|
Anul B Num 11,25-29; Ps 18; Iac 5,1-6; Mc 9,38-43.45.47-48 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Astăzi, 26 septembrie 2021, sărbătorim cea de-a 107-a Zi Mondială a Migrantului și Refugiatului. Și suntem invitați să ne unim cu Sfântul Părinte și Biserica Universală în rugăciune pentru cei care sunt afectați de fenomenul migrației și pentru refugiați. Dar, într-un mod deosebit, astăzi suntem invitați să ne rugăm pentru noi. Noi, făcând referință nu doar la pronumele personal, persoana I, plural, ci la toată încărcătura sa și anume, conform dicționarului, "noi" îl desemnează pe cel ce vorbește și persoana sau persoanele pe care acesta le asociază vorbirii sale. Astăzi suntem invitați să ne gândim că noi, toți, din întreaga lume, suntem în aceeași barcă a vieții, căutând împreună să ajungem la liman, așa cum spune Sfântul Părinte. Și când spun "noi", mă gândesc atât la cei rămași în România, cât și la cei plecați în străinătate în căutarea unui trai mai bun. Mă gândesc atât la noi, cei rămași, cât și la oamenii care vin în țara noastră din aceleași motive. Papa Francisc, în scrisoarea adresată Bisericii întregi pentru ziua aceasta spunea: "În Scrisoarea enciclică Fratelli tutti am exprimat o preocupare și o dorință care încă ocupă un loc important în inima mea". Spune el: "După ce trec zilele de criză, mai ales acestea sanitare, de pandemie, reacția cea mai rea ar fi aceea de a ne afunda tot mai mult în consumism și în forme de autoprotecție egoistă. Să dea Dumnezeu ca la sfârșit să nu mai fie ceilalți, ci doar noi". Pentru aceasta, el a ales tema acestei zile spre un noi tot mai mare, voind astfel să indice un orizont clar pentru drumul Bisericii Universale. Ca și la vizita sa în România, în această catedrală, Sfântul Părinte ne invită în scrisoare să mergem împreună, să fim tot mai catolici, să construim o lume mai inclusivă, în care să visăm împreună, privind spre viitor și având grijă de casa sa comună, care este pământul. Omul creat după chipul lui Dumnezeu, bărbat și femeie, adică ființe diferite și complementare, este chemat, ne spune Sfântul Părinte, să formeze un noi care include toată familia umană, toate popoarele. Acest om trebuie să pună din nou în centru misterul lui Cristos, mort și înviat, pentru ca toți să fie una. Este datoria noastră, a creștinilor, să unim la un loc ceea ce este rupt și fragmentat, să vindecăm ceea ce este rănit și desfigurat, să recuperăm adevăratul noi. Pentru aceasta, însă, trebuie să punem deoparte fricile pe care ni le-am creat și să privim cu mai mult curaj spre viitor și spre oameni. Un preot dominican spunea la un moment dat: "Cel mai mare dușman al omului este frica". Dacă există ceva, însă, care învinge frica, aceasta este încrederea în Dumnezeu. Frica este cel mai mare rău, pentru că, din cauza fricii, omul poate săvârși cele mai mari atrocități. Sădește frică în om și-l vei controla. De frică să nu piardă tot poporul, Marii Preoți îl condamnă pe Isus la moarte. De frică, Pilat îl lasă pe Isus să fie răstignit. De frică, Petru se leapădă. De frică, ucencii fug. De frică, vor ține ușile închise. Însă, doar până într-o zi. Atunci când ei sunt plini de Duhul Sfânt, nimic nu mai poate să-i țină închiși. Încrederea în Dumnezeu este cea care învinge frica și redă omului libertatea de a trăi. Vă invit să ne aplecăm privirea și asupra acelora care ar trebui să fie frații noștri, pentru simplul motiv că noi, toți, suntem fiii lui Dumnezeu și frați între noi. Noi toți ar trebui să fim mai buni unii cu alții, să ne respectăm, să ne ajutăm, să ne înțelegem, și nicidecum să ne judecăm, să ne criticăm, să ne condamnăm. Lucrul acesta, de a critica, de a judeca și condamna se întâmplă nu numai cu migranții și refugiații, pentru că ne este frică. Dar de cele mai multe ori se întâmplă și între noi. Se întâmplă între noi, frați români, pentru simplul motiv că suntem în regiuni diferite: Moldova, Ardeal, Țara Românească sau orice altă regiune. Se întâmplă între noi, frați creștini - pentru că, nu? -, suntem catolici, ortodocși sau de alte confesiune. Se întâmplă între noi lucrurile acestea chiar dacă facem parte din aceeași comunitate, suntem din aceeași casă, pentru că nu găsim consensul între noi. Se întâmplă lucrul acesta și între noi, preoți, persoane consacrate, laici, pentru că nu reușim să ne punem împreună în a-i sluji lui Dumnezeu. Din păcate, am pierdut de multe ori respectul fiilor lui Dumnezeu. Am uitat să ne ascultăm, să ne ajutăm și, mai ales, să încercăm să înțelegem ce se întâmplă cu noi, de ce ne comportăm într-un anumit fel. Sfântul Ioan Gură de Aur spunea: "Când îl judeci pe aproapele, îți înăsprești judecata ta și-ți mărești vinovăția". În Japonia, în timpul foametei din timpul secolului al XVIII-lea, un țăran, care nu avea cu ce să-și hrănească familia, s-a înscris la un concurs de luptă cu sabia. Trebuia să înfrunte un maestru. Cu cât acesta era mai renumit, cu atât recompensa era mai mare. Așa încât, omul nostru care nu pusese în viața lui mâna pe sabie, l-a provocat pe cel mai renumit maestru. În ziua stabilită, în fața unui public numeros, cei doi s-au întâlnit. În interiorul lui, maestrul se gândea că o fi vreo farsă a prietenilor, pentru că niciodată nu a fost provocat de un țăran. Țăranul, înnebunit de foame, se năpustește asupra maestrului prin mișcări rapide și ferme. Maestrul rămâne puțin înmărmurit. Văzând forța acestuia și incapacitatea de a-i citi tactica, în așa fel încât să se apere, renunță la luptă. După ce lupta se încheie, îi spune omului: "Ai învins! Pentru prima dată în viață sunt învins. Dintre toate școlile de luptă, a mea este cea mai renumită. Pot să te întreb: la ce școală ai învățat tu să lupți?". Iar țăranul, liniștit, îi răspunde: "La școala înfometării, domnule! La școala înfometării!". Omul luptase pentru hrana familiei sale. Săracul nu a pus mâna niciodată pe sabie, dar sărăcia și lipsa de hrană l-au dus până în punctul în care să ridice sabia și să lupte. În zilele noastre apar tot felul de campanii TV sau Radio menite să denigreze imaginea migranților și refugiaților, și nu numai. Mă gândesc și la atacurile la adresa familiei, ale Bisericii, și așa mai departe. Dar să mă întorc la migranți și refugiați. Apropo, cei care sunt în străinătate sau care ați fost în străinătate, vă mai aduceți aminte ce lucruri se spuneau, dacă nu se spun încă, despre noi, românii, în Italia, Franța, Anglia, Spania și multe alte țări? Știrile TV și Radio dau prea mare importanță celor 5% dintre migranți și refugiați care fac rele. Și îi îngroapă în uitare pe cei 95% dintre ei, care suferă în tăcere și care trăiesc la limita sărăciei. Pentru aceștia suntem invitați să ne rugăm astăzi și să îi considerăm ca fiind parte dintre noi, având grijă să îi ajutăm atunci când au nevoie, pentru ca să nu ajungă niciodată în situația disperată a țăranului din Japonia, care a pus mâna pe sabie Întorcându-mă la lecturile de astăzi, aș spune că nu se putea potrivi mai bine evanghelia de astăzi cu Ziua Mondială a Migrantului și Refugiatului. De ce? Pentru că tema evangheliei de astăzi este acceptarea străinilor și îndepărtarea scandalulurilor. În jurul acestor două puncte aparent fără legătură se structurează fragmentul evanghelic de astăzi. Isus, care primește mărturia de credință a lui Petru, făcuse deja și cel de-al doilea anunț al pătimirii și morții sale. Intrând într-o casă, aici, îi întreabă pe ucenici ce anume au discutat pe drum. Căci ei discutaseră cine este mai mare dintre ei. În această atmosferă, liniștită și relaxată, Isus îi învață ce înseamnă urmarea sa. Îi învață cât de importantă este slujirea față de aproapele, care presupune trei atitudini: 1) a primi cu dragoste pe cei mici, pe cei firavi, slabi, lipsiți de apărare și expuși tuturor relelelor; a asuma responsabilitatea față de aceste persoane, așa cum ne asumăm responsabilitatea față de copii. 2) a primi cu dragoste pe cei străini, cei care nu fac parte din grupul, din societatea noastră, și care, de cele mai multe ori, nu merită, în mentalitatea noastră, să se bucure de aceleași daruri și de aceleași carisme. 3) a îndepărta cu fermitate scandalurile; a nu crea nimănui disconfortul de a vedea în creștini oameni delăsători, neprimitori, lipsiți de bunătate și, poate mai rău, chiar răutăcioși. Dragi credincioși și radio ascultători, mă apropii de finalul predicii. Vă invit să trăim această Sfântă Liturghie ca pe un moment de liniște și relaxare împreună cu Cristos. Gândiți-vă că Isus este alături de noi. El este real alături de noi. Doar că noi nu ne dăm seama de lucrul acesta. Asemenea ucenicilor, am parcurs drumul unei săptămâni întregi, mergând înainte și înapoi, trecând prin provocări, probleme și greutăți, am discutat tot felul de lucruri, am făcut tot felul de lucruri, timp în care, preocupați de ale noastre, nu am avut timp să-l ascultăm pe Isus. Astăzi, în schimb, ne-am oprit. Suntem în biserică sau acasă. Ne-am oprit. Și în nemișcare fiind, avem capacitatea, asemenea ucenicilor, de a fi mai atenți la tot ceea Isus spune și face. El ne invită prin cuvânt să înțelegem că este Fiul lui Dumnezeu, iar prin jertfă, că el a murit pentru noi. Iar dacă noi credem în el, atunci trebuie să-l și urmăm. Nu e suficient doar să auzim cuvântul sau să privim ostia frântă. Trebuie să punem în practică ceea ce el ne învață. De aceea preotul va spune la sfârșitul Sfintei Liturghii: "Mergeți în pace!". Dragilor, așa cum spunea cea de-a doua lectură de astăzi, nu vă adunați comori care trec, nu vă încrâncenați aici, pe pământ, pentru averi, locuri de frunte, putere, interes personal sau altele, făcându-i pe alții să sufere din cauza aceasta. Voi căutați, mai degrabă, să fiți așa cum ne cere Isus: deschiși și primitori față de cei mici, gata să-i ocrotim și să-i ajutăm; deschiși și primitori față de străini, gata oricând de a întinde o mână de ajutor; hotărâți de a nu scandaliza pe nimeni, mai ales pe cei care sunt departe de Cristos sau nu au auzit niciodată de el. Și închei cu un gând al sfântului Ioan Gură de Aur, care spune: "Nu uita creștine, nu există mântuire fără efortul de a mântui pe celălalt". Este datoria noastră, a creștinilor, indiferent cine suntem, de a fi mai buni cu noi și între noi. Așa să ne ajute Dumnezeu și Sfânta Fecioară Maria. Amin. 26 septembrie 2021 Pr. Florin-Petru Sescu [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 26-a de peste an: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |