Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul B
Înălțarea Domnului

Fap 1,1-11; Ps 46; Ef 4, 1-13; Mc 16, 15-20

"Bărbați galileeni, de ce stați privind la cer? Așa cum l-ați văzut ridicându-se la cer, tot astfel va veni"

Cristos a înviat!

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Am insistat să vă salut cu salutul Paștelui. Și acum, și la începutul Sfintei Liturghii. Nu pentru că aș fi uitat ce sărbătorim astăzi sau pentru că nu am fost atent la Liturghia de astăzi. Nu! Am insistat să vă salut cu "Cristos a înviat" pentru că taina înălțării, taina pe care o celebrăm în sărbătoarea de astăzi și pe care o mărturisim și la Crez, spunând "S-a suit la cer și șade de-a dreapta Tatălui", acest adevăr, această taină profundă a credinței noastre nu este un ceva, o întâmplare, un eveniment care a venit după înviere, ci este expresia și experiența cea mai profundă a unicului mister al răscumpărării noastre. Nu înseamnă că salutul "Cristos s-a înălțat", așa cum mai obișnuim, este greșit. Însă, de multe ori, spus așa, în grabă, superficial, de multe ori poate dintr-o formă de snobism religios, riscă să denatureze esența însăși a misterului credinței. Riscăm să-l punem în limitele condiției noastre, ale spațiului și ale timpului, pe Cel Viu, pe Răscumpărătorul nostru, care a venit tocmai ca să ne conducă dincolo de ele, dincolo de timpul și de spațiul care ne condiționează atât de mult. Riscăm să-l vedem aici și acolo, acum și atunci pe acela care este. Este dincolo de aici și acolo, este dincolo de acum și atunci. Riscăm de multe ori să-l supunem captivității noastre pe cel care - ne spune sfântul apostol Paul - "Ridicându-se la înălțime, a dus captivă captivitatea noastră".

Vedeți, marile sărbători ale Bisericii, pe care le celebrăm an de an, Crăciunul și Paștele, nu sunt doar comemorări ale unor evenimente care s-au întâmplat în urmă cu 2000 de ani. Nu sunt comemorări. Sunt celebrări. Adică noi nu doar ne aducem aminte ceea ce s-a întâmplat odată, noi, celebrând aceste sărbători, trăim, trăim intens taina pe care ele o manifestă. Descoperim în noi, în viața noastră trecătoare, dimensiunea eternă, viața veșnică pe care am primit-o la Botez, care nu se consumă odată cu anii care trec. Ci, dimpotrivă. Tot sfântul apostol Paul ne spune: "Noi toți, cu fața descoperită, privim ca într-o oglindă gloria Domnului și privind-o, suntem schimbați în același timp și în același chip cu al lui, tot mai glorios, în Duhul Domnului". Cu fiecare celebrare, deși trupul nostru, carnea noastră, se stinge încetul cu încetul, inima noastră, sufletul nostru se edifică și se desăvârșește contemplând gloria lui Dumnezeu.

Așadar, astăzi nu doar ne amintim ceva ce s-a întâmplat în trecut. Astăzi, la 40 de zile de la celebrarea Învierii, redescoperim minunat, încă o dată, împreună cu apostolii profunzimea tainei pe care am început s-o contemplăm în noaptea de Paști. Prin învierea sa, Cristos nu doar că a învins moartea, ci ne-a deschis cerul. De fapt, tocmai astfel a învins moartea. Pentru că înălțat pe cruce, trupul lui Cristos ne-a revelat gloria eternă a cerului. Învierea și înălțarea nu sunt două mistere separate unul de celălalt. Ele sunt precum două fețe ale unicului mister al mântuirii noastre, misterul credinței pe care îl mărturisim la fiecare Liturghie: "Moartea ta o vestim, Doamne, și învierea ta o mărturisim, până când vei veni".

Dar ce a însemnat pentru apostoli și ce înseamnă pentru noi, iubiți credincioși, intuirea, (noi nu putem să-l cunoaștem, îl intuim, îl vedem ca o strălucire de undeva, de departe), ce înseamnă pentru noi să intuim profunzimea acestui mister, acestui adevăr sublim, care desăvârșește cunoașterea operei de mântuire a lui Cristos?

Pentru apostoli, înălțarea a însemnat începutul misiunii și experiența unui nou mod de a fi prezent al lui Cristos în viața lor, care - ne spune evanghelia - "lucra cu ei și întărea cuvântul prin semnele care îi însoțeau". Deși ochii lor nu-l mai puteau vedea, inima lor era plină de o bucurie profundă, pe care vedem că sunt gata să meargă și să o vestească lumii întregi.

Dar pentru noi, ce înseamnă pentru noi sărbătoarea de astăzi, sărbătoarea Înălțării Domnului? Riscă să devină doar o ceremonie frumoasă, care poate să ne încânte, dar care nu schimbă nimic în viața noastră dacă nu ne străduim să pătrundem adânc sensul imaginilor care o reprezintă. De aceea, vă rog să-mi permiteți ca să vă ofer câteva sugestii pentru imaginile care îmbracă taina pe care o contemplăm: e vorba de înălțare și de cer.

Tainele credinței noastre nu sunt adevăruri matematice, pe care le putem demonstra printr-o ecuație. Tainele credinței noastre sunt mistere profunde ale sensului vieții și ale întregului univers, pe care Scriptura, prin imaginile aparent simple pe care le folosește, le revelează și le ascunde în același timp. Sunt adevăruri care nu pot fi înțelese în totalitate, dar care pot fi contemplate, pot fi gustate, și care ne ajută să ne înțelegem pe noi mai bine.

Mai întâi, cerul. Cerul despre care vorbește Scriptura nu reprezintă un loc fizic, dincolo de nori și de stele. Când vorbește despre cer, evanghelistul Luca nu ne indică un spațiu la care se poate ajunge și nici o măsură de timp, un după care ne așteaptă la sfârșit. Cerul nu este pentru noi, creștinii, un mit. Este un mister, misterul prezenței lui Dumnezeu, pe care noi o recunoaștem acum în Cristos.

Spune papa emerit Benedict al XVI-lea într-o predică a sa: "Cerul este Cristos însuși, a doua persoană a Sfintei Treimi, care asumă în mod deplin și pentru totdeauna condiția umană. În Cristos, Dumnezeu și omul sunt pentru totdeauna unit în mod inseparabil".

Dintotdeauna, omul a asociat sfera cerească cu sfințenia, cu desăvârșirea lui Dumnezeu, așa cum a asociat pământul cu drama condiției umane. Pe pământ totul este trecător și schimbător, toate mor și se transformă. În cer totul este etern și neschimbător. Eminescu exprimă atât de frumos în cuvintele Luceafărului această profundă și tragică experiență a omului: "Trăind în cercul vostru strâmt,/Norocul vă petrece,/ Iar eu, în lumea mea rămân,/ Nemuritor și rece". Pământul ne este nouă oamenilor un cerc strâmt, supus norocului, destinului imprevizibil și necruțător.

Cu toate acestea, omul și numai omul și-a ridicat mereu privirea spre cer, a fost mereu atras de condiția eternă pe care bolta cerească pare să o reflecte. Omul a contemplat cerul și s-a lăsat mereu călăuzit de el. Prima formă de știință a fost astronomia, începuturile matematicii sunt legate de calculul mișcărilor cerești, iar astrologia, atât de comercială astăzi cu horoscopul și previziunile sale fanteziste, în ciuda tuturor progreselor moderne, continuă să fascineze și să ne ispitească de multe ori și astăzi. Pentru că omul, oricât de modern ar fi, simte nevoia ca în nesiguranța acestei lumi să se ancoreze în acel ceva etern din care este plămădit sufletul său.

Ori, sărbătoarea de astăzi ne spune că pentru noi, creștinii, Cristos este cerul, că noi, care știm astăzi că și stelele au un sfârșit, nu avem nevoie să ne amăgim cu lectura zodiacelor sau a horoscoapelor, pentru că Cristos este siguranța noastră, că în universul acesta în care toate vor trece, cerul și pământul, știința și ideologiile ei, doar în Cristos putem să atingem și să experimentăm nemurirea.

Sărbătoarea de astăzi ne mai spune că această nemurire pentru noi nu mai este rece și distantă ca pentru Eminescu. Ea ni se oferă sub vălul sfintelor taine din altar. Așa că, cum pentru evrei norul prezenței lui Dumnezeu a fost pe drumul exodului lumină în întunericul nopții și răcoare în arșița zilelor din pustiu, la fel, pentru noi, prezența tainică a lui Cristos este lumină în momentele întunecate ale vieții și mângâiere în arșița dogoritoare a problemelor acestei lumi. Aceasta a fost prima imagine, imaginea cerului.

A doua imagine, asupra căreia vă invit să meditați astăzi este înălțarea. Pentru că înălțarea nu reprezintă un drum cosmic sau geografic. Nu este trecerea de la un loc la altul. Înălțarea lui Cristos nu reprezintă o călătorie prin spațiu către stele îndepărtate. Înălțarea lui Cristos înseamnă că el nu mai aparține lumii, coruptibilității și morții, care condiționează viața noastră. Înălțarea înseamnă că el aparține în mod complet lui Dumnezeu. El, Fiul cel veșnic, a condus ființa noastră umană în prezența lui Dumnezeu. A dus cu sine carnea și sângele nostru într-o condiție nouă, transfigurată. Omul își găsește, în sfârșit, locul în Dumnezeu. Prin Cristos, viața omului a fost condusă până în intimitatea vieții lui Dumnezeu. Și deoarece Dumnezeu îmbrățișează și susține întreg universul, înălțarea lui Cristos nu înseamnă că el s-a îndepărtat de noi, dimpotrivă, acum, datorită intimității sale cu Tatăl, este aproape de fiecare dintre noi pentru totdeauna. Fiecare dintre noi poate să i se adreseze, să-i spună "Tu", fiecare dintre noi poate să-l cheme pe nume, oricând și oriunde. Domnul este mereu la o aruncătură de glas de noi. Noi putem să ne îndepărtăm de el în interiorul nostru, putem să-i întoarcem spatele, însă el ne așteaptă mereul și este mereu alături de noi.

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

De aceea, înălțarea noastră înseamnă acea schimbare interioară a inimii, care trece de la închiderea în ea însăși, de la egoismul mortal al condiției noastre pământești la iubirea eternă a lui Dumnezeu, care învăluie universul. Înălțarea noastră înseamnă trecerea de la ceea ce este pământesc, aici și acum, la ceea ce este ceresc, aici și acum; trecerea de la ceea ce subjugă apasă și domină inima noastră la ceea ce-i oferă adevărata libertate, pace și bucurie interioară. La fiecare Sfântă Liturghie suntem invitați înainte de momentul Prefacerii să ne înălțăm inimile. La fiecare Sfântă Liturghie înviem împreună cu Cristos, adică dăm la o parte piatra egoismului nostru și ne înălțăm împreună cu Cristos. Adică lăsăm ca inima noastră să se dilate, să se lase pătrunsă de iubirea eternă a lui Dumnezeu.

Și toate acestea pentru ce? Pentru ce toată taina și frumusețea acestui mister pe care sărbătoarea de astăzi ni le revelează? Toate aceste sublime adevăruri nu sunt o invitație pentru a părăsi această lume sau pentru a ne refugia, așa, într-o formă periculoasă de autoconsolare.

Cristos, iubiți credincioși, nu ne invită să privim la cer, ci să mergem privind la cer. Să mergem în această lume purtând cerul în gândurile și în inimile noastre, pentru a-i alunga pe diavoli, adică pentru a ne împotrivi răului din familiile și din societatea noastră. Să mergem privind la cer pentru a vorbi limbi noi, adică pentru a-i învăța pe oameni un mod nou de a vorbi unul cu altul, de a se relaționa unul cu altul. Să mergem în această lume privind cerul, pentru a putea lua în mâini și a ne putea folosi de șerpii periculoși ai banului, ai puterii, ai plăcerii fără a ne lăsa devorați de ei. Să mergem privind cerul, pentru a nu ne lăsa intoxicați de veninul care se scurge prin toate mijloacele de comunicare de astăzi. Dar, mai ales, să mergem privind cerul pentru a ne pune mâinile peste această lume bolnavă, bolnavă de egoism, de individualism, de tristețe și a o vindeca, dăruindu-i viața cea nouă a lui Cristos.

Cristos s-a înălțat!

10 mai 2018

Pr. Bogdan Herciu


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
468 accesări.


Alte predici pentru Înaltarea Domnului:

Anul B
21 mai 2009 - Pr. Toni-Mihăiță Cântaciu
17 mai 2012 - Pr. Iosif Iacob
14 mai 2015 - Pr. Iosif Ilieș, SDB

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat