Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul B
Preasfânta Treime

Dt 4,32-34.39-40; Ps 32; Rom 8,14-17; Mt 28,16-20

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Sărbătoarea de astăzi, Preasfânta Treime, este o adevărată sinteză a adevărurilor fundamentale celebrate în cele mai importante momente ale anului liturgic: Adventul, Crăciunul, Postul Mare, învierea și înălțarea glorioasă a lui Isus la ceruri, precum și Rusaliile.

Viața noastră de credință, de fii adoptivi ai lui Dumnezeu, începe la Botez: în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh. Așa cum a poruncit Isus apostolilor săi, în momentul înălțării sale la ceruri, conform textului evanghelic proclamat astăzi. Astfel, noi, creștinii, am fost introduși în misterul lui Dumnezeu cel unic în ființă și întreit în persoane, în care acum trăim, ne mișcăm și suntem.

Acest Dumnezeu care este unic și singurul Dumnezeu adevărat, sus în cer și jos pe pământ, așa cum a afirmat Moise în prima lectură de curând proclamată, și-a manifestat iubirea sa infinită, generoasă și milostivă prin harul înfierii, trimițându-l pe Fiul său unic spre a ne răscumpăra prin misterul crucii și revărsându-l pe Sfântul Duh în inimile noastre, prin care am primit capacitatea și dreptul de a îndrăzni să-l numim pe Dumnezeu: Abba, Tată.

Sărbătoarea de astăzi ne invită să conștientizăm faptul că suntem fii adoptivi ai lui Dumnezeu Tatăl, frați ai lui Isus Cristos și temple minunate ale Duhului Sfânt și să ne bucurăm că suntem introduși în acest ocean infinit de comuniune de iubire și de fericire eternă divină.

Așa cum putem ușor constata, fiecare Liturghie începe prin mărturisirea credinței: în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh și se încheie cu binecuvântarea aceleași Sfinte Treimi. După semnul sfintei cruci, preotul celebrant ne dorește o comuniune profundă cu misterul Sfintei Treimi atunci când ne spune: "Harul Domnului nostru Isus Cristos și dragostea lui Dumnezeu Tatăl și împărtășirea Sfântului Duh să fie cu voi toți".

Credința noastră creștină o mărturisim atunci când este prescris să rostim Crezul și spunem: "Cred într-unul Dumnezeu, Tatăl atotputernicul, creatorul cerului și al pământului. Cred într-unul Domn, Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu, unul născut, lumină din lumină, Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat. Cred în Duhul Sfânt, Domnul și de viață dătătorul, care de la Tatăl și de Fiul purcede".

La rugăciunea euharistică din această sărbătoare, preotul ne invită să-l lăudăm pe Dumnezeu și să-i aducem mulțumiri spunând: "Sus inimile! Să-i mulțumim Domnului Dumnezeului nostru, pentru că cu adevărat vrednic și drept, de cuviință și mântuitor lucru este să-ți aducem mulțumiri pururea și în tot locul, ție, Doamne Părinte Sfânt, Atotputernic, veșnic Dumnezeu. Căci împreună cu Fiul tău unul-născut și cu Duhul Sfânt, tu ești un singur Dumnezeu, un singur Domn; nu ca o singură persoană, ci ca o singură ființă în trei persoane". Noi adorăm într-o singură natură trei persoane deosebite, dar egale în mărire.

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Fiecare persoană umană ajunsă la maturitate și dotată cu o minte sănătoasă, poate să se cunoască doar în mod limitat și imperfect. Chiar și atunci când i se pare că se cunoaște destul de bine, poate avea surpriza de a mai descoperi anumite aspecte ale vieții sale pe care încă nu le cunoștea. Dacă este atât de dificil să ne cunoaștem propria noastră persoană, ce să mai spunem atunci când este vorba de cunoașterea persoanelor de lângă noi? Dacă așa de complicată și de precară este cunoașterea de noi înșine și cunoașterea persoanelor de lângă noi, iar noi toți avem aceeași natură umană, ce am putea spune despre cunoașterea lui Dumnezeu, care este de cu totul o altă natură decât suntem noi, oamenii? Avem vreo șansă, vreo posibilitate să-l cunoaștem pe Dumnezeu în misterul său? Desigur. Și această unică posibilitate este acceptarea prin credință a revelației divine, revelație făcută prin acțiuni și cuvinte. Fără să acceptăm ceea ce ne dezvăluie Dumnezeu despre sine, prin fapte și cuvinte, nu avem nicio altă posibilitate de a-i cunoaște adecvat misterul ființei sale.

Sărbătoarea Sfintei Treimi ne oferă posibilitatea să pătrundem, călăuziți de revelația plenară făcută de Dumnezeu în cuvântul său întrupat, în persoana lui Isus Cristos, un crâmpei din misterul vieții și naturii divine.

Să vedem ce ne descoperă Isus Cristos, plinătatea și desăvârșirea revelației divine. El ne descoperă misterul lui Dumnezeu ca fiind cămin de iubire trinitară: Tată, Fiul și Duhul Sfânt. "Nimeni nu cunoaște pe Tatăl, decât numai Fiul și acela căruia Fiul vrea să-i descopere", ne spune Isus.

Dar Isus ne dezvăluie că Dumnezeu Tatăl este iubire. Tatăl vă iubește. Și atât de mult a iubit lumea, încât l-a dat pe unicul său Fiu ca jertfă de ispășire pentru păcate. Isus ne destăinuie natura sa divină arătând că "eu și cu Tatăl una suntem" și că el le iubește cu iubirea Tatălui, cu iubirea sa supremă, pentru că își oferă viața sa pentru a ne face părtași la natura și la viața divină. "Nimeni nu are o dragoste mai mare decât acela care își dă viața pentru prietenii săi".

Isus ne arată că Duhul Sfânt, cea de a treia persoană dumnezeiască, este de aceeași natură cu el și cu Tatăl. Acesta este învățătorul interior, Mângâietorul, Avocatul nostru, care mijlocește pentru noi cu suspine negrăite, adică ne face capabili să primim darurile lui Dumnezeu și să corespundem acestora prin iubire.

Același Isus ne mai dezvăluie că Dumnezeu este lumină, că în el nu este niciun întuneric, ci că el este lumina oamenilor, care luminează pe fiecare om ce vine în această lume. Acest adevăr, că Dumnezeu este lumină, este relatat de sfintele evanghelii. Isus afirmă: "Eu sunt lumina lumii, cine mă urmează nu va umbla în întuneric, ci va avea lumina vieții". Această afirmație este confirmată prin vindecarea unor orbi și a orbului din naștere. Același adevăr îl confirmă atât prin schimbarea sa la față, atunci când hainele lui au început să-i strălucească precum lumina, iar fața sa să strălucească asemenea soarelui, cât și la arătarea în strălucirea învierii sale lui Saul, la intrarea acestuia în Damasc, unde mergea să-i prigonească pe creștini. În urma acestei viziuni Saul a orbit. După venirea lui Anania la el, și-a recăpătat vederea.

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Sfântul Columban, abate, scrie: "Mă întreb, cine ar putea să pătrundă esența inefabilă și incomprehensibilă a Celui Preaînalt? Cine ar putea să cerceteze adâncimile lui Dumnezeu? Cine s-ar putea mândri că-l cunoaște pe Dumnezeu cel infinit, care pe toate le umple și pe toate le îmbrățișează, pe toate le pătrunde și pe toate le depășește, pe toate le cuprinde și de nimic nu este cuprins?". "Așadar, cine este Dumnezeu Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt? Sunt un singur Dumnezeu", afirmă același sfânt.

Nu ar fi absurd să credem că în paharul mic și limitat al intelectului nostru am putea introduce oceanul de viață și de lumină al naturii divine? Noi nu suntem capabili să cunoaștem bine lucrurile simple care ne înconjoară și nici misterul existenței, al vieții și al morții noastre. Și putem avea pretenția să cunoaștem misterele divine? De ce să ne întristăm pentru ceea ce nu reușim să pătrundem cu intelectul nostru limitat, cu privire la Dumnezeul cel întreit? Oare nu este mai bine să ne bucurăm, călăuziți de credință, de cele revelate de Dumnezeu despre natura și acțiunile sale? Este cât se poate de potrivit pentru noi să ne bucurăm atât de ceea ce ne oferă Dumnezeu acum pe pământ, cât și de ceea ce ne rezervă să pătrundem în ceruri, în lumina sa divină pentru toată veșnicia.

Ce ar trebui să facem pentru a ne lăsa cuprinși, luminați și încălziți de soarele imens al vieții și al iubirii lui Dumnezeu, ce răsare din înălțime? Următoarea istorioară ar putea să ne sugereze comportamentul adecvat pentru a ne întări și a ne bucura de Dumnezeu. Într-un teritoriu înconjurat de munți înalți, locuia o comunitate de oameni care nu se bucura niciodată de lumina și de căldura soarelui. Un locuitor al acelui ținut, a urcat într-o zi pe piscurile munților, ca să poată vedea mai bine regiunea lor și să se bucure de vederea și căldura soarelui. Acesta a observat că o anumită parte a munților împiedica pătrunderea luminii și a căldurii soarelui peste comunitatea lui. Și-a dat seama că dacă s-ar îndepărta acel pisc de munte, soarele ar putea pătrunde și pe meleagurile lor. Coborând de pe munte, i-a adunat pe concetățenii săi și le-a sugerat să se unească toți bărbații din comunitatea lor și să îndepărteze acel vârf de munte care împiedica pătrunderea soarelui în ținutul lor. Concetățenii lui s-au arătat neîncrezători. Și nu l-au urmat. În schimb, el a luat o daltă și un ciocan și din acea zi și până a îmbătrânit, a lucrat pentru a îndepărta vârful acelui munte. Și fiind pe patul de moarte, a auzit loviturile unui ciocan care îi continuau lucrul. Cel care lucra era fiul său. Atunci a spus: "Cu siguranță că într-o zi soarele va lumina și va încălzi și regiunea noastră".

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Dacă Dumnezeu este soarele iubirii care răsare din înălțime, ca să lumineze și să dea viață tuturor oamenilor, atunci datoria noastră este să îndepărtăm piscul semeț al mândriei noastre. Intelectul nostru orgolios și înfumurat vrea să pătrundă și să înțeleagă toate, chiar și profunzimile lui Dumnezeu, deși experimentează de atâtea ori cât este de limitat și afectat de ignoranță și de păcat. Nu credeți că ar fi necesar să ne lăsăm cuprinși, îmbrățișați de iubirea sa infinită, generoasă și veșnică și să-i permitem să ne incendieze cu iubirea sa divină, pentru a putea corespunde iubirii sale trinitare și să manifestăm această iubire divină în relațiile cu semenii noștri? Nu ar fi oare mult mai potrivit pentru noi, atât timp cât călătorim pe pământ în credință, să ne înflăcărăm speranța că ceea ce nu putem pătrunde acum cu privire la misterele divine, vom putea cunoaște în lumina revelației totale în ceruri? Iată, Dumnezeu ne pune la dispoziție întreaga veșnicie, ca să putem cunoaște, contempla, adora, și să-i mulțumim pentru slava sa infinită. Să începem această acțiune sfântă, rugându-ne: "O, Dumnezeule întreit, flacără eternă de calitate, incendiază-ne cu spiritul tău de iubire, ca să putem iubi, să te putem iubi în toate și mai presus de toate și să iubim pe toți oamenii, frații noștri, cu iubirea ta divină".

Iar acum, la încheiere, să-l preamărim pe Dumnezeu, așa cum o vom face toată veșnicia și împreună să spunem: "Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh. Precum era la început și acum și pururea și-n vecii vecilor. Amin!".

27 mai 2018

Pr. Iosif Enășoae


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
352 accesari.


Alte predici pentru Preasfânta Treime:

Anul B
11 iunie 2006 - Pr. Ștefan Lupu
7 iunie 2009 - Pr. Eduard Patrașcu
3 iunie 2012 - Pr. Anton Despinescu
31 mai 2015 - Pr. Andrei Varga

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat