|
Anul B Fap 10,25-26.34-35.44-48; Ps 97; 1In 4,7-10; In 15,9-17 Cristos a înviat! Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Dintre toate minunile naturii, care ne fascinează atunci când ne dăm timp să le privim, un loc aparte îl dețin cascadele. Ne simțim atrași de priveliștea apei, care se prăvălește la vale cu putere. Suntem încântați de sunetul torentului care se revarsă necontenit. Suntem captivați de apa spumegândă, care după cădere se îndreaptă în toate direcțiile, căutând să umple toate spațiile. În această duminică, Biserica ne invită să contemplăm o cascadă: cascada iubirii lui Dumnezeu. Verbul "a iubi" și cuvântul "iubire" apar de nouă ori în textul evanghelic pe care l-am ascultat. Iar în lectura a doua, în doar patru versete, din nou, de nouă ori, sfântul Ioan pomenește iubirea. O adevărată cascadă a iubirii se revarsă asupra noastră când ascultăm cuvintele lui Cristos: "Așa cum Tatăl m-a iubit pe mine, la fel v-am iubit și eu pe voi". Izvorul acestei cascade se află în locul cel mai înalt al întregii realități: este iubirea lui Dumnezeu Tatăl. Căderea de apă ce se revarsă necontenit este iubirea Duhului Sfânt. Iar râul care primește puterea apelor ce cad din înălțime este inima deschisă a lui Cristos. Această cascadă a iubirii lui Dumnezeu unește cerul cu pământul, aduce viața dumnezeiască printre noi, coboară veșnicia în clipele vieții noastre. Suntem în a șasea duminică a Paștelui, iar astăzi putem înțelege, contempla, misterul Paștelui drept revărsarea cascadei de iubire a lui Dumnezeu. Nu am putea întrevedea această cascadă în coasta străpunsă a lui Cristos, din care a izvorât pentru noi apa vieții, sângele său prețios, iar din mormântul întunecat nu a izvorât în noaptea de Paște o cascadă de lumină, acea cascadă care ne-a învăluit pe toți aceia care ne-am aprins lumânările de la Cristos, lumânarea pascală? Iar timpul pe care îl mai avem acum până la Rusalii, nu vrea să ne pregătească inimile pentru revărsarea din înălțime a focului iubirii Duhului Sfânt? "Dumnezeu este iubire", ne-a spus sfântul Ioan în lectura a doua. De aceea, el nu poate să facă altceva decât să iubească. Întreaga noastră viață de credință pleacă de aici. El ne-a iubit și l-a trimis pe Fiul său ca jertfă de ispășire pentru păcatele noastre. Suntem iubiți de Dumnezeu cu o iubire care nu poate fi meritată sau câștigată într-un fel, ci poate fi doar primită. De aceea este atât de importantă invitația lui Cristos în evanghelie: "Rămâneți în iubirea mea", Primiți iubirea mea, Faceți ca iubirea mea să devină casa în care locuiți. Aproape că ne roagă Isus: Rămâneți, nu plecați, nu fugiți de iubire. El cunoaște bine inima omului și știe că noi, destul de des, fugim sau opunem rezistență iubirii, ne apărăm de exigențele iubirii. Poate pentru că avem în inimă amintirea unor răni ale iubirii sau amintirea unor trădări în iubire. Dar Isus este medicul care vindecă acele răni și de aceea insistă: Rămâneți în iubirea mea. Dacă încercăm să medităm cam ce ar însemna a rămâne în iubirea lui, ne dăm seama că nu poate fi nicidecum vorba de o stare pasivă. Dimpotrivă, ne spune Mântuitorul, "V-am pus ca să mergeți și să aduceți rod". Cum e însă posibil ca în același timp să rămânem în iubire și să mergem să aducem rod? O lumină, în acest sens, putem găsi, dacă privim natura iubirii. Aceasta este mișcare continuă de dăruire, o cascadă care se revarsă necontenit și duce mai departe apele râului. Cine se descoperă iubit, nu poate să se instaleze comod în fotoliul unei stări emotive, ci, dimpotrivă, simte că e necesar să meargă și să ofere la rândul lui ce a primit. Cascada iubirii lui Dumnezeu vrea să ne cuprindă, să ne pună în mișcare și să ne transforme în râuri care oferă harului lui Dumnezeu posibilitatea de a uda pământul uscat al omenirii. Astfel putem înțelege porunca lui Isus: "Aceasta vă poruncesc, să vă iubiți unul pe altul". Care ar fi etapele pe care ar fi nevoie noi să le parcurgem pentru a deveni prelungiri ale acestei cascade a iubirii lui Dumnezeu? Isus ne sugerează că răspunsul îl avem în imitarea lui: "Așa cum v-am iubit eu, să vă iubiți unul pe altul". Evanghelia zilei ne spune că Isus ne-a iubit făcând în special trei lucruri pentru noi. Înainte de toate, ne-a ales. "Nu voi m-ați ales pe mine, ci eu v-am ales pe voi". Ne-a ales fără motive specifice, fără ca noi să-i prezentăm în prealabil un curriculum vitae cu cât mai multe pagini. Nu! El ne-a ales pentru că așa a voit. De aceea, și noi, pentru a iubi o persoană, trebuie, înainte de toate, să o alegem. Și nu pentru că o merită, pentru că ne place, ci din pură bunăvoință. Iar pentru aceasta trebuie să știm că suntem noi cei care facem primul pas în relațiile cu ceilalți: alegem să facem un prim pas. Așa cum bunul samaritean a ales să se oprească și să facă primul pas spre omul rănit de pe drum, și noi să-i alegem pe oamenii de lângă noi și să-i facem să se simtă aleși. În al doilea rând, Isus ne încredințează tot ceea ce a auzit de la Tatăl: "Toate câte le-am auzit de la Tatăl vi le-am făcut cunoscute". Cu alte cuvinte, ne oferă încredere și ne transformă în prieteni. A iubi înseamnă a avea încredere în celălalt, înseamnă a comunica cu celălalt, a deschide un dialog. Chiar și atunci când percepem diferențele, uneori foarte mari dintre noi, celălalt are nevoie mereu de respectul și de încrederea noastră, pentru că doar iubirea este cea care depășește indiferența și refuzul. A da încredere. În lectura întâi am ascultat un fragment din viața Bisericii de la începuturi, când sfântul Petru a avut încredere. Și-a deschis orizontul încrederii și către păgâni. A mers în casa lui Corneliu, un păgân, el, care era evreu și căruia prin lege îi era interzis să aibă legături cu un străin, cu atât mai mult să mănânce lucruri considerate necurate. Însă, ascultând de glasul Duhului Sfânt, a avut încredere, a stat de vorbă cu ei, și-a deschis inima înaintea lor. Și în timp ce vorbea, Duhul Sfânt a coborât asupra tuturor celor care ascultau cuvântul. Credincioșii circumciși, ne spune cartea Faptele Apostolilor, care veniseră cu Petru, erau uimiți că darul Duhului Sfânt se revărsase asupra păgânilor. Atunci când a avut încredere și s-a dus într-un loc cu totul nou, Petru a devenit martor al cascadei iubirii. Duhul s-a revărsat cu putere. În această duminică ne putem întreba: Unde vrea să ne conducă și pe noi Duhul Sfânt? Spre ce act de încredere? Fiecare, la nivel personal, poate să-și dea un răspuns gândindu-se la relațiile sale. Dar, la nivel de Biserică, în acest an suntem invitați să mergem cu încredere spre tineri. Sinodul Tinerilor din toamna acestui an și papa Francisc ne cheamă să depășim etapa sterilă a tristeții că tinerii de azi nu mai sunt cei de odinioară, nu mai cred precum cei de odinioară, nu se mai roagă precum cei de odinioară. Nu! Trebuie să avem încredere că putem să le împărtășim dorințele, că putem să creștem împreună cu ei, că putem să le luăm în serios întrebările, aspirațiile, că putem să avem încredere în tineri, că putem să credem împreună. În al treilea rând, Isus ne spune că iubirea sa constă în a-și da viața. Își dă viața pentru noi. Toată viața sa, toate persoana sa este darul său. El se dăruiește pe sine pentru că știe că tot ce este și are a primit, a primit de la Tatăl. De fapt, se poate dărui doar cine știe că a primit totul. Și aceasta este bucuria lui Cristos pe care vrea să ne-o împărtășească. "V-am spus acestea pentru ca bucuria mea să fie în voi și bucuria voastră să fie deplină". Bucuria profundă și adevărată este mereu efectul secundar al dăruirii de sine, este o bucurie autentică, liniștită, destul de diferită de bucuria superficială a împlinirii capriciilor noastre. Este o bucurie a sensului, o bucurie prezentă chiar și atunci când dăruirea de sine comportă să facem un sacrificiu. Este bucuria de a da o direcție propriei vieți, bucuria de a-i direcția oferirii, chiar și când aceasta cere sacrificii. Odată, unui autor creștin și călugăr, Enzo Bianchi, i s-a pus o întrebare: "Care credeți că a fost greșeala noastră față de noile generații, pentru că îi vedem uneori pe tineri plictisiți, uneori parcă nu mai practică credința?". El a spus: "Cred că am greșit când le-am luat dreptul de a face sacrificii, pentru că adevăratul sacrificiu nu este o reducere a vieții, ci este mereu o creștere a vieții, o dăruire a vieții, iar bucuria profundă este și bucuria dăruirii de sine și chiar bucuria de a face unele sacrificii pentru cei pe care îi iubim". Să-i mulțumim astăzi Domnului pentru că prin Paște a revărsat cascada iubirii sale asupra noastră și să-l implorăm să intrăm și noi cu viețile noastre în acest fluviu de har și de iubire, alegând să iubim, având încredere în ceilalți și dăruindu-ne cu smerenie celorlalți. Cristos a înviat! 6 mai 2018 Pr. Daniel Iacobuț [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 6-a a Pastelui: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |