Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul B
Duminica a 24-a de peste an

Is 50,5-9a; Ps 114; Iac 2,14-18; Mc 8,27-35

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Atunci când auzi pe cineva întrebând: "Cine spun oamenii că sunt eu?", nu are cum să nu-ți treacă tot felul de ipoteze prin cap. În primul rând, cum se poate pune o astfel de întrebare? Și apoi, ce scop urmărește cel care o pune? Cum ar suna, spre exemplu, din gura noastră, o astfel de întrebare? Cine știe ce ar spune cei apropiați. De regulă, unii o spun, dar într-o formă respingătoare, ceva de genul: "Tu știi cine sunt eu?", voind cumva să-și facă cunoscută poziția în societate.

La Isus, însă, nu e vorba de poziție în societate. El nu a venit în lume pentru un prestigiu omenesc ci, pur și simplu, a venit în lume pentru a iubi, pentru a salva lumea, pentru a o mântui. Avea să urmeze acel moment de suferință intensă, drumul crucii, de aceea, Isus îi ia deoparte pe ucenici și vrea să vadă dacă oamenii au înțeles din ceea ce el făcuse până în acel moment cine este. Și nu e de mirare că, în ciuda minunilor făcute, a vindecărilor, a diavolilor scoși, a predicilor profunde, oamenii se limitează la a crede că este Ioan Botezătorul, Ilie sau unul dintre profeți, în timp ce, de fapt, el este Cristos, adică cel uns, cel trimis de Dumnezeu. El e Mântuitorul, așa cum avea să-l numească Petru, luminat de Duhul Sfânt.

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Avem două realități. Pe de o parte sunt oamenii care cred că este Ioan Botezătorul, Ilie sau unul dintre profeți, iar de cealaltă parte îi avem pe ucenici, cu Petru în frunte, care au fost martori la tot ceea ce a făcut Isus. Dacă primii au fost doar sporadic, dacă au văzut poate doar în treacăt ce făcuse, ucenicii erau cu el și au văzut totul. Ca atare, fiecare vorbește în baza a ceea ce a văzut și auzit. De aceea, nu ne miră că oamenii credeau că este Ioan Botezătorul, Ilie sau unul dintre profeți. Ne-am fi mirat dacă ucenicii ar fi spus la fel. Se vede, însă, că în cei trei ani de activitate publică au învățat bine cine era Isus. Dar oare e suficient doar să fi știut cine era Isus? La ce ne-ar fi folosit doar să știe? Nu cumva trebuiau să acționeze așa cum a acționat Isus? Dar momentul nu avea să fie departe. Isus le vorbește despre apropiata lui pătimire, că va trebui să sufere mult, să fie respins de bătrâni, de arhierei și de cărturari, să fie ucis și a treia zi să învie. În acest context, Petru, cel care dăduse un răspuns atât de frumos și profund - luminat de Duhul Sfânt -, iese parcă din rândul apostolilor și se dă de partea mulțimii, care nu înțelege cine este Isus. Și se pune pe ceartă cu el. Se vede că planul lui Dumnezeu cu Fiul său era altul. Era diferit de ceea ce înțelegeau mulțimile, chiar dacă asta presupunea suferință, cruce și moarte. Dincolo de ele, probabil că lui Petru îi scăpase ceva și anume, că a treia zi trebuie să învie. Deci, dincolo de vestea tristă a pătimirii, trebuia să meargă mai departe și să se oprească la frumoasa veste a învierii.

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Viața noastră este plină de lumini și umbre, de momente frumoase și mai puțin frumoase. Ceea ce ne învață astăzi Evanghelia e că trebuie să o trăim în integralitatea ei, adică să fim oameni integri, pentru a fi apoi creștini integri.

O pictură frumoasă este o îmbinare de culori deschise și închise, de lumini și umbre, ambele îmbinându-se din punct de vedere cromatic și dând naștere unei capodopere. De altfel, culorile deschise sunt puse în evidență de cele închise, așa cum cele închise sunt puse în evidență de cele deschise. Ce vreau să spun? Momentele de bucurie și de încercare din viața noastră nu sunt întâmplătoare. Ele formează însăși viața noastră. Problema e atunci când ne este bine, cum reușim să înmagazinăm credința că viața noastră este în mâinile lui Dumnezeu, indiferent de ceea ce spun oamenii despre noi, așa cum au spus despre Isus. I-au spus că e Ioan Botezătorul, Ilie sau unul dintre profeți. Au spus altceva decât se aștepta el. Și despre noi pot să spună oamenii altceva decât ne așteptăm noi. Dar chiar dacă oamenii ne consideră într-un anumit fel, cred că ceea ce este cel mai important este cum ne consideră Dumnezeu, cine suntem, de fapt, în ochii lui Dumnezeu? Că vor veni sau avem deja momente de pătimire, că vom fi încercați în trupul sau în sufletul nostru, poate în familiile noastre, în viața noastră, aceste culori constituie, de fapt, culorile închise ale vieții noastre, care le scot în evidență pe cele luminoase, pe cele deschise.

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Recunoștința, pentru ceea ce suntem, este ceea ce vrea să salveze evanghelia de astăzi. Să știm să fim recunoscători lui Dumnezeu și atunci când ne este bine, și atunci când ne este greu, convinși că ceea ce este greu în viața noastră ne este spre maturizare umană și spirituală, iar ceea ce este frumos este spre preamărirea lui Dumnezeu. Doar crezând astfel, vom putea spune cu profetul Isaia, din prima lectură de astăzi, "Spatele mi l-am dat spre a fi lovit, obrajii, celor care îmi smulgeau barba. Nu mi-am ascuns fața de la cei care mă ocărau și mă scuipau. Domnul Dumnezeu îmi vine în ajutor. Cine este cel care mă declară vinovat?". De unde oare această maturitate în decizia profetului, dacă nu din această asumare a momentelor frumoase și grele. Dumnezeu este acela care știe de ce acceptă pentru viața noastră și momente dificile. El știe că doar acestea îl maturizează pe om, atât în sufletul său, cât și în umanitatea sa, așa cum Cristos, prin cruce, prin moartea sa pe cruce, a dus planul Tatălui la împlinire, la maturizare. Atunci când te știi în pace cu Dumnezeu te simți liber, știi să-ți asumi viața în integralitatea ei, cu bune și rele, cu bune și grele. Atunci cuvintele lui Isus "Dacă vrea cineva să vină după mine, să renunțe la sine, să-și ia crucea și să mă urmeze" vor fi ușor de înțeles. Doar atunci viața, în sine, va fi percepută ca o cruce, dar nu ca o cruce care duce la moarte, ci, prin ea, către înviere, convinși că doar asumându-ne crucea vom putea ajunge la înviere. Pentru că trebuie să o spunem: nu există înviere fără cruce, viață frumoasă fără suferință; așa cum nu există un tablou frumos fără culori deschise și închise, fără lumini și umbre.

De aici derivă necesitatea ca, odată asumată această viață, înțeleasă în integralitatea ei, să se treacă la fapte, așa cum ne îndeamnă apostolul Iacob, în cea de a doua lectură de astăzi. Spune el: "Ce folos dacă cineva are credință, dar nu are fapte? Oare poate credința să-l mântuiască?". Ce folos că înțelegem planul lui Dumnezeu cu viața noastră, dacă nu o și punem la dispoziția lui?

Sigur, cu atâția săraci care se dau săraci, care cerșesc pe la semafoare, care împrumută copiii altora pentru a impresiona, care ți-aduc documente că i-a ars casa, fără să vadă că data e anticipată chiar și cu un an, așa cum mi s-a întâmplat mie odată, aceștia, aș spune, au denaturat instituția săracului. Aproape că nu se mai știe astăzi cine este cu adevărat sărac sau cine o face pe săracul. Rămâne la dispoziția noastră să-l descoperim pe adevăratul sărac, pentru că adevăratul sărac nu-și face niciodată reclamă, nu o să-l vedeți făcându-și publicitate. Rămâne la dispoziția noastră în ce tabără ne plasăm: a celor care-l percep pe Isus doar ca pe simplul Ioan Botezătorul, Ilie sau unul dintre profeți. Sau ca pe Mântuitorul, pe cel al cărui cuvânt are autoritate, a cărui moarte și înviere ne-a adus mântuirea.

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Suntem în fața acestui moment, așa cum știm cu toții, în care trebuie să ne dăm de partea Creatorului și să spunem că familia are la bază ceea ce el a decis încă de la început, adică un bărbat și o femeie. S-ar putea să vină unii - și au venit deja - să spună că sunt și alte probleme în țară, poate mult mai importante decât a schimba un articol din Constituție. Și au dreptate, sunt multe probleme în țară. Sau s-ar putea să vină și să spună: cine a cerut să se căsătorească, fără să fie bărbat și femeie? Și aceștia au dreptate. N-am auzit încă pe nimeni să vină. S-ar putea să vină cineva și să spună că înainte de a rezolva căsătoria care trebuie să aibă la bază un bărbat și o femeie, trebuie să rezolvăm celelalte probleme din familie: divorțul, avortul, alcoolismul, infidelitatea, conviețuirea fără căsătorie. Și aș spune: și aceștia au dreptate.

Dar astăzi suntem în fața unei alegeri. Parafrazând cuvintele din evanghelie - "Cine spune lumea că sunt eu?" - aș spune: Cine spun oamenii că este familia? Și vedem ce spun. Și vedem și ce se încearcă a se impune, în ceea ce privește familia. În conștiință, însă, Isus ne întreabă pe fiecare în parte, pe cei prezenți în biserică, pe cei prezenți care ne ascultă în acest moment: Dar voi, voi ce spuneți, ce este familia? El a murit pentru fiecare familie în parte, a predicat pentru familie, a făcut minuni, a ridicat căsătoria la rang de sacrament, iar iubirea dintre el și Biserică este model de iubire între soț și soție.

În acest context, putem plasa familia, atât de lovită astăzi din toate părțile, printre cei săraci care au nevoie de atenția noastră. Ea, dragi credincioși, care nu-și face reclamă, trebuie apărată, susținută și promovată.

"Cine spun oamenii că sunt eu?" Tu ești Cristos, Fiul lui Dumnezeu, care a venit în lume, ești Mântuitorul nostru, ești cel care ai înființat sacramentul Căsătoriei, care vrei și prețuiești familia și pe fiecare om în parte. Tu ești Mântuitorul nostru, Cristos, și pentru asta îți mulțumim și te preamărim. Amin.

16 septembrie 2018

Pr. Felician Tiba


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
343 accesari.


Alte predici pentru Duminica a 24-a de peste an:

Anul B
17 septembrie 2006 - Pr. Pavel Chelaru
13 septembrie 2009 - Pr. Marius Taloș, SJ
16 septembrie 2012 - Pr. Petru Sescu
13 septembrie 2015 - Pr. Felix Roca

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat