|
Anul B Dt 6,2-6; Ps 17; Evr 7,23-28; Mc 12,28b-34 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, "Care este prima dintre toate poruncile?". Evanghelia de astăzi ne spune clar că între evrei și creștini nu ar trebui să fie nicio neînțelegere. Și unii și ceilalți sunt de acord asupra celei mai mari porunci, cea a iubirii lui Dumnezeu. Ba chiar și asupra celei de-a doua porunci, a iubirii aproapelui, ambele religii sunt pe aceeași lungime de undă. Chiar Mântuitorul confirmă aceasta, spunându-i cărturarului că nu este departe de împărăția lui Dumnezeu. Inclusiv învățatul legii gândește ca și Cristos, când spune că "a-l iubi pe el din toată inima, din tot cugetul și din toată puterea și a-l iubi pe aproapele ca pe tine însuți este mai mult decât toate arderile de tot și decât toate jertfele". În felul acesta, învățatul legii vechi ne învață pe noi creștinii că porunca iubirii lui Dumnezeu și a aproapelui este mai importantă decât orice act de cult. Ceea ce Domnul spusese deja demult în Cartea lui Osea (6, 6): "Milă vreau, nu jertfă". Și totuși, între iudaism și creștinism există o distanță foarte mare (așa cum ne arată și a doua lectură), căci importanța sacrificiilor evreiești se termină odată cu venirea lui Cristos. El, Cristos, a unit iubirea de Dumnezeu și de aproapele în moartea lui pe cruce și în jertfa euharistică. În jertfa lui se unește iubirea trăită și sacrificiul cultic. Prin gestul lui suprem de iubire, iubirea pentru Tatăl și iubirea pentru noi ajung în Cristos la o intensitate pe care legea veche, ebraică, nici măcar nu o putea concepe. Aceasta nu înseamnă că nu mai rămâne valabilă porunca din legea veche: "Să-l iubești pe Domnul Dumnezeul tău din toată inima ta, din tot sufletul tău și din toată puterea ta!". Diferența între legea veche și cea nouă, creștină, constă în faptul că înainte de Cristos, nimeni nu a trăit iubirea de Dumnezeu și de oameni cu intensitatea cu care a trăit-o el (In 13, 1: "Știind Isus că îi venise ceasul să treacă din lumea aceasta la Tatăl, iubindu-i pe ai săi care erau în lume, i-a iubit până la sfârșit"). "Ascultă, Israele!". În prima lectură din Cartea Deuteronomului, porunca cea mare a iubirii este prezentată într-o formă imperativă solemnă: "Ascultă, Israel! Domnul Dumnezeul nostru este singurul Domn. Nu există alți dumnezei, decât Dumnezeul nostru". Sunt mulți dumnezei care rup și împart inima omului și cultul adus propriului dumnezeu. Dumnezeul cel adevărat, însă, ne cere toată inima și toate forțele noastre; ne cere totul și întreaga noastră ființă. De aceea, între iubirea absolută a lui Dumnezeu și inima omului nu există niciun dualism. În această iubire, nu este ca și cum inima ar fi înăuntrul omului, iar porunca iubirii ar veni din afară sau de deasupra lui. Nu! Această poruncă a iubirii este înscrisă în inima noastră. Cu alte cuvinte, această poruncă ne obligă din interiorul nostru și antrenează inima și toate forțele noastre. "El, pentru că rămâne în veci, are o preoție netrecătoare". A doua lectură ne prezintă și mai clar caracterul existențial al preoției lui Cristos, care nu oferă sacrificii cultuale în templu, așa cum făceau preoții pentru păcatele lor și ale poporului. Isus Cristos se sacrifică pe el însuși, sacrificiu care era necesar pentru spălarea păcatelor noastre. Și deoarece Cristos rămâne în veci, sacrificiul său sacerdotal pe cruce nu este ceva care aparține trecutului; el are o preoție care nu apune niciodată iar sacrificiul său se adeverește în orice moment, deoarece el este totdeauna viu pentru a interveni în favoarea noastră". Din acest motiv, euharistia, plecând de la veșnicia lui Dumnezeu prezent în ea, actualizează în orice moment al vieții noastre sacrificiul său mântuitor. Iar acest sacrificiu rămâne, așa cum am spus deja, mărturia dumnezeiască a unei iubiri care poate spăla păcatele lumii întregi, unind într-o singură iubire pe Dumnezeu Tatăl cu fiii săi, prin Fiul lui iubit, Isus Cristos, care atât de mult ne iubește încât se face întru totul asemenea nouă, în afară de păcatele noastre, spunea Hans Urs von Balthasar. Iubește așa cum ești! Acest fragment evanghelic spune că Isus Cristos ne poruncește să-l iubim pe Dumnezeu și pe oameni ca pe noi înșine. Din felul cum o spune, se naște însă o întrebare: Dumnezeu ne poate obliga să iubim? Iubirea poate să reprezinte o poruncă? Dacă Dumnezeu nu ne forțează libertatea nici atunci când o folosim contra lui și contra semenilor noștri, ne poate constrânge să iubim? Sau cum trebuie să înțelegem această poruncă a iubirii? Iubirea nu poate fi rezultatul unei constrângeri, a unei impuneri din partea cuiva. Ceea ce trebuie să înțelegem aici este altceva și anume faptul că poate iubi doar cel care se lasă iubit. Un copil poate să-și iubească părinții și pe cei din jurul lui dacă mai întâi a pătruns în el iubirea părinților; dacă a învățat ce este iubirea, dacă a simțit-o în inima și în viața lui. Noi, ca și creștini, iubim doar dacă ne lăsăm mai întâi iubiți de Cel care este Iubire. Iar Dumnezeu ne iubește fără ca noi să merităm acest lucru. El ne iubește așa cum suntem, fără să ne condiționeze în vreun fel. Putem iubi pe cineva, cu limitele și greșelile lui, doar atunci când am învățat să ne acceptăm propriile limite și greșeli. Din cauza orgoliului și mândriei din noi, adesea încercăm să arătăm în exterior ceea ce, de fapt, nu suntem. În aceste cazuri, mimăm iubirea față de ceilalți, din cauză că pe noi înșine nu ne iubim așa cum suntem, ci iubim o imagine falsă a noastră, aceea pe care vrem să o arătăm altora. Spre diferență de Dumnezeu, omul nu este capabil de o iubire pură, totală. Totdeauna, iubirea noastră este marcată de limitele și fragilitățile pe care le avem. Chiar și așa, cu toate slăbiciunile și căderile noastre în păcat, să iubim așa cum putem, cu toate imperfecțiunile noastre. Să iubim fără frică și fără jenă, acceptându-ne toate stângăciile și greșelile; acceptându-ne exact așa cum suntem. În actele de iubire, să nu ne lăsăm influențați doar de iubirea "perfectă" a personajelor celebre din filmele romantice, din romanele de dragoste sau din povestiri care sunt mai mult povești decât realitate. Dacă suntem frumoși sau urâți, deștepți sau mai prostuți, sănătoși sau bolnavi, bogați sau săraci, tineri sau bătrâni, în fața iubirii, toate acestea contează puțin. Un soț trebuie să-și iubească soția (și invers) nu după standardele top-modelurilor, ci așa cum este fiecare. Important este să-i iubim pe ceilalți așa cum sunt și să ne iubim așa cum suntem; dar să iubim cu toate puterile noastre. Căci și Dumnezeu ne iubește așa cum suntem și nu ne cere nimic altceva decât iubire. Iubirea este cea dintâi și ultima noastră poruncă, adică prima și singura noastră misiune în această lume. De fapt, iubirea este totul, iar însuși numele lui Dumnezeu este tot iubire. 4 noiembrie 2018 Pr. Emil Dumea [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 31-a de peste an: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |