Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul B
Duminica a 33-a de peste an

Dan 12,1-3; Ps 15; Evr 10,11-14.18; Mc 13,24-32

Lăudat să fie Isus Cristos!

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Textele sfinte pe care le-am auzit, citite în prima lectură de astăzi și evanghelie, sunt cunoscute ca fiind literatură apocaliptică. Se poate observa înflorirea acestei literaturi apocaliptice în Sfânta Scriptură în perioadele de dezastre naționale sau cu ocazia unor calamități care erau pe cale să se întâmple.

Prima noastră lectură de astăzi vine din Cartea lui Daniel. Această care a fost compusă în secolul al II-lea, î.d.Cr., când evreii erau persecutați de conducătorul grec Antioh Epifanul.

Textul evangheliei de astăzi, din Marcu, face parte din răspunsul pe care îl dă Isus întrebării unora dintre apostoli cu privire la distrugerea templului din Ierusalim și despre sfârșitul lumii. De asemenea, e important să știm că, în momentul în care a fost scrisă Evanghelia după Marcu, evreii sufereau noi persecuții din partea romanilor iar Ierusalimul era în pragul distrugerii.

Scopul acestor texte apocaliptice nu era acela de a teroriza sau a speria mai mult poporul, ci de a le oferi o rază de speranță, de a-i face să-și îndrepte atenția spre Dumnezeu.

Literatura apocaliptică a vorbit și va vorbi mereu despre noul cer și pământul nou, despre triumful binelui asupra răului și despre speranța în judecata dreaptă a lui Dumnezeu. Și este foarte important să nu uităm acest lucru.

Papa Benedict al XVI-lea a scos în evidență acest fapt în cea de-a doua sa enciclică numită Spe salvi, despre speranța creștină, publicată în anul 2007. El spune că niciuna dintre celelalte tradiții religioase de pe pământ și culturale vechi ale lumii nu are aceeași viziune asupra istoriei umane așa cum are viziunea iudeo-creștină. Numai prin revelația lui Dumnezeu, în Cristos, adevăratul sens al timpului și al istoriei devine clar. Acum noi știm că viețile noastre de pe pământ au o legătură directă și un efect clar asupra vieții de dincolo de mormânt. Acum știm că nedreptățile și imperfecțiunile acestei lumi căzute, infestate de cel rău, vor fi reparate de Isus, Mântuitorul și Judecătorul. Din acest motiv, papa Benedict numește judecata finală ca fiind un loc al speranței, o ocazie de practicare a speranței:

"Perspectiva Judecății, deja din cele mai vechi timpuri, i-a influențat pe creștinii până în viața lor cotidiană ca și criteriu după care să ordoneze viața prezentă, ca și chemarea adresată conștiinței lor și, în același timp, ca speranță în dreptatea lui Dumnezeu. Credința în Cristos nu a privit niciodată numai în urmă, nici numai spre înălțimi, ci întotdeauna și spre înainte spre ora dreptății pe care Domnul o prevestise în mod repetat. Această privire spre înainte a conferit creștinismului importanța sa pentru prezent" (Spe salvi, nr. 41).

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

O frază din evanghelia de azi, pe care Isus o folosește în acest discurs, este deosebit de greu de înțeles. El spune apostolilor: "Această generație nu va trece până când toate aceste lucruri nu se vor împlini". Dacă Isus vorbea despre sfârșitul lumii, atunci trebuie să fi greșit, nu? La urma urmei, acea generație, primii săi ucenici, a trecut de mult. Dar lumea este încă aici.

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Putem înțelege cuvintele Domnului nostru numai dacă le luăm în contextul întregului pasaj, nu doar în cele câteva versete pe care le-am ascultat azi. Există trei niveluri de semnificație în această conversație pe care Isus o are cu apostolii săi.

Primul nivel, nivelul primar și literar. Domnul prezice distrugerea orașului Ierusalim. Acest eveniment istoric a avut loc, de fapt, înaintea de trecerea generației ucenicilor, în anul 70, d. Cr. Isus îi avertiza că zilele în care armata romană va asedia Ierusalimul vor fi pline de suferință teribilă. S-a întâmplat exact așa cum a spus el. Mai mult de un milion de evrei au murit în acea revoltă și asediu final. Mulți dintre ei din cauza foametei. Numai aproximativ 30.000 au supraviețuit potrivit istoricului evreu Iosif Flaviu.

Apoi, Isus continuă să descrie acele zile folosind un alt tip de limbaj. El vorbește despre soarele care se întunecă, luna care nu mai vrea să strălucească, stelele care cad și cerul care se zguduie, despre Fiul Omului venind pe norii cerului și îngerii care adună pe cei aleși de la marginile pământului. Acesta este și limbajul folosit de profeți pentru a se referi la sfârșitul Vechiului Testament și la stabilirea împărăției mesianice promise. Acesta este exact modul care este folosit și în prima lectură de astăzi, în Cartea lui Daniel.

În prima parte a discursului, Isus își pregătise discipolii pentru distrugerea templului, apoi explică ce va însemna această distrugere. Va fi semnul vizibil că Noul Testament a împlinit și a înlocuit Vechiul Testament. Și, astfel, comunitatea apostolilor din Noul Testament a lui Cristos, Biserica, trebuie să fie mesageră a timpurilor de pe urmă. Pentru că Noul Testament va însemna ultima perioadă a istoriei omenirii, timpul Bisericii. Această perioadă finală se va termina când Isus va veni din nou pentru judecata de pe urmă, ca să alunge răul pentru totdeauna și să recreeze cerurile și pământul. Deci, primele două niveluri de semnificație: distrugerea Ierusalimului și terminarea Vechiului Testament sunt legate. Primul, adică distrugerea Ierusalimului, e semnul vizibil al celui de-al doilea, terminarea Vechiului Testament. Și, astfel, toate prezicerile de dezastre și războaie și suferința lui Isus se aplică direct la distrugerea Ierusalimului și indirect la restul istoriei, ca inaugurare vizibilă a sfârșitului vremurilor, timpul Bisericii.

Dar există încă un alt nivel de înțeles, al treilea. Prezicerile lui Isus despre suferință și greutăți se aplică, de asemenea, ca un fel de model, pentru ceea ce va continua să se întâmple pe tot parcursul veacului Bisericii, până la sfârșitul lumii. Apostolii nu știau exact ziua sau ceasul când Ierusalimul va fi distrus. Dar ei știau, pentru că Isus le-a spus că, înainte de a se întâmpla, Biserica se va răspândi în lume și ei vor suferi persecuție și respingere. Și exact asta s-a și întâmplat. Unsprezece dintre cei doisprezece apostoli au murit ca martiri, majoritatea în persecuții care au avut loc înainte de anul 70, înainte de distrugerea templului din Ierusalim. Această secvență de evenimente, răspândirea Bisericii, persecuția și apoi distrugerea templului e, așadar, un model care arată ceea ce se va întâmpla în întreaga epocă a Bisericii. Biserica va continua să se răspândească pe tot globul. Multe părți ale acesteia vor experimenta perioade de persecuție și suferință intense. Și apoi, la sfârșitul timpurilor, lumea decăzută va fi distrusă pentru a face loc unui cer nou și pământ nou. Atunci Cristos va pune pe toți vrăjmașii lui la picioarele sale, așa cum am auzit în a doua lectură de astăzi.

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Așa cum apostolii nu știau exact nici ziua, nici ora distrugerii Ierusalimului, la fel nu știm nici noi exact ziua sau ora în care se va sfârși viața noastră, nici când Isus va încheia istoria întregii omeniri. Dar știm că, între timp, împărăția lui Dumnezeu, Biserica, va continua să crească și va trebui să sufere durerile persecuțiilor în lumea întreagă. Așadar, lecția pe care Isus a vrut ca apostolii să o învețe și, în același timp, noi toți, este că trebuie să trăim pe acest pământ cu conștiința clară că această viață este un timp de misiune, de apostolat, de speranță în dreptatea lui Dumnezeu și de pregătire a acelui moment, când ne vom întâlni cu Cristos la judecata finală. Amin.

Lăudat să fie Isus Cristos

18 noiembrie 2018

Pr. Iulian Tancău


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
486 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 33-a de peste an:

Anul B
19 noiembrie 2006 - Pr. Florin Spătariu
15 noiembrie 2009 - Pr. Alois Bișoc
18 noiembrie 2012 - Pr. Tarciziu Șerban
15 noiembrie 2015 - Pr. Cornel Cadar
14 noiembrie 2021 - Pr. Petru-Sebastian Tamaș

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat