|
Anul B Ex 24,3-8; Ps 115; Evr 9,11-15; Mc 14,12-16.22-26 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Cred că fiecare dintre noi a avut ocazia în viață să vadă odată la televizor cum se încheie o alianță între două state. Are loc o ceremonie publică în care cei doi șefi de stat semnează un document. Sunt așezați la o masă, după ce semnează își schimbă documentele, își schimbă stilourile, zâmbind la camerele de filmat. Mai mult, poate vă amintiți cum recenta reconciliere dintre Statele Unite și Cuba a fost marcată doar printr-o strângere de mână între președinții celor două state, în fața multor fotografi care au imortalizat momentul istoric. Nu au existat documente, nicio semnătură, a fost un simplu gest de prietenie, o strângere de mână; o strângere de mână care a însemnat, de fapt, sfârșitul deceniilor de ostilitate și începutul unei relații complet noi și, astfel, inamicii au devenit prieteni, a început o nouă relație între cele două state, trecutul a fost uitat, a fost, parcă, redeschis acel robinet care era închis, iar această deschidere a adus tuturor beneficii, comunitare, pace și o viață mai bună. Am putea spunea că același lucru, de-a lungul istoriei omenirii, a încercat să-l facă Dumnezeu cu omul. Dumnezeu a căutat mereu cea mai bună cale de a încheia un legământ cu oamenii, de a deveni prietenul lor, astfel încât oamenii să poată primi din bunurile Domnului, să se poată mișca liberi între pământ și cer și, astfel, să trăiască în pace și prietenie între ei și cu Dumnezeu. Dar a existat mereu o problemă, pentru că atunci când intri în contact cu Dumnezeu, nu te poți purta ca și cum l-ai bate pe Dumnezeu cu palma pe umăr. Iată, în Vechiul Testament, lui Moise, care îi cere cu naivitate Domnului spunând: "Lasă-mă să văd fața ta", Dumnezeu îi răspunde cu aceste cuvinte: "Nu vei putea să-mi vezi fața, căci nu poate omul să mă vadă și să rămână viu". Și continuă spunând: "Când îmi voi trage mâna la o parte, mă vei vedea din spate, însă fața mea", spune Domnul, "nu se poate vedea". Înțelegem, așadar, că între Dumnezeu și om există o distanță infinită, o distanță pe care însă Dumnezeu a încercat mereu să o umple cu iubirea sa. Această distanță este bine rezumată în cea de a doua lectură pe care am ascultat-o astăzi, prin expresia "fapte de moarte". Iată, păcatul, care este o lucrare a morții, care ne face să murim pentru viața harului, are această putere diabolică de a ne ține departe de Dumnezeu. Dar Dumnezeu oferă omului o realitate minunată, o realitate care se numește legământul său, pactul său de alianță cu omul. Iar legământul funcționează astfel: omul se obligă să păzească poruncile lui Dumnezeu, iar Dumnezeu, în schimb, garantează binecuvântarea, mântuirea omului de aceste fapte ale morții. Dar Dumnezeu, fiind invizibil, nu poate face acest lucru cu o strângere de mână, în fața fotografilor, ci o face, iată, printr-un ritual în care semnătura se face prin intermediul simbolului vieții, sângele devenind astfel elementul prin care alianțele cu Domnul sunt semnate în Sfânta Scriptură. Și ascultând cele trei lecturi propuse nouă ca meditație pentru această sărbătoare, observăm că cele două cuvinte cheie, sânge și legământ, apar în fiecare dintre ele. Iată, Cartea Exodului ne spune: "Moise a luat sângele și a stropit poporul zicând: Iată sângele alianței, pe care a făcut-o Domnul cu voi, potrivit tuturor acestor cuvinte". Iar Scrisoarea către Evrei adaugă: "Cu atât mai mult, sângele lui Cristos va curăța conștiința voastră de faptele moarte și de aceea el, Cristos, este mijlocitorul unei alianțe noi". Iar evanghelia conclude: "Apoi, luând potirul și mulțumind l-a dat lor și au băut din el toți și le-a spus: «Acesta este sângele meu, al alianței care se varsă pentru mulți»". În Vechiul Testament, sângele a fost stabilit pentru a se stabili alianța, legământul de prietenie dintre Dumnezeu și poporul Israel. Sângele a servit, așadar, ca o cerneală. Cei care au fost marcați cu el au devenit aliați cu el, prietenii lui Dumnezeu, iar Biblia ne descrie multe dintre legămintele lui Dumnezeu cu omul, începând de la alianța cu Adam, cu Noe, cu Abraham, cu Moise. Dar ne putem pune următoarea întrebare: "De ce a fost nevoie de atât de multe alianțe?". Pentru că oamenii au încălcat, mai mereu, alianțele făcute cu Domnul, au făcut la fel ca oricare stat ce începe să se comporte ca un inamic mai degrabă, decât un aliat, după ce a semnat cu tratat cu cel pe care acum îl agresează. Iată, evanghelia ne spune că la Cina cea de Taină, Isus a instituit o alianță nouă, veșnică, cu omul. Este ultima alianță, alianța definitivă, nu vor mai exista altele, iar această nouă alianță Dumnezeu a voit să o semneze cu sângele Fiului său, care și-a dat viața pentru noi și, după cum ne spune Scrisoarea către Evrei, obținându-ne astfel o răscumpărare eternă, purificându-ne conștiința de faptele moarte, pentru a putea astfel aduce cult Dumnezeului celui Viu. De-a lungul celor aproape 2000 de ani de existență, Biserica noastră a continuat mereu să repete gesturile, cuvintele lui Isus de la ultima cină în celebrarea Sfintei Liturghii. A luat pâinea, a binecuvântat-o, a frânt-o și le-a dat-o și le-a spus: "Luați, acesta este trupul meu". Apoi, luând potirul și mulțumind l-a dat lor și au băut din el toți și le-a spus: "Acesta este sângele meu, al alianței". Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Ajunși în acest punct, aș vrea să amintesc impresionantele cuvinte ale sfintei Tereza de Calcutta, care spunea în felul următor: "Este greu pentru mine să cred că îl puteți vedea pe Dumnezeu într-o bucată de pâine, dar nu îl puteți vedea în chipul fratelui vostru care suferă, care stă alături de voi?". Iată, de ce, cuvintele lui Isus "Acesta este trupul meu", "Acesta este sângele meu", aceste cuvinte nu sunt doar un angajament al lui Isus pentru noi, oamenii, pentru mine, dar aceste cuvinte sunt și un angajament al omenirii, al nostru, personal, pentru toți aceia care ne stau alături, pentru întreaga lume. Și înțelegem, astfel, într-un chip minunat, cum că a trăi cu adevărat o viață euharistică nu înseamnă doar simplul fapt de a veni la biserică, nu înseamnă simplul fapt al prezenței noastre în biserică ci, a trăi o viață cu adevărat euharistică, înseamnă în așa fel încât, din viața noastră să facem un dar al dragostei. Știm că pâinea este făcută pentru a fi mâncată, pentru că închisă undeva într-un sertar se întărește. Vinul, la fel, este făcut și el să fie băut, să fie savurat. Odată deschisă o sticlă de vin și lăsată pe margine, cu timpul vinul se oțetește, devine vechi și nefolositor. Iată, pentru a ne găsi cu adevărat fericirea în această viață, nu ajunge doar ca să primim cele necesare, ci este nevoie, mai ales, să dăruim, mai mult, să ne dăruim propria viață. Și doar atunci vom avea sentimentul clar și sigur de a fi utili, că viața noastră capătă cu adevărat un sens. Fericirea noastră constă, așadar, în a putea spune împreună cu Isus aceste cuvinte: "Acesta este trupul meu, acesta este sângele meu, aceasta este viața mea pe care vreau să o ofer aproapelui de lângă mine". Iată, ori de câte ori preoții fac acest lucru în memoria lui Cristos, rostesc la Sfânta Liturghie cuvintele lui. Isus Cristos, mediatorul nostru la Tatăl, coboară în mod real în mijlocul nostru, iar noi primim de la el moștenirea veșnică, suntem făcuți fii ai lui Dumnezeu. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, În multe locuri ale lumii, astăzi, sau duminica ce urmează, iată, Preasfântul Sacrament va fi purtat în procesiune pe străzile orașelor, satelor, oamenii vor pregăti covoare de flori, decorațiuni pentru a dovedi credința lor în această prezență reală a lui Isus Cristos în sfânta Euharistie, o prezență misterioasă, dar eficientă pentru viața noastră. Este semnul alianței veșnice, este semnul că planul minunat al lui Dumnezeu este fericirea noastră. De aceea, iată, Isus Cristos s-a făcut jertfă, s-a făcut euharistie. De aceea, Isus Cristos iese din tabernacole pentru a ne căuta, pentru a ne ridica, pentru a ne hrăni, pentru a ne învăța adevărul ce vine de la Dumnezeu, pentru a ne conduce la viața cea veșnică și a ne dărui fericirea eternă. Amin. Lăudat să fie Isus Cristos! 31 mai 2018 Pr. Iosif Tiba [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Trupul si Sângele Domnului: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |