|
Anul B Înț 7,7-11; Ps 89; Evr 4,12-13; Mc 10,17-30 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Tânărului bogat doritor să ajungă în cer, Isus îi spune: "mergi, vinde tot ce ai și dă săracilor și vei avea comoară în cer, apoi vino și urmează-mă!". Plecând de la acest cuvânt al lui Isus, mulți oameni s-au străduit să-l urmeze pe Isus pe calea sărăciei. Unul dintre ei a fost sfântul Francisc de Assisi care, după o tinerețe dezordonată, s-a convertit, a împărțit săracilor averea tatălui său, - a renunțat și la hainele de pe el - și l-a urmat pe Cristos pe calea sărăciei absolute. Îl admirăm pe sfântul Francisc dar ne vine destul de greu să-l imităm. Muncim din greu, facem sacrificii imense pentru a câștiga bani, dar nu pentru a-i împărți. Ca să fim corecți - trebuie să spunem că - Isus a avut o abordare flexibilă cu privire la modul de a-l urma. El nu a făcut din sărăcie condiția esențială pentru cei care doresc să-l urmeze pentru a ajunge în cer. Tânărului bogat - este adevărat - Isus i-a cerut să-și împartă averea săracilor și apoi să-l urmeze, dar lui Petru și lui Levi le-a cerut doar să-l urmeze. Lui Zaheu nu i-a cerut să împartă averea săracilor și cu atât mai puțin să-l urmeze. Zaheu a vrut să împartă din avutul lui, după bunul său plac, dar a rămas tot bogat și Isus a spus despre el. "Astăzi s-a făcut mântuirea acestei case, întrucât și el este fiul lui Abraham" (Lc 19,9). Dar, despre tânărul bogat care n-a împărțit nimic săracilor, ci i-a întors spatele, Isus a spus: "Cât de greu vor intra în împărăția lui Dumnezeu cei care au bogății!" (Mc 10,23). "Mai ușor este ca o cămilă să treacă prin urechea acului decât ca un bogat să intre în împărăția lui Dumnezeu" (Mc 10,25). Reținem așadar că: dorința de "a avea" vine de la Dumnezeu nu de la diavol. Iată ce citim în Psalmul 112,1 și 3: "Fericit este omul care se teme de Domnul, care își află mare plăcere în poruncile lui! În casa lui va fi belșug și bogăție...". Așadar este normal să ai o casă a ta, nu să stai cu chirie; este normal să-ți dorești și să ai cele necesare traiului, chiar și o mică rezervă; este normal să dorești fiilor tăi un trai bun, lipsit de griji. Și atunci de unde încep problemele legate de bogăție? Din nou, vă invit să reținem: Nu este greșit să ai dorința de a fi bogat ci - este greșit - ca această dorință să fie exagerată. Evident: această dorință exagerată de a avea, de a poseda se naște în inima noastră. Așadar, când începem să acaparăm prea mult încep să apară problemele. Puterea de corupere a banului este imensă. Nu în zadar ne-a avertizat Isus: "Acolo unde este comoara voastră acolo este și inima voastră". Este interesant de reținut că în 18 din cele 36 de parabole rostite de Isus se vorbește despre bani, perle, comori, țarini, moștenire, turme de oi. Despre rugăciune, Sfânta Scriptură vorbește în aproximativ 500 de versete, despre credință în aproximativ 500 de versete dar despre bani, bogăție, avere în peste 2000 de versete, de 4 ori mai mult decât despre rugăciune și de 4 ori mai mult decât despre credință. Să fie o pură întâmplare? Să fie nesemnificativ acest detaliu? Atunci: care trebuie să fie atitudinea noastră față de bunurile pe care le avem? 1. Prima atitudine să fie recunoștința față de Dumnezeu. Noi înșine și tot ce avem este darul lui Dumnezeu. Deci, să-i mulțumim pentru locuința personală sau cu chirie în care stăm, pentru salariul pe care îl primim, pentru pensia pe care o așteptăm să ne-o aducă poștașul, pentru ajutorul de șomaj sau de handicap care este totdeauna insuficient. Multe sau puține, tot ce avem, sunt ale lui și noi nu putem fi decât recunoscători. 2. A doua atitudine: bogățiile să nu ne facă să uităm perspectiva mântuirii - cerul. Bogăția nu trebuie să devină pentru nimeni un scop în sine. "Ce i-ar folosi omului de-ar câștiga lumea întreagă, dacă și-ar pierde sufletul?" (Mt 16,26). Aceasta ar fi cea mai rea afacere: să-ți pierzi sufletul nemuritor pentru bogății trecătoare ale lumii. În Parabola lui Lazăr bogatul a ajuns în iad, dar nu pentru că era bogat. Dacă așa ar sta lucrurile, atunci și Abraham ar trebuit să fie în iad - la cât de bogat era - dar, știm că bogatul l-a văzut pe Lazăr în cer, în sânul lui Abraham. Bogatul a ajuns în iad pentru că nu a fost recunoscător față de Dumnezeu, și pentru că a pierdut perspectiva cerului. Dumnezeu i-a dat mai mult decât avea nevoie ca să aibă de unde să-i dea și lui Lazăr. Spre deosebire de el, Abraham a avut o altă abordare. Pentru el cea mai mare comoară a fost copilul său, Isac. Bogățiile nu-l încântau și nu-i dădeau satisfacție pentru că până la vârsta de 100 de ani el nu a avut urmași. Tot ce avea urma să moștenească Eleazar, cel mai vechi și credincios dinte servitorii lui. Așa era legea lor, atunci. Abraham s-a încrezut în Dumnezeu care i-a dat multe bogății și i-a promis un copil și o descendență numeroasă. Când s-a născut Isac, bucuria lui a fost fără măsură. Dar, într-o zi, când Isac a crescut mare, Dumnezeu i l-a cerut înapoi. - Să te văd eu acum, cât de tare mă iubești. Ia-l pe Isac, singurul tău fiu, și adu-mi-l ca jertfă de ardere de tot. Mie să-mi dai tot. Eu sunt Domnul Dumnezeul tău care te-am creat, te-am făcut bogat, ți l-am dat pe Isac și acum.... ți-l cer înapoi. - O, Doamne! Cum așa? Ai uitat ce-ai promis? Așa am fi spus noi. Dar Abraham n-a spus nimic. El a ascultat de Dumnezeu, nu de glasul inimii, nu de glasul rațiunii. A doua zi dimineața, a plecat spre muntele Moria. Nici una, nici două, l-a legat pe Isac cu mâinile la spate și l-a întins pe lemnele de pe altarul de jertfă. Mâna lui Abraham era ridicată și în mâna lui scânteia lama cuțitului. În clipa aceea Abraham nu mai avea nimic. Pierdu-se totul. Sara - soția lui - îi murise de inimă rea. Cu jertfirea lui Isac, Abraham își jertfea - de fapt - propria inimă. Era ultimul act de ascultare pe care îl făcea față de Dumnezeul pe care-l slujise cu fidelitate toată viața lui, și-l iubise mai mult decât toate bogățiile cu care Dumnezeu îl binecuvântase. Fără Isac, Abraham nu mai rămânea cu nimic, i se stingea și numele. - Abrahame - a răsunat vocea lui Dumnezeu din cer - am văzut credința ta! Ți-l las pe Isac. Jertfește berbecul încurcat cu coarnele în tufișul de lângă tine! Te-am pus la încercare și am văzut că mă iubești din toată inima, mă iubești mai mult decât bogățiile pe care ți le-am dat, mai mult decât pe singurul tău fiu. Când a lăsat cuțitul în jos a realizat ce comoară mare i-a dat Dumnezeu. I-l dădea pentru a doua oară pe Isac. Acum, tot ce avea a căpătat o nouă semnificație în ochii lui, dar el jertfise totul. Dumnezeu i-a dat o lecție lui Abraham pe care trebuie să o învățăm și noi fără a trece - neapărat - prin experiența lui. Dumnezeu l-a cruțat pe Isac, fiul lui Abraham, dar pe Isus, fiul său, nu l-a cruțat ci l-a jertfit pentru noi pe altarul crucii. De aceea lui Dumnezeu trebuie să-i dăm totul pentru că, și el, ne-a dat totul. Doamne, îți suntem recunoscători pentru darurile tale și ajută-ne să câștigăm cu ele cerul. 10 octombrie 2021 Pr. Viorel Ababei [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 28-a de peste an: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |