Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul B
Duminica a 4-a de peste an

Dt 18,15-20; Ps 94; 1Cor 7,32-35; Mc 1,21-28

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Cu pasajul evanghelic de astăzi suntem încă în primul capitol din Evanghelia după sfântul Marcu. Până acum, evanghelistul l-a introdus pe Ioan Botezătorul și ne-a spus despre botezul lui Isus, apoi ne-a descris cum i-a chemat Isus pe primii discipoli. Acum, evanghelistul Marcu începe să ne spună despre activitatea publică a lui Isus și face aceasta dându-ne un exemplu dintr-o zi trăită de Isus.

Avem în această duminică prima jumătate a acestei zile, urmând ca duminica viitoare să ni se prezinte cealaltă jumătate. Este de remarcat faptul că această zi obișnuită este o zi de sabat și pare că intenționat Isus alege această zi pentru a-și desfășura misiunea. Știm că aceasta avea să fie unul din capetele de acuzare aduse lui Isus de către farisei: că a muncit în zi de sâmbătă. Dar, dacă stăm puțin și reflectăm, ne dăm seama că nu putea fi un mod mai natural ca Mesia să își desfășoare activitatea, decât în cea mai sfântă zi a săptămânii. Făcând aceasta, glorifică numele lui Dumnezeu, dar în același timp cade în greșeală cât privește regulile interpretate de farisei. Această zi începe deci în sinagogă, unde își exercită misiunea de a învăța. Învățătura sa este mult diferită de cea oferită de rabini. Așa cum ni se spune, "erau uimiți de învățătura lui, pentru că el îi învăța ca unul care are autoritate". Cărturarii învățau probabil făcând referință la Lege.

Nefolosindu-se de părerea altora pentru a-și susține învățătura, el îi face pe oameni să înțeleagă faptul că el are o unică autoritate și învățătura lui i-a convins. Poporul recunoaște că Isus spune ceva nou și autoritar. Ei sunt impresionați și observă că sunt capabili să înțeleagă învățătura lui.

Isus definește astfel autoritatea ca o exercitare a darului vieții lui Dumnezeu și a puterii de eliberare, putere care învie morții și îi hrănește pe înfometați. Aceasta este puterea bunului samaritean care a avut grijă de călătorul în suferință, chiar dacă acesta era evreu; este puterea Tatălui care l-a primit pe fiul risipitor; este puterea văduvei care a dat două monede la templu, oferind astfel tot ceea ce avea. Acestea sunt momente de exercitare a puterii care conferă autoritate. Dar, în același timp, nu toată puterea merită să fie recunoscută ca fiind una autoritară.

Scriitorul englez Gilbert Keith Chesterton era deseori văzut la o masă într-un restaurant din Londra. În timpul unui prânz literar, acesta dădea câteva explicații despre relația dintre putere și autoritate. El descria diferența dintre acestea două folosind această imagine: "Dacă un rinocer ar intra în restaurant acum, nu ar fi nici un dubiu că el ar avea o putere mare aici, dar eu aș fi primul care m-aș ridica și aș spune că nu are autoritate aici".

Isus învăța. Dar ceea ce transmitea el nu este obișnuit. În timp ce cărturarii transmiteau ceva ce aparținea lui Dumnezeu, Isus învață ceea ce este al său și această descoperire de sine face ca acele cuvinte să devină viață chiar în momentul în care sunt pronunțate... prezența sa învață deoarece cheamă la a intra într-o lume care se intersectează cu omul... și îl interpelează. Omul nu știe cine este Isus, dar cel bolnav îl recunoaște. Dar cunoașterea aceasta nu îi este de folos pentru viață. Și aici se ascunde un mare secret. Cunoașterea lui Dumnezeu nu folosește la nimic, dacă această cunoaștere nu se face viață. Dumnezeu poruncește liniște unei situații evidente de uscăciune, lipsită de iubire și care are drept scop fuga. Dar răul îl torturează pe om și strigă puternic.

Pe noi ce spirite necurate ne locuiesc? Mintea noastră îl recunoaște pe Isus drept Fiul lui Dumnezeu, știe tot ceea ce este nevoie pentru a fi creștin sau dacă nu, poate învăța unde este binele sau nu... dar captivitatea interioară ne amestecă gândurile, împiedicându-le să devină operative, să treacă la treabă. Un om care vorbește despre iubire și trăiește indiferența și egoismul, este înstăpânit de un duh necurat. Diviziunea dintre gândire și felul de a trăi, aceasta este înstrăinarea în noi. Să mergem în prezența lui Dumnezeu, căci el va porunci duhurilor necurate din noi să iasă și ele vor ieși. Atunci totul va fi clar: credința nu va mai fi cuvânt gol, dar va deveni hrană pentru toate zilele.

Pentru noi, creștinii, Isus rămâne ultima autoritate. La fel ca cei din Cafarnaum, noi îi recunoaștem autoritatea, autoritatea învățăturii și a faptelor, autoritatea vieții, morții și învierii sale. Simțim bucuria de a fi sub autoritatea sa, sub conducerea sa, deoarece recunoaștem că făcând astfel vom avea viață din plin și, asemenea omului din evanghelie, vom fi eliberați de duhurile care ne împiedică să devenim oamenii pe care Dumnezeu dorește să îi aibă aproape. Nu este posibil să trăim fără să ne supunem unei autorități, chiar dacă este vorba despre autoritatea proprie. Ceea ce contează este să ne supunem unei autorități corecte, iar evanghelia de astăzi ne spune că această autoritate o găsim în persoana lui Isus.

În prima lectură de astăzi, luată din Cartea Deuteronomului, Moise transmite același gând de autoritate din partea Domnului. Dumnezeu va trimite un profet, "să ascultați de el!". De asemenea, Moise este un profet cu autoritate, deoarece este Dumnezeu cel care vorbește prin intermediul său.

În cea de-a doua lectură, sfântul Paul exercită autoritatea oferită de Dumnezeu de "apostol al neamurilor" cu care învață poporul din Corint despre căsătorie și despre celibat.

Este o veche povestire despre câțiva oameni care puneau stâlpi pentru a monta linii telefonice pe terenul unui proprietar. Acesta le-a spus să plece de pe terenul lui și să nu se întoarcă până nu au hârtii care să le dea voie să instaleze stâlpii respectivi. Nu după mult timp s-au întors acei oameni cu foile respective, dar au trecut pe acolo câțiva străini și, îndemnați de proprietarul terenului, i-au alungat pe acei oameni. Fermierul stătea pe margine și le spunea oamenilor: "Arătați-le lor foile, arătați-le lor foile", căci tot nu mă interesează. Chiar dacă acei oameni au adus documentele prin care îi arătau proprietarului că aveau dreptul să facă aceasta, acesta nu a dorit să asculte.

Chiar dacă Isus a venit cu autoritate, unii nu au vrut să îl primească. Pentru mulți creștini, autoritatea lui Isus este o simplă hârtie sau un cuvânt. Cuvântul său este ceva ce studiem pentru a fi mai inspirați, dar nu prea vrem să credem ce ne transmite Isus pentru o situație sau alta. Pentru mulți dintre noi, autoritatea lui Isus nu merge până la a asculta de el și să întemeiem o familie sau să refacem o familie, sau să alinăm suferința unei persoane în dificultate. Nu înseamnă pentru noi să ajutăm sau să îndepărtăm ceea ce este rău. Poate că acum 2000 de ani el avea autoritate, dar nu și astăzi, după unii.

Cum se manifestă efectiv această autoritate în evanghelia de astăzi? Oamenii erau uimiți de învățătura lui. Apoi vine momentul de mișcare: se apropie omul cu un duh necurat, care strigă: "Ce ai cu noi, Isus din Nazaret? Ai venit să ne distrugi? Știu cine ești: Sfântul lui Dumnezeu". A strigat, omul în gălăgie este înstrăinat. Și Isus știe ce are nevoie acest om: "Taci și ieși din el!". Întâi, taci!; tăcere, liniște, abia apoi îi spune Diavolului să iasă din el. Tăcerea să pună capăt zgomotului.

Să reflectăm puțin, înaintea unei decizii pe care trebuie să o luăm, cred că de multe ori ne surprindem și noi spunând: așteaptă puțin, să mă gândesc. Și urmează un moment mai lung sau scurt de liniște, apoi dăm un răspuns. Tot în tăcere să ne gândim și noi la Dumnezeu și să îi dăm un răspuns pozitiv, să îl recunoaștem. Nicolae Iorga spunea că: "cea dintâi condiție a fericirii este liniștea sufletului". Sfântul Paul în cea doua lectură de astăzi ne face această urare: "Fraților, eu aș vrea ca voi să fiți fără griji".

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

După episodul relatat în evanghelia de astăzi, lui Isus i s-a dus faima pretutindeni în toată împrejurimea Galileei. Să fim și noi dintre aceia care admirăm învățătura sa, dar să ducem numele lui Isus, faima sa, și celor care stau încă departe de el. Și atunci când vom auzi glasul Domnului, să nu ne împietrim inimile, așa cum am repetat împreună la psalmul responsorial. Să aveți o duminică plină de învățătura și tăcerea lui Dumnezeu.

28 ianuarie 2018

Pr. Daniel Nicu Butacu


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
523 accesari.


Alte predici pentru Duminica a 4-a de peste an:

Anul B
1 februarie 2009 - Pr. Alois Fechet
29 ianuarie 2012 - Pr. Lucian Farcaș
1 februarie 2015 - Pr. Alois Fechet

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat