|
Anul B Fap 3,13-15.17-19; Ps 4; 1In 2,1-5a; Lc 24,35-48 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Vestea extraordinară a Învierii Domnului continuă să răsune și astăzi, în duminica a 3-a după sfintele Paști. Învierea glorioasă a lui Cristos, marele mister al credinței noastre, pe de o parte luminează înțelegerea persoanei Fiului lui Dumnezeu, răstignit, mort și înviat, pe de altă parte, provoacă și răspunsul nostru. Plecând de la această constatare și de la sugestiile liturgiei Cuvântului am putea formula două întrebări: 1) cum îl recunoaștem pe Isus cel Înviat? 2) cum să fim martori ai Învierii? Pentru a răspunde la cele două întrebări, e necesară mai întâi o scurtă reflecție pe marginea lecturilor biblice. Pericopa evanghelică proclamată (Lc 24,35-48) descoperă câte ceva din identitatea lui Isus, Domnul înviat. Relatarea are drept conținut ultima apariție pascală a lui Isus, care, după ce apăruse ucenicilor în drum spre Emaus, se arată acum celor 11 apostoli. La Ierusalim, în mod inexplicabil, Isus apare în mijlocul ucenicilor, semn că odată înviat, nu mai e supus legilor fizice. Expresia "în mijlocul" amintește de alianță, de prezența Domnului în mijlocul poporului lui Israel. Și în această scenă se face auzit salutul pascal obișnuit "Pace vouă", o urare ce devine revărsare de daruri prețioase ce izvorăsc din înviere, mai cu seamă reconcilierea, iertarea, libertatea, viața și mântuirea. Într-o primă fază, Isus oferă semnele învierii (versetele 36-43). Într-o a doua fază, Isus îndeamnă la înțelegerea Scripturilor (versetele 44-49). Iar, în ultima etapă, încredințează misiunea de a fi martori ai învierii. Miza primelor versete era demonstrarea realității corporale a celui Înviat. Pentru a-i convinge pe discipoli, Isus spune "Eu însumi sunt", același Isus de dinainte de pătimire, cel ce umblam cu voi pe drumurile din Palestina. Însă expresia "Eu sunt" poate aminti și de numele lui Dumnezeu revelat lui Moise în Cartea Exodului. În fața scepticismului ucenicilor, Cristos continuă să le demonstreze propria identitate, arătându-le mâinile și picioarele, și invitându-i să îl atingă. Isus înviat e de fapt cel pe care ei l-au văzut răstignit, atârnat de cruce. În același timp, Cristos e real, are carne și oase, adică are un trup ca toți oamenii, un trup ce poate fi văzut, atins, nu e o nălucă sau o umbră. De aceea, cere ceva de mâncare și i se dă o bucată de pește, aliment folosit des la masa festivă de sabat. Dincolo de ideea de comuniune, ospățul este o demonstrare a realismului trupului învierii: notează evanghelistul că Isus nu mănâncă cu ei, ci înaintea lor. Luca vrea să îi convingă pe cititorii săi greci că se poate supraviețui nu doar cu sufletul considerat superior, ci și cu trupul. Reacția ucenicilor în fața apariției Mântuitorului este dublă: pe de o parte, uimire, pe de altă parte, spaimă. Este, de fapt, atitudinea obișnuită în fața manifestării lui Dumnezeu: atunci când divinitatea se arată, omul rămâne descumpănit, îl cuprinde frica înaintea maiestății, dar e capabil și de admirație profundă. Și lectura întâi (Fap 3,13-19) oferă ajutor pentru a identifica mai bine trăsăturile lui Isus. Discursul lui Petru în fața iudeilor de la Ierusalim îl prezintă pe Cristos. Cine este acesta? Este Slujitorul suferind anticipat de Isaia, Cel sfânt și Cel Drept și Autorul vieții, titlu încărcat de semnificații, care îl desemnează pe Isus fondatorul vieții. Pe acest Isus, Dumnezeul patriarhilor (Dumnezeul lui Abraham, al lui Isaac, al lui Iacob), intervine și prin înviere, îl glorifică, împlinind promisiunile din trecut. Se rememorează evenimentele condamnării și răstignirii cu accent pe împlinirea Scripturilor, împlinire prelungită în iertarea păcatelor, darul Duhului Sfânt și predicare. În același timp, se evidențiază relevanța martorilor care certifică faptul învierii. Îndemnul final privește convertirea. Legat de prima întrebare (cum să îl recunoaștem pe Isus înviat), apare și un prim paradox în ceea ce privește cunoașterea Mântuitorului. Ucenicii sunt invitați să îl identifice pe Isus privind mâinile și picioarele sale. În mod obișnuit însă, pentru a recunoaște pe cineva privim la față, la chip și nu neapărat la mâini și la picioare; dar, Cristos poate fi recunoscut contemplând trupul și rănile răstignirii. Chipul autentic și complet al Mântuitorului este: Isus cel răstignit pe cruce și Cristos cel înviat. Așa cum s-a întâmplat pentru discipoli, și în cazul nostru există dificultăți în recunoașterea lui Cristos și riscul de a-l confunda. Asta și pentru faptul că Isus înviat este greu de captat, intră într-o lume cerească, scapă de sub controlul simțurilor omenești. De aceea, apostolii îl confundă cu o fantasmă, Maria Magdalena nu îl recunoaște. Pentru aceasta trebuie acceptat misterul persoanei Mântuitorului: sinteza dintre Isus pământesc, alături de Cristos al credinței; întrepătrundere între natura omenească și cea dumnezeiască, între trup și spirit. Astfel, o primă lecție ar fi: continuitatea și unitatea dintre Isus pământean și Cristos cel înviat. Creștinismul este o îmbinare între divin și uman, mister și probe obiective pentru simțuri și minte, Duh sfânt și trup, moarte și înviere. Și viața creștină este o împletire între contemplare și acțiune, credință și înțelegere, rugăciune și luptă. Uneori, apare tendința de închidere în orizontul locului de cult sau al unei credințe izolate; sau alteori dispersare în prea multe acțiuni, inițiative sau activități sociale. E nevoie să urmăm exemplul lui Isus, om și Dumnezeu, mort și înviat, veșnic și temporal. Noi suntem oameni mortali, dar avem și scânteia dumnezeirii, suntem limitați, dar chemați la veșnicie; păcătoși, dar invitați la sfințenie. Totuși, cum putem ajunge să îl cunoaștem sau recunoaștem în mod corect pe Isus? În primul rând, nu e vorba doar de o cunoaștere intelectuală, rațională. E nevoie de cunoaștere existențială, de relație personală cu Isus, de trăire în prezența sa, în comuniune cu el. Dacă așa stau lucrurile, trebuie căutată întâlnirea cu el. Și unde se poate întâlni Cristos? La frângerea pâinii, în Euharistie, acolo unde simțurile noastre se întâlnesc cu Isus; în Cuvânt: de fapt, numai după ce Isus vorbește, discipolii îl recunosc. Dintre aceste surse, un izvor privilegiat rămâne Biblia, cuvântul "mai dulce decât mierea și fagurele proaspăt" (Ps 19,11), "cuvântul asemănat cu un foc și un ciocan care sfărâmă stânca, cf. Ier 23,29. În evanghelia de azi, Isus este învățător, vestitor, predicator și interpret al Scripturilor. Tot el le-a deschis mintea ca să priceapă Scriptura. Și nouă Mântuitorul vrea să ne deschidă mințile pentru a înțelege Biblia. De aici decurge exigența cunoașterii Scripturilor cu care suntem familiarizați mai ales în liturgie. Ar fi ideal să ni se aplice și nouă expresia "oamenii cărții", adică oameni care citesc, cred, iubesc și trăiesc Biblia. A doua întrebare, cum să fim martori ai celui înviat, pune în lumină un al doilea paradox. Vestea învierii așa de importantă, este puțin mediatizată. Isus înviat se arată la puțini oameni și fără a face vâlvă. De ce oare? Este vorba de logica divină, anunțată încă de la nașterea Mântuitorului; venirea pe lume a Fiului lui Dumnezeu, crucea sa, mormântul gol, nu fac zgomot. Dumnezeu are un mod inexplicabil de a se manifesta, este umil, răbdător; nu se afișează, nu se umflă de mândrie. De cele mai multe ori, Dumnezeu creează un fapt, un eveniment și ne lasă pe noi să îl judecăm, respectând astfel libertatea noastră. Dar dacă se manifestă în tăcere, în umilință, dacă se ascunde, o face și pentru că vrea să lase spațiu omului, să îl implice pentru a da mărturie și a construi împărăția lui Dumnezeu. Mărturia are această componentă: a face cunoscute în fața lumii misterele dumnezeiești invizibile. Ce înseamnă de fapt mărturia? Cineva compara mărturia cu o monedă care are două fețe: pe de o parte trebuie să vezi un eveniment, să fi fost o trăire personală; pe de altă parte trebuie să spui ceea ce ai văzut, să împărtășești experiența trăită. A fi martori înseamnă a trăi în prezența celui înviat și a povesti altora bucuria prieteniei cu Dumnezeu. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, La acest punct, se pune problema cum putem fi martori ai celui înviat? Nietzsche, a lansat o provocare creștinilor: "Dacă Isus Cristos a înviat, de ce sunteți așa de triști? Voi creștinii nu aveți chipul unor răscumpărați". Remarca lui Nietzche ar trebui să ne motiveze pentru a arăta lumii chipul oamenilor răscumpărați. Salutul obișnuit din aceste zile "Cristos a înviat", să nu fie doar rostirea unei formule de adresare, ci o mărturisire de credință; să fie mărturia evenimentului suprem și misterios care schimbă viața noastră din temelii (schimbă mintea și inima), care ne transformă în oameni noi, ne face mai buni, mai iertători, mai milostivi și iubitori. La final, să ne rugăm: Doamne Isuse, după ce te-am întâlnit pe tine, cel înviat, învață-ne să te cunoaștem personal, să te mărturisim prin fapte și să facem din înviere programul nostru de viață, trăind mereu ca oameni noi și convertiți. Amin. 15 aprilie 2018 Pr. Iulian Faraoanu [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 3-a a Pastelui: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |