele celorlalți. Isus Cristos este pentru alții. El este în totalitate dedicat misiunii pe care a primit-o de la Tatăl, este pentru Tatăl și, în același timp, pentru lume. Dumnezeu este o deschidere continuă față de om. El nu se închide față de om. Se face solidar cu omul în toate, în afară de păcatele sale, așa cum ne spune a doua lectură, din Scrisoarea către Evrei. Existența lui este pentru ceilalți. La fel, suferința Mântuitorului, nu e o suferință de dragul suferinței, ci are o valoare de mântuire a omului. Aici înțelegem sensul suferinței: suferința lui Cristos și suferința tuturor acelora care participă împreună cu el la lucrarea lui de mântuire. Și orice suferință umană are un rezultat, are un rezultat pe care noi nu-l vedem cu ochii noștri trupești, dar e un rezultat care vine prin harul lui Dumnezeu. Iată, ni se deschide, așa, o perspectivă, pe care o vedem apoi în prima lectură, a slujitorului lui Dumnezeu, din Cartea profetului Isaia, care suferă pentru neamul său. Slujitorul Domnului e unul care proclamă cuvântul lui Dumnezeu, dar, în același timp, suferă pentru binele poporului; de exemplu, suferă din cauza păcatelor lor, în fața păcatului. Urmașii lui Abraham, servitorul, slujitorul Domnului, profetul nu rămâne absent, nu e distant, ci suferă pentru că Dumnezeu suferă când vede că oamenii o iau pe căi greșite, așa cum suferă un părinte atunci când vede că un copil al său nu merge pe drumul cel bun. Nu putem să rămânem insensibili la rădăcinile, la păcatele lumii, pentru că însuși Dumnezeu nu e insensibil, ci suferă, suferă așa cum a suferit Abraham, de exemplu, văzând păcatul oamenilor din Sodoma. Și tot a negociat cu Dumnezeu: Doamne, nu vei salva, totuși, acest popor? Dacă se găsesc 20 de drepți, 15, 10 drepți? Da, e o suplică, o invocare a milei lui Dumnezeu, ca să salveze aceste popor. Sau, așa cum Moise, în fața păcatelor poporului pe care îl conducea: postește, timp de patruzeci de zile, un post de ispășire a păcatelor. La fel cum Isus Cristos suferă când vede cum conaționalii săi deja de la naștere nu l-au primit, apoi l-au respins, până ce au decis condamnarea lui la moarte. E suferința lui Dumnezeu, o suferință, aș putea spune, universală. Suferă Dumnezeu când vede că omul suferă. Participă. E o formă de iubire a lui Dumnezeu, o formă de solidaritate cu noi. Nu rămâne Dumnezeu insensibil la suferințele noastre fizice sau morale. Suferințele pe care le avem astăzi, neînțelegerile, atâta dezbinare între oameni; să nu vă închipuiți că Dumnezeu e absent sau Doamne-ferește, se bucură când omul. Nu, nicidecum. Privind crucea Mântuitorului medităm această participare a Fiului lui Dumnezeu la suferința umană, suferință care nu-și găsește o explicație decât în el, doar acolo. Fiindcă, altfel, suferința, ca rău, e un absurd, nu are logică, nu are nicio logică. Există, însă, o logică de natură spirituală, supranaturală, pe care o pricepem cu credința noastră. O privim prin ochii credinței noastre. Și privind crucea lui Cristos și potirul pe care el îl bea și botezul cu care el este botezat, înțelegem sensul suferinței umane. El rămâne mereu Marele Preot, care a intrat în slava Tatălui prin suferință. Spre el ne îndreptăm, așa cum citim în Scrisoarea către Evrei. Ne îndreptăm cu încredere, pentru că avem un mijlocitor puternic la tronul Tatălui, care mijlocește continuu pentru noi. Jertfa Sfintei Liturghii care se celebrează pe altar e o jertfă pe care Isus Cristos o aduce continuu, în ceruri, în fața Tatălui. El rămâne pentru veșnicie Marele Preot al Noii Alianțe, al Legământului Iubirii între Dumnezeu și om. El mijlocește continuu pentru noi și acum. Și va mijloci până la sfârșitul timpurilor. În fața acestui Mare Preot ne-am adunat noi astăzi. Dragi credincioși, iubiți radioascultători, ar fi multe învățăminte de tras din aceste texte sacre. Una, să nu ne lăsăm îmbătați de putere. Puterea este cel mai puternic și mai distructiv drog, care îl distruge pe om; și, la rândul său, el îi distruge pe semenii săi. Învățătura creștină despre putere e egal slujire. Cine vrea să fie mare, cine vrea să se afirme cu ceva în fața altora - da, se poate afirma și trebuie să o facă cu toate puterile sale, dar prin slujire. Aceasta este singura cale adevărată de a fi de folos celorlalți. După exemplul lui Isus Cristos, care rămâne mereu un slujitor al omului, deși e Dumnezeu, deși e Fiul Tatălui, creatorul cerului și al pământului, rămâne în continuare un servitor, un slujitor umil. Înțelegem noi lucrul acesta? Așa cum i-a întrebat pe apostoli ne întreabă și pe noi astăzi. Cred că da, putem înțelege și-i mulțumim lui Dumnezeu că ne ajută să fim și noi evanghelizatori, mărturisitori ai lui Cristos, aici și oriunde ne-am afla. Lăudat să fie Isus Cristos! 17 octombrie 2021 Pr. Emil Dumea [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 29-a de peste an: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |