Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul B
Duminica a 32-a de peste an

1Rg 17,10-16; Evr 9,24-28; Mc 12,38-44

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Se gândea oare văduva, pe care Isus o laudă, pe drumul ei în acea zi la templu, că avea să fie amintită de creștini sute de ani după aceea? Se gândea acea văduvă că va fi prezentată de Cristos ca model al discipolului perfect?

În lecturile pe care le-am ascultat astăzi Biserica ne prezintă ca modele două văduve sărace: sărace din punct de vedere material, dar bogate în credință. Pentru că cele două văduve întrupează în viața lor prima și cea mai importantă fericire proclamată de Isus: "Fericiți cei săraci cu duhul, căci a lor este împărăția cerurilor".

Ce însemna a fi văduvă în vremurile când a trăit Isus? Când unei femei îi murea soțul și nu avea pe nimeni care să aibă grijă de ea, aceasta rămânea fără nicio ocrotire, iar viața ei devenea mizerabilă. Deseori trăiau într-o sărăcie cruntă și nu rareori trebuiau să cerșească pentru hrana lor și a copiilor.

În limba ebraică, cuvântul "văduvă", tradus exact, înseamnă "fără glas", "incapabilă să vorbească". Într-o lume dominată de bărbați, în care copiii și femeile erau elemente sociale de rangul doi, văduvele reprezentau o clasă defavorizată, condamnate la sărăcie și umilințe de tot felul.

Iată pe cine ne oferă ca model Isus astăzi: două văduve.

Despre prima ne relatează un fragment din viața zbuciumată a profetului Ilie, care a trăit cu aproximativ 900 de ani, înainte de Cristos. Ahab, regele Israelului, regele poporului ales, ia în căsătorie o prințesă păgână, Isabela, fiica regelui Tirului, oraș care se găsește în Siria de astăzi, și care era închinătoare a zeului Baal, un zeu al fecundității, al ploii, al roadelor bogate, o preoteasă a zeiței Astarte care, ajunsă regina Israelului, a pornit o ofensivă aprigă pentru a înlătura cultul adevăratului Dumnezeu și a instaura cultul zeilor păgâni. Cu alte cuvinte, voia să-i determine pe evrei să-și schimbe religia, lepădându-se de adevăratul Dumnezeu. În fața acestui pericol, profetul Ilie se ridică cu mult curaj și vorbește împotriva regelui și a reginei, amenințând și anunțând, în același timp, o secetă de trei ani, din cauza lepădării de credință față de adevăratul Dumnezeu. În această situație, regele și regina trimit o trupă de soldați să-l aresteze, iar Ilie fuge din fața lor și se refugiază într-un alt ținut păgân, în ținutul Sidonului, unde este găzduit de o văduvă săracă, în favoarea căreia Ilie săvârșește o minune, salvând-o pe ea și pe fiul ei de la moarte; o credință simplă care a fost răsplătită din belșug.

Despre cealaltă văduvă ne vorbește evanghelia care, pentru a scoate în evidență generozitatea ei, este asemănată de Isus - este comparată - cu avariția scribilor, a învățaților, care nu constituiau în acea perioadă o grupare religioasă, așa cum erau fariseii sau saduceii. Ei erau oameni învățați, care știau să scrie, să citească, care cunoșteau legea. Marea majoritate a oamenilor de atunci erau analfabeți și de aceea depindeau de ei pentru pregătirea anumitor documente, cum erau testamentele, contractele. Dintre ei se alegeau avocații, judecătorii care pronunțau sentințele în diferite conflicte. Aceasta le conferea putere și prestigiu. Și cei mai mulți erau mândri și aroganți, considerându-se deasupra legilor care guvernau restul oamenilor.

Dumnezeu nu-i condamnă pentru că erau învățați, pentru că știau legea, ci pentru că având puterea de a controla procesele din tribunale îi înșelau pe cei mai săraci, defavorizați, printre care se numărau și văduvele.

Isus îi pune pe aceștia în contradicție cu văduva, pe care o laudă pentru că a oferit tot ce avea, strictul necesar pentru viață.

Din alte izvoare istorice știm că în una din curțile templului, deschisă și femeilor, se aflau 13 receptacole, în formă de trâmbiță, de trompetă, fiecare dintre ele destinate unui anumit tip de ofertă: grâne, ulei, miere și unul din aceste receptacole era destinat banilor.

Văduva, spre deosebire de oamenii bogați care puneau acolo mulți bani, oferă ceea ce avea pentru viață - totul -, cele mai ieftine, cele mai simple care se aflau atunci în circulație. Și face acest lucru cu toată generozitatea, cu toată credința, cu toată disponibilitatea ei de a-l sluji pe Dumnezeu și templul.

Prin gestul ei, văduva ne oferă cel puțin două trăsături pe care trebuie să le împlinească creștinul atunci când face o astfel de ofertă, atunci când își împlinește chemarea lui la caritate, atunci când săvârșește facerea de bine.

Și prima dintre aceste trăsături este discreția. A săvârși binele fără zgomot, fără a ieși în evidență. Această femeie nu l-a cunoscut pe Isus, nu i-a ascultat învățătura și nu a fost niciodată chemată de Isus să urmeze, nu a pășit pe urmele lui, așa cum au făcut cei 12 apostoli și multe alte femei care l-au însoțit în timpul celor trei ani de viață publică. Și, cu toate acestea, se comportă într-un mod evanghelic, se comportă așa cum Isus a cerut-o. "Atunci când faci pomană", spune el, "nu trâmbița înaintea ta, cum fac ipocriții în sinagogă și pe stradă, pentru a fi lăudați de oameni. Însă tu, atunci când dai de pomană, să nu știe stânga ta ce face dreapta, pentru ca pomana ta să rămână tainică, secretă, și Tatăl ceresc să fie acela care te răsplătește". Această văduvă este imaginea celor care și astăzi fac acest lucru: împlinesc acest mandat pronunțat, proclamat de Cristos.

Cea de a doua caracteristică a adevăratei trăiri a carității este totalitatea. Văduva oferă nu ceva, nu puțin, nu mult - așa cum ofereau alții, care erau bogați. Văduva oferă totul. În sărăcia ei a oferit templului tot ceea ce era necesar pentru viață. Adevăratul discipol al lui Cristos nu pune în joc numai o parte din viața sa atunci când se hotărăște să trăiască evanghelia. Trebuie să pună în joc totul trebuie să ofere totul. Trebuie să trăiască poruncile lui Dumnezeu în integritatea lor, nu numai pe acelea care îi convin. Trebuie să accepte în totalitate învățătura evanghelică.

Chiar și cine este sărac, așa cum este această văduvă, pe care Cristos ne-o prezintă ca model în evanghelia de astăzi, este chemat să dăruiască totul. Nimeni nu este atât de sărac încât să nu poate oferi ceva și nimeni atât de bogat încât să nu aibă nevoie de ceva. Dumnezeu ne-a umplut pe toți cu darurile sale și suntem chemați să-l imităm, să fim perfecți și sfinți, așa cum este el.

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Cuvintele lui Cristos trebuie să ne dea de gândit. Care este atitudinea noastră față de bunurile acestui pământ și cât de generoși suntem? E adevărat că aceste bunuri sunt o necesitate, banii sunt o necesitate, avem nevoie de ei pentru a trăi. Însă cât de mult suntem alipiți de bunurile materiale ale acestui pământ? Atitudinea noastră față de aceste bunuri ne descoperă și nivelul vieții noastre duhovnicești. Să nu uităm că aceste bunuri sunt asemenea gunoiului de grajd, care adunat într-un singur loc nu face decât să otrăvească pământul și aerul. Dar împrăștiat peste ogoare, el îngrașă pământul și face ca roada să fie mai bogată. Pentru Cristos nu este important câte bunuri avem, câți bani avem, ci cum ne comportăm cu ei. Să nu uităm că totul vine din mâna lui Dumnezeu și când ne vom întoarce la el vom lua cu noi nu ceea ce am adunat, dar ceea ce am dat.

La înmormântarea unui om foarte bogat, unul din cei prezenți întreabă în șoaptă: "Câți bani a lăsat?". Iar un altul, mai hâtru, îi răspunde: "I-a lăsat pe toți!".

Îmi amintesc o poveste pe care am citit-o mai demult, despre datoria pe care o avem de a-l imita pe Dumnezeu în generozitatea noastră. Era odată un om foarte sărac. Văzându-l în această situație, Dumnezeu i-a dăruit zece mere. Trei mere i le-a dat ca să se hrănească. Omul nostru le-a mâncat îndată și s-a săturat. Trei i le-a dat pentru a-și cumpăra cu ele haine. Așa a și făcut. Trei i le-a dat pentru a-și construi o locuință care să-l apere de arșița soarelui și de ploaie. Și a făcut așa. Al zecelea măr Dumnezeu i l-a dat pentru ca omul să i-l ofere înapoi, să i-l așeze pe altar, ca recunoștință pentru celelalte nouă mere. Omul nostru s-a uitat lung la măr și i se părea că este mai frumos, mai mare, mai gustos decât toate celelalte nouă, și de aceea s-a gândit că Dumnezeu oricum are toate merele din lumea asta și ce rost are să-i mai ofere. Așa că l-a mâncat și i-a dat înapoi ca recunoștință numai restul, numai cotorul.

Noi, cât din ceea ce am primit îi dăm înapoi lui Dumnezeu? Care este atitudinea noastră față de cei săraci și bolnavi, față de Biserică, față de bătrâni? Ce îi dăm înapoi lui Dumnezeu din ceea ce el ne-a dăruit cu atâta generozitate?

11 noiembrie 2018

Mons. Benone Farcaș


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
355 accesari.


Alte predici pentru Duminica a 32-a de peste an:

Anul B
12 noiembrie 2006 - Pr. Viorel Ababei
8 noiembrie 2009 - Pr. Iosif Iacob
11 noiembrie 2012 - Pr. Petru Dorcu
8 noiembrie 2015 - Pr. Petru Sescu

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat