|
Anul B Înț 7,7-11; Ev 4,12-13; Mc 10,17-30 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Liturgia din duminica a 18-a de peste an ar putea fi rezumată la două teme care privesc raportul omului cu Dumnezeu și sensul vieții sale: pâinea și credința. Despre pâine și credință vorbește deja fragmentul evanghelic de azi, o pagină din capitolul 6 al Evangheliei după sfântul Ioan, dedicat semnului pâinilor. Este unul dintre cele 7 semne din evanghelia a patra, care arată gloria lui Dumnezeu și intenționează să trezească credința interlocutorilor. După ce Isus hrănește mulțimile, așa cum făcuse odinioară Dumnezeu în timpurile exodului, urmează un discurs amplu despre pâinea vieții. De la început apare un contrast între evrei și Cristos: evreii se opresc la o înțelegere fizică, în timp ce Mântuitorul se adresează de pe planul spiritual - pâinea pe care o dă este în realitate trupul său care comunică viața adevărată. Isus îi îndeamnă pe contemporanii săi să nu se îngrijească de pâinea materială, ci să se străduiască să aspire la pâinea cea adevărată care dă viața veșnică. În fața explicațiilor Mântuitorului care evidențiază superioritatea hranei pe care o oferă, diferită de cea mâncată de evrei în vremea exodului, pare că ascultătorii pricep mesajul. Pe acest fond, apare o întrebare esențială: ce trebuie să facem ca să săvârșim lucrările lui Dumnezeu? Răspunsul lui Isus îndeamnă la credință: credeți în cel pe care Tatăl l-a trimis! Totuși, interlocutorii lui Cristos cer un semn. Semnul este oferit, dar scopul său este credința. Venirea lui Isus și evanghelia predicată prin cuvinte și fapte au drept finalitate credința: Isus a făcut înaintea discipolilor săi multe semne; acestea au fost scrise ca să credeți că Isus este Fiul lui Dumnezeu. Idei despre pâine și credință se pot desprinde și din lectura întâi, una dintre paginile memorabile din Cartea Exodului. În urma murmurărilor din partea poporului, Domnul le oferă mana din pustiu drept hrană. Dincolo de oferta hranei (mana și prepelițele), miza era mult mai mare: recunoașterea lui Dumnezeu ca eliberator. În timpul peregrinării prin pustiu, Israel comite cel puțin două erori. Prima dintre ele se referă la planul material: evreii judecă pe Dumnezeu din perspectivă umană, au nevoie de un dumnezeu palpabil care să ofere cel puțin același confort pe care îl aveau în Egipt. A doua eroare este aceea de a perverti chipul lui Dumnezeu. În opinia lor, Domnul i-a scos din casa sclaviei pentru ca să îi conducă spre moarte. Va fi nevoie de mult efort, de numeroase semne pentru a convinge un popor îndărătnic că Domnul este un dumnezeu al vieții, că are un plan care vizează salvarea și binele poporului. Lectura aceasta vorbește mai apoi despre marele dar al libertății. De fapt paradigma pentru intervenția lui Dumnezeu în istoria Vechiului Testament este chiar cea a eliberării. Când Domnul acționează, în realitate eliberează în vederea vieții. Dacă paradigma pentru intervenția divină este exodul-eliberarea, adesea paradigma răspunsului omului este cârtirea, răzvrătirea. Revolta intervine atunci când omul nu recunoaște mâna lui Dumnezeu și se așază pe sine în centru. Cârtirea este și un păcat al memoriei scurte: de fapt sunt uitate gesturile Domnului în favoarea aleșilor săi. Aceeași pagină biblică scoate la iveală un alt adevăr care ține de natura umană. Omul este chemat la libertate, dar preferă deseori sclavia. Celebra lamentare "de ce ne-ai scos din Egipt? Era mai bine să rămânem sclavi, cel puțin aveam oalele de carne" e valabilă și astăzi. Sclavia pare să fie mai comodă, oferă o aparentă siguranță, nu te provoacă. Libertatea însă este provocatoare, lansează sfide, incită la acțiune... A fi liber înseamnă să evaluezi situațiile, să iei decizii, să ieși din rutină și comoditate. Dar dincolo de toate acestea, libertatea este un mare dar și e caracteristica fiilor lui Dumnezeu. Paul confirmă această realitate: voi fraților, sunteți chemați la libertate! O primă învățătură privește căutarea pâinii. Cuvântul "pâine" apare de circa 14 ori în lecturile biblice de astăzi. Este bine cunoscută importanța acestui aliment încă din cele mai vechi timpuri. Nu la întâmplare, rugăciunea Tatăl nostru conține o invocație specială "pâinea noastră cea de toate zilele - sau cea spre ființă, dă-ne-o nouă astăzi". Pâinea era și pentru evrei aliment de bază încărcat de semnificație; Isus însuși a fixat la Cina de pe urmă pâinea ca hrană spirituală pentru cei ce se mântuiesc; pâinea aceasta e în realitate trupul său, persoana sa. Ospățul ceresc spre care tindem e prezentat tot sub forma unui banchet cu mâncare și băutură. Astăzi, care e sensul pâinii? Probabil, înțelesul său se orientează către ceea ce înseamnă subzistență sau chiar bunăstare; am auzit desigur expresiile "a câștiga o pâine cinstită; a mânca o pâine albă" etc. Și Isus a fost căutat de mulțimi pentru a-l face rege cu gândul că ar fi putut să rezolve problema pâinii și să le asigure bunăstarea. Cristos nu împărtășește însă căutarea exasperată a pâinii materiale sau a bunăstării. Isus ne spune că trebuie să ne procurăm pâinea care nu se alterează, acea pâine care dă viața veșnică. Astăzi, mai mult ca oricând, ar trebui să răsune cuvintele lui Isus: "Nu numai cu pâine trăiește omul, dar și cu Cuvântul lui Dumnezeu!" La Sfânta Liturghie ne împărtășim cu trupul lui Cristos sub chipul pâinii; în același timp, ne hrănim și la masa Cuvântului. Așadar, să fim căutători ai hranei spirituale, să ne hrănim mai des și mai intens la masa Cuvântului și la masa euharistică, hrana care ne face părtași la viața dumnezeiască. De cealaltă parte, să ne abandonăm Providenței care oferă pâine la timpul potrivit. Cine crede în Dumnezeu, oricât de multe lipsuri și încercări va întâmpina în această viață, oricât îi va lipsi hrana materială, nu se va descuraja căci va vedea în orice situație binecuvântarea lui Dumnezeu. A doua învățătură se referă la credință. Lectura întâi, dar mai cu seamă evanghelia, accentuează necesitatea credinței pentru a păstra relația cu Dumnezeu. Conceptul de credință în zilele noastre a fost teoretizat, a devenit ceva abstract; asta și datorită ideilor iluministe sau doctrinelor care promovau ateismul. Credința biblică însă nu este nici abstractă, nici conceptuală, ci se rezumă la o atitudine; de fapt, credința nu înseamnă altceva decât încredere în Dumnezeu; abandonare în brațele sale de Tată; convingerea neclintită că numai în Dumnezeu omul găsește siguranța, încrederea. Credința biblică este o relație de confidență cu Dumnezeu. Sfântul Paul considera credința calea prin care omul poate fi drept în fața divinității. Pentru el credința este un simplu act de încredere în Domnul, este o adeziune la Cristos care exclude referința la propria persoană; credința respinge orice merit sau mândrie din partea omului. Ce fel de credință astăzi? Epoca noastră propune o lume în care Dumnezeu nu prea mai are loc. Dacă Dumnezeu este scos la periferia societății, atunci este mai greu de cunoscut și întâlnit. Mai apoi, modelul succesului este afirmarea propriei persoane: cariera, cunoașterea nelimitată, bogăția etc. Credința are nevoie însă de un Altul, are nevoie de un tu cu care să intre în relație. Credința nu se pune în propria persoană, ci într-o altă persoană, în cazul nostru credința în Dumnezeu, stânca de neclintit. În zilele noastre, avem nevoie de relații mai autentice, adevărate. Religia creștină constă în relații: relația cu Dumnezeu, cu semenii noștri, cu natura. După ce reușim să stabilim relații care au la bază credința și iubirea, urmează partea concretă: trăirea în sfera credinței și a dragostei. Trăind aceste două virtuți, vom reuși să parcurgem calea care conduce la mântuire și la viață. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Rezumând, există cel puțin două realități vitale enunțate mai înainte: pâinea și credința; ele pot fi o alternativă la ceea ce ofereau puternicii acestei lumi în trecut: dați-le oamenilor panes et circenses (pâine și distracție). Domnul vrea să ne dăruiască altceva, ne dă pâinea și credința pentru a avea comuniune cu el. Pâinea noastră cea de toate zilele, necesară pentru subzistență, să se prelungească în căutarea unei pâini superioare: pâinea Cuvântului și pâinea euharistică. Iar credința în care am fost botezați să nu fie doar o amintire sau un mănunchi de fraze rostite în Crez, ci să fie o credință vie. Ea să se exprime într-o relație de încredere absolută în Dumnezeul vieții, care vrea binele și fericirea noastră. Amin. 5 august 2018 Pr. Iulian Faraoanu [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 18-a de peste an: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |