Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul B
Duminica a 3-a de peste an

Iona 3,1-5.10; Ps 24; 1Cor 7,29-31; Mc 1,14-20

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Suntem în perioada de început a anului 2018, și, corespunzând acestei logici - a începutului - Biserica ne prezintă în aceste duminici începutul activității publice a lui Isus Cristos. Așa se face că în evanghelia de astăzi îl găsim pe Isus în Galileea, un ținut pe care iudeii de la Ierusalim nu îl stimau atât de mult, deoarece considerau că Galileea era amestecată cu păgânii. Isus crescuse în Galileea, cunoștea Galileea, iubea Galileea și acolo și-a început activitatea sa publică, predicarea sa și chemarea primilor săi discipoli.

Să urmărim cu atenție evanghelia de astăzi pentru a înțelege ce anume predica Isus, cum i-a convins pe acei discipoli să-l urmeze, unde predica Isus și cum au reacționat acei oameni când Isus i-a chemat în urmarea sa.

Mai întâi, cum are loc chemarea primilor patru discipoli? E vorba de Petru, de Andrei, de Iacob și de Ioan.

Aflăm din evanghelia de azi că Isus predica cu aceste cuvinte: "S-a împlinit timpul", "S-a apropiat împărăția lui Dumnezeu", "Convertiți-vă și credeți în evanghelie".

Ce vor să spună cuvintele "S-a împlinit timpul", despre care timp este vorba? În limba greacă există două cuvinte care exprimă ideea de timp. Există cuvântul cronos, de unde vine și termenul românesc "cronologic". Cronos înseamnă timpul profan, e timpul care se împarte în secunde, în minute, în ore, în zile, în săptămâni, în ani, în secole, în milenii, în ere. Acesta este timpul profan. Există un al doilea termen care descrie timpul și anume kairos. Este un termen care desemnează un timp de o altă calitate. Kairos, în Biblie, înseamnă timpul potrivit sau timpul potrivit pentru a lucra, pentru că dacă nu lucrezi în acest timp potrivit, atunci tu ai pierdut totul. Dacă tu ignori acest timp pe care Dumnezeu ți-l dă, atunci tu ai ratat șansa unei vieți autentice. Când Isus ne spune "S-a împlinit timpul", Isus ne invită pe fiecare să conștientizăm importanța acestui dar extraordinar și anume timpul prezent, pe care ni-l oferă unuia fiecăruia dintre noi.

Apostolul Paul, în cea de a doua lectură de astăzi, vă aduceți aminte ce spunea? Ne spunea aceasta: "Fraților, timpul s-a scurtat. Cei care se folosesc de lumea aceasta, să se folosească ca și cum nu s-ar folosi, căci figura acestei lumi trece" sau aspectul acestei lumi trece.

Acum este pentru mine, pentru tine kairos, adică timpul potrivit pentru a lucra și a face binele. Realizez eu acest lucru? Un ceasornicar din Elveția, în locul celor 12 ore ale ceasului a pus 12 litere, care formează o frază scurtă în limba germană și care spune Zeit ist Gnade, ceea ce înseamnă "Timpul este har". Acum este timpul. Oare voi folosi acest timp pentru a face binele? Eu astăzi pot să fac un bine. Îl voi face? Astăzi aș putea să repar un rău pe care l-am comis. Oare îl voi repara?

Isus ne spune, mai departe, în evanghelia de astăzi, "S-a apropiat împărăția lui Dumnezeu". Ce înseamnă "împărăția lui Dumnezeu"? Împărăția lui Dumnezeu este chiar planul lui Dumnezeu cu privire la această lume, este proiectul lui Dumnezeu care a gândit această lume ca o lume armoniei și a păcii, este gândul lui Dumnezeu de a face din această lume o lume mai bună și mai dreaptă, iar pentru aceasta Dumnezeu mă cheamă să devin membru al împărăției sale. Sunt eu pregătit să primesc valorile împărăției lui Dumnezeu? Pentru că nu pot fi membru al împărăției lui Dumnezeu, atâta timp cât eu trăiesc doar după standardele acestei lumi și după mentalitățile și ideologiile vremii. Nu poți să fii membru al lui Dumnezeu dacă scara ta de valori este alta decât cea pe care ți-o propune Cristos.

Mai spune Isus în evanghelia de astăzi: "Convertiți-vă și credeți în evanghelie". Ce înseamnă convertirea? Din nou ne ajută limba greacă, unde termenul metano eo înseamnă a-ți schimba mentalitatea, adică modul de a gândi și, implicit, alegerile tale morale. Convertire înseamnă a merge pe o cale nouă și a alege o viață nouă. Să privim la marii convertiți ai istoriei omenirii. Nimeni nu credea că într-o zi își vor schimba viața, că vor ajunge să fie altfel. Dar l-au cunoscut pe Cristos și viața lor s-a schimbat. Iar asta înseamnă convertire.

Unde are loc chemarea primilor discipoli? În templu? Noi știm că profetul Isaia a fost chemat să devină profet când era în templul din Ierusalim, în timpul liturgiei. Știm despre Samuel, despre care era vorba duminica trecută, că a fost chemat de Domnul atunci când se afla în templul Domnului de la Șilo, lângă arca alianței. Unde îi cheamă Dumnezeu pe Petru, pe Andrei, pe Iacob și pe Ioan? La pescuit. La pescuit. Adică acolo unde ei își desfășurau viața lor de fiecare zi, acolo unde era activitatea lor, acolo Isus merge și îi cheamă să îl urmeze. Și Isus mai știa un lucru. Mai știa că dintr-un om normal poți să faci un pescar, dar dintr-un pescar nu mai poți să mai faci un om normal. De aceea ne spune în evanghelia de astăzi: Veniți și o să rămâneți tot pescari. Se va schimba materia pescuitului vostru, veți fi pescari de oameni. Pescari de oameni.

Credem uneori că pentru a-l urma pe Dumnezeu trebuie să mergem la mănăstire sau să rămânem în biserică de dimineața până la miezul nopții. Nu este așa. Dumnezeu așteaptă ca noi să-l urmăm acolo unde ne desfășurăm activitatea, viața noastră, munca noastră, în familia noastră, la locul de muncă, la școală, la facultate, în spital, într-o fabrică, la o firmă, presupunând că facem o muncă respectuoasă. Acolo Dumnezeu ne cheamă să trăim după principiile evangheliei și să facem ca prin noi, acolo unde trăim, acolo valorile împărăției să ajungă la ceilalți. Înțelegeți sensul acestei chemări a discipolilor, de la pescuit de pe marea Galileei? Iată ce așteaptă Domnul de la unul fiecare dintre noi: ca îndeplinindu-ne munca noastră, poate uneori umilă, dar cu toată demnitatea și toată răspunderea, este important să fim martori ai valorilor împărăției, adică martori ai adevărului, ai dreptății și ai iubirii.

Cum au răspuns discipolii la chemarea la Isus? Când Isus le-a spus: veniți după mine și vă voi face să fiți pescari de oameni, ce au făcut discipolii? Lăsând îndată năvoadele, l-au urmat. Noi credem uneori că acest detaliu este doar, așa, un detaliu exterior. Aveau năvoadele de pescuit, le-au abandonat acolo și au plecat. În realitate, ei vor merge și mai departe la pescuit. Dar năvoadele în evanghelia de astăzi au o semnificație mai profundă. Năvoadele reprezintă vechile noastre legături, vechea noastră mentalitate, vechiul nostru mod de a trăi și a gândi. Sunt năvoadele acelea care ne țin legați de realitățile acestei lumi foarte puternic și uităm că Dumnezeu a rânduit pentru noi un destin mai mare. Iată sensul abandonării acestor năvoade. Când spune evanghelia că și-au lăsat năvoadele îndată și l-au urmat, vrea să spună că discipolii aceștia au lăsat, să spunem, vechile lor principii de viață, vechile lor reguli pentru a îmbrățișa o gândire nouă, noutatea cea mare adusă de Isus Cristos.

Vă rog să-mi permiteți să fac o reflecție despre prima lectură de astăzi, dar în cheie ecumenică, pentru că suntem în Octava Mondială de Rugăciune pentru unirea Bisericilor și Biserica ne cheamă pe noi, creștinii, să cultivăm o mentalitate ecumenică, adică o mentalitate care să ne conducă spre refacerea drumului unității creștinilor, un drum pe care l-am pierdut. Să ne gândim un pic la Iona, la acest profet îndărătnic, încăpățânat, pe care Domnul îl trimite la Ninive și el pleacă în altă parte. Ia o corabie și se duce într-o altă direcție și Dumnezeu zice: Nu, trebuie să reconfigurăm traseul. Și apelează la atotputernicia sa divină și-l duce la Ninive prin peștele acela mare. Care este lecția acestei cărți? Iona cel îndărătnic, care credea că lui Dumnezeu nu-i pasă de niniviteni, care considera că acești niniviteni sunt destinați pierzaniei, acest Iona află că lui Dumnezeu îi pasă și de cei din Ninive, că Dumnezeu le oferă și celor din Ninive șansa salvării.

Și asta este o lecție extraordinară și pentru noi. Suntem creștini cu toții, cei care credem în Isus. Și totuși, veacurile de experiență creștină ne-au separat, ne-au divizat în Biserici și în diferite confesiuni. În Octava Mondială de Rugăciune pentru unirea Bisericilor, ne amintim că fiecare dintre noi trebuie să lucreze pentru ca să refacem împreună drumul unității și pentru ca să fim din nou una, așa cum ne-a dorit Domnul. Am ajuns să fim ca niște frați, care nu se mai iubesc, care nu-și mai vorbesc și care nu se mai întâlnesc. Câtă suferință produce unui Tată o astfel de situație. Dumnezeu nu este fericit că noi, creștinii, suntem divizați între noi, de aceea fiecare, în felul nostru, trebuie să ne străduim să reconstruim drumul unității. Cine oare ne va ierta păcatele împotriva unității, păcatele dezbinării dintre frați?

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Doresc să închei aceste gânduri din Duminica a 3-a de peste an făcând referință la tema centrală de astăzi, și anume la urmarea lui Cristos. Și închei cu o poezie, a poetului Nichifor Crainic, care a scris o minunată poezie, care evocă exact episodul evanghelic de astăzi, chemarea pescarilor din Galileea și contemplă o ceată întreagă de ucenici și ucenice care merg după Isus. Și noi suntem chemați să intrăm în această ceată. Iată cuvintele poetului:

Prin grâul copt, pe unde-aleargă șerpuitoarea mea cărare
Ce scapătă departe-n aur de glorioasă înserare,
Mi s-a părut că treci, Isuse, precum treceai pe vremea ceea
Gustând în mers prietenia pescarilor din Galileea.
Pe părul tău, încununându-l, juca o flacără bălaie
Și soarele-nmuia veșmântul drumeților în vâlvătaie.
Vorbeai... și inimile toate
Se aninau de vorba ta
Și le purtai ca o podoabă de ciucuri prinsă la manta.
Că vorba ta era mai dulce ca rodiile din Edom
Și-nomenea dumnezeirea și îndumnezeia pe om.
Treceai... și sângera în tine prigoana crudelor sinedrii.
În zări te așteptau gigantici, cu crengi ocrotitoare, cedrii.
Iar eu părea că merg în ceata de ucenici și ucenice
Și sfărâm și eu, pentru cină, cu palmele-amândouă, spice.
Eram, socot, prea mult al lumii și prea puțin al vremii tale
Că pământeana grijă, Doamne, m-a-ntârziat, stingher, pe cale.
Pe-același galben grâu coboară același glorios apus,
Dar n-aud vorbele-ți pe care evangheliștii nu le-au spus.
Trecură veacuri, și cu ele că treci din nou mi s-a părut
Și-ți caut urma luminoasă în lutul moale s-o sărut.

Amin.

21 ianuarie 2018

Pr. Iosif Antili


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
587 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 3-a de peste an:

Anul B
25 ianuarie 2009 - Pr. Iosif Dorcu
22 ianuarie 2012 - Pr. Tarciziu Șerban
25 ianuarie 2015 - Pr. Felix Măriuț

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat