|
Anul B Dan 7,13-14; Ps 92,1ab;1c-2;5; Ap 1,5-8; In 18,33-37 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Avem astăzi solemnitatea lui Cristos, Regele Universului, o sărbătoare propusă de papa Pius al XI-lea, în anul 1925, ca un răspuns în fața influențelor pe care le exercitau curentele modernității asupra creștinilor catolici. A dorit ca în acele vremuri de multă confuzie ideologică, creștinii să știe încotro să se îndrepte și de cine să asculte, unde să găsească adevărul și cum să-l aplice. A propus această sărbătoare pentru a le arăta tuturor oamenilor că Isus Cristos este adevărul care ar trebui să guverneze viața fiecărui om și a fiecărei națiuni. Dumneavoastră ați auzit și știți atâtea povești care încep cu: "era odată un rege". Astăzi, cei mai în vârstă nu mai cred astfel de povești, însă cred în continuare în poveștile care încep cu "va fi", va fi mai bine, vei fi fericit. Avem un fel de regi ai speranțelor, așteptărilor și viselor noastre pentru viitor. În mâinile lor ne punem viața, dar o mare parte dintre acești regi din viitor, mai devreme sau mai târziu, dezamăgesc. Mă gândesc aici la soți, care în tinerețe se prezentau ca adevărați regi, ce promiteau fericire, bunăstare, siguranță, iubire necondiționată. Mă gândesc la atâția angajatori care promit posibililor angajați nenumărate facilități. Mă gândesc la atâția lideri, din toate domeniile, care promit, dar cu toate acestea, acele promisiuni rămân niște povești. Nu mai credem în poveștile în care regele era personaj principal și se refereau la trecut, dar sunt mulți dintre noi care cred în poveștile care se referă la viitor și încredințează inima lor, speranțele, așteptările lor unui astfel de "rege modern". Povești care se referă la trecut, povești care se referă la viitor. Mulți cad victimă acestor povești. Dar sunt și unii care nu mai au speranță, încredere în nimic și în nimeni, pentru că au fost dezamăgiți de asemenea regi. Spun cercetătorii, cei mai nefericiți oameni sunt cei care nu au o persoană căreia să se dedice cu toată ființa, pentru care să merite să trăiască și de care să se simtă cu adevărat iubiți. Ei bine, sărbătoarea aceasta a lui Cristos, Regele Universului ne prezintă o persoană pentru care se merită să trăiești și chiar să mori, un rege care ne iubește atât de mult, încât își dă viața pentru noi, el nu va dezamăgi niciodată. E un rege altfel decât cei din trecut sau cei din viitor. Un rege nonconformist, un rege al paradoxurilor: un rege sărac, un rege care moare ucis de cei pe care i-a iubit, un rege non-violent. Dar, cu toate acestea, un rege care învinge, un rege care va avea ultimul cuvânt asupra istoriei. Pe el suntem invitați să îl alegem. Un rege a dat un ospăț. A pregătit tuturor o masă bogată, iar pe hol a pus la dispoziție toate bogățiile sale. După ospăț a zis: "Priviți toate bogățiile mele, alegeți lucrul cel mai de preț, iar el va fi al vostru". Invitații au dat năvală spre bijuterii: brățări, pietre prețioase, etc. Un copil îi spune regelui: "Este adevărat că pot lua cel mai de preț lucru din această sală?". "Ce am spus, am spus", răspunde regele. Atunci copilul continuă: "Maiestate, eu te aleg pe tine!". La aceasta, de fapt, ar trebui să ne conducă sărbătoarea aceasta: la a ne da seama că din toate bogățiile lumii, Isus e cel mai prețios și merită să fie ales rege al inimilor noastre. Degeaba ai totul în lume, dacă nu-l ai pe Cristos. Evanghelia de astăzi ne ajută să înțelegem ce anume îl recomandă pe Isus, pentru a fi ales rege, aspecte pe care să le asumăm și noi apoi în viețile noastre. Mă opresc la trei dintre ele. Mai întâi este iubirea lui. "Tu ești regale iudeilor?", îl întreabă Pilat pe Isus. Tu, care ești un condamnat, legat și judecat, chiar ești regele iudeilor? Ce ai făcut? Întreaga evanghelie oferă răspuns acestor întrebări: a oferit pâine celor flămânzi, a dat un vin bun la nuntă, a vindecat pe cei gata să moară, a vindecat paralitici, a mers pe apă, a redat vedere orbilor și viață morților. E condamnat la moarte de cei cărora le-a făcut atâta bine, dar el nu răspunde urii cu ură, ci cu blândețe și bunătate, cu iubire. Dacă împărăția sa ar fi din această lume servitorii săi ar fi luptat împotriva celor puternici ai acestei lumi, care au venit să-l aresteze. Ar fi putut cere 12 legiuni cerești, o singură arcuire de sprânceană și totul ar fi fost rezolvat. Dar nu. Isus nu face dreptate prin violență. În Ghetsemani Isus îi cere lui Petru să renunțe la violență. El transformă spada în plug și lancea în seceră. Lupta împotriva răului este realizată cu arme opuse răului. E forța celui care iubește mai mult. E forța iubirii. Iar iubirea e mai puternică decât răul. Asta învățăm de la aceste rege: răul se învinge întotdeauna iubind, făcând binele. Martin Luther King, cel care a luptat pașnic pentru drepturile civile în America, scria pe când era închis în mod nedrept: "Celor mai înverșunați dușmani le spunem: ne vom ridica la înălțimea puterii voastre de a face rău cu puterea noastră de a suferi răul. Vom opune forței voastre fizice forța noastră sufletească. Faceți-ne orice veți vrea, noi tot vă vom iubi. Conștiința nu ne lasă să ne supunem legilor voastre nedrepte, fiindcă împotrivirea față de rău este o obligație la fel de mare ca și facerea de bine. Aruncați-ne în închisori și noi tot vă vom iubi... Băteți-ne și lăsați-ne aproape morți, iar noi tot vă vom iubi... Într-o bună zi vom câștiga libertatea, dar nu numai pentru noi. Vă vom atinge inima și conștiința și în final vă vom câștiga pe voi înșivă, astfel încât victoria noastră să fie dublă". Și a reușit. Înțelegeți ce înseamnă aceasta? Nu are răul atâta putere câtă are iubirea. Acesta e Isus în care noi credem, acesta e creștinismul, aceasta e esența evangheliei: să lupți împotriva răului iubind, făcând binele. Ce spune Isus? "Iubiți-i pe dușmanii voștri și rugați-vă pentru cei care vă persecută" (Mt 5,44). Care e atitudinea ta, creștinule, față de cei care ți-au făcut rău? Regele Isus a învins răul făcând binele. Tu...??? O a doua caracteristică a regelui Isus e aceea că el vrea libertatea poporului său. Îl vrea pe om liber. El nu este un patron care ține omul în sclavie. La un moment dat Isus îl întreabă pe Pilat: "De la tine însuți spui aceasta sau ți-au spus alții despre mine?". În sensul imediat, întrebarea înseamnă: din ce parte vine acuza, de la el sau de la alții? În sens mai profund, Pilat este invitat să se mai gândească la cele spuse și să judece cu mintea lui. Ești liber atunci când gândești cu mintea ta. De câte ori nu gândim cu mintea altuia, ne asumăm idei, fapte pe care le fac alții, doar pentru că le fac alții, pentru a nu rămâne singuri? Ori aceasta este sclavie, dependență de o persoană, de un grup de oameni. Sărbătoarea aceasta este o chemare la libertate. La libertatea de a alege binele. Isus Rege pune definitiv în criză orice sistem social, educațional, politic ce se bazează pe opresiune. Nu ai dreptul să te ridici pe spinarea celuilalt, nu ai dreptul să calci pe cadavre doar pentru ca ție să îți fie bine, nu ai dreptul să te folosești de om ca de un obiect, iar când se învechește să îl arunci, nu ai dreptul să te folosește de funcția și puterea ta ca de un paravan la umbra căruia să-ți urmărești propriul interes. Nu întâmplător, sărbătoarea Cristos Rege a fost instituită în secolul al XX-lea, un secol al marilor sisteme totalitare. Regalitatea lui Isus are o relevanță extraordinară: respinge orice formă de dominare a omului asupra omului. În al treilea rând, acest rege mărturisește adevărul. La întrebarea dacă este rege, Isus îi răspunde lui Pilat: "Tu spui că eu sunt rege. Eu pentru aceasta m-am născut și pentru aceasta am venit în lume, ca să dau mărturie despre adevăr". Acest rege, Isus, ne spune cine suntem noi cu adevărat. Ne arată adevărul fundamental, acela că suntem copiii iubiți ai lui Dumnezeu. Și este interesant, Isus nu impune adevărul niciodată. El nu e un kamikaze sinucigaș, dar unul care își dă viața pentru frați, pentru cei care îl ucid, pentru a trezi în ei adevărul iubirii. Și spune mai departe: "Oricine este din adevăr ascultă glasul meu". Pilat e chemat, asemenea tuturor, să iasă din minciună și să asculte vocea celui care este adevărul. Adevărul are un glas, cu care ne cheamă, e glasul conștiinței, glasul adevărului din noi. Există o practică în spiritualitatea creștină, numită "examenul de conștiință". Creștinii buni, seară de seară, se așază în fața propriei conștiințe. Nu știu dacă dumneavoastră obișnuiți să faceți asta. Seară de seară, să stai față în față cu adevărul din tine și să asculți glasul conștiinței. Găsim aici invitația de a ne așeza mai des față în față cu adevărul din noi. Iată, așadar, regele de asumat și de imitat: un rege care învinge răul iubind, un rege care ne vrea liberi, un rege care ne spune adevărul. Un copil de rege, privind pe fereastra palatului, a văzut în stradă mai mulți copii jucându-se. A voit să meargă și el să se joace. Tatăl nu era de acord. Dar știți cum sunt copiii: "Hai, tată, lasă-mă!". Datorită insistențelor, inima tatălui a cedat și i-a permis să meargă. Înainte de a părăsi palatul pentru a ieși în stradă, a ținut să-i spună fiului câteva lucruri. "Fiule, vei vedea că în stradă copiii vorbesc urât, tu să nu faci așa, pentru că tu ești fiu de rege; vei vedea că în stradă copiii se bat, se ceartă, tu să nu faci așa, pentru că tu ești fiu de rege; vei vedea că în stradă copiii învață să spună minciuni, dar tu să nu minți niciodată, și asta pentru că toți să știe al cui ești tu, ca toți să știe că ești fiu de rege, ca toți să te recunoască după cum te comporți". Astăzi, după Sfânta Liturghie, Dumnezeu ne lasă și pe noi să ieșim în mijlocul lumii. Același lucru ni-l repetă și nouă: Fiul meu, în lume, vei vedea oamenii care mint, dar tu să nu minți; vei vedea oameni care fură, dar tu să nu furi, vei vedea oameni care înjură, dar tu să nu înjuri, vei vedea oameni care îi jignesc pe ceilalți, dar tu să nu faci așa; vei vedea oameni care îi domină și îi calcă în picioare pe oameni, dar tu să nu faci așa, pentru ca toți să știe cine este Tatăl tău, pentru că toți să știe că ești pui de rege. Acesta-i mesajul pe care ni-l lasă Isus astăzi: creștinule ești pui de rege, comportă-te în așa fel încât toți să înțeleagă al cui ești, ca toți să știe cine e tatăl tău, cine e regele tău. Amin. 25 noiembrie 2018 Pr. Petru-Sebastian Tamaș [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Cristos, Regele Universului: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |